Det som är fantastiskt är att den lättnad som man efter ett utbrott kan se på en treåring, kan sexåringen själv uttrycka verbalt. =D> Hon kan både analysera och resonera om hur det kändes när hon var arg, vad som gick fel, vad hon skulle vilja göra annorlunda etc, och hon kan tala om när det känns bra igen. Då säger hon "du är den bästa mamman i hela världen!"

Min sexåring är ju också en känslig typ (vilket är lätt att glömma när hon är så utagerande och aggressiv under sina utbrott) så en sak hon mår bra av är att jag också är känsligare. T ex tänkte hon bryta ihop imorse för att jag bad Lillebror hämta nånting, hon sprang efter honom och ville ta prylen ifrån honom, jag ropade att hon skulle låta honom hämta den, hon kom på sig (

Det som fortfarande inte funkar så bra är hennes sömn: hon somnar ofta inte förrän kl 21 eller t o m lite senare (trots att hon kommer i säng kl 20 eller strax efter) och det är ju säkerligen därför hon regelbundet bryter ihop på eftermiddagarna. ](*,) Så det verkar tydligt att hon behöver komma till ro lite tidigare. Hon är inte heller glad att gå och lägga sig utan försöker ofta dra ut på det genom olika åltricks (vilket gör mig och Pappa Chokladkanin sura och irriterade så då blir själva läggningen också lätt en trist situation). Jag pratade med henne om sovsituationen igårkväll och då framkom det att hon är lite mörkrädd, så vi pratade om att man behöver blunda för att vila ögonen och att hon kan höra oss och känna sig trygg. Det verkade vara en ny tanke för henne och hon somnade rätt fort efter det, så kanske kan jag fortsätta trycka på just det.