Ja, nu sa jag det högt, det är verkligen dags att kura Lillasyster som snart blir 8 månader....
Vägen hit har inte varit enkel, och vi är trötta nu, så jag ska läsa på och göra schema och allt som hör kurandet till, så att vi alla får sova
Men först vill jag bara ställa en del frågor och lufta lite funderingar:
Först schemat som jag tycker är klurigt, vet att jag vill att natten ska vara 19.30-7.30 för så har vi det till storasyster, och storasyster sover middag 1 timme, har inte tiden helt exakt men antingen 12.30-13.30 eller 13-14. Tänker att lillasyster ska sova 1,5 och att deras sova middag ska vara så att jag väcker dem samtidigt. Vi brukar äta lunch ca 11.30 eller 12. Problemet är sen i aug-sept när kyrkis o andra aktiviteter drar igång så varar det alltid till 12 o sen ska vi hem o äta lunch, så jag vill att det ska funka med det...
fm-luren brukar bli ca 9-9.45 och em-luren 20 min runt 16-tiden, har haft ett schema som jag strävat efter men inte riktigt fått ihop det med mattider. Storasyster o övriga familjen äter:
Frukost 8.00
mellanmål 10
lunch ca 12
mellanmål 14.45-tiden när pappa kommer hem från jobbet
middag tanken är 17 men blir alltid försent
Jag känner verkligen att jag saknar rutiner som vi hade innan lillasyster kom, nu är det mest rörigt, jag har fastnat
Och så var det då att sova hela natten, storasyster sov hela natten väldigt tidigt, vi behövde inte kura henne utan använde oss bara av "metoden" med lite egna justeringar, och det funkade väldigt bra, tills hon var ca 1,5år då vi gjorde en liten kur för att komma på rätt bana igen.
Det kom jag känner mig tveksam för inför kurandet av lillasyster är att förutsättningen för att sova 12 timmar är att man är mätt!!!!
Lillasyster äter väldigt oregelbundet och jag har i princip helammat henne tills nu.
Hon är ganska liten i maten, men följer sin kurva just nu. I och med att vi inte haft nåt ordentligt schema och vårt liv har varit väldigt rörigt på många olika sätt har det inte blivit nån reda med smakisar o sånt. Nu får hon gröt varje dag, då äter hon 1/4dels portion, och vi har fått i henne 1dl välling när jag åkt iväg.
Hon sover bra på sina dagslurar och hon somnar ganska lätt på kvällen tycker jag, men hon är trött på dagen, eftersom hon inte sover så bra på natten.
Hon somnar oftast ca 19.30, då har jag ammat henne, ofta tömmer hon ena bröstet och äter lite på andra, precis innan, sen vaknar hon alltid vid 23, ibland lite senare. Då är hon hungrig och tömmer ena bröstet, somnar om direkt.
Natten sen vaknar hon nästan alltid 2 gånger och då tar jag över henne till vår säng, jag är numera så trött att jag inte minns vad klockan är och ifall hon ätit eller inte...
Hon vaknar ofta mitt på natten o sen tidig morgon kanske 6-tiden, ibland äter hon då, ibland inte, och ibland är det väldigt svårt att få henne att somna om.
Nu är det för ljust i vårt sovrum, så det är en av sakerna jag måste fixa inför kuren, tanken är att hon ska sova i samma rum som storasyster, men jag tänker att det är bättre att genomföra kuren först och sen när hon sover hela nätter flyttar vi in henne där, tänker jag rätt?
Tillbaka till maten, jag skulle ju vilja amma henne direkt på morgonen kl 7.30, men det är inte alltid hon är hungrig då, av förklarliga skäl.
Sen verkar hon inte vara så mycket för mellanmål utan mer att det kan gå 3-4timmar och att hon äter rejält och just lunchen tycker jag är svår att parera med det, vill ju att vi alla äter lunch tillsammans. Men sen går det i vågor, nu i några dagar tycker jag hon har ätit ofta på förmiddagen, men det är kanske inte så konstigt med tanke på hur stor hon är i förhållande till att helammas...
Vet inte riktigt hur jag ska vända rätt det med maten och tex första gången hon vaknar då vid 23 är hon hungrig och ser jag till hur hon äter innan på dagen så förstår jag att hon är hungrig.
Det bästa hade nog varit om jag kunde amma morgon och kväll och ev påfyllnad efter 1-2 måltider under dagen, men måste erkänna att det känns långt bort...
Hon är väldigt bestämd, jag har många gånger försökt truga för att få i henne mer mat men hon blir riktigt förbannad.
Kom på att detta forum kanske endast är frågor om själva kurandet, eller går det bra med dessa frågor oxå? Det hänger ju ihop med att få kuren att fungera.
Hon är en väldigt aktiv liten 8-månadersbebis, har krupit ett bra tag och reser sig mot allt, hon behöver sova på natten så hon orkar utforska världen på dagen
Ja, att fatta mig kort är inte min grej och det finns massa mer att skriva men jag kanske ska stanna här.
Jag fortsätter läsa på och spåna på schema i väntan på svar, jag har både barnaboken och sova hela natten, och det finns massor att läsa här på forumet. Men jag behövde skriva här först för att komma igång på riktigt
Tack så länge!
Kram LAMY