Vår 21 månaders kille som sedan han kurats alltid lagt sig till rätta enligt modellen vägrar nu detta. Varken jag eller pappan klarar av att tillrättalägga honom. Han ålar som en orm, ställer sig på alla 4 i sängen, vrider runt och vill på inga villkor ligga ner. Det slutar med att man lägger filten/täcket över honom och går ut med ramsan. Han skriker och protesterar en stund, ibland blir han jätteledsen. Vi påminnelseramsar vid behov, och sen för det mesta så övergår han till att snacka och greja med sina gossedjur istället.
På dagen kan det dröja 15-30 min innan han somnar (ibland 45) och på kvällen kan det ta ungefär lika lång tid. När han väl somnat på kvällen så sover han sina 12h natt. På dagen sover han 1.5 timme ibland 2. När han vaknar för tidigt är det numera även jättesvårt att få honom att somna om - ramsan tar inte på dagen.
När han vaknar själv efter dagsluren är han ofta jätteledsen och svårttröstlig. Det kan ta 20- 30 min innan han kommer till sans efter uppvaknandet.
Jag vet att vi skulle ha tagit itu med detta tidigare
Kan någon tipsa om hur vi ska gå vidare, hur ska vi klara av att tillrättalägga honom, som det är nu känns det omöjligt. Måste barnet ligga på magen när man tillrättalägger?
Skrattet till gonattet har vi!
Det som är nytt är han fått en lillebror
I stort behov av hjälp här på forumet!
Tacksam för alla tips!