Vinter och magläge i vagnen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Etienne

Vinter och magläge i vagnen

Inlägg av Etienne »

Hej,
Jag är just i begrepp att kura vår härliga son Bastian, drygt 6 mån och 1 vecka. Jag har några saker som jag skulle behöva synpunkter på så att jag sedan kan fortsätta läsa på och odla attityden av självklarhet :)

Lite bakgrund: Bastian har "ammats fritt" sen han föddes och sovit med mig vilket givetvis lett till att han helst ska ha tutten i munnen när han somnar och vaknar inom 30 min om inte jag ligger bredvid. Jag har följt BVC:s råd osv men nu när han börjar bli äldre börjar jag inse att det är dags att avsluta smekmånaden då jag antingen får lägga mig kl 19-20 eller låta honom vara uppe tills jag går och lägger mig. Resultatet blir i endera fallen inte lyckat som ni förstår. Uppgiven mamma som inte får egentid eller övertrött pojke (som aldrig är särskilt grinig men däremot speedad och nästan maniskt glad=övertrött). Nu har han dessutom börjat vakna var och varannan timme på natten för att snutta och jag har bestämt mig för att ta tag i detta innan det accelererar. Han får för lite sömn redan idag.

Mitt problem är att jag är lite som bonden i Annas liknelser :) . Jag har nämligen en häst som måste tas om hand. Hittills har jag gjort som så att jag åkt till stallet på förmiddagen och han har sovit sin fm-lur där i vagnen. Det är den lur som fungerat allra bäst, kanske just för att jag varit tvungen att åka dit varje dag :lol: Hur som helst vill jag fortsätta med detta, han är van vid det och vi får båda frisk luft.

Fråga 1:
Nu är saken den att han är 6 mån och lång för sin ålder och jag har en sittvagn med mjuklift. Mjukliften får han inte plats i längre. Hur sjutton ska jag nu göra när det är -10 grader? Åkpåsen är ju ingen hit att lägga honom på mage i - eller? Det blir ju väldigt trångt i vagnen även om jag försöker ha lite kläder och mer över/under honom. Kanske skulle man skaffa en gammal stor liggvagn att ha i stllet men även den kommer han ju att växa ur... :?:

Fråga 2:
Han somnar ofta i bilen på väg dit (ca 10 min bilväg) och jag kan oftast lägga över honom i vagnen utan några större protester. Ska jag försöka åka iväg lite tidigare så att han somnar först när jag lagt honom i vagnen? Hade en fundering på att han somnar av bilens rörelser vilket är skönt för honom men knappast gagnar mitt syfte - att lära honom somna själv och lita på att mamma håller vargarna borta. Hemma tänker jag lägga honom i spjälsängen under långa luren så att han kan sova daglur både i vagn och inne (iaf när schemat "satt" sig).

Hm, detta blev långt :oops: , jag kommer säkerligen med fler funderingar men tips emottages tacksamt. Under tiden läser mamma och pappa på och peppar varandra!
KS

Mitt i kuren

Inlägg av KS »

Hej
Själv är vi nu i uppföljningsveckan så jag är ju ingen expert. Tänkte dock att jag kunde dela med mig om hur jag gör. Min son är också för stor för att sova mage i vagnen tycker jag. Vi provade och armarna får liksom inte plats. Därför får han sova på rygg i vagnen och på mage i sängen.
Borde väl inte vara några problem att somna i bilen, han har ju flera andra tupplurar på sig att öva på att somna stilla.
Lycka till!
Saara

Inlägg av Saara »

Hejsan! Kan du fixa en spjälsäng att ha i stallet? :D Kolla denna tråd!

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... %E4ls%E4ng
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Jag har Widar sovandes på mage i sängen och rygg i vagnen (dagtid) funkar jättebra eftersom han alltid valt att sova så själv. Annars borde det gå med åkpåse i vagnen, i varjefall en sån som jag har som ser ut som en sovsäck med huva. Alternativet är att lägga honom på en fårskinnsfäll och så ha ett varmt och skönt täcke ovanpå.

*avis på dig som hinner rida under långa luren, jag hinner bara till stallet och mocka och tillbaka*
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Etienne

Inlägg av Etienne »

A lie skrev: *avis på dig som hinner rida under långa luren, jag hinner bara till stallet och mocka och tillbaka*
Rida hinner jag inte :? , ridbanan ligger för långt bort. Jag brukar mocka under de 45-60 min som han sover på fm... fast hade jag haft banan nära hade jag nog försökt under långa luren :D Rider gör jag på kvällar / helger när mannen kan ta hand om sonen men då åker jag inte dit på fm.

Apropå åkpåse så är det just en sån jag har men han har det lite trångt redan nu, på rygg alltså. Dock fungerar daglur i vagnen oftast bra så jag kan kanske låta honom sova på rygg alt på sidan :?:
Etienne

Inlägg av Etienne »

Saara skrev:Hejsan! Kan du fixa en spjälsäng att ha i stallet? :D Kolla denna tråd!

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... %E4ls%E4ng
Jättebra idé men det är inte mitt stall och det finns inget ställe där det är någorlunda rent och tak. Däremot vore det en tanke till altanen. Funderar däremot starkt på en extra vagn. Såg en gammal emmaljunga till salu. Om det är en liggvagn så brukar de väl vara rätt rymliga?
mrs tall

hej..

Inlägg av mrs tall »

Tänkte bara ge ett tips ang bilkörning osv. Jag brukar åka iväg under sonens första sovpass och låter honom då somna i vagnen för att sedan flytta över honom i bilstolen. Har funkat kanonbra för oss. Sedan flyttar jag över honom i vagnen igen när vi är framme. Brukar försöka att inte flytta på honom under de magiska 5, 20 el 45 minutrarna, men då det hänt har han somnat om lugnt igen även om han vaknat emellan.
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"