Jag är just i begrepp att kura vår härliga son Bastian, drygt 6 mån och 1 vecka. Jag har några saker som jag skulle behöva synpunkter på så att jag sedan kan fortsätta läsa på och odla attityden av självklarhet
Lite bakgrund: Bastian har "ammats fritt" sen han föddes och sovit med mig vilket givetvis lett till att han helst ska ha tutten i munnen när han somnar och vaknar inom 30 min om inte jag ligger bredvid. Jag har följt BVC:s råd osv men nu när han börjar bli äldre börjar jag inse att det är dags att avsluta smekmånaden då jag antingen får lägga mig kl 19-20 eller låta honom vara uppe tills jag går och lägger mig. Resultatet blir i endera fallen inte lyckat som ni förstår. Uppgiven mamma som inte får egentid eller övertrött pojke (som aldrig är särskilt grinig men däremot speedad och nästan maniskt glad=övertrött). Nu har han dessutom börjat vakna var och varannan timme på natten för att snutta och jag har bestämt mig för att ta tag i detta innan det accelererar. Han får för lite sömn redan idag.
Mitt problem är att jag är lite som bonden i Annas liknelser
Fråga 1:
Nu är saken den att han är 6 mån och lång för sin ålder och jag har en sittvagn med mjuklift. Mjukliften får han inte plats i längre. Hur sjutton ska jag nu göra när det är -10 grader? Åkpåsen är ju ingen hit att lägga honom på mage i - eller? Det blir ju väldigt trångt i vagnen även om jag försöker ha lite kläder och mer över/under honom. Kanske skulle man skaffa en gammal stor liggvagn att ha i stllet men även den kommer han ju att växa ur...
Fråga 2:
Han somnar ofta i bilen på väg dit (ca 10 min bilväg) och jag kan oftast lägga över honom i vagnen utan några större protester. Ska jag försöka åka iväg lite tidigare så att han somnar först när jag lagt honom i vagnen? Hade en fundering på att han somnar av bilens rörelser vilket är skönt för honom men knappast gagnar mitt syfte - att lära honom somna själv och lita på att mamma håller vargarna borta. Hemma tänker jag lägga honom i spjälsängen under långa luren så att han kan sova daglur både i vagn och inne (iaf när schemat "satt" sig).
Hm, detta blev långt