Semestern är över och vardagarna har tagit över igen. Vi har rest runt en del under semestern och läggningarna har fungerat OK under dagar och kvällar och hon har alltid sovit MINST 11 timmar nattetid (somnat om ibland eller fått möjlighet att somna om till en kvart innan ordinarie väckning.
Nu har vi kommit hem igen och läggningarna under dagen fungerar SÅ dåligt. Under semestern har vi kunnat haft henne i annat rum men "nära" oss andra medan nu väl hemma igen sover hon på övervåningen som vi alltid gjort tidigare. Dvs. mycket "längre ifrån" än vad hon varit van med de senaste veckorna. Vi har nu varit hemma i över en vecka och det är bara KATASTROF-läggningar dagtid. Vi har henne på övervåningen för det är svalt och skönt där och det har fungerat ypperligt tidigare.
Kanske är det så att läggningarna dagtid beror på schemat också som jag efter låååång tid tycker har fungerat riktigt bra men som jag ändå inte tycks få till....... ](*,) Det ska tilläggas att hon äter bra! Förrätt, huvudrätt och efterrätt....
Jag behöver hjälp!!!
1. Kan det vara bra att "flytta ner henne" till nedervåningen så hon är närmre oss/mig och "hör mig bättre" eller är det bara "attityd" som gäller? Jag ramsar ALLTID, spelar klassisk musik eller slamrar på i köket. Hon GAAAALLLLSKRIKER.....
Och om jag flyttar ner henne, ska jag skärma av henne ordentligt så hon inte ser ut? Hon sitter nämligen upp nu så hon har ju full koll när jag kommer in efter 10 minuter och trott att hon har somnat.....
2. Eller är det helt enkelt så att hon börjar bli större nu och ställer större frågor? Hon blir 7 månader i slutet av denna månad. Jag är inte helt nöjd med schemat till henne heller och det kanske hänger ihop med ovanstående problem? Jag har läst många inlägg om scheman och har kokat ihop ett som jag tycker har fungerat riktigt bra efter hennes "behov". Hon är en riktig rapis nämligen som tar lååååång tid på sig att rapa upp alla bubblor i magen vilket gör att jag inte kan följa rekommendationerna om att äta så sent som möjligt inför läggning men det har INTE varit ett problem tidigare. Och innan jag "kom på" att det var ett problem tidigare för att få henne att somna åt hon precis innan sovdags vilket inte heller fungerade bra. Så jag vet att schemat inte är "optimalt" utifrån konstens alla regler men det är det som har funkat för oss..... :-k Hon är dessutom en riktig tröttis som inte orkar var uppe längre än 2 timmar i stöten vilket gjort att jag nästan alltid måste lägga henne en kvart tidigare så att hon ska ha en chans att somna till tiden.
Jag skriver ner schemat som fungerat bra den sista tiden (eller inte).....
07.00 Väckning (Äta BM+gröt)
08.45-09.30 Sova
09.30-11.30 Vaken (Äta lunch BM+lagad mat. vrålhungrig kl. 10.00) Ser problemet här men jag har under längre tid gett henne kl. 11.00 också men då är hon såååå grinig fram till dess och blir för trött för att orka äta. Har gett henne 10.30 också samma visa.....)
11.30-13.00 Sova (Gnuggar ögonen redan kl. 11.00....)
13.30-15.30 Vaken (Äta BM+ frukt)
15.30-16.00 Sova (sover i 20 minuter)
16.00-19.00 Vaken (Äta 16.30 middag lagad mat ).
18.00-Gröt
18.30-Nattslurk
18.45 läggning.
19.00 Sover hon 9 ggr av 10 (somnar senast 19.10).
Åh, vad jag önskade att någon kunde hålla min hand idag.
En lite uppgiven hälsning från mig.
T