Vaknar 1 timme före "morgon" - jättehung

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
H?nsmamma

Vaknar 1 timme före "morgon" - jättehung

Inlägg av H?nsmamma »

Hej på er!

Vi är nu inne på dag 8 i SHN-kuren och det har gått ett steg fram och två steg bak :wink: . Nu behöver jag återigen råd från er erfarna forumister!

Saken är den att i morse vaknade Guldklimpen drygt en timme före "morgon"...det har han gjort vid något tidigare tillfälle också, men lyckats somna om...i morse var det som förgjort! Jag försökte vänta ut honom eftersom han tidigare har lyckats somna om, men gnället/gråten gick i vågor och eskalerade allt eftersom. Jag gick till slut in och vände på honom till magläge och gick ut med en ramsa när mina tidigare ramsor inte hjälpte. Men det blev bara ytterligare gallskrik. Så höll det på tills det var dags att "väcka" honom. Jag och maken resonerade lite om hur vi skulle göra, vi ville ju inte rusa in när han grät som mest utan ville ju helst att han skulle somna om alt. lugna sig. Men det gick inte att vänta ut honom . Mina tårar rann på slutet och det kändes som att jag höll på med 5 min metoden :cry: .

Så fort gråten gick ner lite i varv (när han hämtade andan) rusade vi in och hade glad uppväckning. Han var inte glad! Inte förrän han ammades och glupskt sög i sig som aldrig förr. Jag misstänker att han vaknade, låg och gnölade en stund, sedan tog det för lång tid att komma till ro och somna om varmed han upptäckte att han var vrålhungrig!! :?: :o (Kvällen innan åt han en vuxenportion havregrynsgröt, plus en nattslurk).

Vad gör jag i ett sånt här läge?! Skulle jag ha ramsat så fort han vaknade till?! Det känns som att ramsan inte "tar" :shock: , och ändå tycker jag att jag har varit sparsam med ramsandet de senaste nätterna (efter råd från kloka forumister, så klart :lol: ). Eller vad säger ni som har kurat era barn till perfektion? :wink:

Sedan strular ju daglurarna fortfarande, men nu är taktiken att han får sova utomhus så ofta som möjligt...vi får väl se om det funkar?! Tror att vi har vagnat och haft oss alldeles för mycket dagtid #-o .

Hälsningar från en något villrådig Hönsmamma, som trots allt kämpar för att hålla sin attityd av självklarhet :roll:
Bild
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Hönsmamma :D

Ja inte kan just jag svara på ditt upprop om någon som kurat till perfektion inte :wink: :D Har fortfarande vargar i hasorna :evil: , hinder att överbrygga :roll: och småsegrar att fira ibland :lol:

Men är ganska bra på att tala om hur ANDRA skall göra... :oops: :wink:

:arrow: släpp tankarna på hunger, bort, bort :evil: Du och din man tillgodoser via schema och standardmodell att sonen får den mat han behöver och han svälter inte ihjäl av att vakna lite tidigare. Idén om hungern är ett envist vargaskrälle men jag lovar på heder och samvete att det inte är nån fara. Om nu oron håller i sig, mata lite extra vid måltiderna om det verkar behövas och se till att nattslurken blir mer än en liten slurk.

:arrow: tips om morgon: välj ut (eller köp) en skiva med lugn klassisk musik. Sätt på den varje gång det är dags att sova. Ha en bandspelare i sonens rum och skivan ständigt på laddning. Vid tidigt uppvak, lägg tillrätta och sätt på skivan. Gå och sätt på en kopp kaffe och tänk på annat. Tänk långsiktigt: OM nu sonen vaknar tidigt och han inte får hjälp att lära sig somna om, vad är då alternativet? Jo, förmodligen att han vaknar tidigare och tidigare, ledsnare och ledsnare. Och det gynnar honom inte på något sätt.

:arrow: titta inte så noga på klockan gällande omsomnande. Skulle det dra ut på tiden och marginalkvarten passeras så gör det inget. Huvudsaken är just ATT han somnar om och att NI får väcka honom. Efter ett tag spelar det inte någon roll huruvida ni väcker eller inte så länge det är vid den tiden som morgonen startar.

:arrow: ang daglurarna så har du ju redan svarat själv: "vagnat och haft oss" :wink: 8) , just det, det är när man slutar "ha sig" som daglurarna artar sig till okomplicerade övningar ungefär som att lägga ifrån sig en hög tvätt att vika senare (AW:s tjusiga liknelse :lol: )

Lycka till och fint jobbat hittills :D
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Har samma problem som dig. Och i vårt fall är sonen verkligen hungrig gör tydliga tecken på att han är hungrig och slukar lätt 2 fulla flaskor välling i ett nafs...

Udrar ändå när, hur och hur mycket äter sonen på dagen:?: Försök klämma i lite till vid varje mål, specielt på kvällen. I de flesta fall tror jag, presis som NancyDrew att hungern sitter hos föräldrarna i form av vargar - inte hos barnet...
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D En tanke om hunger nattetid:

Om jag som vuxen vaknar på natten och inte kan somna om direkt, nog sjutton känner jag efter ett tag att visst skulle en smörgås sitta fint... Sover jag däremot hela natten eller somnar om vid uppvak klarar jag mig ju utmärkt till frukost utan att svälta ihjäl :wink:

Problemet sitter nog alltså inte i själva hungern utan i uppvak med svårigheter att somna om :!:

(Hakar på A lies fråga om hur mycket mat som går ned under dagen och framför allt till kvällen :?:)
H?nsmamma

Inlägg av H?nsmamma »

Hej på er!

Ja ni, guldklimpen äter en hel del enligt min mening:
07.15 frukost (amning)
10.30 Lunch (1-1,5 dl puré och 0,5 dl fruktdessert)
14.15 Mellanmål (amning)
18.00 Middag (2 dl havregrynsgröt, 1/2-1 banan)
19-tiden Nattslurk (inte såå intressant..)
(19.30-07.15 Sova Natt)

Ibland verkar han dock jättehungrig vid 16-tiden, och jag får väl medge att jag har gett honom en liten slurk från bröstet någon gång :oops: . Frågan är om jag ska lägga in ett mellanmål till någon gång under eftermiddagen?!

Men jag är nog med på dina tankegångar NancyDrew; att det är klart att man känner hunger när man har lekat vaken 30-60 minuter och bökat runt i sängen :wink: . De gånger sonen har vaknat på natten och jag har stigit upp och smygit runt (och lyssnat på hans gnölanden) har min mage definitivt knorrat :) .

Vill bara berätta att jag nu har lyckats få ordning på guldklimpens daglurar \:D/ \:D/ :!: :!: Min taktik var att sluta bråka med honom om att sova inne och helt sonika ta alla tupplurar utomhus i vagnen. Jag har testat nu sedan i torsdags och han har somnat och sovit som en prins varje dag :sleep: . Ska tilläggas att han sover på rygg i vagnen, eftersom det funkar bra plus att det underlättar med klädsel, åkpåsar etc när det är -15 ute...

Dock har vi fortfarande "problemet" med att han vaknar 30-60 minuter innan morgon...oftast glad, men det verkar inte som att ramsandet "tar". Jag tycker inte att han reagerar nämnvärt när jag kör med en ramsa :-s .

Hälsningar från Hönsmamman som nu väntar på "återfallet"...
Bild
Nancy

Inlägg av Nancy »

Härlig läsning Hönsmamma :D

Ge det lite tid, vips så sover sonen tills dess att det är morgon. Men man tror ju att så ALDRIG kommer att ske :wink:

( :wink: :twisted: roligt också att du är med på mina tankegångar om hunger nattetid, särskilt som just bl a mina rader hudflängdes på Annat Familjeforum under gårdagen i en otäck tråd som lyckligvis är borttagen nu)
Nancy

Inlägg av Nancy »

:arrow: backa med ramsandet, är sonen glad behöver du inte ingripa :!:

:arrow: :evil: inte vänta på något "återfall", det kommer kanske att dyka upp andra hinder att överbrygga men det tar du DÅ :D Gläds istället åt det fina arbete du utfört :D Lovar att sonen din gör det :lol:
ElinN

Inlägg av ElinN »

:!: Jag har samma "problem" :!:

Min dotter vaknar alltid 25-45 min för tidigt. Oftast glad och ligger där och pratar för sig själv! Det gör ju på sätt och vis inget, men den totala sömnen blir ju kortare i och med att hon själv kortar sin natt! :?

Vi kurade för en månad sen, så det är väl bara att hoppas att det sätter sig nån gång med tiden!? :?: Lycka till med er gildklimp! :!:

:heart: KRAM :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jo just det... skulle skriva att vi serverar en ramsa så fort hon vaknar, som påminnelse att det fortfarande är natt, och sen får hon hållas så länge hon är glad och nöjd! :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Härligt jobbat, Hönsmamma! :D =D>

Kommer ihåg liknande från när Clara var liten bebbe.
Hon sov som en liten gris ute i vagnen. Det blev -18 grader, och jag beslöt för att lägga henne inne. Men nej - det funkade inte alls!
Så jag bäddade in henne, ställde i lä, och hon sov som en liten gris! :D
Krånglade även med förmiddagspasset, som jag hade inne, så jag lade bägge sovpassen utomhus, och japp - det hjälpte! Barn sover bra ute! :D

Elin N, det ger sig! :D Det är verkligen så att det inte gör något om de är vakna och glada ändå. Du ger henne chansen att sova, tar hon den inte, får hon "skylla sig själv" :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
H?nsmamma

Inlägg av H?nsmamma »

Hej på er!

I natt sov guldklimpen i princip hela natten :sleep: , han vaknade "som vanligt" innan morgon men "bara" 25 minuter innan! Tidigare har det varit 30-60 minuter innan (man får vara glad för det lilla :wink: ). Det känns helt fantastiskt \:D/ - jag trodde inte att det var sant när jag vaknade av hans joller och klockan var 06.48 :shock: !!! Är det så här det kan vara?!?!? :D Dessutom vaknade han glad, vilket jag tolkade som att han var utvilad?

Men återfallet som jag väntade på kom verkligen, precis enligt boken - den kom natten innan (Natt11) denna guldnatt, men återfallet var inte ens i närheten av vad jag hade förväntat mig även om det var jobbigt (mest för guldklimpen :cry: ). Belöningen för det kom dock i natt som sagt var... :)

Sedan upptäckte jag i förrgår att Guldklimpen har fått sin första tand! Undrar om det inte har delvis bidragit till gnölanden under nätterna och tidiga uppvak innan?! Jag har ju varit så fokuserad på kuren så att jag har tolkat alla tecken med kuren som förklaring :roll: .

För övrigt funkar daglurarna fortfarande utomordentligt nu när han får sova ute...trots att han ligger på rygg :wink: .

Jag har dock justerat schemat något nu när jag har iakttagit sonen under 1,5 veckor. Så här har jag tänkt mig det hela:

7.15 Morgon och frukost (amning)
9.00-9.45 Tupplur (ute)
10.30 Lunch (puréer)
11.45-13.45 Tupplur (ute)
14.00 Mellanmål (amning)
16.00-16.45 Tupplur (ute)
17.30 Middag (gröt + dessert)
19.00 Nattslurk (amning)
19.30 Sova natt (naturligtvis med mycket skratt till gonatt :lol: )

Frågan är om jag ska klämma in ett mellanmål till någonstans?! Förslagsvis 15.45?!

En annan fråga, hur långt i förväg bör jag börja avvänja ett amningspass?! Jag ska nämligen börja jobba om 3 veckor och måste försöka byta ut eftermiddagsamningen till "vanlig" mat.

Hälsningar från en mer och mer utvilad Hönsmamma, som trots det inte riktigt vill "ropa hej" ännu...
:wink:
Bild
H?nsmamma

Inlägg av H?nsmamma »

Jaha, nu är det slut på friden... :? de senaste 3 mornarna har Guldklimpen vaknat vid 2-tiden och gnölat och gråtit i 1-1,5 timmar. Jag har försökt med att avvakta, att ramsa, att buffa, att solfjädra - ja, det känns som att jag har gjort allt men ingenting har riktigt funkat! :cry: Inte nog med det, han har dessutom vaknat 1 timme innan "morgon" och från början varit go och glad för att därefter övergå till gråt. I morse tänkte jag att nu måste jag försöka få honom att somna om, men efter 2 timmar gav jag upp! Det gjorde helt enkelt för ont i en hönsmammas hjärta :cry: . Det kändes som 5-min metoden... :twisted:

De tidiga mornarna har jag försökt förebygga med en pangramsa vid första (eller andra) ljudet, men det verkar inte som att det "tar" längre?! Funderar på om det har varit för mycket trafik in i hans rum, om jag har ramsat för ofta eller för sällan, om jag har gett för lite mat, om det är för kallt i rummet, om det är för varmt... :-s Helt enkelt, VAD GÖR JAG FÖR FEL?!

Upptäckte sonens första tand förra veckan och det verkar som att det är en till på gång. Kan det kanske bidra till orolig sömn?! Ska nog tilläggas att han somnar utan större problem vid läggdags (kl 19.30) inom 2-30 minuter.

Goda råd?! Någon?!

Hälsningar från en rådvill och något förvirrad Hönsmamma
Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Kluckelikluck!

:idea: Innan jag kommer med råd så skulle jag vilja att du läste igenom ett inlägg som jag skrev "på begäran" av de som via PM hade fått lite tankecoaching av mig. De tyckte att de hade fått rätt på saker och ting efter att de "städat i hjärnan" som en mamma uttryckte det! Av den anledningen tyckte de att andra skulle få ta del av mina reflektioner. Läs här och se om det kan hjälpa dina tankegångar lite! :arrow: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5252

:D Återkom sedan!

:idea: Snabbtips är att du ger alldeles för mycket underhållning. De långa vakentiderna beror på att du skapar längden på dem med för mycket verkygande. I detta läge är det pangramsan/ramsan som är både påminnelse och kristilldelning. Solfjäder vid ultimat mega-kris - om man säger :wink: :lol: ! Allt annat stör! Även om det kan vara svårt att tro... :wink: :lol:

:arrow: Länk för reflektion kring samma bekymmer som ditt: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5094
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!

Jag skulle ge mer mat.
Kom inte ihåg exakt hur mkt min son åt men det känns som mer.
Är han rörlig behöver han mkt energi.
Lägg in något mer mellis alt. komplettera amningsmålen med något mer.
Själv ammade jag som komplement till varje mål vid drygt 6 månader. Förutom morgonmålet men då fick han ett extra mellis mellan amning och lunch.
Tryck i så mkt det går.
MArie
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
H?nsmamma

Inlägg av H?nsmamma »

Tack snälla för tips och råd! :D Jag har tagit till mig allt och jobbar efter dem. De senaste två nätterna har gått förvånansvärt bra, men jag har förstått att det kan gå upp och ner ett tag till så jag har lovat mig själv att inte misströsta ifall det "tokar till sig" någon natt :roll: .

Hälsningar från en Hönsmamma som har kommit till insikt, with a little help from my friends :wink:
Bild
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"