Omöjligt att tillrättalägga, tidigare fungera

Skriv svar
Mammax
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 30 dec 2004, 21:19
Ort: Båstad

Omöjligt att tillrättalägga, tidigare fungera

Inlägg av Mammax »

Vi har ett problem som inte är helt nytt (ca 1.5 månad) men som blivit värre och värre den sista tiden. :?

Vår 21 månaders kille som sedan han kurats alltid lagt sig till rätta enligt modellen vägrar nu detta. Varken jag eller pappan klarar av att tillrättalägga honom. Han ålar som en orm, ställer sig på alla 4 i sängen, vrider runt och vill på inga villkor ligga ner. Det slutar med att man lägger filten/täcket över honom och går ut med ramsan. Han skriker och protesterar en stund, ibland blir han jätteledsen. Vi påminnelseramsar vid behov, och sen för det mesta så övergår han till att snacka och greja med sina gossedjur istället.
På dagen kan det dröja 15-30 min innan han somnar (ibland 45) och på kvällen kan det ta ungefär lika lång tid. När han väl somnat på kvällen så sover han sina 12h natt. På dagen sover han 1.5 timme ibland 2. När han vaknar för tidigt är det numera även jättesvårt att få honom att somna om - ramsan tar inte på dagen.
När han vaknar själv efter dagsluren är han ofta jätteledsen och svårttröstlig. Det kan ta 20- 30 min innan han kommer till sans efter uppvaknandet.

Jag vet att vi skulle ha tagit itu med detta tidigare :oops: men så har det av olika anledningar inte blivit. Jag försöker jobba med min attityd efterom den sviktat lite (börjar tycka synd om killen som är så ledsen :cry: ) och jag vet att det släpper in vargarna.

Kan någon tipsa om hur vi ska gå vidare, hur ska vi klara av att tillrättalägga honom, som det är nu känns det omöjligt. Måste barnet ligga på magen när man tillrättalägger?

Skrattet till gonattet har vi!
Det som är nytt är han fått en lillebror :D. och att han är vaken när storebror ska gå och lägga sig :twisted: .


I stort behov av hjälp här på forumet! :!:
Tacksam för alla tips!
Mamma till:
Max född i mars 2004: Kurad nov 04 och sover gott sedan dess.
Lillebror Wilmer född oktober -05.
Kur påbörjad 18/2-06, sov första hela natten en vecka efter kurstart!!
Båda gossarna sussar alltjämt sött i gemensamt rum.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, man behöver inte tiirättalägga en så stor herre. Man lägger bara (=låter honom inta sin favoritställning)¨och trycker till lite, avslutningsvis, och går ut med en lugn och trevlig ramsa. Låt honom sedan härja som han vill, och gör andra ljud i huset (gärna hög musik). När han sovit i tio minuter (inte tjugo) kan ni gå in och lyfta/lägga honom rätt, utan att han märker det.

Han ska inte ha en masssa gosedjur i sängen. Högst ett. Och han ska inte kunna se någonting. Det ska vara mörkt - och svalt, flr att inte säga kallt, i rummet :idea:

Är han "jätteledsen och svårtröstlig" efer dagsluren är han inte utsövd. Hjälp honom somna om och håll tiderna :!: Med marginalkvart, inte mer.

Och skjut vargen! Den gör ingen människa glad :roll: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mammax
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 30 dec 2004, 21:19
Ort: Båstad

Inlägg av Mammax »

Hejsan!

Och mycket tack för ditt snabba svar :lol: :lol:

Känns bra att veta man inte behöver tvinga ner killen på magen. Jag har genast slutat med dessa försök .
Ett problem kvarstår dock: Ibland tycker han det är ok att ligga på sidan/ryggen men oftast vill han inte ner i sängen överhuvudtaget. Han tar spjärn i spjälorna och klänger sig fast i mamma/pappa. Då känns det tufft att "brotta "ner honom och sen gå där ifrån. Han står upp inom en en millisekund. Hur skall vi komma till rätta med detta #-o ??

Visserligen är han inte superledsen jättelänge, det rör sig om högst 5-10 min. Och om det krisar sig riktigt går vi ju in och fösöker lägga om honom.

Vi är väl för bortskämda med att allt har fungerat så bra det senaste året att både föräldrarna och killen glömt verktygen :?
Din sovkur har ju gett vår familj rena drömmnätter :heart:
Mamma till:
Max född i mars 2004: Kurad nov 04 och sover gott sedan dess.
Lillebror Wilmer född oktober -05.
Kur påbörjad 18/2-06, sov första hela natten en vecka efter kurstart!!
Båda gossarna sussar alltjämt sött i gemensamt rum.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D TAck för varma ord :D

Nu har ni fått en liten bebis i huset - och ändå inte märkt att gamle mannen, 21 månader, faktiskt inte är någon bebis längre :?: :!: :lol:

Kurens verktyg är till för kuren (och ev KRIS) och tillrättaläggandet signalerar till lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör - nu ska man ligga still så man kan somna. Detta vet han ju sedan evigheten :!: :lol: Så se honom som så stor - och välsovande - han är.

Det hindrar inte, som synes, att han kan ställa frågor och ifrågasätta saker och ting ibland. Då ska han ha enkla och tydliga svar, i handling. Ramsan, alltså - efter det att en av er lagt honom (sedan den andra skojnattat utanför rummet) - är vad som gäller och den ska vara saklig, glad och punktsättande, medan den som lagt verkligen går bort inte bara från rummet utan verkligen också från dörren. Bort och ut och ännu mera bort och snabbt och utan dröjsmål ska det gå.

Man behöver verkligen inte "brotta" ner en så stor unge. Det är bara att utveckla ett behändigt grepp när man lyfter ner honom, förslagsvis bortvänd från sig själv. Han kan bara klamra sig fast om ni håller honom i famnen. Gör inte det. Det gör man innan :wink: när man har roligt/keligt/mysigt/skrattigt FÖRE läggningen :lol:

Sedan går man ut bortvänd, alltså mot dörren, och varken ser eller hör om och när han popsar upp inom sin millisekund. Man avslutar med ramsan om det så låter som om världen höll på att trilla ihop. Det gör den inte.

Och sedan gäller det att avvakta, dock utan överkoncentration. Gör något annat :!: Han lägger sig ner förr eller senare. Det kan han så bra, så. Det kan i absolut nödfall behövas en ramseomgång till men då ska man ge den för att man själv har fått nog av väsen och krångel och vill ha lugnt i huset. Lätt småargt alltså och mycket punktsättande. Budskapet är PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.

Gå alltså inte in och fixa underhållning. Dylik har en tendens att snabbt växa till sig, om man säger :evil: :roll:

När han sovit i tio minuter (inte tjugo) kan ni snabbt titta till honom och lägga rätt/stoppa om, om det skulle behövas, utan att han märker det.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mammax
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 30 dec 2004, 21:19
Ort: Båstad

"tillrättaläggandet" fungerar bättr

Inlägg av Mammax »

:heart: Stort tack för att du tar dig tid att svara :D

Jag uttryckte mig dåligt när jag ställde frågan, för vi gör verkligen redan allt det där du skriver :!: Rummet är mörkt och svalt, vi står inte vid dörren och lyssnar/vaktar. Radion åker på med hög volym. Ingen överkoncentration här inte. :wink:

:idea: Tack för tipset om att hålla barnet ifrån vänt kroppen :!: nu har vi en ny rutin vid nedläggandet i sängen
Vår kille åker numera flygplan några varv i rummet och sen ner i sängen. Kan då ofta tänka sig att ligga kvar mer än en millisekund där han landar dvs på magen och upptäcka att kudden faktiskt är skön
Kort protest följer när vi ramsar :evil: men sen (ofta efter en stunds snackande med djuren (2 st ) ) somnar han gott och sover som vanligt fint hela natten :sleep:

Numera (sista 5 dagarna) fungerar läggningarna em och kväll betydligt bättre.
[-o< tack för det
Egentligen känns det bara som vi ändrat på nerläggandet men troligen har vi koncentrerat oss på att göra nattningen snabb och självklar, mer distinkt.
8) och det är väl inte så bara...om det skjuter vargen...
Mamma till:
Max född i mars 2004: Kurad nov 04 och sover gott sedan dess.
Lillebror Wilmer född oktober -05.
Kur påbörjad 18/2-06, sov första hela natten en vecka efter kurstart!!
Båda gossarna sussar alltjämt sött i gemensamt rum.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D

Finns massor med folk som flyger flygplan med lilla ungen skrattandes genom huset och landar i sängen :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"