Kattis73: Ja, schema! Längtar också

Och jag tror lillan skulle må bra av det. Hoppas hon kommer orka var mer vaken vid två månadersgränsen, för just nu sover hon absolut mer än 16,5 h om dygnet. En liten tröttis!
Det låter glädjande att du tycker det gick bra att göra ett schema redan vid två månader

Ett schema som tillgodoser allas behov i familjen är bara toppen
Sarisparis: Jag har funderat fram och tillbaka hur jag vill göra. Det ena förslaget blir ju att väcka efter 2h, och det andra skulle vara att ta tips från Annas schema för det månadsgamla barnet. I går väckte jag vid 7.30 som vanligt. Sedan följde hon spontant det schemat fram till eftermiddagen, då hon inte orkade vara vaken 2 h, utan krävde läggning efter en timma.
Schemat i min önskade tappning skulle vara ungefär:
7.30-8.30: mat och vaken 1 timme. Bröst x2 eller x3 med byte och umgänge enligt Standardmodellen.
8.30-11.00: sova 2,5 timmar.
11.00-13.30: mat och vaken 1,5 timme.
13.30-15.00: sova 2,5 timmar.
15.00-17.00: mat och vaken 2 timmar.
17.00-19.00: sova 2 timmar.
19.00-22.00: mat och vaken 3 timmar med avbrott för 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.
22.00-4.00: sova natt 6 timmar
4.00-4.20: nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
4.20-7.30: sova 3 timmar till.
Jag tänkte idag försöka med femminuterslur om det blir likadant vid vakenpasset om 2 timmar. Funkar det borde jag hamna rätt för kvällens vakentid, och där kan jag ge 20 mins lur mitt i passet. Hoppas det funkar, liten sover mer än 16,5 timmar per dygn, det brukar vara kring ca 17,5 timmar snarare. Tröttisen!
Jag tänker därför att jag börjar med det en vecka, och sedan utvärdera. Det ser även ut att enkelt gå att göra om till ett schema för två-månaders som jag hittat här. Lillan har lite olika rytm, men hon verkar föredra att sova längre lurar mitt på dagen.
Hon äter fortfarande två nattmål, men jag hoppas att med schemat som utgångspunkt kan vi fylla dagen med mat så att de faller bort, som du gjorde

Tycker du att det tog lång tid att få till det?
Och vad tror du om att prova Annas schema lite försiktigt? Lite orolig för att göra henne övertrött...