Behöver hjälp med SM till Juli ca 2,5 månad.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
katten_maja

Behöver hjälp med SM till Juli ca 2,5 månad.

Inlägg av katten_maja »

Heej!

Jag blev tipsad om "sova hela natten" av en främling på bussen för någon vecka sedan :D . Och jag sträckläste den. Såå bra tips. Men nu är ju inte Juli 4 månader än så jag kollade här, och blev jätte glad då jag hittade "tips" även för mindre småttingar. Ska genast köpa Barnaboken :!: .

Vårat största "problem" var att Juli åt varannan timme på natten. Något som BVC sa skulle gå över med tiden. Jag höll på att bli lite galen av att aldrig få sova. Så läste jag här, och vips! Ett mål kl tre funkar bra, så länge hon får tillräckligt på dagen. Varför sa ingen det tidigare kan man undra. Jag ammade bara från ena bröstet förrut. Men Juli äter gladeligen från både det ena och det andra. Bara det serveras! Jag får tacka detta forum för det! [-o<

Jag gjorde ett schema efter vad jag tyckte passade min och min sambos rutiner, men borde nog ha kollat av mer först hur Juli brukar äta/ sova... (blev lite för ivrig..) Har nu gått efter schemat i fyra dagar, och tycker hon blir övertrött på kvällen samt vaknar för tidigt på morgonen. Borde jag göra om det? Eller ska jag försöka veckan ut?

Sen har hon ju napp som mest blivet ett problem tycker jag, eftersom den trillar ut när hon sover. Så nu åker den till helgen. (Hoppas jag, vi ska sova borta söndag och måndag så vill ju helst inte väcka värdparet för mycket :oops: )

Så här ser hennes schema ut nu:
7 mat, blöjbyte, mat (vrider o vänder sig från ca 05:30 skriker efter mat 06:30 så hon har fått då)
8-9 sova (jätte trött kl 8!)
9:15 mat, socialt umgänge, mat
10:30-12 sova
12 mat, socialt umgänge, mat
13-15 sova
15 mat, socialt umgänge, mat
17-18 sova
18 mat, (titta på när mamma lagar mat), mat
19 bad, nattslurk (blir övertrött efter badet och somnar helst 19:15, då utan nattslurken)
20 sova för natten
03:00 nattmål (jätte hungrig!)

Hon har alltså 16,5 timme sova på schemat och ändå väldigt trött när kvällen kommer. Dock har hon vaknat till flera gånger under natten och dagen och undrat var nappen är... Borde jag ändra schemat så hon lägger sig för natten kl 19:30, och vaknar 06:30?

Jag funderar också på om vi ska ge henne mjölkersättning i flaska innan hon läggs för natten. Har hört att det mättar mer?

Ps. Idag kom andningslarmet och just nu sover hon första gången groda i sin säng. Hon sover som en liten gris. Har inte ens frågat varför nappen trillat ur..Än en gång, vilken tur att jag hittade hit...

Oj, långt blev det. Hoppas någon orkar läsa :?
Mamma till Juni född 2012-07-15
katten_maja

Re: Behöver hjälp med SM till Juli ca 2,5 månad.

Inlägg av katten_maja »

Hej igen...

Måste bara säga att Juli somnade utan napp ikväll. Och det utan så mycket protest. :D Hoppas det fortsätter så. Verkar som hon tycker det är ok att suga på knogarna istället. Hon somnade även nu i groda, och vi har inte hört ett knysst! Tänk, inatt kanske blir första natten som hon får sova ordentligt....hoppas!!! Hon har sovit bra hela dagen och orkade vara uppe liite längre, så hon somnade vid 19:40, (närmar mig målet) Får väll se när hon vaknar i morgon bitti.

På söndag och måndag när vi sover borta tänkte jag låta henne sova i vagnen. Någon som vet om det funkar att ha andningslarmet i vagn? Jag har Babysense II. Får väll testa om inte annat.

För första gången tycker jag också att hon har varit piggare mellan dagslurarna. Glad och ätit med MYCKET god aptit. Trodde verkligen inte att jag kunde få i henne så mycket innan :o
MEN... jag gav henne mjölkersättning i nappflaska innan natten. Hon ville inte sluta äta, grät om jag tog bort flaskan. Provade med bröstet men då ville hon inte ha det, så jag värmde mer. När hon hade druckit klart och var nöjd dröjde det inte länge innan hon kräktes upp (mycket). Gjorde jag något fel?? Borde inte ha låtit henne dricka så mycket första gången kanske...? Ska jag prova igen i morgon kväll? Tips?
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej igen! :D

Härligt att det redan verkar funka så bra för er med Standardmodellen! =D> :D Första tiden brukar kunna vara rätt svajig, så jag tycker att ni jobbar på alldeles utmärkt och har kommit väldigt långt på så kort tid! :thumbsup:

Precis som du läst är det vanligt att "efterjaga" med flaska till natten för att fylla igen eventuella luckor i dagens matintag. :wink: Angående kvällskräkningen så gjorde du absolut inget "fel", antagligen var bara lilla magen inte van vid det nya. Men kul att liten var så förtjust ändå! Vi brukar rekommendera att införa nymodigheter i kosten tidigt på dagen OM magen skulle reagera. Så slipper man den reaktionen nattetid så att säga :wink:
Ett alternativ är att pumpa ur brösten efter frukost och ge den feta morgonmjölken som nattslurk :P

Andningslarmet funkar bra i vagnen! Vi har också Babysense II och gjorde så att vi hade ena plattan i vagnen permanent (tills båda behövdes i sängen... :shock: ) och så var det bara att flytta själva kontrollenheten fram och tillbaks.

Angående schema så brukar det vara bra att ge det 3 dagar plus en uppföljningsvecka innan man utvärderar, men i det här fallet när det är något mkt sömn på schemat samt några "onaturliga" sömnpass på 60 min så skulle jag faktiskt rekommendera er att ändra på en gång. :wink: (Naturliga sömnrytmpass för de flesta små är 5, 20, 45 min, 1,5, 2, 2,5, 3 tim osv)
Här kommer en länk med en massa bra schemainspiration för alla åldrar upp till året.

Lycka till så länge, ser fram emot att följa er resa!

:heart:

PS. Skulle du kunna gå in under Kontrollpanelen - Profil - Ändra signatur och skriva in litens födelsedatum i din signatur? Det gör det smidigt för oss som svarar att se litens ålder i varje inlägg. :D

PS 2. Jag tycker du verkar ha en klockren Attityd! =D> :thumbsup: Lugn och trygg och fast besluten om att liten ska få ett gott liv och att detta är vägen dit. :wink: 8)
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
katten_maja

Inlägg av katten_maja »

åhhh.. Tack för stödet och uppmuntran :heart: ! Det behövs efter en minst sagt svajig natt... Jag som trodde det hade satt sig. När hon sov så gott på mage o allt.

Vaknade och skrek, trött som jag var trodde jag att klockan var tre på natten (som att hon redan skulle ha lärt sig schemat..hmm) så jag satte mig o ammade och tittade på klockan först efter, då var den: 22:45 :!: Hon somnade om efter 7 (?) minuters buffande. Ska jag vara tyst när jag buffar, eller ska jag säga något lugnande när hon skriker?

Sedan vaknade hon 02:00 och var jätte arg för att hon inte fick nappen. Jag buffade i 30 (!) minuter. Sedan blev det tyst ett tag för att sedan buffas 10 minuter till. Jag blev svettig och insåg att min vänsterarm (som jag buffade med) inte är speciellt uthållig. Det hjälpte något att tänka på hur AW gör det i demostrationsvideon. 1,2,3,4 ÅH 1,2,3,4... Julis pappa vaknar och frågar om jag inte ska ge henne mat....

Jag väcker 03:00 och hon äter tills hon somnar. Ska man rapa även på natten, tänker att hon kanske vaknar till då? Buffar 10 minuter.

Sedan vaknar hon kl 05:30 med några minuters mellanrum. Jag buffar i tio minuter varje gång innan hon somnar om, för att sedan vakna... Jag ger henne mat 06:35.

Jag hoppas detta bakslag också handlade till stor del om nappen som hon inte fick då hon vaknade till, så förhoppningsvis blir det bättre redan i natt.

Kopierade exempel schemat rakt av:

07:00 mat
08:30 sova 1,5 timme
10:00 mat
12:00 sova 2 timmar
14:00 mat
16:00 sova 1,5 timme
17:30 mat
19:30 kvällsslurk (flaska)
20:00 gonatt!
04:00 nattmål

Jag satsar på att hon ska gå och lägga sig kl åtta ett tag till, eftersom hennes pappa kommer hem 19:45 vissa dagar. Okej.. på´ret igen :D
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vilket bra tips du fick på bussen och vad kul att du har hittat hit!

Alla förändringar hos små barn tar oftast tre dagar (och så en uppföljningsvecka för att det ska sätta sig). Så - lugn och fin! ;) :D
katten_maja skrev:Ska jag vara tyst när jag buffar, eller ska jag säga något lugnande när hon skriker?
Det är bättre att vara tyst. Såhär små barn söker ofta ansiktet till rösten som pratar och då blir det ju tok. Försök dock att inte fastna vid sängen. Raka, trygga och KORTA besked är bättre! Buffar gör du för att lugna, inte för att söva.
katten_maja skrev:Ska man rapa även på natten, tänker att hon kanske vaknar till då
Jag gjorde inte det och det gick bra ändå tycker jag, ville som du gärna inte väcka mer än nödvändigt. Blir det problem med gaser i magen så kan man höja upp huvudänden på sängen lite för att hjälpa luften på traven lite.

Det ska bli roligt att följa er resa! Fortsätt rapportera!

katten_maja

Inlägg av katten_maja »

Tack för det här forumet o alla snälla som svarar! Det är så otroligt skönt att bolla med någon.

Inatt skulle min sambo ta ansvaret för första gången. och det gick inte alls bra. Jag fick rycka in mitt i natten när han lyfte upp henne ur sin säng. Sen var hon jätte svår att natta så klart och jag fick sova ännu mindre än om jag hade tagit hand om allt själv. #-o

Sedan har vi varit på släktträff hela dagen och meningen var att vi skulle sova där. Men jag kände att Juli inte alls kom i ro, och hade svårt att följa sina tider (som annars har funkat väldigt bra på dagen). Och jag var jätte trött och då blir det så svårt att styra upp. Det slutade iallafall med att jag bestämde att vi skulle sova hemma, och det är jag väldigt glad för. Har nu ställt in alla planer i morgon för att ta tag med nya krafter. :!:

Mitt i allt det trötta märker jag redan mycket positivt sedan jag kom i kontakt med AW´s metoder:

:arrow: Nappen borta, det gick verkligen över en natt. Och det är så mycket lättare att komunisera med lilla tösen nu :D

:arrow: Äter med mycket mycket bättre aptit (eller snarare jag vet att hon behöver mer)

:arrow: Jag känner mig tryggare i min mammaroll sedan jag tog över dygnsrytmen

:arrow: Och framförallt orkar jag ge henne allt dom tider hon är vaken. Om jag är trött kan jag ju alltid ha i tanken att hon ska sova om en viss tid, och det kan vara väldigt skönt. Det gör att jag orkar ge allt, och det gör mig så glad att jag vet att jag faktiskt gör det. Ja, alltså tror ni fattar vad jag menar.

:arrow: Att jag vågade testa andningslarm och låta henne sova på magen, som har blivit en favorit :sleep:

Säkert mer saker, men det är några grejer som ger mig motivation att fortsätta.

Tack! [-o<
katten_maja

Inlägg av katten_maja »

ps. "nya" schemat passar henne väldigt bra! 8)
Och mjölkersättningen i flaska till nattningen går jätte bra nu. Pappa ger, (egentid för mig \:D/ )
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
katten_maja skrev: Jag blev tipsad om "sova hela natten" av en främling på bussen för någon vecka sedan :D . Och jag sträckläste den. Såå bra tips. Men nu är ju inte Juli 4 månader än så jag kollade här, och blev jätte glad då jag hittade "tips" även för mindre småttingar. Ska genast köpa Barnaboken :!: .
Vilken vardagshjälte du träffade där på bussen! Så underbart!
Vad bra du jobbar på med SM efter så kort tid =D>
katten_maja skrev: Ska man rapa även på natten, tänker att hon kanske vaknar till då?
Jag rapade min dotter (nu 5,5 mån) på natten för att jag var rädd för att hon skulle kräkas när rapen väl kom när hon legat en stund. Tyckte också att det väckte henne. Jag hade dock fått erfara några gånger att det kom upp en hel del när jag lagt ner henne, och DET vaknade hon utav plus att jag jagade upp mig när jag fick byta lakanet. Hon fick studsa på mitt knä, så kom rapen rätt snabbt.

Visst är det härligt med alla fördelar med SM! Just den där tryggheten i mammarollen som du nu också känner, är ovärderlig för vår familj :heart:

Heja heja och lycka till! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Underbart att du listat alla fördelar! :D Den positiva inställningen kommer du långt på! =D> \:D/

katten_maja

Inlägg av katten_maja »

Sov till sju!!! Hurra!!!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Härligt! :D Fint jobbat!! =D> \:D/ :heart:
katten_maja

Inlägg av katten_maja »

Tack IrmasMamma! :heart: Bra med tipset om andningslarmet i vagnen, hade redan glömt att det var två plattor med i kartongen 8-[ Tog ju föresten några gånger innan jag lärde mig stänga av larmet INNAN jag tog upp henne... :!:

jo som svar till Tutan, jag måste nog rapa henne, för hon kräktes också upp inatt när jag hade lagt henne. Hon brukar inte göra det på nattmålet, men det kanske är för att hon inte har ätit så mycket förut. Verkar som hon kommer till ro med buffningen nu, så förhoppningsvis kommer det gå kvickt att natta om henne i fortsättningen. :)
katten_maja

Inlägg av katten_maja »

Vill bara säga hur fint det går nu, med natten o så. :D Äntligen har jag börjat få sova hela nätter! (med undantag av nattmålet då) Såå lyxigt. 8) Fortfarande kan hon vakna till någon gång på natten, men det brukar vara lätt att buffa till ro, till skillnad från förr... :cry:
Vänner häpnar verkligen över hur fort hon somnar på dagslurarna. "Hon som inte ens verkade trött" har jag fått höra efter att hon somnat på någon minut. Och MÅNGA kommenterar hur mycket hon äter. En del vänner/släkt på besök har nästan verkat provocerade över att jag ska ha henne en hel timme för mig själv o amma. Dom som vill hålla o gulla. Men det får vänta säger jag, fast det ÄR svårt att stå på sig! Och många försöker få hennes uppmärksamhet när hon äter. Det är också svårt att säga till att hon behöver lugn o ro då. :!:
Och tiden för mig själv ska vi inte tala om... :D allt är så mycket enklare nu! Tack AW! :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Vilken underbar läsning! :D Hurra för er och hurra för SM! :P =D> \:D/

Jag känner igen de där kommentarerna från andra mycket väl. 8) :roll: "Men ska hon sova nu, hon verkar ju hur pigg som helst?"
Ja, det är ju liksom det som är grejen, får man kontra då, att det är mamma som leder. Mycket tryggare och mer avslappnat för liten!

Samma med maten.....jag tyckte ofta det var skönast att gå undan när det var amningsdags, eftersom många runtomkring inte riktigt respekterade att man ville göra på "sitt" sätt, att det tog tid och att liten behövde lugn och ro.

Grattis till ett fint jobb så här långt!! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"