Dagvila för 9-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
trollunge

Dagvila för 9-månaders

Inlägg av trollunge »

Hej!

Jag undrar om det finns något speciellt sätt på vilket dagvilan (eller egentligen hela dagschemat) ska se ut för en 9-månaders.

Som det ser ut nu:
6.30 Vaknar
7.00 Frukost (1 dl gröt)
8-8.30 Vila
9.30 Mellanmål (ex 1/2 smörgås + 1/2 banan)
10.30-12.00 Vila
12.30 Lunch (Matpuréburk + ex 1/3 banan)
15.00 Mellanmål (fruktpuréburk)
15.30-16 Vila
17.00 Middag (Matpuréburk + ex 1/3 banan)
19.00 Kvällsgröt (1- 1 1/2dl)
19.30 Somnar för natten

Vilan vid kl 8 är alltid samma tid, men de andra har jag svårt att få några bra rutiner för. Det kan skilja en hel del, fast jag försöker vid samma tid, för ibland funkar det ibland inte.
Sen undrar jag om inte vilan som ganska ofta är 10.30 inte egentligen ska vara efter lunch istället? För det är ju så man kommer ha det sen.
Tycker att det är svårt att få honom att sova mer än en halvtimme också. Ofta är jag ute och promenerar och kan ibland få honom att somna om efter halvtimmen, men ofta inte.

Nu är jag helt ny här och har inte alls provat på det här med att kura, så jag har nog mycket att lära.

Vore jätteintressant att få lite åsikter om detta i alla fall :)

MVH
J
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Dagvila för 9-månaders

Inlägg av Sarisparis »

Hej trollunge och varmt välkommen hit :D

Jag fâr intrycket att ni pâ det stora hela har det väldigt bra, du skriver ingenting om uppvak eller jobbiga läggningar sâ det verkar ju som att ni har ett prima liv. :thumbsup:
trollunge skrev:Nu är jag helt ny här och har inte alls provat på det här med att kura, så jag har nog mycket att lära.
Här pâ forumet har vi olika kategorier. Nu befinner vi oss inne pâ Späda och smâ där det handlar om barn upp till âret, utan särskilda fnurror. Vill man ha proffshjälp för kurning finns Kurforum 4-12 mânader, har man funderingar om mat och mage och annat i den stilen finns Mat, mage och barnakropp. Men jag tycker att du verkar höra hemma här, sâ jag gâr vidare med dina frâgor. :D

Niomânaders brukar behöva cirka 14 timmars sömn över dygnet. Mânga gâr över till tvâ lurar vid den här tiden (andra gör det redan vid 7 mânader). Dâ kan ett schema se ut ungefär sâ här:
Natt 12 timmar + förmiddagslur 45 minuter + eftermiddagslur 1,5-2 timmar.
Behövs en "vila" under eftermiddagen kan man ta en liten tur i vagnen sâ att liten fâr koppla av ordentligt.

Sömn är mycket nära kopplat till matintag. :P Sâ lât sonen säga stopp, sätt inte stopp för mâltiden bara för att burken râkar ta slut. [-X :lol: Och testa gärna hemlagat med extra fett (olja eller osaltat smör), det brukar vara än mer poppis (Johanna Vestmans Andra mosboken är kanon :thumbsup:).
trollunge skrev:Tycker att det är svårt att få honom att sova mer än en halvtimme också. Ofta är jag ute och promenerar och kan ibland få honom att somna om efter halvtimmen, men ofta inte.
Ofta är det magen som knorrar och väcker, med en riktigt mätt mage sover man längre. Och ännu bättre (och längre) sover man om man fâtt jobba ordentligt innan, varit ute mycket och rört sig.
trollunge skrev:Sen undrar jag om inte vilan som ganska ofta är 10.30 inte egentligen ska vara efter lunch istället? För det är ju så man kommer ha det sen.
Ja, jag hâller med om att lângluren ofta passar bättre in efter lunch.
Sâ här hade vi det (pâ ett ungefär) när vi hade niomânaders i huset:

Natt 19.30 - 7.30
Frukost
Fmlur 9.30 - 10.15
Lunch vid 11.30-12
Lânglur 12.30-14.30
Mellanmâl vid 15
Middag vid 18.30

En frâga :D

Har du Barnaboken? Hela forumet bygger pâ den och där har du guldkorn och konkreta tips sâ att det räcker i flera âr. Rekommenderas mycket varmt.

:heart:
trollunge

Inlägg av trollunge »

Stort tack för svaret!
Nej, har inte boken, men ska nog ta och skaffa den.

Om jag nu ska flytta fm-luren vid 10.30 till efter lunch, ska jag gå till väga på något speciellt sätt? Har testat någon gång att hålla honom vaken till efter, men då är han ju supertrött under lunchen och har svårt att koncentrera sig på maten. Ska man flytta den långsamt senare och senare?

Förklarade aldrig hur nätterna är. Vi har oftast bra och problemfria läggningar (han sover i eget rum). Kanske får gå in igen en eller två gånger och stoppa in nappen sen sover han. Sen under natten vaknar han ofta kl 1 (får vatten och napp så somnar han igen), nästa gång vid 3-tiden (samma sak där, vatten + napp och somnar) och sen en gång till vid kl 5, då brukar vi ta in honom till oss så ammar jag lite och han sover vidare i vår säng.
Givetvis hade det varit skönt om han sov utan vakna så många ggr.
Men du har rätt i det där med maten också. Jag brukar sluta mata när burken är tom, han skulle nog kunna äta mer..

(Förra helgen hade vi dock sjukt jobbiga nätter. Han var som ett helt annat barn. Skrek så fort vi la ner honom i sängen under läggningen. Till slut somnade han, men när han vaknade på natten var det samma visa. Vet inte om det berodde på att han precis lärt sig krypa. Senaste tre dagarnas nattning har iaf gått bra.)

MVH
J
Cony

Inlägg av Cony »

Hej och välkommen, säger även jag. :)

Nätterna behöver inte alls se ut på sättet du beskriver. En niomånaders bör definitivt få chansen att sova en hel natt utan att bli störd av napp som ramlar ut eller vatten som ska drickas. Men för att kunna sova måste man få äta sig mätt och lite till.

- Prova att ge honom så mycket mat det nånsin går, tänk vuxenportioner när du matar. Kanske han kan äta två burkar barnmat till lunch? Testa! Han kanske får i sig en hel banan till efterrätt också. Dom kan äta galen mycket om man låter dom, man bara häpnar. Låt honom visa dig.

- Sen råder jag dig verkligen till att ta bort nappen. Ta bort den på en gång, låtsas som den aldrig funnits, det brukar vara lättast. Barnet glömmer den snabbt, det är ingen stor grej.

- Om du har möjlighet tycker jag att du ska beställa boken på studs. Det kommer du aldrig ångra.

Angående schemat, bestäm hur du vill att det ska se ut, och räkna så att det stämmer med antal sovtimmar/dygn för en niomånaders. Eller sno Sarisparis eller nån annans rakt av.

Heja på! Det här kommer du styra upp på ett bra sätt.

Kram Cony
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
trollunge

Inlägg av trollunge »

Undrar över det här med måltiderna. Jag har fått lära mig att de ska äta med 2,5 - 3 h mellanrum, är det helt fel enligt er?
Om de ska ha 4 mål om dagen så blir det ju bara ett mellanmål, ska det då helst vara på em eller fm eller spelar det ingen roll?

MVH
Jenny
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej :D

3-4 h mellan måltiderna har jag kört på. Kanske lite kortare där det ligger ett mellanmål. Vanliga mattider hemma hos oss (hade vi redan runt nio månader):

07.15 Frukost (gröt, macka eller välling)
09.30 ev frukt om morgonaptiten var lite halvdan
11.00 Lunch
14.30 Mellis (gröt eller macka)
17.00 Middag
18.45 Kvällsslurk (välling)

Sedan tror jag verkligen att förmiddagsluren kan komma runt nio istället, när ni får ordning på nätterna. Då hamnar den långa luren efter lunch.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"