Vägledning, 4 månaders som .. Vet inte vad!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Vägledning, 4 månaders som .. Vet inte vad!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Skönt att det börjar klarna lite för dig. Det är ju inte lätt att ta im en massa ny info när man inte får sova :wink: .

Efter ett tag när man läst, läst och läst och kämpat en del så kommer de fina resultaten och man börjar få en känsla för hur man ska göra. Bara man vet vad man strävar emot gör att man känner sig säkrare. Det viktigaste av allt är att du förmedlar ATTITYDEN av att du vet precis vad som är bäst till din son. Har man inte attityden får man skådespela tills man hittar den :lol:

Magläget befrämjar en lång och god sömn. Ryggläge är ingen garanti mot plötslig spädbarnsdöd. Jag var också lite nervös i början men kom fram till att jag tycker att sonen sov säkrare på mage MED andningslarm än på rygg utan som de flesta andra barn gör. Du får själv känna efter men jag rekommenderar att skaffa ett larm i vilket fall som helst. Sonen sover ffortfarande ofta på mage trots att jag alltid lägger honom på rygg numera. När jag tittar till honom på kvällen ligger han och sover så gott på mage med rumpan i vädret :lol:

Har du bestämt dig för något schema än? Vi kan bolla lite idéer där om det är till hjälp.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Suck, Jaguar inte vad som krävs just nu, har inget självförtroende alls, har försökt idag men jag är så dålig på det här, klarar inte av att följa rutinen och vi hade ett läkarbesök också mitt i ett sovpass (sonens läkarbesök).
Jag vet inte hur jag ska få honom att äta mer, han bara somnar och så vaknar han hela tiden sen om jag inte sover med honom. Nu vägrar han plötsligt dessutom att ta flaska? Försökte tina upp bröstmjölk för han somnar aldrig med flaska men han bara vägrar och skriker. Tycker inte han blir mätt, han bara får fel grepp och somnar, sväljer lift och mina bröstvårtor är alldeles såriga.. Det gick ju så bra allt när han var 2-3 månader..

Nu försökte jag lägga honom vid 19:30. Jag gjorde rutinen med bad och lotion och pyjamas och läsa bok. Sen försökte jag tvinga i honom mat, det gick sådär.

La honom på sidan och bluffade, gav honom nappen för att han skulle få lite mys från den. Då somnade han men ryckte sen till så förbannat efter 5 min att han vaknade. Bestämde mig då för att Linda honom men jag kan inte lugna honom, han bara skrek och skrek och skrek. Tog upp honom i famnen och bussade och han somnade tillslut, la då ner honom och då slår han upp ögonen och ler och börjar prata. Nu är klockan 20:11 och han sitter och kräks och bajsar i mitt knä medan han tuggar på sin filt.. Känns så hopplöst. Jag har så ont i tuttarna och vill bara ha en kväll där jag kan sitta ner. Kanske att jag ska ge upp amning :(

Jag kanske inte är konsekvent nog men ja kan bara inte tro på det jag gör om han bara skriker, om han är ledsen så gör jag ju knappast rätt.. Och han är inte ledsen på det där gnälliga innan han somnar viset utan hysterisk.

Vi har varit uppe sen 07 och han har endast sovit 1h+1h+30m+30m, väldigt lite för att vara honom.

Jag har inte bestämt ett schema än utan tänkte att prova att vakna vid 07 och sen hur det faller sig, men har haft vaken 90 minuter och sen sova så länge han vill, mat var 3:E timma dom "mall".
Lillfis född med akut kejsarsnitt 28 september 2012 <3
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag tror inte du behöver ge upp amningen men svaret ligger nog i att ge honom riktig mat, gröt o puréer och amma som påfyllning. Att få en så stor kille att koncentrera sig att amma tillräckligt är inte så lätt. När man äter på sked kan man ju få en smaskig grönsaksbit eller Majskrok ihanden samtidigt som distraherar. Jag tror dessutom att din kille är övertrött eftersom han lägger sig sent, dagen bör inte vara mer än tolv timmar, och att han sover lite på dagen.

Han känner av din osäkerhet vilket gör honom osäker på om det verkligen ska gå till så här :shock: , jag vet att det inte är lätt men försök skaffa en rejäl attityd av att du vet vad du gör.

Återkommer senare, styrkekram så länge!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Tack för ditt stöd. I vanliga fall sover han mycket mer än idag. Han sover varannan timme cirka plus ett 2-3 timmars pass. Men så brukar våra dagar börja vid 12 inte 07 som jag försökte idag.

Jag tycker han är för liten för att äta som en 6 månaders men ger honom gärna lite gröt om han går med på det, äpple tycker han fortfarande är pest! Ska prova lite banan. Han blir aldrig distraherad vid amning, han är inte så stor än men somnar!

Nu ammade jag honom rikligt och försökte få i lite ersättning också men han vaknade till ändå, nu är klockan 00:30.

Jag kände mig väldigt uppgiven för några timmar sen, tror det var lite tufft för mig med att gå upp klockan 7 :P jag var universitets student innan ban föddes, tog precis examen och är bara 25 så jag har ju levt tonårsliv så länge ja kan minnas :P
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Ja, inte konstigt liten blev trött om ni ändrade på morgontiden :wink: . Det kan förklara varför sömnen blev så vinglig idag. Bestäm dig för en strategi och kör på den, prova inte utan GÖR :D och var konsekvent, inte olika tider olika dagar. Testa minst en vecka. Du måste inte ha morgon kl 7 :D det orkade inte ens jag. Vi körde 8 och sen 7.30, det var det absolut tidigaste jag kunde tänka mig att gå upp :lol:

Numera är rekommendationen för smakisar 4 månader igen, precis som det var för. Det är bara amningshysterin som har fått det till 6 månader för att de vill att folk ska amma länge. Ingen 6 månaders bebis klarar sig på bara amning och är NÖJD och MÄTT,max 4 månader brukar det funka på bara amning.

Du kan prova olika fruktpuréer, de kan var lite kräsna de små liven :wink: men det kan ta upp till 20 gånger innan de kommer på att de gillar en viss smak också. Katrinplommon var väldigt poppis här hemma. Du kan göra egen gröt också om du mixar havregryn fint och sen kokar med vatten. I med smör eller olja sen. I fall du har svårt att få tag på gröt kan det ju vara ett alternativ. Att lillkillen somnar vid amning tycker jag låter lite oroväckande när han ändå är så pass gammal. Det brukar de göra de första 1-2 månaderna men inte sen :?: , kan ju vara för att han behöver mer sammanhängande sömn :idea: . När han somnar till, upp med honom högt på axeln och buffa honom kraftigt i rumpan, ingen mesklapp här inte :lol: . Rapa behöver han ju ändå och det brukar få dem att vakna till. Eller så lägg honom på golvet, hårt underlag är ju inte lika mysigt som att ligga hos mamma eller kom på att ni plötsligt akut måste byta blöja :lol: . Allt med en attityd av självklarhet och sen fortsätter ni matningen såklart. Ju mer han sover under vakentiden desto mer kommer han att vakna när han verkligen ska sova.

Angående mat på natten, här gäller det inte att trycka i honom så mycket som möjligt. Mat var 3-4 timme på dagen ( så mycket så möjligt), 4 måltider + en kvällsslurk innan han ska läggas för natten. Nattmålen ska hållas korta ca 20 min i MÖRKER, det är natt ju :D lampor får honom bara att vakna till liksom för mycket mat då. Om du måste tända gör det t.ex utanför rummet och med bara en glipa öppen så du får lite ledljus. På natten händer ingenting är idéen.

Vitsen med att använda standardmodellen är att du sen alltid har verktyg att ha tillhands t.ex när lillen blir sjuk eller sen i trotsen. SM bebisar sover sina hela nätter trots att de får tänder eller är sjuka. Kräksjuka är väl undantaget :wink: men även då var det bara in och sannera sängen och lägga honom ingen, inga protester =D> . Jag älskar SM!

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Fint svar från mamaA, kan bara hålla med i allt hon skriver!
Mer mat o åter mer mat, riktig mat, och ungen sover bättre! Och jag har i en stor klick smör (osaltat) i maten, och gärna lite persilja/dill. För mej gick det mycket bättre att mata, efter kloka o fina tips härifrån, när jag satt vid matbordet o hade babysittern på kökssoffan (innan satt jag på golvet o trugade i lillan), sen övergick vi ganska snabbt till barnstol, och jag åt samtidigt o försökte ta det lugnt och inte överkoncentrera mej på henne. Tänkte mer att nu har vi det mysigt tillsammans istf - att nu ska jag mata dej o fy vad tråkigt att sitta av tid här på det här hårda golvet... :oops: :roll:
Ge inte upp, det tar tiiid innan de kommer på att mat är gott, ibland iaf. Testa dej fram! :D Rom byggdes inte på en dag.

Härligt att du hittat hit till detta underbara forum o att du vill förändra o förbättra - klokt och toppen av dej som mamma! =D> :D
Sköt om dej!
Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
LillaK

Inlägg av LillaK »

Tack båda för ert stöd! Det är så svårt att följa sig själv är man hör det ena och det andra och det tredje från höger och vänster.

Lillkillen har sovit allt för lite idag med och det börjar sjunka in vad ni säger. Jag har alltid varit väldigt spontan med honom, gjort det jag velat när jag velat och han följer med, dessa två dagar, trots sömnbrist så har han absolut inte varit gnällig, han är alltid så glad och nöjd. Men nu innan läggdags förberedde jag sängen och nu sover han sin första natt i sin egna säng. Det gick relativt smidigt att lägga honom15-20 min ungefär. Kag har nu satt min första punkt i mitt schema, läggdags klockan 23 för det tycker han om. Han får bestämma så hjälper jag med att vara konsekvent.

Tänkte att då kan jag göra ett schema utifrån det, 12 timmars sammanhängande sömn och sen dagstupplurer för resterande, hur låter det? Stackars liten måste vara så trött :(

Jag fortsätter och ger äpple varje dag, ska köpa en annan smak imorgon också tänkte jag och gröten kommer vilken dag som helst. Jag ger honom alltid är jag också äter, tänker att om maten blir en mysig stund då vi sitter runt bordet och jag också stoppar något i munnen så kan det bli något positivt.

Tänkte länge och mycket på hans sömn och amningen och då insåg jag att jag låtit amning och sömn smälta ihop till en aktivitet istället för två separata. Jag matar honom alltså alltid innan han ska sova, det är ju helt fel. Jag ska mata honom när han är pigg. Han kan sövas utan amning, det gör jag ofta när iväg ute och far så det är inget jag behöver brottas med, har bara gjort det lite lätt för mig med amningen.

Jag vet nere varför jag slutade, jag minns att jag tänkte att "nu har jag ju släppt på rutinen va synd" men sen gjorde jag inget åt det och då började strulet också.

Tack för att ni får tillbaka mig på rätt väg! Ska försöka att inte bli så dramatisk och känna mig helt värdo när det tar emot :P
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Låter bra :D !

Spontanitet är jättetrevligt men inte när det gäller barns mat och sömn :wink: , däremot är det ju trevligt att ni kommer ut och gör saker.

Jag har lite tankar ang schemat:
Det är inte säkert att sonen föredrar att lägga sig kl 11 när han väl får smak på sömnen. Att han vill det nu kan bero på övertrötthet. Enligt Anna ska det fungera att ha ett schema mellan vilka tider som helst så länge man håller schemat MEN jag vill varna lite för att det kan vara svårt att få honom att sova så länge som till 11 på dagen. Mörkläggning kommer att vara extremt viktigt, vilket det är ändå :D för alla, det ska vara kolmörkt i rummet, inte EN glipa ljus får komma in. Tänk Rullgardin +mörkläggningsgardin+ ev extra gardin. Här kör vi med mörkläggningstyg på kardborre runt förnstret . Folie påsprejad med vatten är också super men lite jobbigt att tvätta fönsterna varje dag :? ..kan låta extremt men ljus sätter igång barnets tankar när det vaknar:Aha det är morgon :idea: och sen är det kört..

Passar detta schemat dig? Tänk på att det kan vara skönt för dig med lite ensamtid på kvällen, inte mitt i natten bara, säger jag som är en gammal stofil på 35 :D Det är bra om man kan behålla morgon och läggningstiderna länge, lite kan man ju flytta men det är inte helt lätt när schemat väl sitter. Tänker att det kan vara svårt att hinna med utevistelse och träffa små vänner om man sover länge men det är bara en fundering :) . Funkar schemat för dig så kör på det. Oavsett vilket schema du väljer så kör minst en vecka innan du ens funderar på att ändra något.

Jag funderade lite på dagslurarna också. Jag är lärare, det är en yrkesskada att tänka för mycket :wink: . Det är bra att ha fasta tider för lurarna och även derad längd. har man för lång lur på första kan det innebära att nästa blir för kort. 45-2-45 tror jag är bra för er. Sen behöver vissa mer sömn än andra men detta är standardschema för 3 månader.

Låter super med egen säng och smakisar! Låter som ni har det så mysigt! Vad bra att du separerar mat och sov. Bra jobbat!

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Jag skulle bli överlycklig för lite ensamtid på kvällen. Som det ser ut nu lägger jag mig 3 på natten dels för att få egentid och dels för att han hållit på och vakna fram tills dess.

Men! Inatt har han sovit kanon bra! Han vaknade

02:10 sovit 2h45m
06:35 sovit 4h
08:58 sovit 2h10m

Men som du förutspådde så sover han inte till 11, han sover till 9 cirka och är sen vaken ett första pass på 1.5h. Vid 9:20 sov han 30m men nu två timmar senare är han vaken och har härjat vaken ett tag. Enligt appen som jag fyllt i allting i så har han sovit 9.9 timmar, och så är det varje dag, det är ju på tok för lite!

Hur ska jag göra med sömnen då på dagen nu för att ge honom "mer smak" för den? Jag planerar att fortsätta natta honom i sin egna säng för han sover mycket bättre i den (snyft). Jag har ställt in alla planer nu för att fokusera helt på det här.

Tänkte också på det här med att sova 11, vi har öppna förskolan två dagar i veckan och det börjar ju tidigt också.. Nej det måste gå och flytta hans insomningstid på något vis.. 9 hade varit bra. Hans pappa jobbar rätt sent så 9 skulle vara perfekt annars så är väl 19:30-20 optimalt för ett litet barn? Det känner iaf jag.
Haha jaså du är lärare, därför det är lite ordning på dig ;D ni var mina stöttepelare när jag var liten, jag har adhd så rutin och koll är vad jag lever av, haha!

Känns som att det ska kunna bli bra! Tack för in hjälp :D
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Härliga framsteg!
Läggning mellan 7-8 på kvällen är det optimala enligt mig och verkar även vara hos de flesta som jag läst här på forumet.I början kan du ändå få lite problem med tidiga morgnar även om du lägger schemat så men det går att jobba sig igenom. Tänk på nu att börja använda dig av verktygen för att få honom att somna om. Man lugnar barnet på plats i sängen och plockar inte upp dem tidigare än max en kvart tidigare än morgon tiden. I sängen är buffring eller solfjäder bäst. Läs på hur det går till och öva på nåt mjukisdjur t.ex. Det ska vara rejält och rytmiskt. Det är viktigt att du känner dig säker på vad du gör. Var gång du plockar upp honom när han skriker ger du budskapet att det är farligt att ligga och sova och att du räddar honom. Har man fasta tiderväcker man barnet om det inte hunnit vakna själv vilket gör att de känner att vi har koll och att de inte behöver vakna för att kolla om det är dags att gå upp.

Har du dagslurarna i vagn eller säng? Om det är i vagn kan du antingen buffa eller vagna. Kolla in filmklippen o öva.

Ang att flytta på natten så hade jag bara lagt honom tidigare en natt, t.ex när han brukar ta sista luren och köra natt då och buffa bort uppvaken.

Måste gå till jobbet nu, hörs senare!

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Java2006

Inlägg av Java2006 »

Vi har prövat att väcka lite tidigare varje morgon, kanske 15 el 20 min tilldela vi var nere på kl 7. Då blev även natten tidigare mellan 19 och 20 och natten längre. Detta fungerade för oss.
2012
2016
LillaK

Inlägg av LillaK »

Tack för tipsen båda två! Han brukar sova en stund vid 9/10 så jag ska se om jag kan buffa bort uppvaket och få honom att somna om.
Han sver i säng på dagarna, vi har inte plats med vagnen inomhus och han är inte mycket för att vaggas heller tyvärr, får han inte sitta i vagnen och spana så vill han inte ha med den att göra!

Dagen går fortfarande bra, han verkar redan ha snappat upp vad jag sysslar med, han blir lättare att natta för varje gång. Det har inte blivit någon 2 timmar vila än men det är okej, nu är klockan 18 och jag tänkte att vilan han precis vaknade upp från är den sista, nästa blir godnatt runt 20:30-21!

Har köpt hem lite fler smakisar och posten ringde, gröten kommer om ett par timmar :D
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Jag har upptäckt att det där med att sova i vagn har mycket att göra med vilken vagn du har. Jag hade en superlätt och smidig vagn MEN utan fjädring helt och hållet. Minsta ojämnhet på vägen och sonen vaknade, helt värdelöst. Därför sov han endast i säng från 3 månader, vilket begränsar livet ganska mycket. Man hinner inte så mycket på 1.5 timmes vakentid efter matning och man vill ju gärna gå ut nån gång också.

Min son ville inte heller ligga i vagnen när han var vaken, tvärvägrade, men sova kunde han tänka sig. Prova att hänga för en filt eller en barnvagnsgardin så du minskar synintrycken. Sen VAGNAR du inte vaggar. Rejält gung för att svara på hans protester, du slutar så fort han är lugn. Han ska inte sövas, bara lugnas.

Jag skaffade en beagagnad Emmaljunga vagn vid 6 månader och guud vilken skillnad. Sonen gillade både att sitta och ligga i den. Problemet var att han inte ville ligga på mage i sittvagnen och sov inte lika länge på rygg..och jag var feg och ville inte ta tag i att lära honom att sova hela sina lurar i vagnen-vilket jag ångrar nu. Det går att sova i vagnen men eftersom jag aldrig lärt honom att man somnar själv i den så går jag med den tills han somnar. Det är ju något som man får träna på hemma och då var jag för feg och tänkte att han kommer att sova för lite och hela dagen blir förstörd..och därför gjorde jag det inte. Så mitt tips är att ta tag i det redan nu medan din kille är liten och jag ska faktiskt själv ta mig i kragen och ta tag i vagnsovet här :oops:

rekommenderar verkligen Emmaljungavagnar. Jag har en Nitro City med små hjul fram, den är smidig att köra och 90 cm lång så att barnet får plats i den läänge. Jag tänker inte byta till sulky utan kommer att ha kvar denna vagnen.

Vilka framsteg ni gör :lol: det låter väl som en bra läggningstid för er. Testa en vecka och se.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Jag skrev nog lite klumpigt, han kan sova i vagnen! Vi promenerar varje dag och han sover 2-3 timmar :) men det är inget lätt sätt att söva honom, enklare att söva hemma för oftast blir han så förbannad över att sitta i vagnen. Han sitter helt upp nu och ibland framåt vänd för att vara nöjd men han är inte överförtjust, han vill sitta på höften så att han inte missar något!

Idag höll han på att somna i bärselen när vi var ute en snabbis i regnvädret, jag tjoade som sjutton för att han skulle hålla sig vaken (nästa sov tid började när vi kom hem) men han somnade ändå. Men! Det gick finfint att lägga ner honom och han sov nästan en timme. Det har jag övat på samtidigt, jag vet att SM säger att bebisarna ska sövas i sängen eller vagnen men jag vyssar i famnen lite först (inte tills han sover dock) för att det är viktigt för våran livsstil att han kan läggas ner så det måste han vänja sig vid.

Ikväll gick det svinbra! Han fick prova gröt sen körde vi nattrutinen. Läste till sist hans bok, han fick lite påfyllning i magen 20:40 och 20:45 låg han utslagen i sängen :)
Dock vaknade han efter cirka 30 min och det var en kamp att söva honom igen men nu har han somnat om. Tårarna riktigt skär i hjärtat dock :( men man måste ju visa dom ibland, att det är sova dom egentligen vill..
LillaK

Inlägg av LillaK »

Tycker vi haft lite av en succé natt!

Sov 20:45 - 10:00! 3 uppvak för mat (10min styck, inga problem) och sen två ledsna uppvak precis där efter läggning som jag vyssade. Mannen och jag kunde för första gången sen han föddes sitta i soffan och se en film (snarare sitta i soffan och sova till en film dock :P).
Någon timma eller så innan han vaknade på riktigt låg han hos mig i sängen och snuttade frukost och myste så han halvsov väl mest :)

Efter det har vi haft en vila på 30 min och just nu en vila på snart 2 timmar i vagnen. Det blir kanon det här, han svarar väldigt bra på rutin, precis som när han var mindre och blir jätte nöjd. Ska se till att inte släppa dom som jag gjorde sist.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"