SHN - Från vagn till spjälsäng (4 mån)
-
sthlms_froken_e
SHN - Från vagn till spjälsäng (4 mån)
Hej!
Jag har en dotter, Amanda, på 4mån som jag nu jobbar på att få att sova hela natten, sluta med nattamningar och flytta till spjälsäng.
Har följt Standardmodellen mer eller mindre på henne sen hon föddes men under semestern fallerade allt då hela familjen sov i samma rum jag inte ville väcka de andra. Varje natt när hon vaknade vid 2tiden lyfte jag över henne från vagnen till mig och hon fick amma så mkt hon ville, så fort hon knorrade eller lät : / Fel fel fel jag vet. Jag var övertrött och det tog över. Det var oxå mysigt att ligga bredvid henne och snusa henne i håret. På dagarna hände det ofta att vi åkte långa sträckor med bil och då somnar hon så fort vi sätter henne i bilstolen vilket kanske resulterade i för lite aktivitet och för mkt sömn.
När vi kom hem nu bestämde jag mig. Nu ska hon kuras. Först i vagnen och sen med överflytt till sin säng på längre sikt. Nattamningarna måste få ett slut.
Detta var i torsdags. Det har nu gått 5 nätter och jag trodde vi skulle va klara nu men jag kanske tänker fel? Nattamningarna är iaf ett minne blott, det klarade vi på en natt (men gu va stark man måste va...) Men nu känns det som om jag bara vagnar och vagnar hela natten. Behöver hjälp!
Så här såg natten ut (mellan mån-tis)
(Kör tidtagarur med mellantider på mobilklockan och kollar sällan vad klockan är på natten men analyserar nattens sov och vagntider på morgonen)
Amanda somnar 20.00 efter vagning i svalt och mörkt sovrum
Hon sover ca 6 timmar
Vagnar 5 min
sover 58 min
vagnar 21 min
sover 34 min
vagnar 27 min
sover 19 min
vagnar 27 min
sover 2 tim 50min. Jag väcker henne 7.30 men glad morgon.
Vi följer schemat som finns i PM för 4 mån
7.30 Vakna!
8.00 Ammas (har en 2 åring oxå och måste få i henne frukost innan jag kan amma. Amanda är nöjd på sin filt under denna tid och tycks inte vara vrålhungrig.)
9.15 sova 45 min
11.00-12 ammas
12.00 Sova
14.00 väcka
14.00 Ammas
15.30 sova 45 min
16.15 Mat
18.30 Nattslurk
19.00 Godnatt!
Jag är noga med att ge henne social delaktighet och umgänge. Hon har som sagt en 2åring syster som busar och pratar mkt med henne och hon får sitta med oss när vi äter. Hon ligger på mage och rygg på filt samt i sin babysitter och vagn när hon blir för trött i kroppen och gnäller. Jag bär henne med oxå så hon får se och prata med oss.
Hon sover i vagn i vårt sovrum. Vi har AC så det är svalt och mörkt. Det tar 3-12min att somna. Hon använder inte napp.
Har funderat att byta till spjälsängen men den känns så stor och så läste jag att AW rekommenderar att byta till säng när nattsömnen satt sig.
Dagsömnen går hyfsat smärtfritt. Får i bland vagna på långa luren och efter 20 min på em-luren.
Ibland tränar jag på 45 min på sovpasset och då följer hon med på Powerwalk i barnvagnen men detta ska väl inte vara problem?!
Varför sover hon inte hela natten? När kommer hon sova hela natten? Gör jag ngt fel?
Tacksam för feedback!
Mvh Amandas mamma
Jag har en dotter, Amanda, på 4mån som jag nu jobbar på att få att sova hela natten, sluta med nattamningar och flytta till spjälsäng.
Har följt Standardmodellen mer eller mindre på henne sen hon föddes men under semestern fallerade allt då hela familjen sov i samma rum jag inte ville väcka de andra. Varje natt när hon vaknade vid 2tiden lyfte jag över henne från vagnen till mig och hon fick amma så mkt hon ville, så fort hon knorrade eller lät : / Fel fel fel jag vet. Jag var övertrött och det tog över. Det var oxå mysigt att ligga bredvid henne och snusa henne i håret. På dagarna hände det ofta att vi åkte långa sträckor med bil och då somnar hon så fort vi sätter henne i bilstolen vilket kanske resulterade i för lite aktivitet och för mkt sömn.
När vi kom hem nu bestämde jag mig. Nu ska hon kuras. Först i vagnen och sen med överflytt till sin säng på längre sikt. Nattamningarna måste få ett slut.
Detta var i torsdags. Det har nu gått 5 nätter och jag trodde vi skulle va klara nu men jag kanske tänker fel? Nattamningarna är iaf ett minne blott, det klarade vi på en natt (men gu va stark man måste va...) Men nu känns det som om jag bara vagnar och vagnar hela natten. Behöver hjälp!
Så här såg natten ut (mellan mån-tis)
(Kör tidtagarur med mellantider på mobilklockan och kollar sällan vad klockan är på natten men analyserar nattens sov och vagntider på morgonen)
Amanda somnar 20.00 efter vagning i svalt och mörkt sovrum
Hon sover ca 6 timmar
Vagnar 5 min
sover 58 min
vagnar 21 min
sover 34 min
vagnar 27 min
sover 19 min
vagnar 27 min
sover 2 tim 50min. Jag väcker henne 7.30 men glad morgon.
Vi följer schemat som finns i PM för 4 mån
7.30 Vakna!
8.00 Ammas (har en 2 åring oxå och måste få i henne frukost innan jag kan amma. Amanda är nöjd på sin filt under denna tid och tycks inte vara vrålhungrig.)
9.15 sova 45 min
11.00-12 ammas
12.00 Sova
14.00 väcka
14.00 Ammas
15.30 sova 45 min
16.15 Mat
18.30 Nattslurk
19.00 Godnatt!
Jag är noga med att ge henne social delaktighet och umgänge. Hon har som sagt en 2åring syster som busar och pratar mkt med henne och hon får sitta med oss när vi äter. Hon ligger på mage och rygg på filt samt i sin babysitter och vagn när hon blir för trött i kroppen och gnäller. Jag bär henne med oxå så hon får se och prata med oss.
Hon sover i vagn i vårt sovrum. Vi har AC så det är svalt och mörkt. Det tar 3-12min att somna. Hon använder inte napp.
Har funderat att byta till spjälsängen men den känns så stor och så läste jag att AW rekommenderar att byta till säng när nattsömnen satt sig.
Dagsömnen går hyfsat smärtfritt. Får i bland vagna på långa luren och efter 20 min på em-luren.
Ibland tränar jag på 45 min på sovpasset och då följer hon med på Powerwalk i barnvagnen men detta ska väl inte vara problem?!
Varför sover hon inte hela natten? När kommer hon sova hela natten? Gör jag ngt fel?
Tacksam för feedback!
Mvh Amandas mamma
Mamma till tre flickor:
E 100316 delvis SM och sen SHN feb 2012
A 120308 SM
O 130703 SM
A 120308 SM
O 130703 SM
Re: SHN - Från vagn till spjälsäng (4 mån)
Hej hopp ,
varm välkommen hit!
Jag säger bara: mat, mat , mat jag
I takt med att lillan börjar äta mer riktig mat så kommer hon bli mer mätt i magen och orka sova de där 11-12 tim i sträck som behövs. Börja nu med att introducera gröt och välling och sen arbetar ni er framåt i maklig takt
. Var inte rädd för att tjoffa på om det visar sig att det gillas
.
Fram tills dess får du nog acceptera att ha ett nattmål helt enkelt, men så länge det är du/ni som styr när detta ligger så är ju inte det ngr problems
. Vid övriga uppvak vagnar du bara helt enkelt
Jag kan inte se att du gör ngr "fel" - tvärtom har du ju styrt upp din dotters liv på ett suveränt sätt och tillgodoser alla hennes behov
Nu är det dax för ett litet ytterligare steg här bara och för en del som använt SM kan en liten minikur/nattmålskur då barnet äter riktig mat enl rek (5 mål/dag). För jag tror, och är ganska säker på, att det är maten som det handlar om
OK?
varm välkommen hit!
Jag säger bara: mat, mat , mat jag
I takt med att lillan börjar äta mer riktig mat så kommer hon bli mer mätt i magen och orka sova de där 11-12 tim i sträck som behövs. Börja nu med att introducera gröt och välling och sen arbetar ni er framåt i maklig takt
Fram tills dess får du nog acceptera att ha ett nattmål helt enkelt, men så länge det är du/ni som styr när detta ligger så är ju inte det ngr problems
Jag kan inte se att du gör ngr "fel" - tvärtom har du ju styrt upp din dotters liv på ett suveränt sätt och tillgodoser alla hennes behov
OK?
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
-
sthlms_froken_e
Tack för snabbt svar! Har nu gett banan första kvällen efter ditt svar (då jag inte hade gröt hemma) och sedan gröt igår och i kväll. Ihop m amning. Kanske är jag för otålig men jag har inget märkt. Får man räkna med uppvak kanske? Räknas det som om hon sovit hela natten om hon vaknar gnyr, fäktar m armar och ben men somnar om på ramsa och vagning?
Detta blir andra natten m gröt. hoppas hon är mätt i magen : ) inatt vaknade hon 1,2 och 4.30. Vid sista ammade jag för att va säker på att hon skulle sova fram till 7 (mest för min egen skull då jag e så rysligt trött nu).
Min 2 åring är kurad. Hon sover 19-07 utan ett pip. Hur snart kan lillan lära sig detta? När kan man övergå till spjälsäng?
En fråga till: hur ska jag göra/tänka om hon vid ett sovpass vaknar förtidigt? Tex vid 2tim passet bara sover 1.20. Ska jag då plusa på det som saknas, 40min vid nästa sovpass eller faller dessa minuter bort tills dess hon lärt sig sova?
Tack <3
Detta blir andra natten m gröt. hoppas hon är mätt i magen : ) inatt vaknade hon 1,2 och 4.30. Vid sista ammade jag för att va säker på att hon skulle sova fram till 7 (mest för min egen skull då jag e så rysligt trött nu).
Min 2 åring är kurad. Hon sover 19-07 utan ett pip. Hur snart kan lillan lära sig detta? När kan man övergå till spjälsäng?
En fråga till: hur ska jag göra/tänka om hon vid ett sovpass vaknar förtidigt? Tex vid 2tim passet bara sover 1.20. Ska jag då plusa på det som saknas, 40min vid nästa sovpass eller faller dessa minuter bort tills dess hon lärt sig sova?
Tack <3
Mamma till tre flickor:
A 120308 SM
O 130703 SM
A 120308 SM
O 130703 SM
Direkt svar: jasthlms_froken_e skrev:Har nu gett banan första kvällen efter ditt svar (då jag inte hade gröt hemma) och sedan gröt igår och i kväll. Ihop m amning. Kanske är jag för otålig men jag har inget märkt.
Ja, i det läge som ni är i just nu -och ff a eftersom hon förmodligen får för lite mat på dagtid. Inte med det sagt att hon svälter såklart, utan att hon inte har tillräckligt i magen för att orka sova 11-12 tim obruten sömnsthlms_froken_e skrev: Får man räkna med uppvak kanske?
Kura kan man göra så snart barnet äter ordentligt på dagtid, se mina tidgare svar. Vid 5 mån ca brukar de flesta kunna äta så mkt som behövs, det finns såklart undantag, men att klara sig på enbart ngt mål mat/dag och resten amning/ersättning är svårt.Det är våra erfarenhetersthlms_froken_e skrev:Min 2 åring är kurad. Hon sover 19-07 utan ett pip. Hur snart kan lillan lära sig detta? När kan man övergå till spjälsäng?
Jag tycker att just nu ska du inte känna dig stressad över att räkna minuter. Ge en marginalkvart (dvs lägg tidigare) vid nästa lur om du tycker det behövssthlms_froken_e skrev:En fråga till: hur ska jag göra/tänka om hon vid ett sovpass vaknar förtidigt? Tex vid 2tim passet bara sover 1.20. Ska jag då plusa på det som saknas, 40min vid nästa sovpass eller faller dessa minuter bort tills dess hon lärt sig sova?
OK?
Hej!:-)
Håller med föregående talare. mata på så länge liten och magen hänger
med. fullmatade mål med BM och mat/smakisar så liten är rejält mätt. sen kan du hjälpa henne på traven med SHN att sova som folk.
Jenny
Håller med föregående talare. mata på så länge liten och magen hänger
med. fullmatade mål med BM och mat/smakisar så liten är rejält mätt. sen kan du hjälpa henne på traven med SHN att sova som folk.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
sthlms_froken_e
Nu har vi kört på ett tag. Jag har gett henne gröt, frukt och grönsakspureer men nja jag vet inte. Trugar och trugar men hon gnäller mest. Som mest har jag fått i henne 3 skedar gröt.
Till frukost ammar jag och ger henne gröt
Till lunch blir det amning och frukt typ banan, mango, katrinplommon etc
Till middag blir det amning och ngn grönsakspure typ morot eller majs
BVC säger att hon ska klara sig på bara amning tills hon är 6månader.
Hon vaknar nästan alltid ngn gång mellan kl01-02 och sen ngn gång mellan kl04-05.30 Hon somnar om vid vagning men vaknar oftast igen efter 5-20 min. 2-5 ggr
På dagen sover hon fint på fm och em passen á 45 min men oftast blir de bara 35-40 min. långa.
Den långa passet på 2 timmar kl12-14 blir upphackat. Hon vaknar alltid efter 50-60min och sen när hon somnat om sover hon 20-min pass somnar om vid vagning tills det gått 2 timmar och jag tar upp henne.
Kan jag göra ngt åt detta?
Till frukost ammar jag och ger henne gröt
Till lunch blir det amning och frukt typ banan, mango, katrinplommon etc
Till middag blir det amning och ngn grönsakspure typ morot eller majs
BVC säger att hon ska klara sig på bara amning tills hon är 6månader.
Hon vaknar nästan alltid ngn gång mellan kl01-02 och sen ngn gång mellan kl04-05.30 Hon somnar om vid vagning men vaknar oftast igen efter 5-20 min. 2-5 ggr
På dagen sover hon fint på fm och em passen á 45 min men oftast blir de bara 35-40 min. långa.
Den långa passet på 2 timmar kl12-14 blir upphackat. Hon vaknar alltid efter 50-60min och sen när hon somnat om sover hon 20-min pass somnar om vid vagning tills det gått 2 timmar och jag tar upp henne.
Kan jag göra ngt åt detta?
Mamma till tre flickor:
A 120308 SM
O 130703 SM
A 120308 SM
O 130703 SM
Hej!
Lägg gärna in dotterns födelsedatum i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara på dina frågor.
Jättebra att du erbjuder smakisar, men du upplever alltså att hon inte är så värst intresserad om jag förstår dig rätt? Maten ska vara en glad och trevlig upplevelse! Du som erbjuder gör det förstås med ett stort leende på läpparna!
Visst klarar sig ett barn på bröstmjölk till 6 månader om allt är ok med mor och barn och mjölken flödar och bjuds i rejäla mål varje dag. Trixet är ju att bli tillräckligt mätt för att kunna sova gott om natten om det är så man vill ha det. Och äta tillräckligt för att vara fysiskt aktiv och lite social under dagen så man inte behöver vara det på natten!
Tycker du att hon äter rejält under dagen de gånger du erbjuder bröst/mat? Hur många mål blir det och vet du ungefär hur länge/hur mycket hon tuttar varje gång?
Skulle du vilja tala om hur en dag ser ut för er, med mat, sömn, aktiviteter, utevistelse, golvvistelse, läggdags osv? Hur ser rutinerna ut helt enkelt.
Jenny
Lägg gärna in dotterns födelsedatum i kontrollpanelen-profil-signatur så är det lättare att svara på dina frågor.
Jättebra att du erbjuder smakisar, men du upplever alltså att hon inte är så värst intresserad om jag förstår dig rätt? Maten ska vara en glad och trevlig upplevelse! Du som erbjuder gör det förstås med ett stort leende på läpparna!
Visst klarar sig ett barn på bröstmjölk till 6 månader om allt är ok med mor och barn och mjölken flödar och bjuds i rejäla mål varje dag. Trixet är ju att bli tillräckligt mätt för att kunna sova gott om natten om det är så man vill ha det. Och äta tillräckligt för att vara fysiskt aktiv och lite social under dagen så man inte behöver vara det på natten!
Tycker du att hon äter rejält under dagen de gånger du erbjuder bröst/mat? Hur många mål blir det och vet du ungefär hur länge/hur mycket hon tuttar varje gång?
Skulle du vilja tala om hur en dag ser ut för er, med mat, sömn, aktiviteter, utevistelse, golvvistelse, läggdags osv? Hur ser rutinerna ut helt enkelt.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
sthlms_froken_e
Okej det ska jag göra. Hon är 5 mån och 4 dagar i dag.Lägg gärna in dotterns födelsedatum i kontrollpanelen-profil-signatur
Absolut! Vi är helt övertygande i vårt matande. Hon tycker det är kul men inte så värst länge. Hon tröttnar och börjar gnälla å klaga efter bara någon sked.Jättebra att du erbjuder smakisar, men du upplever alltså att hon inte är så värst intresserad om jag förstår dig rätt? Maten ska vara en glad och trevlig upplevelse! Du som erbjuder gör det förstås med ett stort leende på läpparna!
Ja hon äter (ammar) jättebra! och är en riktig liten tjockis. Det blir 5 mål dagtid och i bland 1 mål kl 05 om det tar närmre timmen att få henne att somna om.Tycker du att hon äter rejält under dagen de gånger du erbjuder bröst/mat? Hur många mål blir det och vet du ungefär hur länge/hur mycket hon tuttar varje gång
Har du sett det jag skrev i mitt första inlägg med ursprungsfrågan överst i denna tråd? Kan så klart utveckla det lite.
7.30 Vakna! Glad morgon : ) Leker i sitt gym på golvet. Börjar på rygg å snart snurrar hon över till mage. Hon leker med leksaker och snackar med sin spegelbild.
8.00 Ammas (har en 2 åring oxå och måste få i henne frukost innan jag kan amma. Amanda är nöjd på sin filt under denna tid och tycks inte vara vrålhungrig.) Efter matning fortsätter lek i gym eller babysitter.
9.15 sova 45 min Oftast blir detta ute i vagnen.
10.00 Väcks. Är vi fortfarande ute då får hon leksaker i vagnen. Ligger på rygg eller mage och pratar med mig. Oftast kommer vi in då och hon får leka i gymmet eller hänga me mig och förbereda lunchen samt ta en fika och "snacka lite skit" ; ) Hon hänger me mig och syrran när vi sjunger och leker eller så leker de två tillsammans.
11.00-12 ammas + gröt vid köksbordet tillsammans med syrran. Störtförtjust i att se henne äta. Skratt och bus.
12.00 Sova 2 timmar inne i vagn. (vaknar 1-4 ggr. somnar om vid varning)
14.00 väcks med glad morgon lek skratt och bus
14.20 Ammas + frukt. Efteråt varierar det lite vad vi gör. Ibland inne i bland ute.
15.30 sova 45 min
16.15 Ammas+ frukt Leker i gym / hänger me mig / Leker i babysitter / sitter med vid köksbord med leksaker på bordet.
18.30 Nattslurk + gröt + slurk igen.
19.15 Godnatt!
Erika
Mamma till tre flickor:
A 120308 SM
O 130703 SM
A 120308 SM
O 130703 SM
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej och välkommen!
Tack för att du beskriver er dag.
TYvärr är det så här att detta är på tok för lite mat! Hon är nästan 6 mån och bör ha 2 riktiga mål mat (kanske även lite kött/fisk/kyckling till detta) lagom till 6 mån då det inte finns någon botten på en så här liten.
Jag skulle ha 2 grötmål och 2 matmål om jag vore du på schemat. VIsst kan du amma i anslutning till detta, men jag skulle ge mat först och amma efter. Allt inom 45 min.
Att du ammar för att få henne och somna om där vid 05 är ett av tecknena på att hon faktiskt är hungrig.
Det finns sätt att köra Standardmodellen i raket fart om du vill. Men vill du kura bör du få in mera riktig mat på schemat.
Typ.
07.30 amma
08.00 frukost gröt
11.30 mat, frukt och sen amning (inom 45 min så det gäller att man lastar in fort)
14.30 Mellis, amning och frukt
17.00 Mat, frukt och sen amning (samma som ovan)
19.00 kvällsslurk (amning, välling, gröt,) det som passar.
Detta är vad som är vanligt att man äter för att kunna sova 11,5-12 timmars natt utan mat. Vilket är vad kuren syftar till.
jag tycker ni skall fokusera på mer mat om dagen och kura när ni har detta på plats.
Tack för att du beskriver er dag.
TYvärr är det så här att detta är på tok för lite mat! Hon är nästan 6 mån och bör ha 2 riktiga mål mat (kanske även lite kött/fisk/kyckling till detta) lagom till 6 mån då det inte finns någon botten på en så här liten.
Jag skulle ha 2 grötmål och 2 matmål om jag vore du på schemat. VIsst kan du amma i anslutning till detta, men jag skulle ge mat först och amma efter. Allt inom 45 min.
Att du ammar för att få henne och somna om där vid 05 är ett av tecknena på att hon faktiskt är hungrig.
Det finns sätt att köra Standardmodellen i raket fart om du vill. Men vill du kura bör du få in mera riktig mat på schemat.
Typ.
07.30 amma
08.00 frukost gröt
11.30 mat, frukt och sen amning (inom 45 min så det gäller att man lastar in fort)
14.30 Mellis, amning och frukt
17.00 Mat, frukt och sen amning (samma som ovan)
19.00 kvällsslurk (amning, välling, gröt,) det som passar.
Detta är vad som är vanligt att man äter för att kunna sova 11,5-12 timmars natt utan mat. Vilket är vad kuren syftar till.
jag tycker ni skall fokusera på mer mat om dagen och kura när ni har detta på plats.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
sthlms_froken_e
Oj då!
Jaha ja då får jag väl trycka i henne mer mat då men som sagt hon verkar inte riktigt gilla detta. Hon sväljer väldigt mkt luft och skriker efter ett par skedar. Ser ut som om hon ska spy i bland. Blir illröd i ansiktet och pustar och frustar.
Har provat att amma innan matningen eller efter matningen samt både innan och efter matningen. Tänkte att hon kanske var FÖR hungrig så hon blev arg när det gick för långsamt; att det var därför hon började gråta/gnälla. Det går oftast bäst när jag ger ena bröstet först och sen matar och sen tar andra bröstet samt första en vända till.
Hon har ju bara ätit smakisar i några veckor och har nog inte riktigt fattat grejjen än. Hon har nu testat mango, banan, katrinplommon, majs och banangröt (pulver 4mån)
Hur snabbt kan man öka från endast bröstmjölk (som hon fick fram till 4,5mån), till detta matschema som du skriver? Vill ju inte att hon ska få ont i magen!
Storesyrran har problem med magen och bajsade inte på 10 dagar när hon började med smakisar, då vid 6 mån. Slutade på akuten med Klyx och hon äter än i dag 2 år senare Forlax dagligen...
Hon är mer eller mindre, som jag skrev ovan, ett SM barn från dag ett. Jag har följt schemana som A.W skrivit och vi har vagnat henne till sömn på fasta tider. Men sen vek jag undan från det när det började knasa under semestern... Slutade med att jag ammade hela nätterna igenom. Det var när vi kom hem för tre veckor sedan som jag tog nya tag.
Tacksam för er hjälp!
Har provat att amma innan matningen eller efter matningen samt både innan och efter matningen. Tänkte att hon kanske var FÖR hungrig så hon blev arg när det gick för långsamt; att det var därför hon började gråta/gnälla. Det går oftast bäst när jag ger ena bröstet först och sen matar och sen tar andra bröstet samt första en vända till.
Hon har ju bara ätit smakisar i några veckor och har nog inte riktigt fattat grejjen än. Hon har nu testat mango, banan, katrinplommon, majs och banangröt (pulver 4mån)
Hur snabbt kan man öka från endast bröstmjölk (som hon fick fram till 4,5mån), till detta matschema som du skriver? Vill ju inte att hon ska få ont i magen!
Hon är mer eller mindre, som jag skrev ovan, ett SM barn från dag ett. Jag har följt schemana som A.W skrivit och vi har vagnat henne till sömn på fasta tider. Men sen vek jag undan från det när det började knasa under semestern... Slutade med att jag ammade hela nätterna igenom. Det var när vi kom hem för tre veckor sedan som jag tog nya tag.
Tacksam för er hjälp!
Mamma till tre flickor:
A 120308 SM
O 130703 SM
A 120308 SM
O 130703 SM
Era dagar ser ju bra ut tycker jag! Jag såg schemat högst upp, men tack för att du utvecklade.
Här ska inte behövas trycka i nån mat!
Men fortsätt med dina smakisar och öka på i takt med att tjejen vill ha och magen hänger med. Tycker inte du ska känna dig stressad över detta! Tänk oxå på de andra bitarna under tösens vakentid så att inte allt fokus hamnar på maten... åla omkring på golvet/gräset, titta, känna osv. Kanske kan det hjälpa om hon får kladda med lite mat själv? Eller pilla med nån majskrok eller så...
Här ska inte behövas trycka i nån mat!
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Kan du gå tillbaka till SM-schemat och det tänket kanske, i takt med att du ökar på matportionerna? Dvs lämna alla tankar på kur/ramsa etc just nu.
Verkar ju som att det gick bra för er med SM
så det kan ju vara skönt att ha i ryggen parallellt med att ni ökar på maten, så blir det inte så mkt för lillan på en gång? (Dvs kuras och lära sig äta mer mat på samma ggn). Är du med på hur jag menar? Lägg in ett nattmål, vid samma tid bara. Och sen när hon äter på dagen som "hon bör" (för att klara av 12 tim sömn) så kör ni bara helt enkelt...
Svar på din fråga ang hur fort man kan gå fram :jag har gått från enbart BM vid 4 mån till 5 fulla port mat/dag på ca 4-6 v med mina barn. Säger inte att det är ett facit utan mer bara ett exempel
Ni ska ta det i ER takt och ha målet för ögat. Och då tänker jag att SM kan vara ett fint komplement eftersom ni redan "kan" det.

Verkar ju som att det gick bra för er med SM
Svar på din fråga ang hur fort man kan gå fram :jag har gått från enbart BM vid 4 mån till 5 fulla port mat/dag på ca 4-6 v med mina barn. Säger inte att det är ett facit utan mer bara ett exempel
-
sthlms_froken_e
Nu äter hon bra. Hon gapar tom när vi matar henne.
01-06 ammar 2-3 ggr
08 1dl Gröt med 2msk fruktmos
11.30 1/2 burk mat + ammar
14.30 1/2 burk mos av frukt eller grönt + ammar
17.00 gröt som frukost + ammar
19.00 ammar
19.30 sover
hennes dagar är fulla av aktiviteter och lek
Jag gjorde som du föreslog "klockan"
Kan jag lämna vagnandet nu och lägga henne i spjälsäng? Hur? Ska jag köra SHN kur eller hur går man från SM till spjälsäng när de inte sover hela natten?
01-06 ammar 2-3 ggr
08 1dl Gröt med 2msk fruktmos
11.30 1/2 burk mat + ammar
14.30 1/2 burk mos av frukt eller grönt + ammar
17.00 gröt som frukost + ammar
19.00 ammar
19.30 sover
hennes dagar är fulla av aktiviteter och lek
Jag gjorde som du föreslog "klockan"
Jag längtar efter dom där 12 timmars sovpassen... jag måste dit NU! Hon är 6 månader om en vecka men ibland känns det som om hon ammar som en nyfödd. Syrran hade napp så då var detta med nattamning aldrig ett problem, i m nappen å så sov hon, men den här lilla fröken vaknar och skriker sig till mat varje natt. vi är för trötta för att stå emot. Det kanske är ett big no no men då får vi iaf sova. Hon käkar tills hon är mätt och så släpper hon taget och då sover jag redan. En trotsig tvååring + 6 månader utan sömn (och dessförinnan en sömnlös graviditet har liksom start sina spår). Jag har inget att ta av. Hur orkar man?Kan du gå tillbaka till SM-schemat och det tänket kanske, i takt med att du ökar på matportionerna?
Kan jag lämna vagnandet nu och lägga henne i spjälsäng? Hur? Ska jag köra SHN kur eller hur går man från SM till spjälsäng när de inte sover hela natten?
Mamma till tre flickor:
A 120308 SM
O 130703 SM
A 120308 SM
O 130703 SM
Hej vännen,
Kolla min tråd, där fick jag tips på hur de ska sova i spjälsängen. Jag vet inte om det fungerar på Nathalie ännu men kanske det fungerar på Amanda.
Kram
Kolla min tråd, där fick jag tips på hur de ska sova i spjälsängen. Jag vet inte om det fungerar på Nathalie ännu men kanske det fungerar på Amanda.
Kram
Oliver född 17 december 2009
Nathalie född 21 mars 2012
Nathalie född 21 mars 2012
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
Jag tycker det ser ut som att ni har jobbat på bra med maten
. Ni skulle till och med kunna byta ut den sista gröten mot riktig mat och kanske ha gröten som nattslurk med lite amning på det.
Sedan så tror jag att om ni tar bort nattmålen så kommer hon äta ännu mer. Hon är ju uppe i den åldern då det praktiskt taget inte finns någon botten på de små
. Så det är bara att mata på till liten säger stopp
.
. För det ÄR inte lätt när ögonen går i kors och humöret inte är på topp.
Jag tror absolut att ni är redo att köra SHN nu, om ni inför mat där vid kl 17 också. I takt med att hon sover mer så kommer hon också äta mer. Och som sagt, det är bara att mata på. Snabbt ska det gå också, de har oftast inte ro att vänta på maten så du behöver knappt vänta på att hon har svalt undan maten innan du kommer med nästa sked 8) .
//Norahsmamma
Jag tycker det ser ut som att ni har jobbat på bra med maten
Sedan så tror jag att om ni tar bort nattmålen så kommer hon äta ännu mer. Hon är ju uppe i den åldern då det praktiskt taget inte finns någon botten på de små
Det är ju oftast det man inte gör och då vill man ju gärna sätta de här långa sammanhängande nätterna. Man kan på vägen dit hålla motivationen uppe genom att ha målet för ögonen, och jag tycker att det verkar som att ni har jobbat på jättebra mot det måletsthlms_frokn_e skrev:Hur orkar man?
Jag tror absolut att ni är redo att köra SHN nu, om ni inför mat där vid kl 17 också. I takt med att hon sover mer så kommer hon också äta mer. Och som sagt, det är bara att mata på. Snabbt ska det gå också, de har oftast inte ro att vänta på maten så du behöver knappt vänta på att hon har svalt undan maten innan du kommer med nästa sked 8) .
//Norahsmamma
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin