Guldklimpen hatar att bli buffad!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
H?nsmamma

Guldklimpen hatar att bli buffad!!

Inlägg av H?nsmamma »

Hej

Har avslutat natt 1 och snart dag 1....inget gick enligt boken direkt. Jag har skrivit tidigare och hade en strategi där sonen som vanligt skulle få somna på egen hand på rygg, och att buffning etc skulle användas när han vaknade på natten och ville ha mat.

Nu gick det ju bra fram tills att han vaknade till på natten och jag skulle buffa. Han bara hatade det. Han skrek och skrek, ville inte ligga still och huvudet skulle då f-n inte ligga till höger utan vänster, han ville se vem det var som trakasserade honom och det var helt enkelt en cirkus utan dess like. 1,5 timmar senare lugnade han sig äntligen och somnade och jag kunde sätta mig med värkande rygg i köket och fundera vad som gick fel?!

Jag tyckte att jag hade min attityd av självklarhet, jag var helt inne i buffandet etc, men han ville inte riktigt köpa denna nymodighet :wink: .

Vad gör jag för fel?! Eller kan det bli så här?! Vid fm-vilan ville han definitivt inte buffas, så vi la honom på rygg i vagnen och där somnade han utan problem. Likadant de övriga tupplurarna.

Och hungrig är han som aldrig förr, speciellt på morgonen. Men det är klart, han har ju tidigare ätit sig igenom nätterna... :oops:

Hälsningar från Hönsmamma som laddar för natt 2, och nu förser maken med öronproppar 8) !
Bild
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Kom igen nu lilla Hönsmamma,(ja, det är ju du själv som döpt dig till det :wink: )! :D

Det var första natten det, och den kan bli besvärlig och lång...
Nu blir det natt 2, och allt kommer förmodligen gå lättare.
Nu ska du inte in där utom om det blir väldig kris.
Ramsan ska utäövas, och det är den som ska göra det mesta jobbet.
Tänk på - OM du går in och buffar vid kris, att INTE göra det tills han somnar. Han ska bara bli lugn och avslappnad, sedan går du med ramsan.

Bra att han är hungrigare på dagen! :D Det är ju då det är meningen att man ska vara vaken och äta :D

Detta kommer gå fint!
Lycka till nu!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
H?nsmamma

Inlägg av H?nsmamma »

Hej Anna!

Tack för stödet, det gjorde natt 2 något enklare för mig. :D Jag kände att jag kanske inte var helt misslyckad :) . Jag hann ju som tur var in på nätet och läsa ditt svar, även om det var struligt med datakontakten, innan natt 2 skulle ta vid :lol: .

Nattningen under natt 2 gick otrooligt bra, :shock: :!: Hela natten ramsade jag och ingrep bara med lite buff (vilket han inte riktigt gillar) och mest solfjäldring när det var lite krisartat. Han sov mycket bättre än natt 1 men vaknade i princip till varje timme en eller ett flertal tillfällen.

I dag har allt förlöpt enligt schema, han sover som han ska ( vi får väcka honom varje gång) och äter mycket bra. I natt blir det spännande att se om det sker någon minskning av uppvaknanden... Plus att jag ska försöka sova mellan varven 8) .

Hälsningar från en peppad Hönsmamma (jo, jag har själv döpt mig till det - en viss självinsikt har jag ju trots allt 8) :wink: !
Bild
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Å, vad bra det går! :D
Vad duktiga ni är!

Att ni får väcka honom vid dagslurar är verkligen toppenbra! =D>
Då visar ni att ni styr upp det hela till honom.

Nu har jag nog inte läst den andra tråden om magläge eller inte, men jag vill bara pusha lite för magläget på natten. Dom sover så OTROLIGT mycket bättre på mage ,de små liven, det kan vara där det hela ligger.
Du kanske redan lägger honom på mage?

Lycka till inatt, nu gäller det att verkligen försöka hålla sig därifrån, och låta ramsan tala.

kram anna
H?nsmamma

Inlägg av H?nsmamma »

Hej Anna!

Natt 3 och 4 har gått si och så, sonen har vaknat till varje eller varannan timme. Jag misstänker att jag har ramsat för mycket så att han nu förväntar sig att jag ska ramsa så fort han ger ifrån sig ett ljud :( . Dessutom har det nog varit lite trafik in i hans rum...jag har nämligen gått in och vänt på honom till magläge efter att han har snurrat runt och bökat och hamnat på ryggläge.

I natt upplevde jag att han vid två tillfällen "bad" om hjälp att bli tillrättalagd för att kunna somna om (vid varje tillfälle hade han vänt sig till ryggläge). Vid de tillfällena gick jag in, vände på honom, tryckte till och gick ut med ramsan i hälarna varefter han somnade om. Är det okej funderar jag? Eller ska jag bara låta honom ligga där och ropa?!

I natt när han vaknade för 5:e gången började jag misströsta! Var det inte natt 4 man skulle få sova nästan hela natten?! :o Men jag ger inte upp riktigt ännu, måste köra hela kuren först! :)

Sammanfattningsvis kan vi säga att det som strular just nu är:
* Läggningen, som absolut inte tar de berömda 2 minuterna!
* Uppvaknanden vid ett otal gånger under natten...
* Daglurarna, dvs att få honom att komma till ro på fm och em. Mitt på dagen går ypperligt!

Hm, med de där punkterna verkar det ju som att inget funkar :shock: ?!

Ja, vi får väl se hur det här slutar... :-s

Hälsnignar
från en snart uppgiven Hönsmamma 8-[
Bild
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Hönsmamma :D

:arrow: de 2 minuterna som maxgräns avser tiden från det att man går in med barnet till sängen från det att man lämnar rummet med ramsan. Därefter kan det ju tillkomma frågor men de besvaras utanför rummet.

:arrow: daglurarna "krånglar" ofta ett tag efter avslutat kur (och ja, det kan krångla även efter 4 månader (som för oss ibland) men vid det laget vet man förhoppningsvis hur man hanterar det :wink: :D

:arrow: det finns inga garantier för att allt sitter perfekt efter 4 dygn (men det visste du nog redan :wink: ) AW fixar nog det mesta på kanske kortare tid än så men sen är hon ju proffs också :lol:

:arrow: dags att backa nu och inte elda med ingripanden och ramsor :evil: Det har du ju själv redan kommit fram till, eller hur :?: :D

:arrow: låt sonen somna om på rygg och gå in efter 10 minuter och vänd tillrätta (lättare sagt än gjort, har själv kämpat länge och gör det fortfarande :oops: ) Ett annat tips från forumet :arrow: sänk temperaturen och klä lätt under varm filt. Minskar akrobatiken.

Lycka till :!: :D (och misströsta inte, du fixar det här)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej Hönsmamma! :D
Inte ska du vara "snart uppgiven hönsmamma" :shock: heller!
Och inte funderar du väl ens inuti dig, på att ge upp?? :shock:

Kom igen nu! :D
Du får ändå tänka på att han bara för några dagar sedan åt sig igenom nätterna, och sov sig igenom dagarna, om jag fattat saken rätt?
Tänk ändå...han har ju slutat äta på natten, eller hur!

Precis som nancyDrew skriver kan det ta ett tag innan det sätter sig.
Daglurarna kan krångla, men du har ju vänt alltihop för honom, det är inte så konstigt då.

Ett litet tips är att du passar på att sova lite på hans daglurar, så du orkar natten.

När han "ber om hjälp" ska du hjälpa, du hör när ilskan går över i riktigt ledsen, då griper du in snabbt som attan, lägg tillrätta, gå med ramsan, dröj inte en sekund längre än nödvändigt!!
Och lyssna verkligen ordentligt, ber han verkligen om hjälp, eller är han arg? För arg får han vara!
MEN!!! Är du SÄKER på att han verkligen inte skulle kunna somna om på rygg? Avvakta lite i natt, och följ NancyDrews råd: "låt sonen somna om på rygg och gå in efter 10 minuter (inte 20) och vänd tillrätta"

Du fyller väl honom så mycket som det bara går inför natten? Ammar du, så ge gärna lite ersättning som sista slurk. Så han säkert, säkert är fullständigt proppmätt! Det är SÅ viktigt!

kram anna
H?nsmamma

Inlägg av H?nsmamma »

Vilka guldmammor ni är!!! :heart: :heart: Jag blir nästan rörd av att få sånt stöd av er!! Ni ska veta att det uppskattas och behövs! Uppgivenheten är som bortblåst!!! \:D/

Och tack vare tipsen sov guldklimpen riktigt bra i natt!! Han somnade på 10 minuter på egen hand efter att ha bökat och lekt tittut med filten en stund! :D Sedan vaknade han till vid 4 tillfällen, varav en varade i ca 15 minuter och de övriga var korta gnölanden.

Daglurarna har hittills idag varit lite si och så, men nu känns det som att jag har kraft att ta tag i dem på ett bättre sätt. Jag känner mig inte längre så stressad över att få det att fungera tiptop på en gång. Precis som ni antyder är ju det viktiga att han har slutat äta sig igenom nätterna och dessutom sover mer eller mindre hela natten =D> .

Hälsningar från en otrooligt tacksam Hönsmamma som ödmjukt bockar och bugar för all hjälp och stöd hon får.. :D
Bild
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:oops: :D Tack! :D

Vad bra, nu hör jag bestämt att Attityden är på plats, uppgivenheten är borta! =D>
BRA, BRA! :D Uppgivenhet är ingen bra kompis när man ska kura... :wink:

När jag kurade fanns inte detta underbara :heart: forum... :cry:
Jag harvade mig fram med lathunden och Barnaboken, och körde fast fullständigt. Men jag mailade AW privat, och fick hjälp att förstå vad som blev fel (överkoncentration :oops: )
Har man någon fråga nu, är det ju bara att ta den på Forumet! :D

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"