Nu behöver jag era kloka synpunkter! Vi har kört fast lite här hemma
Irma är nu 15 långa månader gammal, en härlig, temperamentsfull och väldigt rörlig ung dam
Hon blir väldigt upprörd om saker inte går hennes väg, och jag tillämpar såklart BB-måttot "inte hindra annat än vid livsfara" och använder ALDRIG ordet "nej".
Jag går bet i några situationer (som vi för tillfället är i väldigt ofta
Irma är fortfarande väldigt oral, och vill helst småäta konstant. Hon äter som en häst vid måltiderna, har svårt att föreställa mig att det skulle kunna gå i mer (hon är dessutom en väldigt nätt liten dam!). Ändå verkar hon aldrig få nog av "snacks" mellan målen. Alltså typ nötter och torkad frukt. Hon står vid skafferiet och hojtar tills jag lyfter upp henne och hon får ta för sig. Ibland funkar det att avleda med nåt skoj, men inte alltid. Dessutom är jag ju lite emot att "underhålla" henne, så att sätta sig och hitta på nåt lekaktigt för att avleda känns helt fel. Och att säga typ "Åh, kan du komma och hjälpa mig med det eller det..." funkar tyvärr inte alls.
Jag får inte riktigt ihop detta med att inte hindra och inte "grumla glädjen" som Anna skriver, men att heller inte äta mellan målen!?
Nån som har nåt tips här?
I andra situationer har hon de senaste veckorna börjat "bryta ihop" totalt när jag försöker visa med handen om handen hur man ska göra. Som idag när vi var och handlade, hon fyllde korgen med typ 30 paket nudlar (hua!
Ett annat exempel från dagen: Hon ville prompt släpa sin snuttefilt på golvet i köpcentret. Jag sa "Nu lägger vi tillbaks filten här i vagnen, den bor här! Åh vad mysigt den har det här, så kan du mysa med filten när du sitter i vagnen!" Men det blev samma sak här, som att jorden gick under.
Jag känner mig helt handfallen, vet inte vad jag gör för fel.
Nån som känner igen sig?
Borde ju vara rätt att visa och vägleda, eller hur? Utan tillrättavisningar... Men hur gör man när det ändå tas emot som sådana? Och när liten är så viljestark att hon nästan går sönder av ilska när saker inte blir som hon tänkt? (Undrar vem hon ärvt det av, förresten...
Tankar, någon?
Ps. Vi tillämpar väldigt mycket social delaktighet, gör allting tillsammans, alla sysslor i hemmet och utanför. Ser alltid till att ge liten uppgifter och utmaningar och få henne att känna sig behövd...