Nu är det 16 dagar sedan vi startade kuren. Natt 8 var riktigt jobbig men sedan har det bara gått framåt och han har sovit hela nätterna under veckan som gått.
Vargtimmen har som oftast gått bra men i morse dök det upp något som jag inte är riktigt säker på hur jag ska hantera. Jag vaknade 06.15 av att han lade av ett riktigt tjut och skrek upp sig från noll till hundra på två sekunder. Vi pangramsade naturligtvis men det bet inte alls.
Avvaktade men sonen blev bara värre och värre. När jag ramsade efter en stund (med ordentligt kräm i ramsan, högt och med magstöd) bet inte alls.
Till sist gick jag in och buffade (han skrek så att rösten höll på att lägga av) men han var så förbannad att jag faktiskt inte lyckades lugna ner honom. Han sparkade och vred sig allt vad han kunde. Till sist gick jag bara ut och lät honom vara. När det blev för illa ramsade jag, kanske var 20:e minut. Efter 1 timme och 5 min av skrik började han äntligen lyssna lite (eller bli utmattad
Vid insomningen på kvällarna tar han ramsan fint men vi behöver inte ramsa särskilt mycket alls eftersom han nu sover hela natten och hittills sovit igenom vargtimmen som han ska. Hur tacklar jag detta på bästa sätt nästa gång? Jag vet att jag ska pangramsa och avvakta vilket jag brukar vara bra på men hallå liksom...
Vi har ju haft lite tjafs innan, se: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... 79&start=0 men det redde ut sig fint.
När det gäller daglurarna så går de ganska bra men jag är ännu inte helt nöjd. Han sover alltid i vagnen och alltid ute. Han sover på rygg i sittvagn med fullt liggläge. Han får inte plats på annat vis. Han är för lång för liggvagnar och sittvagnen är för smal, han får liksom inte rum med armarna åt sidan om han ligger på mage. Sen är det ju ofta rätt många minusgrader vilket gör det lite omständigt då underlaget är lite för mjukt (åkpåse) för att jag ska känna mig bekväm med att han ligger på mage i det.
Nu är problemet att han i stort sett alltid vaknar efter 35-45min
Under långa luren vaknar han alltid innan och jag får söva om. Här har jag nog inte kört så hårt med ngn kur utan oftast lägger jag honom i vagnen och går för att hämta tidningen/posten och tillbaka (ca 150 m) och när jag är tillbaka vid huset brukar han ha somnat och jag låter honom sova vidare. Första luren blir ofta i stallet, då somnar han oftast i bilen på väg dit och jag lägger över honom i vagnen utan större problem.
Nu skulle jag vilja jobba på att han sover HELA långa passet utan att jag får söva om. Hur gör jag detta på ett bra sätt? Att alltid sova inne under långa luren är alternativ jag helst undviker eftersom jag då kommer att bli otroligt låst här (bor på landet och måste alltid ta bilen vart jag än ska).
När vi startade kuren var han 6,5 månad och schemat innehåller 15h sömn. Tiderna börjar sitta rätt bra men frågan är om jag ska minska ner lite. Innan tänkte jag att det inte var så farligt att det var lite för mycket sömn eftersom insomning ofta tog lite tid samt att han vaknat lite tidigt på alla lurar. Nu funderar jag på om detta kan ha samband med tidigt uppvak på morgonen eftersom han nu passerat 7-mån strecket. Så här ser schemat ut idag:
7 morgon, amma
8.45-9.30 sova 45 min
10.30 1 burk pure + 0,5 burk frukt
12-13.30 Sova 1,5h
14.00 Mellanmål (1 stor burk frukt + amma)
16-16.45 Sova 45 min
17.30 Äta gröt, ca 1,5 dl + katrinplommon
18-19 Bada, busa, nattslurk (amma)
19 natt
Han är ofta VÄLDIGT hungrig när det är matdax, ska man ge ännu mer mat? Han började äta som en häst efter uppföljningsveckan, jag som knappt fick i honom en portion gröt tidigare
Många frågor men jag skulle behöva lite tips på hur jag löser dessa frågor som uppstått på vägen...