Nu är det dags att kura Lillasyster

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LAMY

Nu är det dags att kura Lillasyster

Inlägg av LAMY »

Hej!
Ja, nu sa jag det högt, det är verkligen dags att kura Lillasyster som snart blir 8 månader....

Vägen hit har inte varit enkel, och vi är trötta nu, så jag ska läsa på och göra schema och allt som hör kurandet till, så att vi alla får sova :D

Men först vill jag bara ställa en del frågor och lufta lite funderingar:

Först schemat som jag tycker är klurigt, vet att jag vill att natten ska vara 19.30-7.30 för så har vi det till storasyster, och storasyster sover middag 1 timme, har inte tiden helt exakt men antingen 12.30-13.30 eller 13-14. Tänker att lillasyster ska sova 1,5 och att deras sova middag ska vara så att jag väcker dem samtidigt. Vi brukar äta lunch ca 11.30 eller 12. Problemet är sen i aug-sept när kyrkis o andra aktiviteter drar igång så varar det alltid till 12 o sen ska vi hem o äta lunch, så jag vill att det ska funka med det...

fm-luren brukar bli ca 9-9.45 och em-luren 20 min runt 16-tiden, har haft ett schema som jag strävat efter men inte riktigt fått ihop det med mattider. Storasyster o övriga familjen äter:
Frukost 8.00
mellanmål 10
lunch ca 12
mellanmål 14.45-tiden när pappa kommer hem från jobbet
middag tanken är 17 men blir alltid försent :(

Jag känner verkligen att jag saknar rutiner som vi hade innan lillasyster kom, nu är det mest rörigt, jag har fastnat :(

Och så var det då att sova hela natten, storasyster sov hela natten väldigt tidigt, vi behövde inte kura henne utan använde oss bara av "metoden" med lite egna justeringar, och det funkade väldigt bra, tills hon var ca 1,5år då vi gjorde en liten kur för att komma på rätt bana igen.

Det kom jag känner mig tveksam för inför kurandet av lillasyster är att förutsättningen för att sova 12 timmar är att man är mätt!!!!
Lillasyster äter väldigt oregelbundet och jag har i princip helammat henne tills nu.
Hon är ganska liten i maten, men följer sin kurva just nu. I och med att vi inte haft nåt ordentligt schema och vårt liv har varit väldigt rörigt på många olika sätt har det inte blivit nån reda med smakisar o sånt. Nu får hon gröt varje dag, då äter hon 1/4dels portion, och vi har fått i henne 1dl välling när jag åkt iväg.
Hon sover bra på sina dagslurar och hon somnar ganska lätt på kvällen tycker jag, men hon är trött på dagen, eftersom hon inte sover så bra på natten.
Hon somnar oftast ca 19.30, då har jag ammat henne, ofta tömmer hon ena bröstet och äter lite på andra, precis innan, sen vaknar hon alltid vid 23, ibland lite senare. Då är hon hungrig och tömmer ena bröstet, somnar om direkt.
Natten sen vaknar hon nästan alltid 2 gånger och då tar jag över henne till vår säng, jag är numera så trött att jag inte minns vad klockan är och ifall hon ätit eller inte...
Hon vaknar ofta mitt på natten o sen tidig morgon kanske 6-tiden, ibland äter hon då, ibland inte, och ibland är det väldigt svårt att få henne att somna om.

Nu är det för ljust i vårt sovrum, så det är en av sakerna jag måste fixa inför kuren, tanken är att hon ska sova i samma rum som storasyster, men jag tänker att det är bättre att genomföra kuren först och sen när hon sover hela nätter flyttar vi in henne där, tänker jag rätt?

Tillbaka till maten, jag skulle ju vilja amma henne direkt på morgonen kl 7.30, men det är inte alltid hon är hungrig då, av förklarliga skäl.
Sen verkar hon inte vara så mycket för mellanmål utan mer att det kan gå 3-4timmar och att hon äter rejält och just lunchen tycker jag är svår att parera med det, vill ju att vi alla äter lunch tillsammans. Men sen går det i vågor, nu i några dagar tycker jag hon har ätit ofta på förmiddagen, men det är kanske inte så konstigt med tanke på hur stor hon är i förhållande till att helammas...

Vet inte riktigt hur jag ska vända rätt det med maten och tex första gången hon vaknar då vid 23 är hon hungrig och ser jag till hur hon äter innan på dagen så förstår jag att hon är hungrig.

Det bästa hade nog varit om jag kunde amma morgon och kväll och ev påfyllnad efter 1-2 måltider under dagen, men måste erkänna att det känns långt bort... :(

Hon är väldigt bestämd, jag har många gånger försökt truga för att få i henne mer mat men hon blir riktigt förbannad.
Kom på att detta forum kanske endast är frågor om själva kurandet, eller går det bra med dessa frågor oxå? Det hänger ju ihop med att få kuren att fungera.

Hon är en väldigt aktiv liten 8-månadersbebis, har krupit ett bra tag och reser sig mot allt, hon behöver sova på natten så hon orkar utforska världen på dagen :heart:

Ja, att fatta mig kort är inte min grej och det finns massa mer att skriva men jag kanske ska stanna här.
Jag fortsätter läsa på och spåna på schema i väntan på svar, jag har både barnaboken och sova hela natten, och det finns massor att läsa här på forumet. Men jag behövde skriva här först för att komma igång på riktigt :D

Tack så länge!
Kram LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Nu är det dags att kura Lillasyster

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen till kurforum! :D

Vi börjar med att försöka klura ut ett schema som skulle kunna funka :-k . Vad sägs om detta?

7.30 frukost, amning
8.30 andra frukost, gröt
9.30-10.15 sova
12.00 lunch
12.30-14.00 sova
15.00 mellis
16.30-16.50 sova
18.00 middag
19.15 nattslurk
19.30 god natt

:arrow: Den andra frukosten fungerar som en typ av mellanmål som syftar till att fylla på depåerna så att lillan står sig fram till lunch. Eftersom hon gärna vill ha minst 3 timmar (vilket också är det rekommenderade) mellan målen så tror jag att det funkar bättre för hennes del att göra så än att ha ett mellanmål kl 10.
:arrow: Jag lade in middagen kl 18 så att det blir tre timmar från mellanmålet till middag så att aptiten hinner byggas upp.

Jag tror som du att det är viktigt att få till rutinerna med fasta mattider för att hon ska börja äta mer mat. Det rekommenderade är ju som sagt 3-4 timmar mellan målen och allt småätande däremellan påverkar ju aptiten avsevärt till de stora målen. Amma kan du ju göra morgon och kväll och som påfyllnad efter mellanmålet t.ex.
LAMY skrev:tanken är att hon ska sova i samma rum som storasyster, men jag tänker att det är bättre att genomföra kuren först och sen när hon sover hela nätter flyttar vi in henne där, tänker jag rätt?
Här kan du göra det som känns lättast för er. Antingen kurar ni i ert rum och du och pappan sover på soffan ett tag. Eller så flyttar storasyster in till er tills kuren är slutförd så att lillasyster hamnar i rätt rum från början.

Vad sägs?

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
LAMY

Inlägg av LAMY »

Hej och tack för snabbt svar :D

Jag tycker schemat du föreslagit verkar bra, enda funderingen är kring förmiddagssovningen där jag tycker att hon brukar bli trött tidigt, MEN antar egentligen att det beror på att hon inte sover tillräckligt på natten!?
Hon vaknar ju ofta tidigare än 7.30...

En andra frukost låter som en bra idé, kan nog passa storasyster bra oxå, för hon är inte så hungrig direkt på morgonen. Det blir oxå lättare att komma ut på förmiddagen, när lillasyster sovit kan vi bara gå ut direkt :D

Jag ska klura lite på hur vi enklast gör med var vi ska genomföra kuren, hur länge ska hon vara på samma ställe under och efter genomförd kur innan vi sen kan flytta henne? Tror vi får kura henne i ett annat rum än där storasyster sover, men vårt sovrum är helt öppet så det funkar inte så bra där...

En fundering kring att sova ute i vagnen på middagsluren, det gjorde hon alltid tidigare tills hon började resa sig och försöka ta sig ur vagnen. Hon sover ju alltid på mage, med larm, så sen hon började sätta sig upp i vagnen har hon fått sova inne. Hur gör ni andra i vagnen?
Känns dumt att spänna fast henne o ha henne på rygg i vagnen... och då kan jag inte heller ha larmet...
Har inte själv kommit på nån bra lösning, hoppas nån annan har nåt bra tips :D

Jag ska sätta igång med schemat och återkommer med resultat.

Stort tack så länge!
Kram LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :mrgreen:
Jag tycker schemat du föreslagit verkar bra, enda funderingen är kring förmiddagssovningen där jag tycker att hon brukar bli trött tidigt, MEN antar egentligen att det beror på att hon inte sover tillräckligt på natten!?
Hon vaknar ju ofta tidigare än 7.30...
I och med kuren ser vi framåt och inte på det som har varit! :D Om hon blir trött tidigt får du underhålla desto mer :wink: och bjussa på mycket frisk luft och rörelse!
Jag ska klura lite på hur vi enklast gör med var vi ska genomföra kuren, hur länge ska hon vara på samma ställe under och efter genomförd kur innan vi sen kan flytta henne? Tror vi får kura henne i ett annat rum än där storasyster sover, men vårt sovrum är helt öppet så det funkar inte så bra där...
Kuren och kanske uppföljningsveckan i alla fall vore toppen om ni använde samma rum. Allt för att det nya ska få sätta sig på bästa sätt. Även för att minska er eventuella vargrädsla för "hur ska det nu gå när hon ska sova i samma rum som syrran igen...." Bättre att vänta tills ni känner er säkra på att ni kan förmedla SÄKERT till lillan om hon skulle ifrågasätta att sova i samma rum som syrran sen... 8)
En fundering kring att sova ute i vagnen på middagsluren, det gjorde hon alltid tidigare tills hon började resa sig och försöka ta sig ur vagnen. Hon sover ju alltid på mage, med larm, så sen hon började sätta sig upp i vagnen har hon fått sova inne. Hur gör ni andra i vagnen?
Känns dumt att spänna fast henne o ha henne på rygg i vagnen... och då kan jag inte heller ha larmet...
Har inte själv kommit på nån bra lösning, hoppas nån annan har nåt bra tips
Min minsting är en bredaxlad kille och han slutade trivas på mage i vagnen vid 5 månader redan, när han dessutom ställde sig på alla fyra (och sele var uteslutet för oss, känns inte ok att spänna fast) fick han flytta in i spjälsängen (som på natten med larm) och jag anser att det är det mest optimala. Då kan liten snurra och vända sig så mycket det går utan att hon vaknar till för att det är för trångt och en arm hamnat i kläm eller så. Så fundera över middagssömnen vad som är mest optimalt. När kuren inleds ska ju alla lurarna vara på sin respektive plats, inte ena dagen här och andra dagen här. En del brukar oroa sig för att bli "låsta" till hemmet under sovningen. Men vi lägger upp dagen så att mellan 12 och 14 är vi alltid hemma. Vi har ju massor av andra timmar att vara på väg! :D åker vi bort har jag med mig resespjälsängar=TOPPEN!. Visst ibland måste man ju vara borta under sovtiden men då funkar bilsovning eller vagn ibland oxå.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LAMY

Inlägg av LAMY »

Hej och tack för svar!

Här går det framåt, men med små små steg :D

Jag har siktat in mig och försöker att följa schemats tider, för att få in ordentlig rutin på maten. Min lilla tjej har inte varit så matglad men känns som att det äntligen börjar gå på rätt håll, hurra!

Och så har jag kommit på hur jag ska göra för att få rätt på allt med amning och sovning osv

Så vi har kommit så långt att jag ammar henne på morgonen, försöker styra det till ca 7.30 även om hon oftast vaknar tidigare och inte somnar om, gör gröt som vi försöker få i henne ca 8.30, äter bara nån sked, fyller på med nån fruktpuré (som uppskattas).
Hon sover bra 9.30-10.15 vi lägger henne och säger ramsa.

Fram till lunch är det ganska gnälligt och då har jag erbjudit bröstet men det vill hon inte ha längre, vilket jag är sååå glad över, utan hon vill ha riktig mat till lunch, idag åt hon nog en hel 6-mån-portion :D :D :D det mesta vi fått i henne.
Sen fyller jag ändå på med amning innan hon ska sova middag 12.30. Lägger henne o säger ramsan och hon somnar utan problem.

Hon äter inte så mycket till mellanmålet, vi ger gröt och puré, men verkar ändå nöjd.
Sovpasset sen vill hon gärna sova längre men det hänger ju ihop med att hon inte sover sina 12 timmar på natten, ÄN.

JAg ammar henne innan hon ska sova natt och läggningen funkar bra. Så dagtid går det verkligen åt rätt håll, känns jättebra!

Däremot vaknar hon fortfarande och är hungrig på natten, men det är ju först dom senaste dagarna som hon fått i sig rejält med mat på några av dagmålen, så vi kämpar på med små steg framåt, vill verkligen veta att hon äter ordentligt på dagen innan vi kurar.

Märker att jag varit väldigt nojjig med matandet, och vet att det kommer av att jag hela tiden haft i bakhuvudet att jag inte ska låta henne få överlevnadsångest, men hon har ju inte varit liten pyttebebis på ett tag nu, men min rädsla att inte mata snabbt nog har funnits kvar, så jag har erbjudit mat ofta och så snabbt som möjligt, och på natten gör jag det fortfarande, barnet skriker allså måste hon vara hungrig....
MEN nu har jag ju uppmärksammat "problemet" och kan hantera saker annorlunda, vilket är positivt.

Så jag ville egentligen bara rapportera lite hur det går för oss.
Och kuren kommer, ska som sagt bara mata mer först :D

Förresten, nåt som jag funderat över, är det fel att vi använder ramsan nu?
På natten när hon vaknar tar jag henne till vår säng och ammar henne där, tänker att så har jag gjort och då får det vara så tills vi kurar, vill inte strula till så att det uppstår frågor som jag inte kan besvara på rätt sätt innan vi kurar, låter det vettigt?!

Tack så länge!
Kram LAMY
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Va härligt att det går framåt med maten, jätte bra jobbat. En så stor tjej som 8-månader behöver definitivt mer än bara BM för att kunna sova hela natten och må bra.

Nu till dina frågor och även lite allmänna funderingar från min sida.
Fram till lunch är det ganska gnälligt och då har jag erbjudit bröstet men det vill hon inte ha längre, vilket jag är sååå glad över, utan hon vill ha riktig mat till lunch, idag åt hon nog en hel 6-mån-portion :D :D :D det mesta vi fått i henne.
Sen fyller jag ändå på med amning innan hon ska sova middag 12.30. Lägger henne o säger ramsan och hon somnar utan problem.
Jag tänker att det erbjuds alldelels för mycket mat, det blir lixom bara en massa duttande istället för rejäla portioner vid valda tillfällen. Hon är ju stor nu och behöver äta mer strukturerat.
Så här ser alltså din förmiddag ut:
7:30 amma
8:30 Gröt
Lunchtid (11-ish) Bröstmjölk
12: riktig mat (6-månaders-burk)
12-ish bröstmjölk

Det är alltså 5 måltider bara på förmiddagen.... :shock: Det är egentligen det antalet mål vi rekommenderar (och tandläkarförbundet för den delen) över hela dagen. Och då ingen mat på natten...
Hon äter inte så mycket till mellanmålet, vi ger gröt och puré, men verkar ändå nöjd.
Sovpasset sen vill hon gärna sova längre men det hänger ju ihop med att hon inte sover sina 12 timmar på natten, ÄN.
jag skulle gissa på att det beror på att hon fått får många minimåltider på förmiddagen. Om du tar bort 2-3 måltider innan hon sover lunch så äter hon säkert lite mer till mellis.
Märker att jag varit väldigt nojjig med matandet, och vet att det kommer av att jag hela tiden haft i bakhuvudet att jag inte ska låta henne få överlevnadsångest, men hon har ju inte varit liten pyttebebis på ett tag nu, men min rädsla att inte mata snabbt nog har funnits kvar, så jag har erbjudit mat ofta och så snabbt som möjligt, och på natten gör jag det fortfarande, barnet skriker allså måste hon vara hungrig....
MEN nu har jag ju uppmärksammat "problemet" och kan hantera saker annorlunda, vilket är positivt.
jätte bra att du uppmärksammat själv att din attityd kanske är lite sviktande just gentemot mat. Det är lätt hänt att man hamnar i sådana lägen. Kom ihåg att din attityd är det avgörande i nästan alla frågor och barnet kommer att låta sig ledas.

Jag tänker att du kanske behöver styra upp dagens måltider ytterligare. Vara mer strikt, exakta tider för mat och vilken typ av mat som skall erbjudas. Vill du fortsätta amma? vilka måltider i sådant fall? kanske erbjuda amning som efterrätt efter en burk vanlig mat?

Inspirationstråd gällande mat: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25821
Förresten, nåt som jag funderat över, är det fel att vi använder ramsan nu?
På natten när hon vaknar tar jag henne till vår säng och ammar henne där, tänker att så har jag gjort och då får det vara så tills vi kurar, vill inte strula till så att det uppstår frågor som jag inte kan besvara på rätt sätt innan vi kurar, låter det vettigt?!
Mitt råd är att inte använda några verktyg alls innan man verkligen har kurat..

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
LAMY

Inlägg av LAMY »

Hej!
Nu har det varit semester och vi försöker strukturera upp på nytt.
Vi står på ungefär samma ställe som tidigare, men liten är nu över 9 månader och har tagit sina första steg, en mycket aktiv och framåt liten tjej :D

Vill bara förtydliga från senaste svaret, tack för svar förresten :D , angående matandet så matar vi inte 5 gånger på fm, jag har matat enligt förslag här: morgonamning 7.30, en andra frukost vid bordet 8.30, lunch 12.00 med påfyllning amning.
MEN eftersom lillasyster äter dåligt redan vid morgonamningen ibland ( som beror på att hon äter på natten) och ändå inte vill ha gröt vid en andra frukost har jag vid något tillfälle provat att amma på andra tider för att se om hon varit hungrig. Hon äter fortfarande inte så stora portioner och vaknar alltid en gång per natt av hunger och ofta tidigt på morgonen nästa gång. Jag veta verkligen inte vad jag mer kan göra för att hon ska bli mätt på dagen för att ha möjlighet att sova 12 timmar natt!!!
Mellanmålet kl 15 får vi nu i henne en halv portion gröt och middag kl 18 ca en halv 6-månaders burk, dvs inte mycket. Sen ammar jag henne kl 19.30 lägger henne vaken och sen somnar hon i sin säng på egen hand.

Det blir lätt att det bliR en stor grej av det och det har maten blivit för oss. Jag får inte rätsida på det och hur jag ska tänka/göra. Kombinerat med att jag känner mig helt slut, trött och energilös. Jag menar inte att "gnälla" men vill ändå ge en helhet av vår situation.

Vi har fortfarande lillasyster i vårt rum och kommer ha tills vi ska kura. Vår ovanvåning består av ett stort öppet rum med en "halv" vägg där vi sover och ett vanligt rum med dörr där storasyster sover med dörren öppen ca 10 cm. Den senaste veckan har storasyster vaknat flera kvällar och varit rädd för fåglar som hon hör därute, hon SKRIKER, första gången blev jag jätterädd och trodde något hade hänt, lillasyster vaknade och blev rejält uppskärrad. Det tog mer än en timme att få båda barnen lugna. Och detta har upprepats några fler tillfällen sen dess. Storasyster vaknar och väcker lillasyster, sen kan lillasyster inte komma till ro och då stör hon storasyster och man kan ju inte vara på båda ställena samtidigt... Tänker att det kanske inte kommer att funka att ha dem i samma rum, hur gör ni andra???

Sen ett tag innan lillasyster föddes har vi inte tagit storasyster ur sin säng då hon vaknat, hon vaknar ibland i har drömt eller bara är törstig och nu när hon precis blivit blöjfri är hon ibland kissnödig. Hennes "vanliga" uppvaknanden stör inte lillasyster men detta blev så uppskärrande...

Lillasyster skulle verkligen behöva sova 12 timmar natt och jag och min man behöver oxå sova, jag har gett upp under semestern och vet inte riktigt vilken ände jag ska börja i...

Schemat ser just nu ut så här:
7.30 godmorgon, amma
Ca 8 äter bärsmoothie med oss andra vid frukostbordet
9.30-10.15 sova
12 lunch
12.30-14 sova
15 gröt
16.30 sova 20 min
18 middag
19.30 ca amma
19.30 sova. Natt

Funderar på sovtiderna, är det dag att ta bort ett sovpass nu?

Hoppas ni inte tycker att jag upprepar mig, tycker att det går framåt och jag läser era svar noga och försöker ta till mig allt,men som sagt det känns tufft !

Tack så länge!
Kram Lamy
Stumpan 100104
Lillasyster 111105
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan!

Har jag förstått det rätt att ni fortfarande inte har genomfört någon kur utan mer satsat på att få upp matintaget?
7.30 godmorgon, amma
Ca 8 äter bärsmoothie med oss andra vid frukostbordet
9.30-10.15 sova
12 lunch
12.30-14 sova
15 gröt
16.30 sova 20 min
18 middag
19.30 ca amma
19.30 sova. Natt
Schemat ser bra ut rent matmässigt, om liten inte äter speciellt mycket vid de måltider som erbjuds kan vi inte göra mycket åt. Självklart kan vi spetsa maten med lite extra fett för att på så sätt säkerställa att barnet får i sig det denne behöver MEN vi kan inte äta åt barnen. Vissa barn äter mycket och andra lite. Det jag däremot är ganska säker på är att alla barn äter bättre om de är pigga.

Om det är som jag tolkar dina inlägg så har du inte kurat utan ni har satsat på maten. Om så är fallet tycker jag helt klart ni kommit tillräckligt långt för att kunna genomföra en kur och få till sömnen. När sedan barnet sover gott och länge kommer hon även börja äta bättre. Hon kanske aldrig blir någon storätare men hon kommer att äta mer.

Ditt dilemma är lite som hönan och ägget, barnet sover dåligt för att denne är hungrig och äter dåligt för att denne är trött. Du har nu jobbat på att få in ett schema över mattider och du erbjuder bra och näringsriktig mat och har slutat att amma utöver frukost och kvällslurk, så mycket mer kan du faktiskt inte göra.
Funderar på sovtiderna, är det dag att ta bort ett sovpass nu?
Korrekt, ta bort det sovpasset som ligger kl 16:30, de andra skall vara kvar där de ligger.

Hur känner du själv att du vill gå vidare? kura, jobba vidare med maten? andra sätt? Vi finns här om du bestämmer dig för att genomföra en kur :D

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hur går det här? :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"