Ok, ikväll körde vi igen, åhh så skönt!
Jag har känt en enorm frustration det senaste att inte haft någon linje att gå efter. Men maken har snart plöjt SHN-boken och jag har snart läst allt som går att läsa på hemsidan (förutom att jag läst boken 4 gånger) så vi är så glada för att ha tagit beslutet att det är detta som gäller!
I alla fall, storebröderna fick vara hos mormor inatt och jag och maken spelade fotboll utanför hans rum under glatt prat om hans jobb, trallallallaaaaaaa, och han somnade på 10 minuter. Härligt!
00.29 vaknar han med ett litet rop, tystnad, litet rop till, och strax efter hämtar andan för att skrika. Ger då en betryggande ramsa som tystar honom direkt och är tyst i 2 minuter. Börjar sedan gnöl-sura mer (känns igen…) och har under den senaste halvtimmen nu varit RIKTIGT arg. Jag har gått in 2 gånger och lagt ner med SNABB solfjäder, då tystnar han direkt, men ilsknar till rejält när jag ramsar mig ut bort till blommorna i rummet bortanför. Jag upplever honom mest JÄTTEARG nu. Pangar med händerna i sängkanten och klappar i händerna av ilska. Så fort han pausar och tystnar lite får han en mjuk bekräftande ramsa som han genast går igång på. Bra tänker jag, nu ska ramsan sätta sig ordentligt!

Jag tänker stå i detta och ge honom betryggande och bekräftande på varje ansats till lugn mellan svordomarna. Men själva ilskan får han sköta själv. Tänker jag rätt?
Nu gav jag honom en liten tillrättavisning med ramsan för han sitter och klappar i händerna och vrålar. Tonfallet hos mig var; ”nähää du min lille vän , nu har du surat färdigt, varsågod oh lägg dig ner och sov i din skööööna säng.”
Tystnar efter en stund och får nu 01.08 mjuuuuk bekräftelse. Forsätter vara tyst 5 sekunder sedan morr igen. Kom igen bara grabben, du ska få samma svar av mig tills du flyttar hemifrån. ” Det är luuuuuuuungt här ute!”
En fråga nu… När han nu för 38:e gången direkt går igång på min mjuka bekräftelseramsa så fortsätter jag att säga färdigt den i samma mjuka ton, fastän han överröstar mig med sina protester. Hur gör ni?
01.17 Oaoooo, har nöjer sig med bekräftelsen i 15 sekunder innan han morrar igen. Det tar sig!
Nu låter han trött, inte så arg.
Jag har ju gett ganska många bekräftelser under den här timmen för jag tänker att jag vill just bekräfta hans tystnad att det är rätt för att kunna somna.
Tanken slår mig ibland med förundran över hans svårighet att somna om. Mängden frågor han har. Det är detta som tidigare slagit mig med häpnad och skapat frågor i
mig eftersom det ibland har tagit 3 timmar innan han somnat om. Försöker att inte analysera varför han inte låter nöja sig, utan fokuserar mer att oavsett hur många frågor han har ska han få svar på dem!
Han reagerar precis som han tidigare har gjort , nu hör jag att han ligger ner och försöker somna, skriker till lite grann, tystnar igen..
01.37 väntar liiiite längre med att ge honom bekräftelse, han börjar gnälla direkt igen, lite tyst men nu skrik igen.
01.41 samma sak
01.45 tyst.
God natt!
05.22 vaknar han och får en pangramsa som han direkt surar över. Blir tyst efter en stund och får bekräftelse. Halvtimmen därefter är gapskriker han i några sekunder, tyst några sekunder, gapar igen och håller på. Känner att jag inte kan/ska göra något alls här. Han är inte förtvivlad så jag ska gå in och lugna med solfjäder, och det känns inte som nån ide att argumentera mer med ramsan. Han låter igång och arg. När han blev tyst 06.07 hade han ju inte hört nåt från mig på typ en halvtimme. Och jag gav heller ingen bekräftelse här. Det är väl mest störande i morgontimmen. Fråga/lite oro: Kände han sig övergiven? Skulle jag gett bekräftelse här för att verkligen pränta in ramsan?
Väckte mycket sömnig kille kl 07...
Dagsluren i säng, kom fram till att vi kör det framöver. Jättejättearg när jag lagt honom. Dammsuger lite, spolar i kranar etc, bekräftar vid tystnad. 7 minuter tog det tror jag. Vaknar efter 45 minuter av ett tjut från mellanbrorsan.
Lugn och fin nu, se det som tillfälle att ge tryggt besked oavsett oväsen utanför hans dörr… 25 minuter tar han på sig att somna. 2 nedläggningar med några sekunders buff tills han tystnar och sen ramsa ut. Vansinnig! Får bekräftelse när han tystnar. Gör ni det på dagluren också?
KVÄLL 2 Lägger fem i sju. Protest när jag ramsar mig ut men det håller bara i sig i 10 sek. Gnöl, tystnar får bekräftelse. Tystnaden håller i sig. Börjar göra goa ljud efter en stund. Pratar och sjunger några minuter innan han somnar. Det är väl glädjande!?!?! Åååå vad jag längtar efter att se honom njuta av VARJE läggning och alla sömnens timmar. Men vi är ju på väg!
Kommentarer?
Huja vad långt jag skrev.... sorry