han vaknar JÄMT så himla tidigt!!!!TRÖTT!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

TACK ANNA! JAG GÅR FRÅN INSIKT TILL INSIKT OCH ALLT KÄNNS SÅ HIMLA SJÄLVKLART NÄR DU SÄGER DET! :D :!:
jag blir verkligen peppad!!
Igår la vi arvid kl 19, han vaknade kl 6, men vi ramsade och sen gick pappa upp och duschade...arvid somnade inte om utan låg och smålät...inte helt nöjd. sen plockade vi upp honom när han var tyst några min. Ska vi försöka med ett omsomnande (det kan nog ta sina 60 min! minst....) eller räcker det att plocka upp när det är tyst.
Det kan nog vara som du sa med solfjädern....det gjorde jag igår morse (innan jag läst svaret) och då somnade han om från5.30-6.10...men då kanske han blir beroende av den istället ? Men nu hjar han verkligen fattat vad den går ut på och vad jag vill med den!

Jag testade med ensamlek idag. La roliga leksaker i hans säng, klockan var väl 8, fått frukost och bytt kläder. Det gick ca 5 min, sen stod han upp och grät...jag gick in och satte mig på golvet och lekte några min med honom, då blev han lugn, sen gick jag ut och då blev det likadant igen. så idag blev det en väldigt KORT ensamlek. Men det är inte så undeerligt då vi aldrig har gjort så här förut...Jag antar att han vänjer sig efter några dagar....
Men ska jag låta honom skrika lite? jag vill ju inte att han ska blir avskräckt!
För jag tror verkligen att det är bra för honom, för han är en otroligt intensiv och fysisk liten kille som pillar på allt och far som en torped :D fram överallt. Därför tror jag att det kan vara skönt för honom att lära sig att sitta på en plats och pilla lite...

kram!! Tack för att du finns!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, tack för rara ord :oops: :oops: :lol:

Nej, inte "försöka" med något omsomnande - låt honom vara i fred :idea: Bn ramseomgång, upplysningsvis - ja, allt det där som jag skrev.

Om ensamleken måste du läsa på noga! Det står rätt utförligt i "Bekymmer? Sysselsättning" i femte delen av Banaboken. Det är INTE meningen att mamma ska sitta därinne och leka... :shock: :roll:

Gör det rätt från början, så har ni lugn och ro på varsitt håll en skön morgonstund bägge två :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej igen,
ville bara säga att jag också visste att man inte ska stanna kvar och leka men det funkade faktiskt att ta en successiv avvänjning så att säga... :oops: :) Först lekte vi lite, sen satt jag på en pall i hennes rum med ryggen mot och läste och nästa dag gick jag ut. Lekte lite tittut i dörren och till slut slutade hon titta på mig och började leka! Då funkade det bra!
Men det är fortfarande ofta lite, lite skrik just när jag eller pappa går.

Förresten, varför vi har lite "luftning och härjning" i badrummet innan ensamleken är också för att hon ofta bajsar då (sen har vi ett så varmt och stort skönt badrum...). Gör hon inte det så blir det oftast under ensamleken och jag har märkt att det stör henne. När hon bajsat innan ensamleken går det bättre!

Lovisa vaknar fortfarande för tidigt men det gör inget för hon är ju inte missnöjd och vi låter henne vara ifred. Det är bara jag som är lite rädd att hon är för kall eftersom hon sparkar av sig täcket... Jag VET att det ska vara riktigt svalt och att de inte sparkar av sig då men när vi var i Tyskland var det riktigt KALLT där hon sov och hon sparkade av sig ändå och var jättekall och vaknade av det på natten. Hur gör man då? Well, det kanske var en annan tråd... :)
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Krümel :D Bra jobbat :wink:

Visst, de små barnen kan sparka av sig också när de sover riktigt kallt (som vi tycker). Men de fortsätter inte med det, om de är lätt klädda. Och även om man då känns alldeles iskall om fötter och ben på morgonen, tar man inget extra för det :!: Det är det mamma som gör :shock: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"