SHN - Från vagn till spjälsäng (4 mån)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sthlms_froken_e

Re: SHN - Från vagn till spjälsäng (4 mån)

Inlägg av sthlms_froken_e »

Idag har jag matat på så det nästan sprutade ur öronen hehe :) Tack för tipset om att det ska gå snabbt. Har nog tagit det för lugnt och maten har hunnit bli kall och hon har tröttat. Nu körde jag på som du beskrev och allt gick ner.

Nu är hon nattad i spjälsängen. Hittills har allt gått bra. ...nästan för bra :o Hon somnade på en buffningsomgång, ramsa ut, bekräftelseramsa, tillrättaläggning, solfjäder och ramsa ut och sover sen dess :shock:

Önska mig lycka till inatt :D
Mamma till tre flickor:
E 100316 delvis SM och sen SHN feb 2012
A 120308 SM
O 130703 SM
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

sthlms_froken_e skrev:Idag har jag matat på så det nästan sprutade ur öronen hehe :D Tack för tipset om att det ska gå snabbt. Har nog tagit det för lugnt och maten har hunnit bli kall och hon har tröttat. Nu körde jag på som du beskrev och allt gick n
Härligt! :D . Fortsätt så, så ska du se att det går ner mycket mer än man tror är möjligt :shock: :lol: .

Tuta och kör nu! Målet för ögonen!

Lycka till!! :D

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
sthlms_froken_e

haha ja hon fick kvällningar på slutet :oops:

Hon är ju typ SM barn från början och har sovit hyfsat bra hela tiden. Problemet är ju mitt egentligen, att jag ammat henne till sömns och sen tar upp henne när hon vaknar och låter henne ligga och snutta/amma resten av natten istället för att vagna om henne.

Hade ni suttit uppe hela natten eller hade ni gått och lagt er och varit beredda att hoppa upp och buffa etc? Hon har inte vaknat sen hon somna och oftast sover hon fram till 01, 03 eller 05 när hon väl somnat. Känns ju lite galet att sitta uppe OM hon nu sover eller.
Mamma till tre flickor:
A 120308 SM
O 130703 SM
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Eftersom man ska in och buffa vid minsta pip första natten så hade jag suttit uppe. Även fast hon brukar vakna vissa tider så KAN hon ju plötsligt vakna någon annan tid. Så jag skulle inte våga chansa.

:D
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
sthlms_froken_e

Första natten gick bra. Det var några uppvaknanden som gick smidigt m hjälp av verktygen. Hon vaknade dock 7.10 (vår morgon är 7.30) Hon somnade aldrig om utan skrek som en galning tillslut. Då funkade inget :oops: :cry:

På fm sov hon i vagnen 45 min. men hur är det annars tänkt på dagen? Hittar inte mkt om det i boken.

Min ramsa är "gonatt gonatt sov så gott". Tips på hur den kan låta på dagen? Måste man ändra? Inte så att hon fattar va "gonatt" betyder mer än att det = sova?!

Läste på forumet att det ska va mer ljus och ljud på dagenslurarna?! Alltså ingen mörkläggning? Ska jag ha dörren till sovrummet stängd? Hon kommer sova det långa passet på 2 timmar inne.

Om en tid när jag känner att hon soverutan trassel kommer hon att flytta in i barnrummet där storasyster i dag sover. Hur gör jag då på dagen när Amanda sover tre pass och Embla ett? De lägger sig samtidigt men Embla ska bara sova 1,5 och Amanda 2tim. Tar gärna emot tips :)

Får jag buffa, solfjädrar och ramsa på dagslurarna idag första dagen eller är det meningen att det bara ska va ramsa redan nu och buffen ett krisverktyg eller är det from i natt?

Oj det var många frågor det... :roll:
Mamma till tre flickor:
A 120308 SM
O 130703 SM
sthlms_froken_e

Skulle bli så hjälp för lite tips och tankar kring mina funderingar. <3
Mamma till tre flickor:
A 120308 SM
O 130703 SM
Nat

Inlägg av Nat »

Godagens!
Första natten gick bra. Det var några uppvaknanden som gick smidigt m hjälp av verktygen.
Strålande jobbat =D> Fortsätt så, kom ihåg attityd attityd attittyd!
vaknade dock 7.10 (vår morgon är 7.30) Hon somnade aldrig om utan skrek som en galning tillslut. Då funkade inget :oops: :cry:
Tidiga mornar är vanligt och tar ett tag innan man når den tänkta tiden. Om målet är 7:30 så kan du försöka att nå dit inom 3 veckor. Tänk dig att du skall närma dig denna tid med 2 minuter varje dag. 2 minuter är kanske ett lämpligt delmål och känns inte helt orimligt, eller har jag fel? var nogrann med att ta upp i en lugn stund och inte springa in när han skriker som värst. Det är viktigare att du tar upp innan han hunnit skrika upp sig än att du väntar in exakt kl 7:30. Förstår du hur jag menar?
Läs gärna kaptilet om lugnet i SHN
Min ramsa är "gonatt gonatt sov så gott". Tips på hur den kan låta på dagen? Måste man ändra? Inte så att hon fattar va "gonatt" betyder mer än att det = sova?!
En dagsramsa skulle kunna vara: "puss på dig, sov så gott" kanske? och så kör du på "gonatt gonatt sov så gott" på dagen.

Lycka till!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
sthlms_froken_e

Tack för svar. Bra ramsa. Ska känna på den lite och öva på den så får vi se.

Jo det där med attityden vet jag inte riktigt hur jag ska lyckas fejka för jag känner den inte den här gången.

Gav lite upp i morse :oops: Kändes inte som om vi gjort ett endaste framsteg. Hon sover bra men när hon väl vaknar ifrågasätter hon verkligen mig och mitt ramsande och tycks bli tokig av solfjädern. Hon skriker upp sig nått så kollosalt och tillslut klarade inte mitt mammahjärta av hennes skrik -som jag inte alls kan tyda. Hon är ingen skrikbebis och har typ aldrig gråtit eller skrikit. Hon beklagar sig i bland om man "glömmer bort" henne eller lämnar henne ensam på lekmattan för länge men gråta har hon typ aldrig gjort så dessa skrik som nu kommer ur henne vrider som tusen nålar. Hon vaknade strax efter 4 och vi höll på till 5 sen tog jag upp henne och vi somnade tillsammans i sängen. Undra om jag sabbat allt nu :cry:

Tycker det är svårt att veta om hon är ledsen eller ifrågasättande på det braiga sättet. Vill ju inte att hon ska va ledsen på ett dåligt sätt. Vill ju att hon ska känna sig trygg och lugn. Känns jobbigt när hon ligger och snyftar i sömnen när hon somnat.

Eftersom hon sover hyfsat bra ändå och typ är SM-bebis fick vi aldrig riktigt chansen att "lära" henne allt första natten för det var bara läggning och ett uppvak där hon somna på en gång och sen morgonen när hon aldrig somnade om innan det var dags att gå upp... Kanske är det därför det är betydligt knöligare än när jag kurade min 2åring.

Ikväll gick dessutom andningslarmet ca 7 min efter att hon somnat/bekräftelseramsa. Det tickar ju lite eller va man ska säga innan själva tjutet kommer, men så började hon skrika innan det hann börja tjuta. Jag hann inte ens börja ramsa innan hon tystnade och somnade om. ...Men jag lovar att jag stod med hjärtat i halsgropen efteråt även om det säkert bara var en längre andetag :shock:

Hon sover gott nu iaf : )
Mamma till tre flickor:
A 120308 SM
O 130703 SM
klockan

Inlägg av klockan »

Stämmer bra att det kan vara "knöligare" att kura en SM-bebis, eftersom de inte är lika "sömnstörda" som ett barn som inte alls haft ngn som helst struktur sedan innan. Mitt tips är att inte ge upp utan att fortsätta förmedla vad det är som gäller bara. Det tar generellt 1 mån för kuren att sätta sig hos de flesta barn, så känn ingen panik utan lugnt och fint bara :D .
sthlms_froken_e skrev:Gav lite upp i morse :oops: Kändes inte som om vi gjort ett endaste framsteg. Hon sover bra men när hon väl vaknar ifrågasätter hon verkligen mig och mitt ramsande och tycks bli tokig av solfjädern. Hon skriker upp sig nått så kollosalt och tillslut klarade inte mitt mammahjärta av hennes skrik -som jag inte alls kan tyda. Hon är ingen skrikbebis och har typ aldrig gråtit eller skrikit. Hon beklagar sig i bland om man "glömmer bort" henne eller lämnar henne ensam på lekmattan för länge men gråta har hon typ aldrig gjort så dessa skrik som nu kommer ur henne vrider som tusen nålar. Hon vaknade strax efter 4 och vi höll på till 5 sen tog jag upp henne och vi somnade tillsammans i sängen. Undra om jag sabbat allt nu :cry:
Hon är inte med i matchen än avs ramsan, så nu måste du ge henna alla förutsättningar att ta den till sig. Att ta upp henne som du gjorde är ett steg bakåt , tyvärr. Men lämna det nu och fokusera framåt och tänk att du inte ska göra om det. Ledsenhet får man visst bemöta, och ibland kan det bli tvungen att gå in, men bestäm när det är läge hos er, så att det inte blir på random utan sparsamt isf. Min son blev oxå skitförbannad av solfjädern, så jag fick vackert arbeta med ramsan istället, och tröstade mig med att den iaf förmedlade att jag fanns där, tills dess att han lärde sig vad den betydde och kunde ta den. Ibland är man för "på" oxå, om du är med. Att prova att backa och låta barnet klara upp situationen till att börja med kan vara en bättre taktik. I vårt fall kunde sonen bli stressad av att vi (jag) ramsade på som attans och då var det DET han försökte förmedla med sina protester, som jag då misstolkade :roll: och så blev det pannkaka. Min man är lite mer nyanserad än jag :roll: :wink: och kunde bemöta honom bättre ur den synvinkeln, så kanske kan den andra föräldern rycka in och så kan ni växeldra när du känner att modet sviker dig... För med ständiga uppbrott/upptag/byte av strategi kommer hon aldrig lära sig ramsan helt och hållet :? .

Vill oxå inflika att kurningen med sonen (vi har kurat barn nr 2+barn nr 3) inte alls var på samma sätt som med hans storasyster 2 år tidigare... Jag var naiv nog att tro att det skulle bli likadant men bortsåg totalt från det faktum att syskon ju är helt olika individer som man dessutom har olika relationer till oxå :roll: Plus att man INTE är samma mnsk själv som för X antal år sen.

Så jag är med på vad du säger ang att du upplever att du tappat attityden denna ggn. Det är inte alls ovanligt att föa som kurat första barnet känner en stress och en press med barn nr 2 att allt ska sitta på en ggn och sen har man oxå glömt att det förmodligen visst fanns vissa fnurror med första kurbarnet oxå, så det är lätt att känna sig modfälld :? Jag vet :heart: Fundera ist på hur du ska hitta vägen med nr 2 nu utifrån hur hon är och vilken relation ni har. Gör processen till er egen, strunmta i hur det har varit förut och hur det är för "alla andra". :thumbsup: :heart:

Vi har oxå "Gonatt gonatt sov så gott" som ramsa på kvällen/natten :D . Såg att du fått tips av dagramsa av Nat, men jag kan dela med dig av vår dagramsa oxå: "Sov så gott mitt lilla knott" :wink: .

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
sthlms_froken_e

Vad menas/innebär "vaknar"?

Funderar över innebörden av "att vakna"

T.ex. s 161 i boken. Citerar:
Fjärde dygnet... På natten får du kanske påminna fortfarande - den så kallade vargtimmen (...) kan vara problematisk ett bra tag. Hantera den klokt. (...) Ge Gustav en glad, saklig upplysningsramsa, genast han vaknar i vargtimmen, om och när han nu göra det, och innan han hinner börja skrika. Tig sedan. Gör andra husljud i huset, eller gå bara och lägg dig.
Det jag nu funderar över och känner mig osäker på är vad Anna menar med att vakna...
Min dotter som nu kuras är snart 6 månader. Hon sover i spjälsäng som står ca en meter från vår säng. Hon har en sänghimmel i mörkt tyg som avgränsar hennes sängs huvudända från oss. Sängen har oxå ett högt spjälsängsskydd som skyddar mot ljusinslägg om vi öppnar dörren.
Det är kolsvart i rummet så jag vet inte om hon öppnar ögonen.
Är det när hon börjar röra sig? Hon står ju så nära (och jag sover väldigt ytligt och hör allt tror jag :? )
Är det om hon börjar grymta och röra sig? Hur vet jag om hon bara flyttar sig i sömnen för det kan man ju få göra och hur vet jag om hon faktiskt håller på att vakna, har vaknat? Vill ju ogärna börja ramsa om hon sover och så väcker jag henne.
Mamma till tre flickor:
A 120308 SM
O 130703 SM
Nat

Inlägg av Nat »

Tror faktiskt att det är det stor del just på grund av detta som det oftast funkar sååå mycket bättre om mor och barn inte sover i samma rum. Vi mammor har en liten ehhh tendens :oops: att vakna vid minsta pip och springa upp och göra ditten och datten (läs störa barnet) :D . Sover man i olika rum försvinner ju detta beteende och ersätts av uppvak när det verkligen behövs. När barnet är riktigt vaket och sätter sig upp, pratar, skriker, jollrar, fastnar i spjälorna, kräks. Sömnljud vaknar man inte längre av, vilket såklart är bra för allas sömn.

Hur ska du nu lyckas särskilja på sovljud och riktigt uppvak? ja det är inte lätt men du får helt enkelt ligga blickstilla och låtsas sova och andas lugn, räkna till 10 och under tiden analysera läget. Är hon fortfarande vaken efter 10 sekunder och du anser att hon behöver en ramsa, ja då ger du helt enkelt en ramsa.

Vakna > lyssna > vänta > analysera > agera! :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
sthlms_froken_e

Tyvärr så bor vi inte så vi har möjlighet till annat just nu så vi får få det att funka.

I natt gick det mycket bättre och jag var lugnare då jag kände att jag visste att det var okej att vänta. Hon somnade på ramsa och bekräftelse de två ggr hon vaknade 03.50 och 06.30, jag låg tom kvar i sängen : )

Tack för hjälpen!
Mamma till tre flickor:
A 120308 SM
O 130703 SM
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Innan lillebror flyttade in till storebror på nätterna så räknade jag till och med till 100... 8)
Men då hade jag ramsat alternativt parkerat om honom innan. sen fick han till 100 på sig att placera sig själv i sovposition samt beklaga sig om han ville det. oftast var han nöjd vid 60-70...;-)
och du hör ju som sagt om det skulle vara något "allvarligt " uppvak som kräver annan behandling.
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"