Lilla M´s resa

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tin
Rådgivare/advisor

Lilla M´s resa

Inlägg av Tin »

Då var det dags igen,
barn nummer två, lilla Maja är nu 2 veckor gammal. :heart:

Vi njuter så mycket det bara går denna första dyrbara tid, vilken skillnad när man gjort det en gång känner jag direkt. Den fumliga nybörjar mamman som lilla O hade är som bortblåst (i princip ;) ) och jag är lugn och trygg och kan leda lilla M på ett helt annat sätt. Sen finns det ju andra utmaningar såklart, som att ha två barn. :)

Givetvis slingrar det lite för oss också - liksom för alla - men jag vet ju att det kommer slingra ibland på väg mot målet, så jag tar det med ro.

Lilla M är en riktig tröttmössa, vi kämpar med vakentiden för att hon ska samla på sig några vaken timmar alls dagtid. Eller det är svårt att väcka henne överhuvudtaget ska tilläggas, det gamla tricket klä av skiter hon högaktningsfullt i och trynar vidare. Gulle ;). Första veckan sov hon i princip dygnet runt, nu har hon 3 vakenpass på typ 1,5 timmar var och 3 20 minuters måltider nattetid vid 22, 1 och 4.

Vi har inte brytt oss om nåt schema än, utan jag antecknar tider, styr lite varsamt när jag ser att vakentiden håller på att bli för kort. Annars mest mat vid första pip och massor med gos, skötning och umgänge.

En först ökning på ingång har vi känt av i natt då det åts 22, 12, följt av 02 och 06. Men tuttarna är piggare denna gång än med lilla O så vi tar detta med ro med. Det går ju över.

Så jag tänkte i denna tråd skriva lite om hur vi har det, funderingar och kanske om skillnaderna att få barn i Sverige och i Nya Zeeland där vi nu bor. Följ med om ni har lust. Självklart ber jag om hjälp när det krisar, och det kommer det göra vad det lider. ;) Nån som t ex har nåt tips vad gäller småätare, lilla M äter glatt vid bröstet, släpper sedan tittar runt och fortsätter. Så hon äter en hel måltid, men det blir ju mjölk överallt på liten och på mig och på kläder. Tips där någon?

kram på er från Tin :heart: och lilla Maja
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Lilla M´s resa

Inlägg av SusanD »

Hej och stort grattis till nykomlingen! :heart:

Vilken gåva att få en lillasyster i familjen. Det låter som det har börjat bra och det enda jag har att komma med är att låt det fortsätta så, ta det lugnt. Allt kommer falla på plats om ni i sakta mak tar er fram utan stress.

Att vara en tröttmössa får man vara i början och försöka väcka är helt okej men inte kämpa speciellt mycket för att hålla lillan vaken.

Ska bli spännande att få följa er framöver.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej Susan,
ja precis, jag försöker väcka varsamt. Ibland går det och ibland går det inte. Ibland sover hon 3h, äter med stängda ögon, och brakar på med 3h sömn till. Mitt på dagen. Nåväl, allt faller på plats så småning om ändå. Jag njuuuuuter.

kram Tin :heart:

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Välkommen Maja :D :heart:

Jag blir alldeles nostalgisk, och lite avundsjuk! Snusa pâ lilltjejen allt du kan, det är bara en liten liten tid de är sâ där smâ. :heart:

Tack för att vi fâr följa er :D

:heart:
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej igen, en liten rapport från oss.

Lilla M klarar sig storartat. Men oj oj oj vilken tröttmössa, Maja är 4 veckor idag och har rytmen 1,5 vaken och 3 timmar sov. Nätterna flyter på oförskämt bra, fast hon är inte hungrig vid 1 längre utan jag har fått lägga det lite senare. Hon klarar inte riktigt bara en matning om natten utan vi har kört lite huller om buller än så länge, och det har funkat fint för oss. Jag ska styra upp det till matning 22 och 4 i dagarna som kommer. Vi ska också träna på att somna själv, men lite buff i rumpan på in höjd. Lilla damen är ju stor nu, mamma är mycket coolare nu andra gången och det är jullov. Perfekt timing. ;)

Det är ju den här sköna attityden man vill ha när man hjälper liten rätt i världen, man snirklar fram, tar det lite i sin egen takt men styr i mot målet med stadig hand. Självklart behöver man göra om göra rätt ibland, och självklart behöver man hjälp av forumet vi andra tillfällen men jag menar just känslan, den orubbliga känslan att vi kommer till målet - om inte idag så imorgon, eller nästa vecka. 8)

Hos oss på Nya Zeeland är det värmebölja just nu så liten måste stå ut med galet varma temperaturer och tropisk fuktig luft, men hon vet ju inget annat lilla hjärtat. Jag har inte märkt att hon äter oftare för det (som barnmorskan sa att hon skulle göra) utan hon knallar på i sitt mat och sov tempo utan bekymmer.

Tiden går rasande fort, hon har redan vuxit ur första storleken på kläder. :shock: Gick det så här fort förra gången? Kan ju bero på att det finns en 3-åring i huset som också behöver sitt. ;) "Det är min lillasyster mamma, bara bara min."

kram Tin :heart:

Tetz

Inlägg av Tetz »

Nämen vad har jag missat HÄR då! :shock: JÄTTEGRATTIS till lilla sötnosen, Tin! :heart: :heart: :heart:

Underbart för er båda med en cool morsa 8)

Stor kram och god fortsättning :santa:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tutan

Inlägg av Tutan »

Grattis till lilla Maja, från mig också! Åh, vad mysigt! :D

Snacka om att hon får en mamma som är säker på handen. Jisses, vad bra det verkar gå för er och vilken skön inställning du har =D> .

Jag gillar din signatur, "SM - vad annars? :wink: ". Det är så självklart :D .

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Tin skrev:Självklart behöver man göra om göra rätt ibland, och självklart behöver man hjälp av forumet vi andra tillfällen men jag menar just känslan, den orubbliga känslan att vi kommer till målet - om inte idag så imorgon, eller nästa vecka. 8)
Den känslan slår allt och den gör det så mycket lättare att ta sig upp på banan de gånger man halkar av den, för det gör man ju.

Tack för att vi får följa er!

Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Kramar till Tetz, Tutan och Sarisparis. :heart:

Först en bekännelse med ett garv, min hjärna verkar inte komma ihåg att ställa matklockan om natten. Glömmer om och om igen. Så istället väcker liten mig alternativt brösten. Herregud, man tycker att man har koll. ;)

Lade liten för första gången vaken i vagnen på morgonluren nu precis, nu var det dags. Kände att liten sa till liksom, det har krånglats en del vid bröstet, jättetrött bebis som försöker komma till ro både igår och idag. Så jag tolkade det som: nejdu mamma jag är stor nu, jag kan själv, jag vill själv.

Och mycket riktigt, några förvånade frågor från liten, några vagningar från mamma, tystnad. Några frågor till, fick svar med vagnen. Djup suck åsså kom sömnen.

Stolt över oss båda!

Så nu är vi på god väg, vad har ni för tips på gaser i magennförresten, det pruttas friskt hos liten ibland och det verkar ytterst obehagligt. Mitt i natten också, så hon väcker sig själv och oss.

Kram Tin :heart:

Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Oj, glömde krama SusanD. Här kommer kramen. :)

Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
Tin skrev: Så nu är vi på god väg, vad har ni för tips på gaser i magennförresten, det pruttas friskt hos liten ibland och det verkar ytterst obehagligt. Mitt i natten också, så hon väcker sig själv och oss.
Oj, vilka pruttar! :lol: Så hon väcker de gott sovande föräldrarna också... :wink: Jag tyckte det kom ut lite extra luft när jag tryckte upp barnets böjda knän försiktigt mot magen när barnet låg på rygg exempelvis vid skötningen.

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Garv, jag vet.
Oförskämt va, att väcka oss med. ;)

Jag har lagt stort fokus på att rapa riktigt ordentligt och så kör jag med höga knälyft som du föreslog. Puh, lilla o var inte såhär svårrapad. Kan varmt rekommendera Annas reptips att slänga upp Högt högt på axeln, och fösa i rumpan.

Varje morgon mellan 5-7 skriker hon i sömnen, och drar upp benen och pruttar, sover oroligt. Slår aldrig upp ögonen, men kämpar liksom med sig själv i sömnen. Hon gråter fast utan att vakna. Märkligt, nån som känner igen detta? BVC damen här på Nya Zeeland rekommenderade att gå till en osteopat för en huvudmassage på liten och hävdade att den har gett goda resultat för många?!?!

I övrigt tränar i vidare på att somna själv, det går mycket bra. Vagna is magic. Sen har jag fått några små leenden, väl utvalda. Hjärtat sprängs!

Kram Tin :heart:

mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Så underbart ni har det :heart: :heart:

Jag har inte erfarenhet av en osteopat på så små, men vi var på zonterapi med vår dotter och det funkade mirakulöst! Hon hade spänningar i kroppen och luft i magen och det lugnade sig efter 2 besök hos zonterapeuten!

Jag fick också rådet att cykla med litens ben - trycka alltså benen turvis mot magen så tarmarna får motion. Det var tydligen viktigt att undvika att trycka benen samtidigt för att inte trycka till apparaten för mycket..
Jag masserade också magen med lugna drag med hela handflatan uppifrån och ner och några drag medsols runt magen - den riktningen som tjocktarmen svänger sig (på högra sidan om magen om du har bebis liggande på bordet mittemot dig) ;)

Tiden förgyller minnena - det som då verkade apjobbigt är nu gulliga och rosenrosa babyminnen :lol:

Kram!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
videunge

Inlägg av videunge »

Hej och STOOORt grattis till liten :heart:

mitt bästa tips för litem med mycket gaser är förutom rapning rapnig och rapning...att försöka att få liten lite mer upprätt under matningen. Fick det tipset av en amningsrådgivare och det gjorde det mer lättrapat här hemma i alla fall. luften följer liksom inte med ner i systemet utan stannar i magsäcken och är lättare att rapa upp typ.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej alla varma föräldrar,
en liten rapport igen.

Tack för alla tips med gaser, det verkligen som ni säger, när de är så här små är allt i förändring från en dag till en annan. Det är 3 dagar med gaser och sedan är det bara borta. Liten har haft problem med för högt tryck i tuttarna (garv mina alltså), det kommer för mycket och hon blir ledsen och släpper taget. Men så igår klarade hon det plötsligt.
Det är lätt att glömma att inget är för evigt, och det som en dag är ett jättebekymmer är förmodligen borta om ett par dagar. Ska försöka minnas det när nästa grej dyker upp!

Liten fyller 7 veckor idag, igår tröttnade litens ömma moder :oops: på att inte ha ett schema, så jag brakade på med ett 2 månaders schema. Skönt för mig och .... Ja vad ska jag säga, jag har aldrig sett liten så lycklig. Hon åt som en häst och somnade utan vagning och var glad och nöjd emellan, aldrig övertrött utom lite på kvällen då hon fick en 5minutare i min famn. Jag bjöd lite extra sömn på långturen för hon verkade så vansinnigt trött. Endast en nattmatning blev det också. Äntligen är vi på schema! En sån som jag (kontrollfreak) mår bäst av det och det råder ju ingen tvekan om vad liten tycker.

Storasyster har också börjat vänja sig, igår badade vi Maja tillsammans. Jag hade ju händerna fulla med att hålla Maja, så storasyster fick tvätta, hämta handduk, sätta salva etc. Mycket nöjd. Mamma kan inte bad Maja utan henne. ;)

Kram på er Tin

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"