Vargtimme, daglurar och schema..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Etienne

Vargtimme, daglurar och schema..

Inlägg av Etienne »

Hej, it's moi again :mrgreen:

Nu är det 16 dagar sedan vi startade kuren. Natt 8 var riktigt jobbig men sedan har det bara gått framåt och han har sovit hela nätterna under veckan som gått.

:arrow: 1.
Vargtimmen har som oftast gått bra men i morse dök det upp något som jag inte är riktigt säker på hur jag ska hantera. Jag vaknade 06.15 av att han lade av ett riktigt tjut och skrek upp sig från noll till hundra på två sekunder. Vi pangramsade naturligtvis men det bet inte alls. :shock: :!:
Avvaktade men sonen blev bara värre och värre. När jag ramsade efter en stund (med ordentligt kräm i ramsan, högt och med magstöd) bet inte alls.
Till sist gick jag in och buffade (han skrek så att rösten höll på att lägga av) men han var så förbannad att jag faktiskt inte lyckades lugna ner honom. Han sparkade och vred sig allt vad han kunde. Till sist gick jag bara ut och lät honom vara. När det blev för illa ramsade jag, kanske var 20:e minut. Efter 1 timme och 5 min av skrik började han äntligen lyssna lite (eller bli utmattad :cry: ). När han varit tyst i 2 minuter (hade inte somnat om, låg och gnydde) stormade vi in som om vi inte sett honom på ett kvartal. Då hade det gått ca 20 min över normal morgontid.
Vid insomningen på kvällarna tar han ramsan fint men vi behöver inte ramsa särskilt mycket alls eftersom han nu sover hela natten och hittills sovit igenom vargtimmen som han ska. Hur tacklar jag detta på bästa sätt nästa gång? Jag vet att jag ska pangramsa och avvakta vilket jag brukar vara bra på men hallå liksom... :shock: :cry: Man fick ju inte ens kontakt med honom :!: :?:

Vi har ju haft lite tjafs innan, se: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... 79&start=0 men det redde ut sig fint.

:arrow: 2.
När det gäller daglurarna så går de ganska bra men jag är ännu inte helt nöjd. Han sover alltid i vagnen och alltid ute. Han sover på rygg i sittvagn med fullt liggläge. Han får inte plats på annat vis. Han är för lång för liggvagnar och sittvagnen är för smal, han får liksom inte rum med armarna åt sidan om han ligger på mage. Sen är det ju ofta rätt många minusgrader vilket gör det lite omständigt då underlaget är lite för mjukt (åkpåse) för att jag ska känna mig bekväm med att han ligger på mage i det.
Nu är problemet att han i stort sett alltid vaknar efter 35-45min :roll: .
Under långa luren vaknar han alltid innan och jag får söva om. Här har jag nog inte kört så hårt med ngn kur utan oftast lägger jag honom i vagnen och går för att hämta tidningen/posten och tillbaka (ca 150 m) och när jag är tillbaka vid huset brukar han ha somnat och jag låter honom sova vidare. Första luren blir ofta i stallet, då somnar han oftast i bilen på väg dit och jag lägger över honom i vagnen utan större problem.
Nu skulle jag vilja jobba på att han sover HELA långa passet utan att jag får söva om. Hur gör jag detta på ett bra sätt? Att alltid sova inne under långa luren är alternativ jag helst undviker eftersom jag då kommer att bli otroligt låst här (bor på landet och måste alltid ta bilen vart jag än ska).

:arrow: 3.
När vi startade kuren var han 6,5 månad och schemat innehåller 15h sömn. Tiderna börjar sitta rätt bra men frågan är om jag ska minska ner lite. Innan tänkte jag att det inte var så farligt att det var lite för mycket sömn eftersom insomning ofta tog lite tid samt att han vaknat lite tidigt på alla lurar. Nu funderar jag på om detta kan ha samband med tidigt uppvak på morgonen eftersom han nu passerat 7-mån strecket. Så här ser schemat ut idag:

7 morgon, amma
8.45-9.30 sova 45 min
10.30 1 burk pure + 0,5 burk frukt
12-13.30 Sova 1,5h
14.00 Mellanmål (1 stor burk frukt + amma)
16-16.45 Sova 45 min
17.30 Äta gröt, ca 1,5 dl + katrinplommon
18-19 Bada, busa, nattslurk (amma)
19 natt

Han är ofta VÄLDIGT hungrig när det är matdax, ska man ge ännu mer mat? Han började äta som en häst efter uppföljningsveckan, jag som knappt fick i honom en portion gröt tidigare :D :D . Jag har provat att ge gröt på morgonen vid 8 när jag äter frukost och det klämmer han oftast utan problem. Tänkte börja traggla med välling nu för amningen verkar han inte stå sig på så bra. Tråkigt men...

Många frågor men jag skulle behöva lite tips på hur jag löser dessa frågor som uppstått på vägen...
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Etienne :D

Roligt att läsa om ert fina arbete :D Jag tar tillfället i akt att mota bort några egna vargar genom att försöka hjälpa dig med dina :wink:

1. Du skriver: "Vid insomningen på kvällarna tar han ramsan fint men vi behöver inte ramsa särskilt mycket alls eftersom han nu sover hela natten och hittills sovit igenom vargtimmen som han ska. Hur tacklar jag detta på bästa sätt nästa gång? Jag vet att jag ska pangramsa och avvakta vilket jag brukar vara bra på men hallå liksom... Man fick ju inte ens kontakt med honom"

:arrow: människor har alltid sämre dagar/sämre nätter emellanåt.Din sons skrik kan ha berott på mardrömmar, magont, kliande blöja ja precis vad som helst. Se det inte som ett mönster och FÖRVÄNTA dig inte på förhand att det kommer att upprepas. Lita till din intuition. Lyssna. Känner du i hela hjärtat att du behöver gå in snabbare så gör det :!: Finns inget förbud i SHN som säger att man aldrig få gå in :!: Verktyg som buffning och solfjäder är ju "kristilldelning" och bara DU kan avgöra vad som är kris. Det SHN lär oss är ju att det vi tidigare såg som kris kanske inte alls behöver vara det. Vi lär oss lyssna och blir allt bättre på att avgöra OM, NÄR och HUR vi behöver ingripa.

2. Om sonen lärt sig tycka om magläget är det kanske inte så konstigt om han sover sämre på rygg i vagnen. Låt honom sova på mage inomhus i sängen med öppet fönster. De dagar du skall iväg tacklar du efterhand. Många barn sover ju bra i bilen. Skulle det krångla ser du det som "ja,ja, såhär blev det idag".

Mer mat i lilla magen kanske?

3. Föreslår att du kortar en av lurarna till 20 min. Svårt att rekommendera vilken för det vet ju du bäst när sonen är tröttast. Om långa luren krånglar KAN det passa att korta fm-luren. Ex ha den 9.00-9.20

:arrow: Ja du kan absolut ge honom så mycket mat som går ned vid varje måltid :!: När du börjar ge välling kan du prova att toppfylla med en liten slurk efter de måltider han är extra hungrig. Se till att inte dra ut på måltiderna för länge bara.

:wink: Och så avslutar jag med lite "skäll" i all välmening: "tänkte börja traggla med välling nu". Leta inte vargar som inte ens finns ännu :evil: Det kommer att gå jättebra! Vällingtips: Sempers mildvälling på tetra är bra "nybörjarvälling". Söt, len och påminner om mjölk mer än pulvervälling. Vi hade det som inkörsport och nu dricker Leia pulvervälling utan problem.

Lycka till :!: :D
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Vår Agnes är en dag yngre än er kille! Och vi har nästan exakt samma utmaningar :D som ni.... Våra scheman är ruggigt lika, med undantag från att vi har kortat sista luren till 20 minuter sedan några dagar tillbaka. Hon är väldigt svårväckt och det har ännu inte haft effekt på vargtimmeshojtet (vaknar ca klockan sex varje dag och tas upp kvart i sju (minusmarginalkvart)). Från och med imorgon ska jag testa detta med att låta henne somna om, jag jobbar upp attityden idag :wink: .

Jag har skrivit ut NancyDrews svar, tack, och följer också Bastians utveckling! Lycka till!

/Piggelin
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Ps. Menade NancyDrew's svar i tråden: Revidera schemat? Isf hur? av Elle. Ds.
Etienne

Inlägg av Etienne »

Nancy Drew: Du har ju helt klart rätt på punkt ett :mrgreen: Imorse sov han som ett smäck och jag väckte prick 07.00 :thumbsup: . Inatt var det faktiskt första gången som han somnade på 5-10 min och sen sov tills jag väckte. Innan har alltid insomningen tagit lite mer tid eller så har han vaknat lite tidigt. Inget problem så men nu var det faktiskt hela 12h sömn :) :) :D :D
Jag målar ju gärna fan på väggen men vi får se hur följande morgnar går. Med tanke på det plötsliga uppvaket så sorterar jag in det i engångs-facket :wink:

2. Hm, jag hade för mig att de alltid skulle sova inne resp ute vid samma lur varje dag men det gällde kanske under kurande/uppföljningsvecka. Jag ska prova inne imorgon när jag inte behöver åka iväg. Det som jag tycker är lite skumt är att han ofta sover bättre under långa luren i sin vagn utanför huset än när jag är på promenad. Han är en nyfiken rackare men det är klart, ligger han på rygg är det ju lättare att dra i filten och glutta ut :mrgreen:

3. Provar idag att korta fm-luren och se om det har effekt på långa luren. Han brukar sova bäst på em så att korta fm-luren verkar hittills gå bra. Han ska sova om 45 min och är ännu glad. Han bedriver just nu lite ensamlek i sängen. Jag har spionerat på honom och han är djupt koncentrerad :lol:

När jag skrev traggla med välling så var det för att jag provat alla sorter, med mugg, flaska, olika nappar osv men det var rätt ointressant. Gärna leka med flaskan men inte dricka välling. Han tar varken ersättning eller urpumpad mjölk på flaska, däremot vatten #-o Konstiga unge :mrgreen: Jag fick dock i honom lite häromdan när jag gav honom det först vid ett mellanmål då han var riktigt hungrig så jag ska tjata på :-D

Piggelin: Aha, då vet ni hur det är! :wink: Jag följer också Elles tråd :wink:
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Etienne

Inlägg av Etienne »

Var bara tvungen att berätta, kortade fm-luren till 20 min enl rådet innan och resultatet blev att han för första gången sov hela långa luren utan att vakna. När jag hämtade honom låg han vaken och glad i vagnen :shock: :heart: :thumbsup:

Hittills har det gått klockrent sen läggningen igår \:D/ \:D/ :thumbsup:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Etienne :D

Vad roligt att läsa dina inlägg, heja :thumbsup: :D

:arrow: ang "regler" för daglurar; citerar Captain Barbossa från "Pirats of the Caribbien": "they´re more like guide lines" 8) :lol: (om huruvida deras piratkodex är skriven i sten eller ej)

Dvs; bra med konsekvent handlande men funkar det inte så ändra...

:arrow: vid flaskmatning är AW:s "ömma järngreppet" en höjdare :!:
Etienne

Inlägg av Etienne »

Jo, det vet jag ju egentligen... :roll: :oops: :wink:

Jag blir alltid lika paff...

Dessutom drack lillprinsen 100 ml välling nu till mellanmålet. Bara sådär. Han satt i mitt knä, jag kollade på tv. Vips var den slut. Denna unge upphör aldrig att förvåna mig. Eller rättare sagt, hur krångligt jag egentligen gjort det för mig själv. Hoppas på fler dagar som denna :P
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"