Vägledning, 4 månaders som .. Vet inte vad!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LillaK

Vägledning, 4 månaders som .. Vet inte vad!

Inlägg av LillaK »

Jag är helt ny verkligen till AWs metoder men gillar verkligen det jag läst och hört. Nu har jag en 4 månaders som är en sån fin, social och härlig liten unge men som sen runt jul börjat med något märkligt.

Jag vet inte vad det är, om jag kan hjälpa på något sätt, samtidigt blir jag överväldigad av all information här och tillsammans med tidsbrist så känner jag att jag skulle behöva lite direkta råd från er som kan och har tid och lust!

Min son helammas och sov 12/01 - 07/08 utan att vakna fram tills runt julafton (vid nästan 3 månader). Då började han helt plötsligt vakna till upp mot 3 gånger i timmen fram till 3-4 och sen vakna för mat vid 5. Han vaknar för dagen vid cirka 9 -10.
Han vaknar egentligen inte utan börjar gnälla missnöjt, röra sig och slänga med huvudet och trots att han tar napp så är det bara snutta som duger.
Igår vaknade han 5 på morgonen och bara ålade och vred sig och hade sig i min famn, gnuggade munnen mot mitt bröst och gnällde. Fick honom att somna igen vid 06:30.

Jag mår inte dåligt i detta, jag ser till att vila när jag får chansen, jag vill bara hjälpa honom att få en mer rofylld sömn men också om jag ska vara ärlig så vill jag gärna få någon timmes fritid, vill gärna att mannen en dag ska kunna natta honom och jag har väldigt ont i bröstvårtorna.

Är det att han är snuttig? Eller är det något annat?

Våran dag ser ut ungefär såhär:

09:00 vaknar och ligg ammar, byter blöja. Sen leker vi.
10:30 ligg ammar tills han somnar och sover ihop.
12:00 vi går upp, tar på oss kläder osv, ammar också om han ber om det.
14:45 vi tar en promenad med vagnen, jag ammar innan vi går ut.
16:00 kommer hem och sonen sover i vagnen.
17~18 han vaknar och är hungrig, ammar.
18:00~20:00 vaken tid.
20:00 ammar eventuellt och han kan slumra till en halvtimme.
21:00 badar vi, sen skötbordsmys med lotion, pyjamas osv
22:00 ligger han i gymmet om han är okej med det, annars sitter han med oss, vi försöker att ta det lugnt.
23:00 han blir kinkig, ammar och han somnar hos mig.
24:00 jag provar att lägga ner honom i sängen, ibland går det bra, ibland behöver han snutta.
24:40 vaknar till och snuttar 5 min.
Sen vaknar han fram och tillbaka fram tills 03:00 cirka.
03:00 jag vågar lägga mig och sova.
05:00/30 han vaknar och är hungrig, ammar, somnar om.
07/08 ammar och somnar om en timme.

På ett ungefär. Jag låter sonen styra hur han vill sova och äta men undrar om det är dags att jag som vuxen börjar bestämma.. Jag har dessutom lite sömnproblem själv så jag har ingen tillit till mig själv i detta, känner att jag inte litar på att jag kam leda honom rätt. När han var mindre körde jag en strikt vaken en timma, sova en timma schema med han är ju stor nu.

Förlåt att det blev så långt men hoppas någon har ork/tid/möjlighet att ge lite tips och råd. Säg till om jag missat någon viktig information.
Lillfis född med akut kejsarsnitt 28 september 2012 <3
Cony

Re: Vägledning, 4 månaders som .. Vet inte vad!

Inlägg av Cony »

Hej och välkommen! :)

Det som hänt är nog att han blivit riktigt hungrig och vill (precis som du anat) ha ett schema :D

En 4 månaders behöver sova 15,5 timmar/dygn. Det finns olika sätt att lägga upp den sömnen. Naturliga sömnpass för barn är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 timmar, 2 timmar, 3 timmar osv. Så det är med dessa man bygger ihop dagslurarna tillsammans med en 11 eller 12 timmar lång natt, och får ett trevligt litet schema för barnet.

Förslag på schema för 4 månaders:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!

Många här börjar med smakisar vid 4 månader. Kika gärna i den här tråden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25821

Mat är vägen till happy baby. Jag lovar.

(Lägg gärna in din sons födelsedatum i din signatur (via "profil") så vi har koll på hur gammal han är allteftersom du skriver.)

Hälsningar
Cony
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Cony

Inlägg av Cony »

Nja, jag vet inte vad som hände med länken. :roll:

Mer mat åt småfolket:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25821

Så ska den se ut.
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
LillaK

Inlägg av LillaK »

Tack så jätte mycket för ditt svar! Jag har fungerat på om det är maten och tvingat i honom båda brösten innan läggdags men han vaknade ändå dock efter en liten längre stund. Har börjat undra om han är en snuttare för han vaknar liksom inte och äter utan suger typ 5 min utan att mjölken ens stimuleras till att rinna till..

Jo jag har märkt att många är väldigt snabba med att ge sina barn smakisar och mat men har själv känt att jag inte har bråttom, sonen har inte ens börjat visa intresse. Dock hade av tänkt ge honom någon sked gröt för att magen ska få hälsa på gluten. Tycker han är så liten men kanske att lite gröt på kvällen skulle göra honom gott...?

Schemat du föreslog är inte alls riktigt i sync med hur vi har det nu (vakna och sova tiderna) ska jag bara pang boom växla schema eller bör jag ta det stegvis? Känns som att vända helt på en gång är smidigare?

Är det Standard metoden jag bör läsa om då? Han sover mycket dåligt utan mig, bör jag fortsätta att sova med honom? Vill helst att han ska börja bli lite tryggare i sig själv och sova själv så att jag kan gå och lägga mig tidigare än 3..

Förlåt för alla frågor, tycker allt är så svårt att organisera i huvudet.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Vill bara tipsa dig om att läsa under "Svar på vanliga frågor - läs här först", där hittar du en del bra information.

Det är standardmodellen du ska läsa om :D , ni kan köra lite SM i raketfart för att komma in i det hela. Man kan även göra en "sova hela natten kur" men då behöver han mer mat i magen än bröstmjölk. Börja med standardmodellen är min rekommendation.

När ni sätter igång så bestämmer du ett schema som passar er familj, du kan t.ex ändra tiderna i schemat som du fick av Cony bara du behåller samma intervall mellan maten och lurarna och att natten är 11-12 timmar lång.

De flesta 4 månades bebisar klarar inte så lång natt utan nattmål så då får du antingen planera in 1-2 sådana eller börja med smakisar. I den åldern blir de ofta trötta på att amma tillräckligt länge för att bli mätta också, det finns ju så mycket annat intressant att titta på :D Angående snuttandet på natten så tror jag att han faktiskt är hungrig. Läs gärna några av trådarna om mat och smakisar. Gröt går jättebra att börja med liksom grönsakspuréer. Amma först och ge sen lite smakis. En riktigt mätt mage gör underverk för sömnen!

Alla förändringar, alltså nytt schema görs på en gång och ja, han ska sova själv nu :D . Både du och han kommer att sova bättre då. Det tar lite tid att bryta sina vanor men sen kan ni se fram emot en härlig sömn båda två.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Tack!
Känner mig så överväldigad bara av all information, jag har knappt någon tid att sitta ner och när jag väl gör det blir allt bara gröt i huvudet, haha.

Jag ska självklart försöka igen nu när jag vet lite mer specifikt. Jag vill gärna behålla honom i våran säng ett tag till men att han ska sova själv.

Jag har alltid sett smakisar som bara ett skick på fingret typ, hade ingen aning om att dom kunde bli mätta av det!
Det är helt okej att han inte sover hela nätterna bara han sover längre sträckor på 2-3 timmar iaf och inte vaknar stup i ett.

Hur mycket ska han äta? Trodde liksom att han såg till att äta sig mätt men å andra sidan somnar han gärna rätt fort. På dagarna snuttar han aldrig..
LillaK

Inlägg av LillaK »

Nu har jag läst igenom om standard modellen och det hela låter som en iPhone app - baby sense - som jag använde slaviskt fram till 3 månader ( när jag tänker efter också när allt började gå snett :P).

Ska med appens hjälp se om jag kan översätta standard metoden till en 4 månaders, men vad jag ska prova med nu iaf är att tvinga i honom mer mat, jag har jublat ner honom efter att han somnat vid bara ett bröst, det verkar ju vara på tok för lite!

Min fråga nu är att om jag sätter nattamningen där han brukar vakna (jag har en bebis dagbok där jag skrivit ner varje natt) och han inte vaknar då, ska jag väcka honom i början för att hålla schemat?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Nej, lite mat på fingret blir man inte mätt av :D . Jag började med att göra 1/4 portion gröt tror jag och sonen gapade och tog emot, det blev nog ett par skedar bara ändå totalt. Man börjar försiktigt men sen kan man öka på snabbt bara magen hänger med. Jag gav ersättning morgon och till mellis, gröt eller puré +ersättning till lunch och middag. När man kommer upp i hela portioner kan man lägga till fruktpuré till efterrätt och skippa ersättning/bröstmjölk vid det målet.

Om man bara ammar är det ju svårt att uppfatta mängden. Tänk att han ska ha förrätt, huvudrätt, efterrätt och sen kaffe och kaka på det. Så gör man från början när de är nyfödda, då tar matningen 1 1/2 timme totalt sedan går det ju snabbare när de fått upp tekniken. Eftersom jag bara kunde amma i två månader kan jag inte råda dig där.. men jag har för mig att mängden ersättning bör vara uppemot en liter totalt under dagen #-o

Angående att han ska sova i er säng avgör ju du :D men det är inget som förespråkas här. Standardmodellen är ju mer än en metod, snarare en livsstil :lol: men du kanske kan få det att funka.

Jag tror det viktigaste för dig är att mata på ordentligt så att han sover längre pass, men en 4 månaders bör klara mer än 2-3 timmar på natten. Det kan vara svårare för dig att bryta snuttamningen på natten också om du har honom i sängen, han luktar ju mjölken då hela tiden..
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Jag har kört igång nu, jag bor utomlands och ligger en arbetsdag cirka före er tidsmässigt. Jag provade nu att mata "ihjäl" honom. Slutade med att han satte i halsen och började hosta -men somnade om efter hostningen. Jag började rapa honom - han sov. Sen la jag ner honom på rygg i sängen.. Han sov. Så 20:20 ungefär. Är helt i chock, ungen var helt borta! Jag är med andra ord frälst :P

Jag har lite av en skräck blandad med skuldkänslor när det gäller vart han ska sova. Dels är jag fortfarande nojig över att han ska lämna mig och dels får jag dåligt samvete, som att jag inte vill vara med honom. Du förstår säkert mitt mamma tänk, han är mitt första barn också.

Min mamma har skickat gröt med posten redan som borde komma imorgon så jag ska börja ge honom mat, stackarn svälter ju!

Innan det här började sov han ostört i flera timmar, "hela natten" som det kallas för en sån liten så jag vet ju att han kan.

Nu vid 20:40 så vaknar han till igen... Ska gå in till honom..
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Kanon jobbat med maten =D> En sak till är att lära honom att somna själv,så att han själv också kan somna om om han vaknat till. I SM har man vakentid efter matningen och söver inte bebisen med bröstet. Läs på om vagning och buffning så har du bra verktyg att fixa detta med.

Jo jag vet nojjan med separationsångest, jag hade den för att flytta ut sonen ur vårt sovrum. Vi gjorde det vid fem månader och sen undrade jag varför vi inte gjort det tidigare :wink: Vi sov ju så mycket bättre båda två när vi inte blev störda av av varandras ljud. Gosa kan man ju göra när man är vaken :lol:. Jag tror inte alls på att min son skulle må bättre av att få sova hos mig på nätterna, han är supertrygg i sin egen säng och är även en trygg och säker kille överhuvudtaget!

Gröt på väg, låter härligt :lol: Det är superlätt att göra egna puréer också, bara koka o mixa och sen i med smör eller olja. Klart! Sötpotatis eller morot är populärt!

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Det måste jag ta tag i, jag försökte klicka på länkarna i nybörjarguiden men det stod att det var under ombyggnad eller liknande :) jag vet att han måste lära sig sövas på annat sätt eftersom även mannen ska kunna natta men jag är samtidigt väldigt emot att han ska ligga och gråta och det känns svårt att veta vart gränsen går. Nu är han vaken så jag får kolla runt senare om jag kan hitta original trådarna om vyssning etc :) jag behöver nog jobba med att vara konsekvent också ...

Han ligger inte direkt vid mig,nian ligger högre upp och vi har en stor säng så jag ligger inte tätt intill men visst tror jag att han kan känna lukten av mig, dom ska ju ha väldigt bra luktsinne! Härligt att höra att din kille är då trygg,det ger hopp!

Vi provade nu på kvällen med äpplepure men usch det var ingen hit, hehe, han såg lika glad ut som när han får D-vitamin...
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Ett tips är att beställa Barnaboken, där finns allt om standard modellen och en massa annat nyttigt. Ingen gör exakt likadant men man behöver förstå grunden för att kunna börja och hitta sin egen väg. Länkarna på forumet är också jättebra men boken har "mer". Läs gärna några trådar när du har tid, det är till hjälp att kunna följa andras sm-resa tycker jag. Jag gillade t.ex "Sigges röda tråd" och "Linus röda tråd". Sök på dem så hittar du dem nog.

Sm är inte en skrikmetod utan går ut på att du lugnar barnet på plats i sängen utan att ta upp. I början använder man sig av vagning eller buffning för att sedan gå över till enbart ramsa UTANFÖR rummet. Ibland kan det bli en högljudd diskussion men man överger INTE barnet utan ger raka och tydliga besked om att mamma har koll och att liten kan sova tryggt.

Prova mosad banan förresten, brukar vara poppis. Sött och gott!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Jo jag ska försöka få tag på den!

Nej jag förstår att det inte är en skrik metod men min son har inte accepterat att ligga ner sen han var 3 dagar gammaloch tagit igen sig från förlossningen. Han blir så arg!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Såg att jag missat ett av dina inlägg angående nattmål. På natten sätter man antingen fasta mattider och väcker då eller så låter man nattmålet bli när det blir. Det finns båda varianterna här på forumet.

När sonen var pyttis lät jag honom styra nattmaten men från 2 månaders ålder började jag buffa honom när han vaknade för att komma upp i 6 timmars sammanhängande sömn. Sedan fattade han galoppen och vid 4 månader sov han 12 timmar utan mat. När han bara hade ett nattmål satte jag klockan för att det inte skulle bli för nära frukosten och störa aptiten då.

Att somna själv är inte lätt och rekommenderas inte här under de första 3 veckorna men sen börjar träningen. Det tar ett tag för småttingarna att fatta att det är SKÖNT att sova :lol: , det kräver lite arbete att övertyga dem om det. Det är därför verktygen är så bra, du har ngt att svara med när han blir ledsen /arg.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Jag börjar känna att ja vet lite vad jag ska göra nu, tack så mycket för att du tagit sig tid trots att jag är helt borta och knappt läst på, vet hur frustrerande sånt är ;D

Jag har hittat hennes böcker som E-book så ska ta och köpa hem dom, synd bara att dom inte finns på iTunes.

Härligt att det fungerat så med din son, min svarar väldigt bra på rutiner så jag är säker på att jag kommer få ett liknande resultat om jag bara ser till att jag är förberedd och påläst! Känns som att du också fick in en känsla som du kunde gå efter efter ett tag? Då blir det ju lättare. Jag brukade ligga steget före alltid och då var han så lätt sövd och lättskött så det är bara att gå tillbaka.

Jag ska känna efter lite om det där med egen säng, kanske det vore det bästa nu när han är såhär, men ja så har man det där mamma hjärtat också som sätter många käppar i hjulet på en..

Jag läser att han ska läggas på mage dock med andningslarm, det känns lite emot vad jag känner är okej, visserligen är han VÄLDIGT tidig med nacke och rygg så han är väldigt stark men jag är så fruktansvärt rädd för att vakna till en livlös bebis..
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"