Hej trollunge och varmt välkommen hit
Jag fâr intrycket att ni pâ det stora hela har det väldigt bra, du skriver ingenting om uppvak eller jobbiga läggningar sâ det verkar ju som att ni har ett prima liv. :thumbsup:
trollunge skrev:Nu är jag helt ny här och har inte alls provat på det här med att kura, så jag har nog mycket att lära.
Här pâ forumet har vi olika kategorier. Nu befinner vi oss inne pâ Späda och smâ där det handlar om barn upp till âret, utan särskilda fnurror. Vill man ha proffshjälp för kurning finns
Kurforum 4-12 mânader, har man funderingar om mat och mage och annat i den stilen finns
Mat, mage och barnakropp. Men jag tycker att du verkar höra hemma här, sâ jag gâr vidare med dina frâgor.
Niomânaders brukar behöva cirka 14 timmars sömn över dygnet. Mânga gâr över till tvâ lurar vid den här tiden (andra gör det redan vid 7 mânader). Dâ kan ett schema se ut ungefär sâ här:
Natt 12 timmar + förmiddagslur 45 minuter + eftermiddagslur 1,5-2 timmar.
Behövs en "vila" under eftermiddagen kan man ta en liten tur i vagnen sâ att liten fâr koppla av ordentligt.
Sömn är mycket nära kopplat till matintag.

Sâ lât sonen säga stopp, sätt inte stopp för mâltiden bara för att burken râkar ta slut. [-X

Och testa gärna hemlagat med extra fett (olja eller osaltat smör), det brukar vara än mer poppis (Johanna Vestmans Andra mosboken är kanon :thumbsup:).
trollunge skrev:Tycker att det är svårt att få honom att sova mer än en halvtimme också. Ofta är jag ute och promenerar och kan ibland få honom att somna om efter halvtimmen, men ofta inte.
Ofta är det magen som knorrar och väcker, med en riktigt mätt mage sover man längre. Och ännu bättre (och längre) sover man om man fâtt jobba ordentligt innan, varit ute mycket och rört sig.
trollunge skrev:Sen undrar jag om inte vilan som ganska ofta är 10.30 inte egentligen ska vara efter lunch istället? För det är ju så man kommer ha det sen.
Ja, jag hâller med om att lângluren ofta passar bättre in efter lunch.
Sâ här hade vi det (pâ ett ungefär) när vi hade niomânaders i huset:
Natt 19.30 - 7.30
Frukost
Fmlur 9.30 - 10.15
Lunch vid 11.30-12
Lânglur 12.30-14.30
Mellanmâl vid 15
Middag vid 18.30
En frâga
Har du Barnaboken? Hela forumet bygger pâ den och där har du guldkorn och konkreta tips sâ att det räcker i flera âr. Rekommenderas mycket varmt.