Dags att damma av den här gamla tråden!
Nu är Irma 2 år och 1 månad och jag tycker mig skönja lite nya beteenden hos fröken.
Hon fick ju en lillebror för två månader sen och självklart är det en omställning, men från vår synpunkt så verkar det enbart positivt...hon pussar och klappar på honom, frågar efter honom när han sover och uppmanar mig att ge honom tutte när han skriker osv.

Så jag vet inte om det nya beteendet har med honom att göra eller om det är trots. Känns som om det vore lite tidigt med trots???
Ett typexempel är om vi kommer hem till mormor och morfar och mormor inte är hemma än, utan ska komma om en liten stund. Då får Irma smått panik och vägrar gå in genom dörren och står i trapphuset och gråter och skriker "Irma vänta på mormor här ute!!!" och är helt otröstlig.
Jag kör med avledning typ: "Mormor kommer snart! Vi går in och tar lite nötter (Irma älskar nötter) och gör i ordning för att mormor ska komma!" Det funkar inte.
Även lite fastare: "Grannarna får ont i öronen när man skriker i trapphuset! Kom in hit." (Och jag bär in henne - vilt sparkandes)
Väl inne slänger hon sig på golvet och skriker "Irma ligga på golvet! Mamma inte ta upp dig!" ("Dig" syftar på henne själv

) "Mamma inte ta fram nötter! Mormor ta fram nötter" osv.
I det läget vet jag inte vad jag ska göra.

Det finns ju inget hon vägrar som jag kan förbjuda i enlighet med BB. Iofs, hon vill ju inte komma in, så det skulle jag ju kunna förbjuda, men är rädd att hon ska stå och skrika ännu mer i trapphuset.
Och när hon sen säger "mamma inte ta upp dig" m.m, så känns det så hjärtskärande. Jag hör ju verkligen hur hon ropar på hjälp men blir helt handfallen, det känns inte som i nåt av exemplen från BB. Och att jag blir handfallen blir hon ju inte särskilt hjälpt av... #-o
Dessa situationer lyckas oftast sammanfalla med att lillebror gallskriker av hunger, och jag blir tvungen att sätta mig och amma - och kan därmed sällan hjälpa Irma på nåt handfast sätt......
Hjälp! [-o<