Sonen somnade för sin långa daglur kl 12.30 precis enligt planen. Han sover ute i stillastående vagn. Han sover på rygg pga vi har sittvagn och han får inte plats på mage med åkpåse och allt. Gick en 3 minuters promenad för att hämta posten, sätter ett skynke över suffletten på vägen tillbaka, ställer vagnen utanför huset, skakar den lite, ger en kort bekräftelseramsa (dagramsa) och går sen in. Han gnällde lite just när vagnen slutade rulla men tog ramsan fint. So far so good... Han vaknar sedan 13.51, ca 10 min innan luren är slut.
Jag avvaktade men när han skrek upp sig gick jag ut och ramsade. Han tog inte ramsan alls utan jag får vagna och ramsa kort. Efter ca 10 min somnar han om och jag tänkte att jag ger honom 5 min och väcker inom marginalkvarten. Just då får han en hostattack och väcker sig själv igen. Jag avvaktar men han skriker upp sig ordentligt. Får vagna och ramsa då han illvrålar och jag vill ju ta upp honom lugn. Dock går hela marginalkvarten och när han 14.15 fortfarande vrålar vagnar jag kort så att han tystnar och tar sen upp honom kvickt som attan. Han är dock inte nöjd alls utan jag försöker skratta och busa med honom. När jag får av honom kläderna är han genomsvettig pga allt skrikande.
Detta kändes inte bra alls så nu behöver jag lite pepp och råd hur jag ska hantera detta som hittills är ett återkommande problem. Gjorde jag rätt eller skulle jag fortsatt tills han lugnat sig ännu mer? Hur gör jag när det händer nästa gång?
Borde jag skaffa en gammal liggvagn att ha hemma? Funderar isf på om det är lönt. Han är 6,5 mån och gott och väl 72 cm lång. Hjälp!