Jag tycker att du gör helt rätt som nu vänjer henne av vid att ammas till sömns. Att fortsätta i smekmânadsvanor när hon blir större är inte att göra henne en tjänst, tvärtom. Vad hon lär sig i sâ fall är att hon inte kan somna själv, att sömnen inte är hennes egen. Jag tänker mig den egna sömnen som en fin gâva till mitt barn, det gör det ocksâ lättare att hâlla perspektiv (och attityd) om läggningen krânglar.
Mina tankar om dina tankar
Tâlamodet (det obefintliga
Det är lätt att bli frustrerad när läggningarna krânglar, efter att man hunnit vänja sig vid lugna, tysta och snabba sâdana.
Inte konstigt att hon inte lâter sig lugnas dâ'râTjorvan skrev:Jag står o buffar o funderar på att ta upp o amma!?
Läggningarna som sâdana
Lite grundläggande först.
Om du upplever att buffandet inte passar dig/henne, fundera pâ solfjädern. Med vâr Mellanbror var buffningen ett säkert kort, men vâr Lillebror tog inte alls emot den pâ samma sätt. Med honom var det bättre att buffa väldigt lite som markering (typ 2-3 buffar) och sen solfjädra lite längre. Men inte för länge. Flera gânger tvingades jag inse att jag nog solfjädrade mer för min skull än för hans, minns flera gânger dâ jag "tvingades" gâ ifrân (telefonen ringde eller liknande) och det enda som hände var att Lillebror drog en lättnadens suck och somnade - äntligen fâr jag vara i fred. Lillebror har alltid haft behov av att varva ner det sista själv, han kunde alltsâ gnöla lite utan att det var ett rop pâ hjälp. Sâ lite nerver till mamma
Maten
Skippa potatisen till att börja med tycker jag.
Har du läst i Barnaboken om introduktion av fast föda (kolla mitt senaste inlägg för sidnr)? Annas beskrivning av hur barnet kan tänkas uppleva det här med skedmat är underbar läsning.
I korthet, ett barn som är ordentligt mätt, är lagomt trött (utevistelse, fysisk aktivitet), har fâtt vara med ordentligt under vakenpasset/dagen och som läggs lugnt och odramatiskt (efter ett gott skratt) av en lugn och trygg mamma är ganska nöjd att fâ vara ifred och sova skönt. Polletten kanske inte ramlar ner direkt pâ stört, men jobba pâ lugnt och tâlmodigt - säkert (läs gärna här Säkerhet är trygghet, SHN pâ Safari), sâ kommer ni i mâl snarare än du tror.