Kura tvillingar...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Cottongrass

Re: Kura tvillingar...

Inlägg av Cottongrass »

Nattliga funderingar efter att ha läst i SHN-boken igen. Hittade ett avsnitt om uppvak under den långa vilan (alt. tidigt på morgonen) då barnet inte somnar om, och ett förslag var att korta det totala antalet sömntimmar.

Är det för tidigt att skära ner från 15 h till 14h 35min? Plus 5 min vid behov såklart? Man kanske inte ska ta den här listan så bokstavligt?

Ettan har väl aldrig sovit sina 15 hela timmar i vilket fall, men är alltid pigg och glad. Tvåan däremot vill nog ha sina 15 h.
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Vissa barn är piggisar och andra tröttisar. Eftersom en av dina tjejer gärna sover de timmar hon får så skulle jag nog fortsätta ge förutsättningar för sömn 15h för båda. Är ettan alltid :evil: :evil: :evil: vid långluren?
Ett annat alternativ (även om jag tycker att det kanske är lite för tidigt :wink: ) skulle ju kunna vara att korta sista luren till 20 min för ettan (men låta tvåan ha kvar sina 45 min). Hur känner du?

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Hade du frågat mig i förrgår hade jag sagt att det alltid är :evil: :evil: :evil: efter en halvtimme-trekvart, men nu har hon sovit skapligt två dagar - vaknat efter 75 min. Får se om det är tillfälligt...?!

Jag hade ju alltså tänkt låta en sova vidare hela vilan, så som du skrev. Hm. Avvaktar nog några dagar och ser hur det går. Men som sagt, förutsättningarna finns men det är sällan hon nyttjar hela vilan. Lägger man ihop sömnbortfallet över dygnet så är det lätt -25 min varje dag.
Nat

Inlägg av Nat »

Go kväll!!
Idag har vi varit utanför vår comfort zone! Det var familjekalas en halvtimmes bilväg bort, vilket betydde att tjejerna behövde sova sin tredje vila där. Det gick väl sådär, för vi hade inga jättebra sängplatser, det var inte helt mörkt och jag blev lite väl hispig. Men till min stora tröst var det ingen som verkade bry sig om att mina små barn låg och skrek i angränsande rum och jag stod utanför. Jag hade inte riktigt modet att ramsa igen när alla var där så efter ett tag solfjädrade jag dem effektivt till sömns. Sedan när vi ändå hade klarat av det värsta stannade vi kvar ända till strax före nattningen, då vi satte dem i bilen och åkte hem. Lyfte sedan över dem i sängarna och de somnade om direkt.
Härligt att det endå gick helt ok. Första gången man ger sig iväg och ska låta småttingar sova borta efter att man kurat är ganska läskigt :shock: :oops: Kommer ihåg själv hur stirrig jag var och dessutom nojig över att alla skulle höra 8)

Jätte bra jobbat och kom ihåg att det går lättare för varje gång

kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Jag tror vi har överlevt övergången till normaltid! =D> Det som däremot börjar bli lite varningsflagg är att vi flera gånger per natt måste in och vända tjejerna när de har fastnat i ett hörn av sängen eller på rygg. Vi låter dem träna mycket om dagarna, men de behöver fortfarande hjälp. Det är en svår avvägning om man ska gå in ibland, jag hoppas vi inte fastnar i nåt rullträsk.

Nu sover båda skapligt alla tre vilorna. Ettan har inte vaknat så tidigt nu på ett tag. Wow! Igår sov hon även igenom när grannen satte igång med borrhammaren.

Jag längtar tills om tre veckor då tjejerna blir 7 månader och jag antagligen kan dra ner på sista vilan till 20 min. \:D/ Då tänkte jag vara mer flexibel med var de sover - kanske även i vagn som rör sig? Men jag antar att man får räkna med en-två veckor ökad trötthet och gnäll på kvällen?
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Härligt att höra att ni har det så bra :heart:

Ja det är en lite gnälligare tid då man plockar bort en hel lur. Jag fick det tipset att ha en övergångsperiod då man erbjuder förutsättningarna för luren tex med en lugn promenad i vagn just den tiden. Att ta en promenad i några veckor på eftermiddagen kan man väl överleva :) Somnar barnet då är det bra, annars får de ett litet avbrott bara.
I synnerhet om den ena av era tu verkar vara piggare, kanske ni kan känna efter lite hur ni gör? Och så är det ju inte enligt åldern man ändrar i schema utan mer efter barnets beteende. Börjar man ofta vakna för tidigt på lurar eller på morgonen är det dags att ändra i schemat.
Och ja! Det är skönare att ha en lur mindre att passa - tyckte jag i alla fall ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Nu är det dags att korta ner sista vilan, tror jag. Båda tjejerna har börjat strula sedan några veckor. Morgonvilan och lunchen (!) går numera riktigt bra, men sista vilan strular. Antingen vill de inte somna (alls - hände idag), eller så vaknas det för tidigt. Mycket :evil: . Igår klarade de av en långpromenad på 1,5 timme i vagn precis innan sista vilan UTAN att somna i vagnen, så... Frågan är bara; hur går vi till väga?

Med ett barn kan man ju lägga det som vanligt och ta upp när det har sovit 20 min, men eftersom jag har två blir det lite krångligt. De sover i samma rum och jag vill ha det så. De stör inte varandra. Oftast är det en av dem som för ett väldigt liv och den andra är tyst men jag har ingen aning om OM och hur länge den tysta har sovit. Den ilskna kanske inte har somnat än när den tysta ska upp. Och - måste jag erkänna - det är ganska ofta jag måste solfjädra lääänge (sista vilan, i övrigt går det bra utan). Så i värsta fall solfjädrar jag fortfarande den ilskna när den tysta ska upp.

:arrow: Vad sägs om att jag ger förutsättningar i 20-25 minuter, helt utan solfjädrar och annat strunt, och sedan upp med dem båda två oavsett om de har sovit eller inte? Då kanske någon av dem nyss har somnat... men men.

Jag tror inte jag orkar gå promenad samma tid varje dag i flera månader tills vilan helt tas bort. Jag vill njuta av mina sista månader som föräldraledig.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

Jag kan bara hålla med dig. Du ger förutsättningarna för sömn och tar sedan upp. Låter som om du har en bra plan tycker jag.Många barn slutar med att sova tre gånger per dag någon gång kring 8-9 månader.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Ulda

Inlägg av Ulda »

Hej!
Jag är ny medlem och har precis läst shn-boken. Har tvillingtjejer på ett år och anser att det är dags att de slutar äta på nätterna. Tycker att metoden verkar helt suverän, men jag förstår inte riktigt hur jag praktiskt ska klara av det. Min man är inte inne på samma linje som mig och därför blir det jag som får göra ett försök.
Hur ska bära mig åt med två som står upp i sängen och skriker? Jag kan ju omöjligt solfjädra båda samtidigt. Hjälp mig med tips och råd.
Med vänlig hälsning, Ulda.
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Hej Ulda, håller med om att du inte bör göra det själv. Det var tufft fast vi var två vuxna. Allra helst ska du nog försöka få med mannen på tåget, för det är liksom inte "färdigt" efter de första nätterna utan man måste fortsätta jobba konsekvent enligt boken. Alternativt kanske någon vän eller släkting kan offra några nätters sömn och hjälpa dig under kuren, så får du diktera för din man hur han ska göra vid och under sovdags.

SHN anses vara till för riktiga sömnstrulare, men jag tycker den är idealisk för familjer som behöver extra struktur, t ex tvillingfamiljer. Mina tjejer är nästan alltid nöjda eller så VET jag vad som är tokigt bara genom att titta på klockan.

Lycka till!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen Ulda! :D

Har du fler funderingar kring kuren så får du gärna starta en egen tråd här inne så hjälper vi dig efter bästa förmåga. Som cottongrass säger så är det enklast/bäst att hela familjen är med på tåget. Har din man något förslag på lösning så ni kan enas om nåt bra? :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Hallå igen! Liten uppdatering av läget. Båda tjejerna sover fortfarande riktigt bra om nätterna - nu firar vi tre månader SHN! Vi har lagt filtar i kanterna under madrassen hos vår rullare, så hon ligger i en grop och kommer ingenstans. :lol:

Nu sover flickorna bara 20 min på eftermiddagen, men det tar ibland längre tid innan de somnar! Den ena tjejen är lite gnällig om eftermiddagarna nu. :?: Jag funderar på vad det är. Tidig 8-månadersångest? Kryp i kroppen?

Tänker också på hur det kommer att bli det närmaste året. :?: Vågar vi räkna med att barnen fortsätter sova 12 h om nätterna? Vi får mycket kommentarer om att "barn vaknar ju så tidigt" och "kul att det funkar, men det går nog över".

:?: Hur gör man när barnen börjar på förskola? Säg att man måste ta upp dem tidigare, kan man ändå få dem att sova till 07 på helgen?? [-o<
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Svaret är "oftast" inte. :cry: Många har liksom en cykel i kroppen. Min son är en av dem. Han vaknar 7 vardag som helg och är 6 år. :D

Men han har fortfarande 12 timmars nätter!

En annan brasklapp också. Det är också få barn som sover längre om de får vara uppe sent. Så att lägga samma tid oavsett brukar löna sig då sover de i alla fall garanterat till klockan ringer. 8)

Förutsägbart, planeringsbart, man kan ha middag med gäster utan problem osv.... Perfekt

Men! Har man en bra ensamlek inplanerad får man en "egen morgon" där man kan sova någon extra timma, ha lugn frukost m.m.

Men det brukar också bli svårt när de börjar förskola. :(

Kan ni inte försöka vara hemma till MINST 2 år eller ännu hellre 3 år, då de oftast är mogna av sig själva för några timmar på förskola? [-o<

Då har ni ju morgon som vanligt, ensamlek och massa andra bonusar! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Jag har just skrivit ett inlägg på en annan del av forumet ang ensamlek! Hoppas få lite tips om hur man lägger upp det där.

BTW, hur kommer det sig att VARJE gång jag sitter här och skriver så vaknar nån av tjejerna och lever rövare? Det börjar nästan bli magiskt! Brr.
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron!

Inflikar lite kort.

Om det går försök lägg samma schema för vardagar som helg. Om barnen måste vara på förskolan kl 7 och ni då behöver gå upp klockan 6 ta då upp barnen kl 6 även på helgen. Givetvis måste då även läggtiden revideras.

Vi har sonen på förskola och har anpassat hemmashemat för att fungera med det. Han är på fsk vid 10-tiden och har då fått sova sina 12 timmar natt och blivit upptagen kl 7. Efter det hinner vi med 1 timmes ensamlek, lite matte och ibland en svenskalektion. Lillen får hjälpa till att tända en brasa, sätta på kaffe och sen bums iväg till förskolan där han får leka några timmar.

På helgerna kan man lugnt förlänga ensamleken med en timme extra. Har man ingen ensamlek på vardagar och försöker sig på 2 timmar på helgerna så tror jag det är dömt att misslyckas. Kanske fungerar för någon men för de allra flesta så är det konsekvens i tider och aktiviteter som gäller.

Har du läst på om ensamlek? det finns beskrivet i barnaboken som du kan låna på bibblan.
Annars tycker jag att du kan försöka börja samla på dig lite intressanta olekta leksaker som du inte låter barnen leka med. Köp hem boxar, lådor, påsar som du fördelar leksakerna i samt några spännande askar för överraskningar. En radio eller musikspelare av något slag där du kan poppa trevliga barnlåtar eller berättelser är riktigt bra. Det gör det hela trivsammare och mysigare.

Rent generellt så tycker jag att när man ska ensamleka ska man vara nyskrattat, nytvättad, ha rena kläder, vara varm, glad och är mätt och sugen på lek. Rummet ska vara ljust och glatt och attityden är att "ensamlek är en gåva precis som sömnen". :D

Lycka till

Om du vill ha mer hjälp med ensamlek kan du PM.a mig, då jag inte hinner gå in i kurforum så ofta längre
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"