Rapport om lille Nils (augustikrönikan)
Försökte precis registrera mig på familjeliv, men någon har lagt rabarber på mitt namn
och då kom jag att tänka på att alla skulle heta nils, så jag provade med det, MEN DET VAR REDAN UPPTAGET

-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag fyller år på Nilsdagen - det måste väl räcka för att bli medlem i denna sekt
Dessutom har jag ju en liten namnlös sprattlare i magen och TACK Anna Allsmäktig för att jag inte behöver fundera mer på vad han el hon ska heta!
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Här i huset heter alla flugor Nils, det måste väl gälla för något också
Det uppkom när Clara som 1,5-åring (ungefär) plötsligt blev livrädd för flugor. Jag motade bort det med att entusiastiskt ropa "MEN, DÄR ÄR JU NILS!!!! Vad KUL! Han bor här!
" Naturligtvis svarar Nils även på frågor
Genast blev det ett intresse istället för rädsla, och båda barnen jublar när det kommer en fluga
kram anna
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
-
annawahlgren
Och han var så söt
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Gäst
Åhh jag skrattar så jag gråter, vilken underhållande läsning.
Blev först lite förtvivlad när jag läste vad Fenomena skrivit. Råkar ha hamnat i samma tråd som henne på familjeliv eftersom vi båda väntar på småsyskon till våra killar i samma månad. Sedan vart jag nästan lite skadeglad... Hmm hoppas hon gnäller över sömnproblem ngn gång, då kan jag stoltsera med vad bra Widar sover sedan vi börjat med Anna Wahlgrens Sova Hela Natten.
Eller påstå att om det blir en kille så ska han heta Nils, för det gör ju alla AWs (SHN)barn
8) Nä.. jag är inte sån... men leka lite i fantasin kan man väl få göra
Blev först lite förtvivlad när jag läste vad Fenomena skrivit. Råkar ha hamnat i samma tråd som henne på familjeliv eftersom vi båda väntar på småsyskon till våra killar i samma månad. Sedan vart jag nästan lite skadeglad... Hmm hoppas hon gnäller över sömnproblem ngn gång, då kan jag stoltsera med vad bra Widar sover sedan vi börjat med Anna Wahlgrens Sova Hela Natten.
8) Nä.. jag är inte sån... men leka lite i fantasin kan man väl få göra
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Jättekul tråd, läste igenom hela nyss. Ha ha, vi har samma åsikt om alla duktiga "vetare" på familjeliv med sina åsikter om allt möjligt och omöjligt. Jag kan inte förstå hur man kan skriva och ha dåliga åsikter om Anna's metod och i samma veva skriva: "... i och för sig så har ju aldrig mitt barn haft några sömnproblem..." NÄHÄ!
Men hamna i den situationen först innan dessa uttalanden tycker jag! Eller den här: ".... Nu är det ju så att jag inte har några barn ännu men den dagen jag får barn skulle jag aldrig göra så mot mitt barn.... " Kan inte för mitt liv begripa hur man ens kan komma på tanken att "tycka till" i en sådan tråd!
Det gör mig superarg!
Nåja, vi som vet vi vet! Jag måste också erkänna att jag tvivlat och tyckt att det inte behövs olika metoder, trodde i min enfald att mitt andra barn självklart kommer att bli som mitt första barn :-s ... Ehhh... nä, de kan inte vara mer olika varann. Min första kille har alltid sovit mycket och gillat att sova (han är 2.5 år nu och sover fortfarande 14.5 timme per dygn utan problem) medan andra killen inte alls kunde komma till ro och slappna av på samma sätt. Det som retar mig är att det tog 6 månader att komma på "vad som var fel" men nu sover han 12 timmar natt och det är så skönt
Tack Anna för all hjälp och stöttning under kuren. Jag läser varje dag på forumet och har massor i min ryggsäck nu för kommande krångel
. Snart är väl även jag ute ur zombiestadiet
... Just nu är det lite för mycket influensa och magsjuka för att det ska bli långa sköna nätter, men det kommer med våren, det är jag säker på.
Kramar från Anna m. familj
Nåja, vi som vet vi vet! Jag måste också erkänna att jag tvivlat och tyckt att det inte behövs olika metoder, trodde i min enfald att mitt andra barn självklart kommer att bli som mitt första barn :-s ... Ehhh... nä, de kan inte vara mer olika varann. Min första kille har alltid sovit mycket och gillat att sova (han är 2.5 år nu och sover fortfarande 14.5 timme per dygn utan problem) medan andra killen inte alls kunde komma till ro och slappna av på samma sätt. Det som retar mig är att det tog 6 månader att komma på "vad som var fel" men nu sover han 12 timmar natt och det är så skönt
Tack Anna för all hjälp och stöttning under kuren. Jag läser varje dag på forumet och har massor i min ryggsäck nu för kommande krångel
Kramar från Anna m. familj
Anna med Ludvig f?dd -03, Elis f?dd maj -05. Startade kuren med Elis den 14 dec.
-
annawahlgren
Och Renée som fått sin andra lilla Nils nu
Kan för övrigt berätta att lille Nils (den autentiske, hehe
"Den lille mannen håller mig mer än sysselsatt, han har börjat klättra. Och han är både snabb och duktig. Det händer att vi är oense om var det är lämpligt att klättra, men annars är det mest ett evigt passande så han inte gör sig illa. Han har lärt sig att kliva ner med rumpan först, så när han ska gå ner för trappen börjar han krypa baklänges i halva hallen! Hur näpet som helst.
Nu har han också blivit tuffare när vi är utomhus. I början var det både svårt att gå och läskigt att få gräs och grus på händerna, men nu gilar han det.
För någon månad sedan fick vi ytterligare ett bevis på vilken duktig sovare han har blivit. Han var väldigt lös i magen (av någon bakterie) vilket gjorde att han bajsade en eller ett par gånger under natten. Det sved föstås, så vi hörde på hans gråt när det hände. Och det var inga som helst problem att ta upp honom och byta. Det märktes att han tyckte det var skönt med en torr blöja och lite salva så han kunde somna om.
Fick däremot lite dåligt samvete när jag i Barnaboken läste att vid mardrömmar kan man ju gå in och krama om och trösta på plats. Vi har låtit honom klara sådant själv också. Känner mig lite usel, samtidigt som jag tror att han skulle undra vad vi gjorde där om någon av oss kom in!
Nu när allt sitter har vi friheten att inte vara superstrikta med sovtidena på dagen. Vi har frihet att skjuta litet, men det blir sällan så. Nils vet ju när han vill sova. Det händer att han fortfarande får 20 min på f m. Om inte, sover han 2 tim middagslur (oftast) så han tar sig de timmmar han behöver över dygnet. Det har hänt att middagsluren blivit kort när vi varit till Stockholm, men eftersom han sover så bra i övrigt klarar han en dag med kortare middagslur utan att bli särskilt grinig. Av någon anledning har han lite svårt med middagsluren när vi åker tåg eller går på stan, men som sagt, händer det någon enstaka gång så överlever vi det med.
Nu ska vi pussas lite, ytterligare en ny, gullig färdighet, innan vi går ut en sväng."
Fyra månader tidigare var denna mamma helt färdig för psyket
Och jag behöver väl inte tillägga att förhållandet mellan föräldrarna hängde på en skör tråd. Då
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022