Kura tvillingar...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Cottongrass

Kura tvillingar...

Inlägg av Cottongrass »

Hej! Jag håller på och läser boken i raketfart och känner att det här är bara SÅ rätt. Våra tvillingar är nyss fyllda 4 månader och vi har tyckt att de sover väl skapligt på natten men sämre på dagen. När jag läser inser jag att de nog inte alls sover så bra på natten (vaknar två gånger, minst). Jag tar upp och ammar direkt när de vaknar för jag trodde de var hungriga och så hinner de inte väcka varandra då plus att jag inte VET hur man söver barn för jag brukar knocka dem med tutten. Det ska vi sluta med!

Frågan är bara... Kan man ha dem i samma rum när man kurar? Om den ena behöver en ramsa men inte den andra, så får ju båda den ändå. De kanske också har olika "frågor"/reaktioner som kräver olika svar. Men vi vill att de ska sova tillsammans sedan så det känns ändå som den givna vägen.

Fråga nr två gäller om jag och mannen ska kura varsitt barn eller om han ska ta båda barnen de första nätterna? Kan säga att vi är båda ganska sakliga och han är den envisaste jag känner. Om vi skulle ta varsitt barn så får vi väl aldrig sova, och någon måste ju ta hand om dagarna också.

Hur har ni andra tvillingföräldrar gjort??
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Kura tvillingar...

Inlägg av TorsMamma »

Hej Och välkommen!

Om ni skall kura helt natt 11-11,5-12 timmar rekommenderar jag mer mat än bara BM. NI kan ju börja med lite gröt så ni kommer igång. Frukost och kväll, samt någon grönsakssmakis till lunch.

Vad har ni för schema i åtanke?

Visst kan man kura dem båda i samma rum, men en vikskärm eller så mellan sängarna kan vara bra så de inte ser varandra.

Man kan kura båda själv, (Det har Anna W gjort) men det är ett fasligt spring. Att ta en var kan vara skönast. Ramsan kan man säga till båda, man ramsar dem över en och samma kam så att säga. Men behöver båda buffas samtidigt då får man göra sitt bästa. :wink: Det gäller ju bara första och andra natten, sen tar ju ramsan över och då kan man lätt vara en. Inga problem.

Läs, läs och läs. Bolla schema och frågor med oss. Börja med riktig mat! Ingen 12 timmars natt på Bm klarar en 4 mån tyvärr. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Här är en bra tråd om tvillingar! :wink: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=23527
De börjar med att Standardmodella men går sedan in på SHN-kuren. Kanske kan den vara till nytta för dig?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Hej och tack för svar så långt.

Mannen har inte hunnit läsa boken än, så jag avvaktar lite med att sätta schema. Jag är också osäker på sovtider under den sena eftermiddagen. Det gick inte så bra att lägga dem vid 18 (planen var 45 min) och sedan för natten vid 19:30... Men det kanske funkar sedan när man följer kuren konsekvent. Dagens tider ser du nedan. Jag och tjejerna har sovit borta tre nätter och det har varit väldigt oroligt. Vanligtvis vaknar de bara två gånger, nu blev det MÅNGA gånger.

19-07 Sov, men de vaknade ofta och gnällde. Jag sövde om till kl 04:30 då jag inte stod ut längre och försökte droga dem med extremt välfyllda bröst. Gick med ett barn, det andra fortsatte att vakna.
07 Vaknade med bus och skratt. Ammade.
08:30 Sov (1,5 timme respektive 1 orolig timme)
10:00 Amma + gröt (normalt ger jag grönsakssmakis här)
11:30 Sov under promenad (1,5 timme repektive 45 min sedan orolig slummer)
13:00 Ammade
14:30 Omöjligt hålla tvåan vaken längre (hon som sov dåligt hela natten och knappt vilat på dagen heller), hon somnade hur jag än bar mig åt. Vägrade sedan sova mer än 30 min. Pigg som en lärka (suck)!
14:40 Lade även tvåan som sov 30-45 min.
16:00 Ammade
17:20 Gröt och fruktpuré (var inte hemma vid tid för amning, annars kanske det borde ges samtidigt)
18:00 Försökte lägga båda tjejerna, en blev arg den andra för sprallig! Tog upp dem...
18:10 Den arga damen somnade vid andra försöket. Sov 30-40 min
18:30 Tvåan somnade efter att ha legat och varit orolig en stund. Sov till 19.
19:00 Ammade
19:30 Båda i säng, inget skrik men mycket gnäll och jag tror de båda sov skapligt inom mindre än en timme.

Kan tillägga att hon som var orolig idag annars brukar vara väldigt enkel - jag bara lägger ner henne så somnar hon men hon var väl helt ur gängorna efter förra natten.

Angående bröstmjölk och 4-månaders... I natt gav jag dem efter 10 timmar och då var det inte fråga om att de bad om det! Så jag TROR att de hade klarat 12?? Det är väl inte farligt om de inte klagar högljutt?

Jag försöker lära dem äta gröt och de är väldigt ivriga även om mycket ändå spottas ut. Kommer nog bli bättre tills nästa helg då vi påbörjar kuren! :-) Fruktpurén var en nyhet idag och den var poppis! ;-)
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen hit säger jag också :D

Kanonbra att du börjat med smakisar! Vi rekommenderar ju inte att man har hel 12-timmarsnatt på bara BM, så det är bara att jobba på med maten. Så länge magarna hänger med så kan man komma upp i ganska bra mängder relativt fort.

Schemamässigt så tycker jag att det lite väl sent att ha en lur kl 18 om natten ska börja 19.30. För de flesta så funkar det bäst om den sista luren är slut senast kl 17. Kika in HÄR för schemainspiration och knåpa sedan ihop ett schema som passar familjen.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Okej... Så i dagsläget är det helt ok att amma en gång under natten?

Det fanns ett förslag till schema i boken, men det har inte gått att följa det. Tjejerna vill helt enkelt inte sova så länge som 1,5 h på fm. Kan det ändra sig när man har genomfört kuren, så att de får ro att sova vidare? Vaknar nu efter 30-45 min.

Jag tror vi siktar på natt 19:30-07 = 11,5 h.

Vi har haft en j*vulsk dag idag och jag kan knappt vänta tills vi får köra kuren och sluta med alla dumheter vi gör nu; amma till sömns, leta efter nappar i mörkret, panikpromenera, sitta vid spjälsängen och hålla hand etc. Ännu mer frustrerande nu när jag fattar hur fel det är. Hoppas de sover i natt (de sover iaf just nu!).
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

:idea: Ett tips är att ha et 12+45+2+45 schema om man har barn som gärna sover 45 min i stöten. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Nu har vi bestämt att kuren startar nästa torsdag (6/9). Vi tänker vara uppe tillsammans första natten, andra natten tar mannen och sedan kanske jag tar över eller så kör vi i skift.

Vi tänkte ha barnen i olika rum de första tre nätterna. Verkar det vettigt? Sedan flytta in båda barnen i deras eget rum.

Jag börjar redan nu att tillämpa en del av filosofin och teknikerna. Jag lade båda för en liten stund sedan och då pratade jag lugnt och rytmiskt med dem. Båda somnade riktigt snabbt faktiskt! Måste spika ramsa.

:?: Vad ska man tänka på när man sätter schema? Tid mellan (före o efter) mat och sömn t ex?
:?: En del har tre och en del fyra sovstunder, reflektioner kring det?
:?: Jag läste någonstans hur man drar ner på sovstunder i takt med att barnet blir äldre men minns inte var. Tips?
klockan

Inlägg av klockan »

Hej :D

under kuren + uppföljningsveckan ska barnen ligga i ett och samma sovrum, dvs man byter inte sovrum mitt i. Så bestäm er för om de ska ligga tillsammans el var för sig, men då gäller det alla 11 dygnen. Rent generellt så gäller så få påfrestningar utifrån under den här förhållandevis korta tiden, detta för att både kropp och knopp ska få en chans att ta in allt det nya.

Jag tror väl att det står rätt mkt och rätt så tydligt om schemabygge i boken? Iaf så gäller 3-3.5 tim mellan måltiderna och 2-2.5 tim mellan lurarna. Att sova efter kl 17 på em rekommenderas ej, då blir det svårt att vara riktigt trött inför natten.

Här: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn

står mer om hur många timmar sömn/dygn som rek för varje ålder. Vid 4 månader har man oftast 3 dagslurar, där den längsta kommer mitt på dagen. Det stämmer att man drar ner på sovtiden i takt med åldern, de flesta börjar med att korta em-luren ngn ggn i 6-7-månaders åldern och sen skre neddragningar lite eftersom (se länken). Vid 12 mån har de flesta endast kvar den långa luren på 1.5 el 2 tim mitt på dagen.

20 min, 45 min, 1.5 tim, 2 tim samt 3 tim är de rek sömnintervallerna eftersom 45 min är en naturlig skarv då de flesta barn brukar gå upp i ytligare sömn/vakna och därför är mer lättväckta då än t ex efter 60 min. Jag hade 12+45+1.5+45 till min yngste när han kurades vid 5 månaders ålder t ex. Såg att du fått förslag med länk om schematä'nk, kolla där för inspiration, men huvudsaken att det passar familjen och barnen - en del är tröttare och en del piggare.
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Då är det bara att börja pussla med tiderna då.

Vad gör man om man är ute och går och barnen somnar i vagnen/ i bilen, när det inte är sovstund? Det händer ideligen. Eller kommer de hålla sig till sina tider av sig själva?? Nu menar jag efter kuren.
klockan

Inlägg av klockan »

Det som gäller nu gäller inte när man kurar och def inte efteråt :wink: :D Det är skillnad på utvilade barn som fått sina 11-12 timmarsnätter med obruten sömn, och dem som behöver vakna flera ggr /natt :wink: . Har man fått sova tillräckligt somnar man inte lite här och där och så tillvaratar de vuxna barnens behov och låter dem sova när de behöver och inte lite hittan som dittan för att det råkar passa just då.

Första dagarna kan man få kämpa lite för att hålla dem vakna ibland, man får distrahera etc. Man ska undvika att vara allt för mkt ute o röra på sig under de 11 kurdygnen eftersom barnen behöver få lugn och ro (och man själv oxå). Ska man iväg får man malla in det mellan sov - och mattider. Men det är en kort,begränsad tid och för ett gott syfte. Med lite planering tänker man knappt på det.

Bolla gärna schemat med oss här om du vill :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Här kommer mitt förslag på dagschema. Har tänkt på att lägga en timme mellan middag o kvällsslurk, 3-3.5 tim mellan måltiderna och 2-2.5 tim mellan lurarna samt att de inte ska sova efter 17, enligt rekommendationer här på forumet.

7:00:00 Vakna
7:15:00 Äta (amma + gröt)
Aktivitet
8:30:00 Sova (45 min)
9:15:00 Aktivitet
10:15:00 Äta (amma)
Aktivitet
11:15:00 Sova (2 h)
13:15:00 Äta (amma + puré)
Aktivitet
15:45:00 Sova (45 min)
16:30:00 Äta (amma)
Aktivitet
18:00:00 Äta (gröt)
Bad, lek, ombyte
19:00:00 Äta (amma kvällsslurk)
19:30:00 Läggdags

Första läggningen 8:30 fungerar bra redan nu. Idag blev det nästan såhär, men första och andra vilan blev någon kvart tidigare för att jag inte höll dem vakna, och så slumrade de en stund i vagnen under promenad (som jag alltså inte behöver vara så orolig för framöver, tack för svaret Klockan!). Båda sov också 15-20 min på kvällen innan vi lade dem för kvällen prick 19:30.

Vi provade att busa med dem och ramsa när vi lade dem för kvällen. Gick mycket bra, behövde bara gå tillbaka och ramsa (och stoppa i nappen...) en gång med en av tjejerna. Vi har stort hopp om att lyckas med kuren. :-)

Det vi behöver göra nu rent praktiskt är att fixa mörkläggningsgardin, bestämma om vi ska ha dem på mage eller rygg (ev beställa apnélarm men vi lutar mot att lägga på rygg), och bestämma om vi ska kura båda i samma rum eller inte... Vi velar. :roll:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Schemat med lurar ser strålande bra ut, om man fick peta i något är det väl att ni bara ammar innan långa luren på 2 timmar. Vissa klarar inte att sova 2 timmar på bara BM. :wink: Kanske en mosad banan precis innan luren kan vara något?
Cottongrass skrev: Vi provade att busa med dem och ramsa när vi lade dem för kvällen. Gick mycket bra, behövde bara gå tillbaka och ramsa (och stoppa i nappen...) en gång med en av tjejerna. Vi har stort hopp om att lyckas med kuren. :-)
:
Här vill jag lägga in en lite varning, förbruka inte verktygen INNAN kuren då är chanserna mindre att ni får en lyckad kur. Så inget fusk innan kördatum! [-X
Buset och schemat är ok, men inte verktygslådan, buff, ramsa m.m. det vill ni spara på. :D

Ang. mage eller rygg, lägg på mage är mitt råd, oavsett sovställning rekommenderas ändå andningslarm, ryggläge är ingen garanti för PSD tyvärr. :cry: Jag hade min son på mage sen dag ett så jag rekommenderar magläget, då sover de oftast bättre och längre av sig själva. Speciellt dessa små 4 mån. :wink:

Skall ni ändå ha dem tillsammans efter kuren och uppföljningen, kura dem ihop tycker jag, då har ni gjort allt det jobbiga i ett svep. Man vill hellre ha alla förändringar på ett bräde, inte lite pö om pö. Så kör ihop. Fixa mörkläggning. Det snabbaste är folie upptejpat på rutorna. Eller svarta sopsäckar. Jag har riktig mörkläggningsgardin i två lager och som går typ 50 cm utanför fönstret och sitter i taket. Då blir det kolsvart.

När de blir större kommer ni behöva en avskiljare mellan sängarna så de inte ser varandra, höra är ok, men ser de varandra är chansen för nattklubb ihop mycket större. Så en liten vikvägg är bra att införskaffa, IKEA har billiga och bra.

Få nu bort alla "velningar" till kurdagen och kör med full övertyglese. Det är mitt råd. Hellre fel med rätt attityd, än rätt med fel attityd. 8)

Ps. ni tar väl bort nappen till kurdatum? Ds.
Tor 2006

Cottongrass

Inlägg av Cottongrass »

Åh vad bra att få lite feedback! Ska genast sluta testa verktygen på barnen innan, tänkte inte på att det kunde vara dåligt. Givetvis tar vi bort napparna, ska bli skönt att slippa även om alla omkring oss tittar väldigt skeptiskt på mig när jag säger det!

Det här med att sova på mage... Jag upplever att våra tjejer somnar bra på rygg. I och för sig har de napp då, tror det har blivit lite av en signal att de får nappen och snuttetrasan för man ser hur de liksom sluter ögonen en aning och blir lugna. Så att sluta med napp kanske blir enklare på mage?

Om det är så att det garanterat blir bättre resultat med magläge skulle jag inte tveka, men att köpa andningsvakt för 3000 kr känns lite saftigt nu. Finns det en andrahandsmarknad för dessa, när vi inte längre använder dem i så fall? Hur länge behöver man ha larm, såg att man kan hyra också vilket blir billigare om det är mindre än 5 månader vi ska ha dem.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hejsan!
Är man inte van att sova på mage så kan det så klart kännas lite konstigt för de små i början. Men så fort de vant sig och fått korn på det här med att sova på mage så kommer de få en mycket skönare sömn och föredra att få sova på mage.

Jag tror absolut att resultaten kommer bli bättre om dina tjejer får sova på mage med larm. Kika in här på forumet, under "barnasaker", där brukar det finnas annonser på billigare begagnade larm. På blocket finns det också. Men vill du hellre köpa nytt så, ja, det finns en andrahandsmarknad :D .
Anna rekommenderar att man använder larmet upp till barnet fyller 1 år.

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"