Har en 6-månaders tjej som vi har standardmodellat sen ca 2 månader och hon har sovit bra mer eller mindre hela tiden. Vårt schema ser ut såhär nu:
Vakna 7.30. Äter en portion gröt och några skedar frukt till frukost
kl 9.30 Sover 45 min. (har tidigare gett lite ersättning i vagnen när hon ska somna men tänkte prova utan så hon ska vara lite hungrigare vid lunchen)
vid ca 11.3 -12 lunch, några skedar mat, nu försöker jag med 1/2 dl mat och lite frukt. Fyller upp med ersättning.
Sover sen i 1,5 h fram till ca kl 14
Nåt mellis vid ca kl 14-15 (Nu är det ersättning)
Sover ca 16-17
Gröt vid 17
Kvällsflaska med ersättning vid 19.
Nu till mitt problem, jag vill att hon ska äta mera lunch, försökte idag att inte ge nån ersättning vid 9.30 vilket slutade i hysterisk bebis som inte gick att ge ens en sked mat och inte ens att trösta! Fick göra en flaska ersättning och lägga henne i vagnen. Så hon behöver ju nåt mellanmål mellan frukost och lunch, men hur mkt och vad?
Och på eftermiddagen så känns det som ibland att hon inte är så hungrig på gröten för hon ätit ersättning innan hon somnat. Men det är ju för lång tid mellan 12-17 utan mat.
Tycker det här med mat är jättesvårt
Hon är även lite förkyld och snorig, och så antar jag att hon är i den 5 fasen relationsfasen. Nattningarna tar lång tid nu. Vi har alltid lagt henne i sängen och pussat godnatt och sen har hon somnat efter ett tag. Så vi har inget nattningsknep att ta till när hon blir ledsen. Tänker att det kanske är dags att minska ner sista vilan till 20 minuter, men nu när hon är förkyld och hängig så behöver hon ju sova.
Så hjälp mig, hur gör ni med mellanmål? Och är det dags att minska sista vilan?