Lite frågor i början av SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
saraseptember

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av saraseptember »

Hej och tack! :)

Ja, jag tänker det, att nappen kan komma att vara i vägen. Om den pluppar ut under insomning eller hamnar under huvudet. Men jag var tvungen att använda den när lillan så tydligt är en sugis, och inte hittat händerna än. Hoppas hon gör det sen också :)

Var det så för er också, att behovet märktes först efter egentliga födelsen?

Hjälpte ni den lille att hitta till tummen sen, eller kommer det automatiskt när sugmonstret ;) blir lite äldre? Kan man liksom lägga fram handen under huvudet lite försiktigt när lillan blivit lite större?
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Alla mina tre pojkar var tumsugare. Det fixade de helt själv. :) Äldste sonen var ryggsovare, hittade tummen vid tre månader. Mellansonen var magsovare och sög på napp tills vi kurade när han var fem månader. Det tog några veckor innan tummen var etablerad. Tredje sonen sov på mage och hittade tummen vid ca fyra månader.

Tror magsovare i allmänhet har lättare att hitta tummen, men tror inte de gör det så länge de har napp. Så ta bort den när hon är två månader så löser det nog sig själv. :-)
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
saraseptember

Ja, jag tänkte på det - att det förmodligen är lättare för magsovare att hitta tummen.

Det är en bra idé, jag ska göra så: låta oss ha den där nappen nu även om den inte är idealisk. Och ta bort den om några veckor. Hoppas bara hon hittar tummen ganska lätt... ;) Håller tummarna ;) för det!

Jag kurade sonen när han var fyra månader, och ryckte då nappen. Men han använde aldrig tummen sen, eftersom han aldrig haft något större sugbehov.
Cony

Inlägg av Cony »

saraseptember skrev:Var det så för er också, att behovet märktes först efter egentliga födelsen?
Japp!
saraseptember skrev: Hjälpte ni den lille att hitta till tummen sen, eller kommer det automatiskt när sugmonstret ;) blir lite äldre? Kan man liksom lägga fram handen under huvudet lite försiktigt när lillan blivit lite större?
Om ett verkligt sugbehov finns tror jag hon utan problem hittar tummen, eller pekfingret eller en bit av lakanet. :D Om inte kan man väl precis som du skriver placera den lilla tummen vid munnen, som ett litet tips till henne. :wink:

Numera använder Bobo ibland tummen som en tröst när världen är lite jobbig med alla saker att bestiga och alla svårmanövrerade skedar och olydiga hundar som springer sin väg när man ska klättra på dom. Då kan han ta sig ett tiosekunders-tumsug medan han funderar över nästa drag. :heart: :thumbsup:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
saraseptember

Cony: Pluttan brukar suga på händerna, vilket hon gjorde den där hemska natten när jag vagnade. Men jag tror att hon inte riktigt får så gott tag än. Dessutom hade hon massa fibrer runt munnen på morgonen - hon hade legat med huvudet mot en mjuk frottéhandduk som jag bäddat med. Den hade hon tydligen provat gnaska lite på också ;) Så nu blir det släta bomullslakan... ;)

Nu tänker jag att jag ska låta henne ha napp några veckor framåt, kanske till efter något nattmål är borta. Och sedan börja guida henne lite ;) Jag tycker inte det är fel om tummen kan komma till användning även längre fram. Bara alla är utsövda så går det mesta ;)

Hm. Jag funderar lite kring lillans ätande. Jag läste i BB att målen borde bli längre vid tre veckors ålder, men de senaste två dagarna tycker jag snarare de blivit kortare. Det tar inte lika lång tid för henne. Får hon i sig lika mycket, men har fått upp tekniken så att det går snabbare? Eftersom jag funderat på detta har jag trugat. Och tydligen alldeles för mycket. Nu blir hon tvärarg om hon anar att jag försöker få henne att äta. Men jag är lite orolig att hon egentligen behöver äta. Eftersom i går lät jag henne vara ifred ett tag innan mat 2, men provade sedan igen. Då var hon plötsligt så hungrig att hon bara skrek när mjölken inte kom direkt, blev skakis och ledsen. Jag försökte behålla mitt cool, hrrm, och kom på att andra bröstet ju borde svara snabbare. Vilket det gjorde, och hon åt och lugnade sig. Tack du Gode! Idag fick jag henne att äta vid ett tillfälle genom att följa ett tips ur BB, jag satt och pratade om allt möjligt annat utan att se på henne. Nån som känner igen det här? Kan bebisarna bli så arga av allt trugande att de missar att de faktiskt ÄR hungriga? Eller, hon kanske är mätt? Hon sover sina 2 h, ibland 2 1/2 h om dagen utan skarvar. I natt var det nattmål kl. 01.00 och kl 04.30. Då är hon kanske helt enkelt mätt?

Så: äter hon helt enkelt snabbare nu? Eller, om de små äter mer under ett mål, vilket hon gör, kan de klara sig på det så att de inte äter lika mycket nästa?
saraseptember

Hej alla! :)

Hur gjorde ni för att börja hitta till något slags schema?

Jag skulle vilja börja forma dagen något, och nu ska vi gå upp vid samma tid varje dag. Men hur gör man de dagar lillan vaknar t ex som imorse, ca 40 min för tidigt? Slurk och sova och sedan väcka igen?

Och hur gör man då vid kvällsläggningen? Tiderna för oss blir så olika då, eftersom hon har så pass olika vakentider, ibland 1 h och ibland uppåt 1 1/2. Nån enstaka gång 2 h. Oftast sover hon dock 2 h av sig själv om dagen. Är det en bra idé att prova med buffning till kort sömn på kvällen, väcka efter 20 min, och på så vis försöka få till en längre vakentid? Och även ett schema som ser mer eller mindre likt ut om dagarna. Undrar om det går med min lilla som somnar så djupt... ;)

Jag skulle gärna prova att på så sätt slippa aktivt arbeta bort första nattmålet. Några tankar kring det? :)

Hur har ni gjort? :) Skulle gärna höra era idéer eftersom jag vill börja styra mot ett schema till tvåmånadersgränsen :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Jag är inget schemafreak, men desto mera stolpmänniska, alltsâ omutlig vad gäller vissa hâllpunkter pâ dagen. Men med sâ smâ bebisar som din lilla tjej har jag standardmodellerat genom att strääääva efter 2-2. :wink:

Vill du börja jobba mot ett schema sâ skulle jag râda att till en början satsa pâ att hâlla mattiderna främst. Skriv ner dem och hâll dem med marginalkvart. Fâr du till dem sâ är chanserna stora att lurarna blir precis som du vill ocksâ. :wink:
saraseptember skrev:Jag skulle gärna prova att på så sätt slippa aktivt arbeta bort första nattmålet. Några tankar kring det?
Jag har aldrig gjort nâgot aktivt ât nätterna, nattmâlen har fallit bort av sig själva i takt med att dagarna blivit mer och mer välfyllda pâ mat och annat trevligt. Standardmodellen är ju genialisk i och med att man verkligen optimiserar dagarna pâ alla plan sâ att "bara" nattsömnen är kvar när det är dags för kväll. :wink:

Sâ satsa allt pâ att fâ till fyra riktiga SM-mâl per dag :thumbsup:

:heart:
saraseptember

Hej och tack för svar :)

Själv är jag något av ett schemafreak ;) =P~ Trodde inte det innan jag kurade storebror, men med hans schema i fast hand har vår tid tillsammans alltid varit så rolig som den kan bli. Sen dyker det ju upp saker, det gör det ju alltid ;) men det är en trygghet för mig att ha något att utgå från :)

Jag har funderat lite på vad som skulle funka för oss. Jag tänker att mattider ca kl. 7 - 11- 15 -19 med kvällsslurk 22 skulle vara bra som utgångspunkt att jobba mot. 11-maten har jag då tänkt ska efter några månader påbörjas allt tidigare, för att förvandlas till nån typ av mellanmål vid ca 10.30 innan stora dagsluren kl. 11.30. Skulle det funka tror du?

Ska kolla alla schemaförslag i schematråden noggrannt :)

Måltiderna under dagen går bra, förutom att lillan ibland har svårt att hålla sig vaken ;) särskilt i går när det var varmt. Men jag har upptäckt att om jag lägger henne för natt tidigare än ca 22.30 så blir det struligt under nattens första hälft, med flera uppvak. Så jag ska försöka få till ett längre vakenpass i kväll och framåt, med hjälp av just lilla 20-minsluren mitt på kvällen. På så vis hoppas jag få till en läggningstid som ser ungefär likadan ut över dagarna. Och få fungerande nätter - för oss båda! ;) Håll tummarna för det! :)

Dagarna funkar, och har alltid funkat, som en dröm. Det är nätterna som kinkar lite. Då kan hon ibland plötsligt vakna efter bara 1 1/2 h, och sedan efter 20-45 igen. Proppar i henne om dagarna, och undrar om det verkligen är för lite mat eftersom hon ju sover så gott som helt skarvlöst om dagarna?

Det här med att sträva efter 2-2, innebär det att man ska väcka efter 2h? Jag tänker att om hon bara varit vaken säg 1,15 så kanske hon blir övertrött? I stället ska man sträva efter 2h vakentid, och sedan får sömnen bli 2 eller 2 1/2 h?

Tack för alla svar, hörni! Hoppas solen lyser på er där ni är :)
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Jag älskar också schema!
Tycker det brukar vara ganska lätt att införa schema runt två månader. Vi har gjort som du beskriver, lite påfyllning om man vaknar för tidigt. Mycket hänger ju på att gå upp samma tid. Och ibland får man lägga in en tjugominutare för att få till det. Man brukar ju tidigt märka vid vilken tid på dagen barnet sover sin längsta lur, och det använder man ju när man spikar schemat. Plus att man anpassar schemat efter familjens övriga tider.

Längtar efter schema! :-D
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

saraseptember skrev:11-maten har jag då tänkt ska efter några månader påbörjas allt tidigare, för att förvandlas till nån typ av mellanmål vid ca 10.30 innan stora dagsluren kl. 11.30. Skulle det funka tror du?
Vi hade ocksâ dessa tider, pâ ett ungefär, och i takt med att Lillebror blev stor sâ flöt elvamâlet ihop med vâr lunch (vid typ 10-11 mânader har jag för mig. Jag har aldrig kört med mellanmâl mellan frukost och lunch. Men som sagt av flera kloka :heart:, schemat ska ju passa in i med resten av familjens vanor ocksâ, sâ det finns säkerligen en hel radda lösningar.
saraseptember skrev:Det här med att sträva efter 2-2, innebär det att man ska väcka efter 2h? Jag tänker att om hon bara varit vaken säg 1,15 så kanske hon blir övertrött? I stället ska man sträva efter 2h vakentid, och sedan får sömnen bli 2 eller 2 1/2 h?
Ja, väck efter tvâ timmar tycker jag. Och pressa inte för mycket mot 2 timmar vaken, det är som du säger ofta en rak väg till övertröttheten. Hos oss hade vi vakentid pâ 1 timme och 20 minuter fram till tremânaders dagen, sen gick det finfint att vara vaken i tvâ timmar. :wink:
saraseptember skrev:Hoppas solen lyser på er där ni är :)
âh ja, här har vi typ värmebölja, trodde aldrig att jag skulle bli en sân expert att hitta smâ skuggfläckar när jag är ute och gâr :shock: :lol:

saraseptember

Kattis73: Ja, schema! Längtar också :) Och jag tror lillan skulle må bra av det. Hoppas hon kommer orka var mer vaken vid två månadersgränsen, för just nu sover hon absolut mer än 16,5 h om dygnet. En liten tröttis!

Det låter glädjande att du tycker det gick bra att göra ett schema redan vid två månader :) Ett schema som tillgodoser allas behov i familjen är bara toppen ;)

Sarisparis: Jag har funderat fram och tillbaka hur jag vill göra. Det ena förslaget blir ju att väcka efter 2h, och det andra skulle vara att ta tips från Annas schema för det månadsgamla barnet. I går väckte jag vid 7.30 som vanligt. Sedan följde hon spontant det schemat fram till eftermiddagen, då hon inte orkade vara vaken 2 h, utan krävde läggning efter en timma.

Schemat i min önskade tappning skulle vara ungefär:

7.30-8.30: mat och vaken 1 timme. Bröst x2 eller x3 med byte och umgänge enligt Standardmodellen.
8.30-11.00: sova 2,5 timmar.
11.00-13.30: mat och vaken 1,5 timme.
13.30-15.00: sova 2,5 timmar.
15.00-17.00: mat och vaken 2 timmar.
17.00-19.00: sova 2 timmar.
19.00-22.00: mat och vaken 3 timmar med avbrott för 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.
22.00-4.00: sova natt 6 timmar
4.00-4.20: nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
4.20-7.30: sova 3 timmar till.

Jag tänkte idag försöka med femminuterslur om det blir likadant vid vakenpasset om 2 timmar. Funkar det borde jag hamna rätt för kvällens vakentid, och där kan jag ge 20 mins lur mitt i passet. Hoppas det funkar, liten sover mer än 16,5 timmar per dygn, det brukar vara kring ca 17,5 timmar snarare. Tröttisen! :)

Jag tänker därför att jag börjar med det en vecka, och sedan utvärdera. Det ser även ut att enkelt gå att göra om till ett schema för två-månaders som jag hittat här. Lillan har lite olika rytm, men hon verkar föredra att sova längre lurar mitt på dagen.

Hon äter fortfarande två nattmål, men jag hoppas att med schemat som utgångspunkt kan vi fylla dagen med mat så att de faller bort, som du gjorde :) Tycker du att det tog lång tid att få till det?

Och vad tror du om att prova Annas schema lite försiktigt? Lite orolig för att göra henne övertrött...
saraseptember

Jaha, nu valde lillan själv att vakna efter 2 h... ok, då säger vi väl att vi kör på den modellen då :wink:
saraseptember

Hej igen! :)

Jag har en viktig fråga som jag så skulle uppskatta svar på!

Hur snabbt kan en liten på fyra veckor äta? Jag ger lillan mat, och ofta äter hon ca 5 min därefter paus, och sedan påfyllning samma bröst ca 5 min. Därefter längre paus. Sedan 5 min nästa bröst. Ofta vill hon inte ha mer. Kan hon verkligen få i sig tillräckligt på den tiden? Kan en så liten äta så snabbt? Ibland ligger hon uppåt en kvart, men allt oftare är det bara såna kortisar.

Hon blir jättearg när jag försöker locka till mer.

Så tacksam för svar! :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

saraseptember skrev:Hon äter fortfarande två nattmål, men jag hoppas att med schemat som utgångspunkt kan vi fylla dagen med mat så att de faller bort, som du gjorde :) Tycker du att det tog lång tid att få till det?
Vâra nätter blev i stort sett bättre och bättre och vâr Lillebror sov tolv (ibland 13 :shock: ) timmar innan tre mânader, sâ jag klagar inte. :lol: Du kan kika i min trâd SM hemma hos oss som (mest) handlar om Lillebror om du vill ha alla detaljer. :P
saraseptember skrev:Hur snabbt kan en liten på fyra veckor äta? Jag ger lillan mat, och ofta äter hon ca 5 min därefter paus, och sedan påfyllning samma bröst ca 5 min. Därefter längre paus. Sedan 5 min nästa bröst. Ofta vill hon inte ha mer. Kan hon verkligen få i sig tillräckligt på den tiden? Kan en så liten äta så snabbt? Ibland ligger hon uppåt en kvart, men allt oftare är det bara såna kortisar.
Vâr Lillebror var ocksâ en snabbätare, jag hade sömnen som mâttstock. Och sâ alltid erbjuda ännu lite mera efterrätt. :wink: När de väl fâtt in tekniken sâ kan det gâ ganska fort, det är svârt att svara i minuter, men känner du att bröstet töms sâ har hon ju antagligen ätit ordentligt. 8)
saraseptember skrev:Hon blir jättearg när jag försöker locka till mer.
Dâ tar man en liten paus och erbjuder sen en sprillans ny efterrätt. :P Och blir inte sur om hon inte vill ha, men testar igen efter en liten stund. :wink:

saraseptember

Hej och tack för svar! :)

Om jag använder sömnen som måttstock så verkar hon få i sig. Hon vaknar oftast själv efter 2 h dagtid, men ibland måste jag väcka henne. Jag tror att det är jag som inte alltid kan tolka henne heller. Hon kan låta rätt lika om hon inte vill ha, och om hon vill ha men tycker det inte går fort nog :? . Vill hon inte ha övergår dock det där missnöjesljudet till ilsket skrikande, så efter ett litet tag vet jag ju! ;)

Jag tycker det verkar så skönt att slippa vagna bort nattmål, och istället låta dem försvinna av sig själva. Ska prova det. Kommer väl gå framåt när Skrumpan orkar vara vaken längre pass, och och orkar äta än mer då :) För om natten vaknar hon bara för mat, och somnar bums om :)

Jag har kollat i din tråd lite, och ska läsa hela. Tack! :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"