Hjälp önskar en nykomling

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma Johanna

Hjälp önskar en nykomling

Inlägg av Mamma Johanna »

Hej på er alla!

Jag har precis läst boken "Sova hela natten" och sett DVDn två gånger så jag börjar känna mig laddad för att påbörja kuren till helgen. Men jag har ett par frågor och funderingar som jag hoppas att ni rutinerade kan hjälpa mig med.

En liten presentation av min lilla tjeja är kanske på sin plats till att börja med. :heart: Alicia är född den 23 juli 2005 och är en glad och go liten tjej som ofta skrattar, framförallt när storasyster Olivia som är fyra år finns i närheten. Hon är alltså snart sju månader gammal och det är nu den senaste månaden som vi upplever att sömnen har börjat krångla.

Jag tycker att vi har ganska bra rutiner men känner att nätterna strular för mycket och att Alicia vaknar för tidigt på morgonen. Alicia sover i eget rum i sin säng hela natten. Ett vanligt dygn hos oss ser ut som följer:
05:00 Alicia vaknar, jag går in ger henne nappen och går ut ur rummet igen
05:15 Alicia protesterar i sängen, hon är pigg och jätteglad, jag går in, tänder en lampa hänger en mobil över sängen och går och lägger mig en stund till.
05:40 Alicia talar om att nu vill hon komma upp. Fortfarande jätteglad
07:15 Grötfrukost
08:30 Sover ca 30-45 minuter
11:00 Lunch, frukt till efterrätt
12:00 Sover ca 1,5 h
14:30 Mellanmål, en halv banan
16:30 Sover ca 30 min
18:00 Gröt till kvällsmål
19:00 Läggdags

Hon somnar på sidan i sin säng. Vi lägger henne, säger godnatt och hon somnar oftast av sig själv utan protester.

Under natten får vi oftast gå in till henne 4-5 gånger och ge henne nappen. Detta gör vi tyst och utan att tända lampor och går in till oss igen. Hon somnar om direkt.

Nu till mina frågor:
Kan man utesluta nattslurken? Jag ammar inte och ger inte välling. Finns något alternativ?
Det känns som vi har ett "lindrigt" fall, ska vi ändå använda kuren fullt ut i alla steg?
Innebär de första fyra dygnen att man ska vaka hela natten för att lyssna efter barnets reaktioner?
Är hon stor nog att sova på sidan eller ska vi lägga henne på magen?
Schemat vi tänkt oss ser ut som följer, ser det ok ut?
07:00 Morgon, väckning
07:30 Gröt
09:00 Sova 45 min
11:00 Lunch
12:00 Sova 1,5 h
14:30 Mellanmål
16:30 Sova 15 min
18:00 Gröt
19:00 Sova för natten

Hoppas att ni orkade er igenom hela inlägget :wink: och kan ge mig några tips och råd!

Tack på förhand!
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
det är ju jättebra att hon "redan nu" klarar hela natten utan mat. Utan att ha kurat menar jag. Det som stör verkar ju vara nappen så jag skulle ta bort den och använda verktygen till att börja med. Det verkar kanske "dramatiskt" att köra en hel kur men det är väldigt enkelt och rätt självklart när man väl gör det!
Vi har aldrig gett välling på kvällen utan när jag slutade amma som kvällsslurk började vi med riktig mat till middag och gröt som nattslurk.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Mamma Johanna

Tack!

Inlägg av Mamma Johanna »

Tack för ditt snabb svar! Har en föraning om att jag kommer bli beroende av detta forum och Annas sida som är helt fantastisk!!! :D
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Johanna!

Jag hade samma funderingar som du vad gäller nappen o var lite orolig, men vi tog bort den första natten. Det har gått hur bra som helst utan den:-)

Du behöver inte ge välling om du inte vill, funkar ju med gröt exempelvis. Viktigaste är att juvelen är riktigt mätt när det är dags för natt.

Jag tittade igenom ditt schema o jag föreslår att du förlänger sista luren till 20 min då det är ett bra sömnpass, efter vilket du enkelt kan väcka(se sid 34 i Shn-boken) Där kan du få fler tips om hur du ev kan "putsa" på schemat. Tänk efter så det passar er livssituation, schemat ska vara till hjälp inte hinder i vardagen :D Det kan kännas lite jobbigt den första tiden innan schemat satt sig men sedan har ni ju ett enorm stöd i fasta rutiner, det mår alla gott av!

Jag rekommenderar att du lägger henne på mage, vad jag har upplevt så sover iaf vår son bättre så. Hyr ett andningslarm via www.technomedica.se så behöver ni inte oroa er.

Jag tycker absolut att ni ska genomföra hela kuren. Visst det krävs en del av er föräldrar men belöningen kommer!! Å ni har ju redan fått ordning på en del saker redan innan kuren. Läs kapitlena "Lathund o Nu kör vi" en gång till så du verkligen är laddad till tänderna! Visst de första fyra dygnen får man inte så mycket sömn som förälder men om ni är två så tar den ena de första två nätterna o får vila på dagarna efter o sedan byter ni de följande två nätterna. Jag åkte hemifrån de två första nätterna(var med vid läggning o väckning) så att min sambo fick koncentrera sig helt o fullt på vår son. Fungerade jättebra!

Oj vad långt mitt svar blev...

Jag håller med om att forumet är kanon :D
Lycka till!
Hälsningar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Läs min tråd, "Vaknar massor av gånger på natten" http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5236 så ser du hur vi gjort. Upplevde att nappen störde och väckte Joel när han vaknade och den var borta.
Sedan fem dagar är den borttagen och sömnen har blivit mycket bättre. Han har alltid sovit bra och varit lätt att lägga men nu är det ännu bättre :D
Lycka till!
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"