Behövs hel kur?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Behövs hel kur?

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Det verkar ju överlag gå bra det här! Bra jobbat =D>
Träna MYCKET vändningar, ålning/krypning på dagarna är ett tips :D
Sedan är det ju en svår avvägning det där med om man ska gå in och lägga tillrätta eller inte. För du tänker ju helt rätt i att du inte vill vänja honom med att du kommer in, men jag tänker jag att han kanske behöver lära sig att somna om på rygg också.
Har du läst den här tråden?: "Vändningscirkus"

Jag tycker faktiskt att du jobbar på jättebra! Han verkar ju onekligen ha förstått ramsan och dess innebörd så det är ju kanon! Tycker att du tänker helt rätt. Han får möjlighet att ta hand om uppvak själv, samtidigt som han får sig en pangramsa under den tidiga morgonen om det behövs. Så småningom kan du börja backa ännu mer och jobba mer med husljud först innan du ger honom en ramsa (utom i vargtimmen och tidiga morgonen då pangramsan har bäst effekt).

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Tack så mycket för det uppmuntrande svaret!
Jag läste tråden om vändningscirkus, tänkvärt!

Ska fortsätta jobba på så lugnt jag kan så hör jag av mig vid fler frågor.
Tack, tack!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

:D
Låter bra :thumbsup:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Hej igen!

De två senaste nätterna har varit i rätt riktning!
I söndags tränade vi vändningar hela eftermiddagen :D , och han KAN ju, är lite bekväm bara! Sen så ersatte vi det bullsiga täcket mot en sovpåse istället.
Den natten behövde jag bara ramsa honom vid 02.30 en omgång, sen pangramsa vid strax efter sex.
Förra natten sov han hela vägen till 05.40 då han fick en pangramsa!
Och det är om detta jag vill fråga. Hur ska jag göra med ramsandet på morgonen egentligen, när han som det nu har varit tystnar på den men går igång igen efter tio min/en kvart. Är inte säker på att han somnar om under den tiden.
Jag har i morse pangramsat då 05.40, 06.10 och 06.30. Där emellan har det varit typ tyst, lite gnöl kanske. Efter 06.30 var han ARG några minuter innan han lugnade sig lite och jag bekräftade, då blev han arg igen. Ville uppenbarligen ha morgon, men det fick han inte förrän strax före sju :wink: .

Jag vill inte använda mig av höga husljud eller mozart, för storebrödernas rum ligger precis bredvid och det känns inte vettigt att dra igång massa annat ljud. Min strategi blir att pangramsa och avvakta, men bekräftelsen? Och ny pangramsa? Hur och när?

Vill oxå bara säga att han under denna dryga kurvecka har lärt sig krypa ordentligt och fått nya språk-ljud! Sömn är inte dumt för utvecklingen :)

kram och tack!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

vilka fina nätter ni haft. =D> Jag tycker du gör alldeles rätt när det gäller morgonen. Jag skulle göra precis som du, ge en pangramsa och sedan inget mer. Bekräftelsen skulle jag hoppa över så här på morgonen. Den brukar bara störa.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Hej!
Tack för svar!

Denna natt behövdes ramsa x två omgångar vid 02.30 och bara en pangramsa kl 06.25 sen var han tyst till 06.55. Härligt!

Nu när man väl är så här långt in i kurandet undrar man varför jag ens tvekade, och väntade så här länge!?!? Men jag måste ju bli helt redo själv, annars är jag ju inte övertygande.
Glad är jag iallafall, och lillprins oxå!

Tack för support!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Men jag måste ju bli helt redo själv, annars är jag ju inte övertygande.
Glad är jag iallafall, och lillprins oxå!
Precis! =D> behåll den inställningen nu!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Hej!

Nu är det nästan två månader sedan vi började med kuren för vår minsting (som snart är stor; 11 mån! ) Det har gått upp och ner hela tiden vilket gör att jag nu vänder mig till er för att reda ut saker och ting!

I det stora hela har det funkat bra, han har somnat lätt på kvällen och på middagsvilan. Förmiddagsvilan har skett i vagn, vilket han inte gillar… men eftersom vi ofta är ute och rastar oss, med cyklar och allt vad det är för de två större så har det ändå fått bli så, och jag har inte kämpat med att få honom att somna själv i vagnen eftersom han dels inte gillar den och dels att vi är i rörelse under den tiden. Middagsvilan och kvällen somnar han givetvis själv.
Under kur-tiden har vi sett härliga framsteg, och nästan slagit oss till ro, när det efter 4-5 sköna nätter antingen kommit ett tidigt morgonuppvak, eller en förkylning vilket har gjort att jag kommit in i rummet med vargar och undrat om det blivit feber…
Sen några bra nätter igen, (men fortfarande ingen 12-timma, utan typ 11,5 innan uppvak) sedan kan det ha blivit ett helt otippat uppvak vid halv tolv på natten som han inte kunnat hantera själv (eller vi kanske inte har låtit honom klara det själv?). Då har det behövts ramsa och ibland tillrättalägg.
Förra veckan kändes stabil förutom lite för tidiga morgonar, men så förra och denna natten blev det oerhört tokigt! Vintertidsomställning vilket gav övertrötthet, förkylning och att han somnade i bilen på väg hem från kalas (vid visserligen ca rätt tid) men skulle ju läggas om när vi kom hem vilket han INTE ville… Han var skitarg/lessen i 1 ½ timme, och jag, ja vad gjorde jag…?
Jag klarade inte hans frågor, jag fick själv nästan panik och ville så innerligt bara vara i hamn med detta, men är ju inte det! Jag känner mig väldigt trött nuförtiden av olika anledningar och det gör att jag uppenbarligen inte orkar hålla den attityd jag bör! Och i ärlighetens namn måste jag säga att det känns så tungt att det hela tiden måste hänga på att jag har varit tillräckligt busig med honom på kvällen, låtit honom klafsa runt i vattenpölarna och varit dunder-socialt delaktig. Jag vet att allt detta är jättebra, men hur ska jag kunna ha attityden när jag inte känner att jag har den just nu?!?
Så vad gjorde jag? Jag buffade, ramsade, tog upp och hade mig i en enda röra. Helt knasigt, men jag mådde så dåligt av att han skrek, tänkte att det var ju vårt fel som hade låtit honom somna i bilen och att han sen inte kunde somna om. Tillslut lämnade jag över till min man för jag hade noll attityd och säkerhet. I natt sov han alldeles för lite, för han vaknade två gånger ytterligare, som han visserligen fixade själv, men sen var han vaken sedan 05.30.
När jag la honom nu på kvällen var han lessen (!!!) det har han inte varit på jättelänge, och han var verkligen väldigt trött…Jag fick ändå sista ordet efter 10 min ca.

OCH nu i skrivandets stund har han vaknat efter en halvtimme och är jättearg... BLÄ!
Min enda tänkbara strategi är att vi måste hitta tillbaka igen, men då undrar jag hur på vi ska vara med ramsan, hur mycket ska man lixom lära om och när ska jag backa?
Är mycket väl medveten om att han har fått alldeles för många olika besked när han har vaknat... suck... :oops:
Hur gör jag nu, ni kloka?
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Oj vad jag känner igen mig i det du skriver. Om att göra ALLT och sedan bli knäckt då det inte fungerar. Och att sitta med en massa kunskap, men känna sig handfallen med att tillämpa den. :?

Plötslig nattlig oro var hos oss ett tecken på öroninflammation!
I synnerhet om han varit förkyld kanske det kan vara det som oroar. Vill inte flagga med sjukdomsflaggan direkt, men det kan vara bra att ha det i åtanke med så små.

Du skriver själv redan svaren på dina frågor. Du vet varför han inte somnar, är arg eller orolig. Det är klart att man blir arg av att förflyttas från bil till säng och vara övertrött och allmänt hängig.
Att han var ledsen en gång vid läggdags är inte ett omen på att det kommer att bli så för evigt ;)

Du undrar vad du skall göra - Förmedla ett lugn åt din son och säga åt honom att han kan sova tryggt
Hut gör du? - Genom att köra exakta rutiner ett tag och möta uppvaken med ramsa-
Och det har du nu möjlighet att öva på eftersom han tydligen vaknar ;)

Så se inte hans uppvak som dina misslyckanden, utan mer som händelser som kräver att du svarar honom, och kanske du ibland inte behöver blanda dig i. Du vet ju vad det är som gäller - inte ta upp och släppa in vargar, så backa med det och låt ramsan tala sitt!

Det verkar som om många har fnurror just vi 11-12 månader. Vet inte om det är tänder, lära sig gå, prata eller någon annan utveckling som spökar men vi hade exakt samma. Uppvaken gav med sig efter några nätter. Första natten gick jag in handfallen efter flera månaders tystnad :shock: Men andra natten höll jag mig utanför dörren och ramsade så inte inspringandet blev en vana.

Det går att backa bandet med små barn! :) Håll dig till rutinerna en vecka och utvärdera sedan!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Tack för jättefint och uppmuntrande svar!
Det lugnade mig verkligen!!

Efter det korta uppvaknandet redan efter 20 minuter igår kväll (som tog 2 omgångar ramsor att lugna) vaknade han inte förrän vid 05, fick pangramsa som gjorde honom tyst till ca 06, då han började mumla nöjd. Fick även då pangramsa, men jag tror inte han sov sedan 06, tog upp honom kvart i sju då han hade gnällt i omgångar ett bra tag då.
Kändes som en ganska bra natt trots allt!

Ikväll var han lite lessen igen, men mycket kortare. (väldigt sömnig även ikväll) och han sover gott nu sedan en timme tillbaka...

Jag har fått mycket mer hopp och tilltro och attityd sedan ditt fina svar mumintrollet, tack igen!!!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

När vi har haft lite nattstök med lillebror har det ofta varit för att han varit för dåligt klädd och sparkat av sig täcket och sen inte fått på sig det igen. Storebror fixar sånt själv så han sover bara i body men lillebror kan inte än så han sover i helpyjamas om täcket hamnar på sniskan.

En annan bra grej hos oss har varit att höja huvudändan. Jag har klossar under hans säng nästan jämt även om han inte är sjuk. Blir han ledsen på natten blir han lätt "snörvlig/snorig" och då underlättas insomnandet mycket om huvudändan är högre.

Tror oxå att det kan vara en utvecklingsgrej och drömmar! Märker jag att det är ett mer allvarligt uppvak med skrik går jag bara in, lägger ner lillebror igen och stoppar om med snutten och täcket och går ut igen lika fort utan ramsa, som om jag inte var där. Ofta är det som om han inte ens har varit vaken när jag varit inne...

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Tack för svar från dig också Manfred10!

Lillkillen sover i rymlig sovpåse och han är alltid varm och go när jag tar upp honom på morgonen, så just det tror jag inte är problemet.

Jag upplever att det verkligen satte igång en negativ spiral från i söndags när han blev övertrött och jag agerade fel på kvällen (då jag skulle lägga honom igen efter bilfärden). Han som har varit nöjd både på kvällsläggning och middagslur är nu lessen/arg vid varje läggning! :?:
Vet inte om jag ska lägga massa energi på att hitta lösningen till VARFÖR han ifrågasätter, eller om jag bara ska försöka vara lugn, lugn och övertygande...!

Jag kämpar på, hoppas i rätt riktning. :wink:
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Ja det är en balansgång mellan att söka svar på var det kunde felas och i den vevan själv bli osäker, och att strunta i orsaken och endast köra som vanligt med risken att man förbiser något väsentligt.. :)

Jag tycker att du jobbar på jätte fint och är lyhörd på din sons behov. Jag påminner ständigt mig själv om att SHN inte är en trollformel som får barnet att sova varje natt i sitt liv utan att vakna, utan en underbar metod med fina verktyg så att man som förälder kan bemöta olika situationer på ett tryggt och konsekvent sätt.

Om vi har plötsliga läggnings-sorger tittar jag mig i spegeln och ser till att den sociala delaktigheten varit tillfredsställande under dagen och kanske det finns uppgifter som kunde utvecklas i takt med att barnet blir större. Där kring året är det så mycket som de små plötsligt skall lära sig så det är en källa för mycket frustration, då är den sociala delaktigheten en dundermedicin!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Ja, jag försöker rannsaka mig om hur dagen ser ut för honom, och så här tänker jag...

Hans två storebröder är ju hemma nästan hela tiden (förutom två förmiddagar då de är på kyrkis) och han får ju mycket stimulans och "delaktighet" genom dem. Han kryper runt mellan mig och dem hela dagarna och jag kan inte säga att vi har nåt organiserat med deltagande i aktiviteter, utan vi pysslar runt här med det som behöver göras, ibland tillsammans, ibland själva.
Jag känner inte att han är missnöjd på vakentiden, det är mycket han upptäcker och har att stå i, men eftersom vi är många hemma så är det ju självklart inte hela tiden tillsammans med enbart mig.

Den senaste veckan har han som sagt varit missnöjd vid VARJE läggning, vilket är helt klart något nytt sedan kurstart för drygt två månader sedan. För två nätter sedan sov han hela natten utan pip, vilket var ovanligt, men tyvärr missnöjd när han vaknade efter ca 11 timmar och 15 min.
Dagslurarna sover han för kort nästan varje gång, även detta sedan för en vecka sedan. Innan det behövde jag ofta väcka honom på middasluren även när jag hade gett honom marginalkvarten.
Kan det vara så att han redan behöver dra ner på sömnen som man ofta gör vid ett år? Svårt, svårt, tycker jag!
Han är ju oftast mycket mycket trött på kvällen och jag lägger honom helst tio min före sju för att undvika alltför missnöjda toner...

Jag är bara så lessen på att inte kunna tolka hans missnöje! Vill kunna hjälpa honom! Idag vid middagsluren då han vaknade efter dryga timmen så pangramsade jag honom (tidgare har jag låtit honom vara, men då har han bara storskrikigt utan att somna om) i tron att det skulle kunna hjälpa, men han var mycket lessen/arg till knappt tio i två.
Det fanns inte paus som jag kunde ta upp honom i, så jag fick gå in ändå å vara så glad jag kunde, men det skär i hjärtat när jag ser honom sittande där och hulkar i sin säng! :(

VAD ska jag göra!?!

Självklart erbjuder jag så mycket mat jag kan vid utsatta tider:
Morgonamning 07
Frukost 08
middag plus frukt plus ev smörgåsrån 11.30
mellisgröt/youghurt/macka 14.45
middag plus frukt 17.30
gröt 18.30 plus amningsslurk

Käre värld vad min hjärna snurrar nu för att komma fram till hur jag ska få en gladare bäbis vid sovsituationerna, och detta gör mig till en surare och snäsigare mamma mot de två andra :roll:

Jättetacksam för fler synpunkter i min villrådighet!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen!

jag kan bara hålla med tidigare "talare" om att du verkligen gör allt du kan - kanske lite för mycket... Säger jag som varit en duktig överkoncentrerare förr... :roll: :wink:

Vi hade också en mängd frågor vid den åldern, jag märkte också stor frustration över fysisk oförmåga dagtid och hade min nyckel i den strukturerade sociala delaktigheten och massor med utevistelse.

Ibland kan frågor uppkomma som inte har med läggningen att göra om man säger, även om de uppstår vid den tidpunkten.

En mycket klok forumist sa till mig under en fnurrotid - Frågor kommer och går, men svaren är alltid de samma.

Med det i åtanke ger sig ALLA fnurror ju säkrare man själv är på det som alltid varit och inte börjar överanalysera eller än värre, förändra något bara för att juvelen råkar vara osäker för tillfället... :idea: :)

Kör de fina rutiner du satt från början, se till att engagera i gemensamt arbete, var noga med att tacka och bocka för ack små insatser och minns dygden AW sagt så fint... :

Det är en konst att låta små barn vara.

Leta inte fel där inga finns - du VET när du har attityden som krävs, lita på din känsla!!!!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"