Jag har precis läst boken "Sova hela natten" och sett DVDn två gånger så jag börjar känna mig laddad för att påbörja kuren till helgen. Men jag har ett par frågor och funderingar som jag hoppas att ni rutinerade kan hjälpa mig med.
En liten presentation av min lilla tjeja är kanske på sin plats till att börja med.
Jag tycker att vi har ganska bra rutiner men känner att nätterna strular för mycket och att Alicia vaknar för tidigt på morgonen. Alicia sover i eget rum i sin säng hela natten. Ett vanligt dygn hos oss ser ut som följer:
05:00 Alicia vaknar, jag går in ger henne nappen och går ut ur rummet igen
05:15 Alicia protesterar i sängen, hon är pigg och jätteglad, jag går in, tänder en lampa hänger en mobil över sängen och går och lägger mig en stund till.
05:40 Alicia talar om att nu vill hon komma upp. Fortfarande jätteglad
07:15 Grötfrukost
08:30 Sover ca 30-45 minuter
11:00 Lunch, frukt till efterrätt
12:00 Sover ca 1,5 h
14:30 Mellanmål, en halv banan
16:30 Sover ca 30 min
18:00 Gröt till kvällsmål
19:00 Läggdags
Hon somnar på sidan i sin säng. Vi lägger henne, säger godnatt och hon somnar oftast av sig själv utan protester.
Under natten får vi oftast gå in till henne 4-5 gånger och ge henne nappen. Detta gör vi tyst och utan att tända lampor och går in till oss igen. Hon somnar om direkt.
Nu till mina frågor:
Kan man utesluta nattslurken? Jag ammar inte och ger inte välling. Finns något alternativ?
Det känns som vi har ett "lindrigt" fall, ska vi ändå använda kuren fullt ut i alla steg?
Innebär de första fyra dygnen att man ska vaka hela natten för att lyssna efter barnets reaktioner?
Är hon stor nog att sova på sidan eller ska vi lägga henne på magen?
Schemat vi tänkt oss ser ut som följer, ser det ok ut?
07:00 Morgon, väckning
07:30 Gröt
09:00 Sova 45 min
11:00 Lunch
12:00 Sova 1,5 h
14:30 Mellanmål
16:30 Sova 15 min
18:00 Gröt
19:00 Sova för natten
Hoppas att ni orkade er igenom hela inlägget
Tack på förhand!