Daglurskrångel - det blev helt fel

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Etienne

Daglurskrångel - det blev helt fel

Inlägg av Etienne »

Vi har nyligen kurat vår son och befinner oss nu i uppföljningsveckan och jag behöver några förtydliganden och kanske lite pepp... :(

Sonen somnade för sin långa daglur kl 12.30 precis enligt planen. Han sover ute i stillastående vagn. Han sover på rygg pga vi har sittvagn och han får inte plats på mage med åkpåse och allt. Gick en 3 minuters promenad för att hämta posten, sätter ett skynke över suffletten på vägen tillbaka, ställer vagnen utanför huset, skakar den lite, ger en kort bekräftelseramsa (dagramsa) och går sen in. Han gnällde lite just när vagnen slutade rulla men tog ramsan fint. So far so good... Han vaknar sedan 13.51, ca 10 min innan luren är slut.

Jag avvaktade men när han skrek upp sig gick jag ut och ramsade. Han tog inte ramsan alls utan jag får vagna och ramsa kort. Efter ca 10 min somnar han om och jag tänkte att jag ger honom 5 min och väcker inom marginalkvarten. Just då får han en hostattack och väcker sig själv igen. Jag avvaktar men han skriker upp sig ordentligt. Får vagna och ramsa då han illvrålar och jag vill ju ta upp honom lugn. Dock går hela marginalkvarten och när han 14.15 fortfarande vrålar vagnar jag kort så att han tystnar och tar sen upp honom kvickt som attan. Han är dock inte nöjd alls utan jag försöker skratta och busa med honom. När jag får av honom kläderna är han genomsvettig pga allt skrikande. :roll: :? :(

Detta kändes inte bra alls så nu behöver jag lite pepp och råd hur jag ska hantera detta som hittills är ett återkommande problem. Gjorde jag rätt eller skulle jag fortsatt tills han lugnat sig ännu mer? Hur gör jag när det händer nästa gång?
Borde jag skaffa en gammal liggvagn att ha hemma? Funderar isf på om det är lönt. Han är 6,5 mån och gott och väl 72 cm lång. Hjälp!
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Etienne :D

Dags att skjuta lite vargar tror jag :twisted: :wink:

:arrow: Sonen din vaknade ju med råge inom marginalkvart och det enda du hade behövt göra var att hälsa glatt återseende och därefter följa schemat som om allt var i sin ordning :arrow: vilket det ju också var :!: :D

Skulle de tidigare uppvaken fortsätta kan det ju vara dags att se över schemat men det är på tok för tidigt att göra det redan nu tycker jag.

Ang liggvagn; kanske investera i en större sittvagn med fullt liggläge? Alternativt sova inomhus i sängen, lagom påpälsad och med öppet fönster :sleep:

Lycka till och grattis till fint arbete hittills :D
Etienne

Inlägg av Etienne »

Det är väl det va :oops: :oops:
Jag tänkte inte på att marginalkvart även gäller åt andra hållet :oops:

Nätterna går hittills bra, natten till idag var 4:e natten och han sov 11,5 h helt utan ingripanden (och då vaknade han ändå till av några hostattacker). Vi har ju en bit kvar men man står ju där och blir osäker. Kanske dags att putsa av Attityden :wink:

Hm, finns det större sittvagnar? Vi har en Brio Nova med fullt liggläge... Får kolla upp den saken!

Tusen tack för pepp :!: Nu ska jag ut och lägga sonen på sista dagluren :D
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Etienne

Inlägg av Etienne »

Förresten, hur gör jag när samma sak inträffar på 45-min lurarna? Han vaknar ofta efter 30-35 min.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Etienne; du är jätteduktig :D Wow, 11,5 timmar utan ingripande, hos oss tog det flera månader innan det inträffade :roll: :D

Vet att Teutonia har en modell som heter "Timmy" och som har rymligt, fullt liggläge. Nackdelen (och en stor sådan) är att man inte kan ha barnet vänt mot sig :( Just Teutonia har kommit med nya vagnar också, "Fun system" och "Mistral S". Vet ej hur rymliga de är men kanske värt att spana in :D

:arrow: Ang 45-minlurarna: visst kan du tänka "marginalkvart" även där men bäst är om du får till just 45 min. Ett tips är att promenera dessa pass och se till att väcka efter exakt 45 min. Efter ett tag har sonen "lärt sig klockan" och sover hela sitt pass även utan promenad. Fundera även på om du inte skall ha lurarna i sängen i väntan på ev. ny vagn.
Etienne

Inlägg av Etienne »

Tack :P
Vi har ansträngt oss för att minska trafiken så mkt det går.

Ok, ska prova promenad. Dock är jag ofta i stallet under fm-lurarna men jag ska fundera på hur jag kan lösa det. :idea:

Ska kolla in måtten på de vagnarna och framför allt, prova att göra om i den vagn jag har. Det kanske går med mindre kläder o mer filtar ovanpå. Hade ni andningslarm i vagnen?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"