Ny här med en 12 dagars tös

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Sarisparis »

Hej Tjorvan,

Jag tycker att du gör helt rätt som nu vänjer henne av vid att ammas till sömns. Att fortsätta i smekmânadsvanor när hon blir större är inte att göra henne en tjänst, tvärtom. Vad hon lär sig i sâ fall är att hon inte kan somna själv, att sömnen inte är hennes egen. Jag tänker mig den egna sömnen som en fin gâva till mitt barn, det gör det ocksâ lättare att hâlla perspektiv (och attityd) om läggningen krânglar.

Mina tankar om dina tankar :D

Tâlamodet (det obefintliga :wink: )
Det är lätt att bli frustrerad när läggningarna krânglar, efter att man hunnit vänja sig vid lugna, tysta och snabba sâdana. :roll: Men trösta dig med att det skulle ha blivit ännu krângligare ju längre du väntar. :thumbsup:
Tjorvan skrev:Jag står o buffar o funderar på att ta upp o amma!?
Inte konstigt att hon inte lâter sig lugnas dâ'râ :wink: Skämt âsido, att buffa är inte bara en fysisk gest, det handlar om att förmedla lugn och trygghet med hela sin person (hjärnan och hjärtat inkluderat). Du mâste känna att du hjälper henne till ro, annars känner hon att du inte känner att du hjälper henne till ro.

Läggningarna som sâdana :sleep:
Lite grundläggande först. :D När du lägger henne för natten, bestäm dâ att du verkligen lägger henne för natten. 8) Alltsâ mörker, ingen underhâllning. All eventuell inblandning frân din sida sker därefter pâ ett mycket sakligt och kortfattat sätt - ett betryggande sätt.

Om du upplever att buffandet inte passar dig/henne, fundera pâ solfjädern. Med vâr Mellanbror var buffningen ett säkert kort, men vâr Lillebror tog inte alls emot den pâ samma sätt. Med honom var det bättre att buffa väldigt lite som markering (typ 2-3 buffar) och sen solfjädra lite längre. Men inte för länge. Flera gânger tvingades jag inse att jag nog solfjädrade mer för min skull än för hans, minns flera gânger dâ jag "tvingades" gâ ifrân (telefonen ringde eller liknande) och det enda som hände var att Lillebror drog en lättnadens suck och somnade - äntligen fâr jag vara i fred. Lillebror har alltid haft behov av att varva ner det sista själv, han kunde alltsâ gnöla lite utan att det var ett rop pâ hjälp. Sâ lite nerver till mamma :heart:, vâga lyssna pâ hur hon lâter och var inte rädd att vänta lite och se vart det bär hän innan du gör nâgot överhuvudtaget.

Maten
Skippa potatisen till att börja med tycker jag. :P Dels är det inte det allra godaste när man vant sig vid söt bröstmjölk, dels är den svârare att smälta än annat (här fâr du nog be om förtydligande av nâgon annan, jag är inte särskilt välbevandrad i det matliga :oops: ). Jag skulle râda att ge banan som start och sen när tekniken satt sig lite införa lite annat gott som sötpotatis och ärtor. Ett hett tips är att kolla in Johanna Westmans Andra mosboken, där har du massor av bra tips och goda, enkla recept.

Har du läst i Barnaboken om introduktion av fast föda (kolla mitt senaste inlägg för sidnr)? Annas beskrivning av hur barnet kan tänkas uppleva det här med skedmat är underbar läsning.

I korthet, ett barn som är ordentligt mätt, är lagomt trött (utevistelse, fysisk aktivitet), har fâtt vara med ordentligt under vakenpasset/dagen och som läggs lugnt och odramatiskt (efter ett gott skratt) av en lugn och trygg mamma är ganska nöjd att fâ vara ifred och sova skönt. Polletten kanske inte ramlar ner direkt pâ stört, men jobba pâ lugnt och tâlmodigt - säkert (läs gärna här Säkerhet är trygghet, SHN pâ Safari), sâ kommer ni i mâl snarare än du tror.

:heart:
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Tack så mkt för dina tips:)

Jag har ändrat läggningarutiner lite. Byta blöja,amma, dansa lite, gå tilö rummet, släck ner o lägg. Buffar när hon gråter o ej vid bök o gnäll. :arrow: Men är det inte så att man buffar för att lugna vid minsta pip de första nätterna för att sedan backa?( för att hon ska veta att man är där o hon blir trygg)

Maten har jag gått över till morot( sött o gott). Ävrn havregröt ska testas på kvällen tänker jag:)
Tös Född 17 september 2012
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

När man kurar så strävar man första natten efter att etablera lugnet, då buffar man vid minsta pip (tror jag, jag är lååångt ifrån expert på att kura). Här inne följer vi standardmodellen och ser till att ligga steget före ända från början genom att ta ledningen och ge barnet det de behöver när det behöver det.

Vi hade väldiga läggningsstrul, mest berodde det nog på mig. Jag vagnade och vagnade och vagnade, liten fick aldrig en chans att somna på egen hand. En dag fick jag nog, jag gick iväg och gjorde rejäla husljud istället - och gissa vem som somnade jättefint på 5 minuter?!

Läs den här tråden som juj handlar om hur man vagnar, men det är exakt samma "tänkt" som när man buffar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159

Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

jag kurade Nomi och i den processen läste jag Sova hela natten-boken och jag vill verkligen rekommendera den SÅÅ varmt, det finns så mycket klokt och tänkbart i den, det känns som att mycket "klarnar", även om du inte ska kura din tjej just nu, så är boken himla fin att läsa och inspireras av! När man kurar, så är det precis som du skriver, att man första natten går in vid minsta pip o buffar/solfjädrar, men du är väl inte i en kur?
Jag tror som SaraMilana skriver, att för en massa husljud, har precis påmint mej om hur viktigt det är med ljud i huset, så att de små liven, vet att livet fortsätter vidare o det är tryggt! Då kan hon somna bra. Jättebra av dej att du ändrat på din läggningsritual! Heja - du kämpar på så fint tycker jag.

Gjorde puré idag till Nomi, med sötpotatis och mycket smör (som jag smälter först) och mixade, och det gick snabbt ner, sött o gott. Banangröt är också gott! Hoppas din tjej kommer gillar alla nya spännande smaker!

Gotlandskram
Linda :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vill bara tacka dig Dumlekolan att du svarar så fint och bra. Du är välkommen att dela med dig så mycket du vill! :D =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Jag kämpar på med den nya läggningsrutinen. Funkar hyfsat än så länge. Problemet är bara att hon vaknar oftare. Ca 4-5 ggr per natt. :arrow: Vet inte riktigt hur jag ska bemöta det. Amma? Buffa? Låta vara? Kan inte låta vara så länge för då väcks syskonen. Vet inte hur mkt jag kan lita på att hon är mätt. Hon ammar o äter ganska bra under dagen. Kan hon verkligen vara så hungrig att hon vill ha mat 4 ggr per natt?

Hon äter lite potatis o lite banan vid lunch. Ich har precis börjat ge lite havregröt( nestle) innan läggning. Hon har fortfarand inte fattat hur hon ska göra, hamnar lätt i fel strupe. Men vi kämpar på.
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,
följer du 3 månschemat o dess mattider? Proppar du i mat så det står härliga till vid varje mål? Att det gärna får gå en tid emellan så tösen verkligen är superduperhungrig när det serveras mat?
4 mål mat om dagen plus kvällsslurk?
Det tar tid för dem att vänja sig men var ihärdig du, snart fattar hon och jag tror att hon kommer gilla det än mer :D ibland kan de behöva nåt att ha i handen, en bitring eller så, för att inte koncentrationen blir för "stor" på maten, det är som att de kan slappna av lite mer då. Och kanske vi vuxna med! 8)
Tar hon flaska, i så fall kan hon prova med välling, funkar fint till kvällsläggningen. Men om du ska prova det, gör det på fm först så man hinner se om hon fixar det bra först.

Jag undrar lite hur hon somnar in för kvällen? När min Josef var bebis, så fick han nappflaska med välling i sängen ( :oops: ) o somnade så fint till det, och vad hände då? Jo, när han vaknade så behövde han flaskan för att somna om, för det var det han mindes från när han somnade fr början...innan jag förstod det...och hann ändra på den ovanan. Så det är A och O, skulle jag vilja säga, att barnet somnar av sig själv, läggs vaket i sängen lugnt o fint, för att kunna sova gott på natten utan uppvak. Du har varit inne på att låta henne sova i eget rum? Gör hon det? Kan det vara så att ni stör varann omedvetet? Många gånger kanske vi vill väl när det vaknas på natten o lyfter upp för att amma snabbt vid ett pip, men att de hade fixat det själva.

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Hon somnar själv( ibland med lite buffning) efter gnäll o bök ett tag.

Hon sover fortfarande i vårt rum. Vill ge henne eget men iom att hon vaknar så ofta så känns det bara jobbigt om hon har eget nu ich om jag måste in o hjälpa henne.

Maten hmmmm ja,,,, hon kan ju bara ammas i dåsigt tillstånd. Annars krånglar hon mest. Hon har fått smakportioner cid lynch o gröt på kvällen. Går ganska bra men än så lä ge bara fått ngr tsk o sen amning efter. Så här ser mat o sovschemat ut nu

0715 amma o upp(ammar inom 1h)
0930sova
1030 amma o upp
1130 smakis +amma
1215 sova
1350amma o upp(ammar inom 1h)
1630 sova
1715amma o upp
1845 grötsmakis+amma
1930-1945sova

Välling har jag ej provat då jag tror att det blir MYCKET kräk. Hon kräks redan en del.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

håller med föregående talar, allihopa faktiskt :), vad det gäller mer mat och att somna på egen hand, med viss assistans från dig om det behövs. Det gäller att göra så lite som möjligt, bara ingripa när det verkligen behövs och låta tösabiten reda ut saker och ting på egen hand när det gäller att somna och somna om. Men det betyder inte att hon ska bli ledsen och känna sig övergiven, absolut inte.

Om hon kräks mycket så kan du prova med gröt istället för välling. Många kräkisar brukar uppskatta den lite fastare koncistensen som gör att det inte är så lättkräkt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Jag ger mer o mer mat men det är ändå uppvak på natten( typ var tredje timma)..
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Hon vaknar nu ca 5 ggr på natten:(.

Ska jag bestämma en mattid bara eller?

På dagen får hon nu pure o banan till lunch samt banangröt på kvällen.
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Och idagvar bajset grönt. Hon kanske inte är riktigt i balans?
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hos oss hjälpte det mkt att JAG bestämde mattiden på natten, ja. Och till en början buffade över övriga uppvak vid behov. Då blev det lättare för liten att slappna av i att jag hade koll, så snart behövde hon inte längre vakna och undra om det var mat eller ej! :wink:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Men vilken tid på natten hade du som mattid?

Så här ser det ut för oss idag

Upp 0715
Sova 0915
Upp 1015 ammas
Äter ngn pure + banan till efterrätt ca 1145
Sova 1215(1230)
Upp 14 ammas
Sova 1630
Upp 1715 ammas
Gröt ca 1845
Godnattslurk 1930
Ligga i säng 1950
Sen på natten vaknar hon nu 23, 03, 05, 0630( sen få man jobba på att hon ska sova till 0715) när hon vaknar ammar jag för att då kan hon oftast bara läggas för att sova igen. Verktygar jag så tar det en stund, eller blir hon arg/ gnäller, eller vaknar igen efter kort stund.

På dagarna är hon mestadels glad. Det är nätterna jag vill få till med mindre uppvak.
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej!

När jag kikar på ert schema så slår det mej att lillan äter vid 7 tillfällen, om hon nu ammas vid 07-tiden på morgonen vilket jag förmodar. Jag tror att hon skulle äta mer vid varje mål om hon får vänta en stund emellan matningarna, gärna en 3-4 timmar, idelt snuttande gör inte magen RIKTIGT mätt. Följer man det klassiska 3 mån-schemat så är det mat så här på ett ungefär
:arrow: vakna vid 07, amning/välling
:arrow: mat vid 11 grönsakspuré, banan plus amning som avslutning
:arrow: mat vid 14 ex gröt med frukt, amning
:arrow: mat vid 17.30 grönsakspuré, frukt plus amning
:arrow: kvällsslurk efter bad, vid 18.45 kanske
Här är det mat vid 5 tillfällen och amning som avslutning. Tösen är stor nu och behöver ordentligt med mat. :D :D

Vad det gäller natten - får hon klokt med mat på dagen, så kanske det är en idé att köra en kur på henne, inför det är det toppen att läsa på, med SHN-boken :wink: :!: det tar lite tid och energi att kura, men det är sååååå väl värt det, för alla inblandade :D jag ångrar det inte en sekund att jag kurade min lillfis.
Tankar från mej - känn efter hur du vill göra!

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"