Resa i 10 timmar med bil 5 månaders!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tierra

När kan man "släppa" mörkläggningen?

Inlägg av Tierra »

Hej!

Det är nu dryga tre veckor sedan jag slutade att ge min lilla Sessa (som blir 5 månader imorgon) mat under nattetiden. Jag upplevde att jag bara "skrämde" henne och att det snarare resulterade i fler uppvak och oro i nattsömnen- så vi gjorde slag i sak och fick strida ett par nätter men med goda resultat. Nu kan jag med GLÄDJE konstatera att Sessan sover som en liten gris nätterna igenom (12 timmar) och äter som en häst på dagtid. Åter igen tacksamhet inför Gudinnan AW!

Nu har jag en fundering kring det här med mörkläggning. Vi har flyttat över henne till ett eget rum nu, då ingen av hennes föräldrar kunde sova ordentligt :lol: , utan låg och lyssnade av minsta lilla smaskande och grymtande ljud. Hon har sovit i kolsvart rum ända sedan jag slutade med nattmatningen. Min fundering är hur länge man ska ha kolsvart i rummet? När börjar det bli "säkert" att bara ha "mörkt" i rummet? Vilka erfarenheter har ni? Är så tacksam för svar.

Vi har även varit på "resande fot" med henne och hon har sovit i flera olika rum (med totalt mörker) och fortfarande sovit nätterna igenom. Folk har nog funderat vad vi har hållit på med, med folie i ena handen och tejprullen i den andre.... :lol: men vad gör man inte för att bevara ett vinnande koncept.
Nu ska vi iväg på en lite längre turné och jag vet inte om vi alltid kommer att ha möjlighet att mörklägga ordentligt hela tiden och så undrar jag när man kan tänka sig släppa "foliet" eftersom önskan är att hon ska kunna sova ändå så småningom.

Åter igen, tacksam för era erfarenheter och synpunkter!

Hälsningar

T
Mamma till Sessan född 120128
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: När kan man "släppa" mörkläggningen?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Min son är 5 och behöver fortfarande ganska mörkt för att sova om det är sommar ljust ute. Men klarar variation bättre.

Tror det är olika från människa till människa. Jag måste själv sova med ögonbindel för att få sömn när det är ljust. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

härligt att höra att det går så bra för er :D .

Gränsen mellan KOLSVART och vanligt mörkt är väl att man när man har KOLSVART inte ser handen framför sig och annars kan det ju variera - allt mellan till att man ser handen framför sig till att det sipprar in ljus i skarvarna mellan fönster och gardin/ att persiennerna släpper igenom ljus, att det kommer igenom ljus gnm dörrspringan... Vi tar det säkra för det orsökra dock och kör helt KOLSVART.

Min erfarenhet ang det här med mörkläggning är att det hänger med en "hela livet" :wink: . Kanske det kommer och går i takt med olika faser, men för de minsta barnen så har det alltid varit så att det är just KOLSVART som gäller eftersom minsta antydan till dagsljus för dem har inneburit vakentid och uppstigning. Mina kids är 2,4 och 6 och vi kör fortfarande med beckmörkt och stängd dörr för alla 3. Vet inte vad som skulle hända om vi inte gjorde det, men jag har ingen lust att testa om jag säger så :wink: .

Jag och min man har oxå kolsvart i sovrummet, det är ff a jag som är superkänslig, vid minsta lilla ljusstrimma så vaknar jag, det är som att kroppen sätter igång automatiskt. Häruppe har vi ljust dygnet runt nu dessutom, så det är bara att bunkra för.

Vissa ÄR känsligare, vissa funkar det bra för hursomhelst tror jag. Men som sagt, man kanske inte vill hålla på och testa (?), vore ju dumt att riskera ngt. Jag tänker ang en liten bäbis, så skulle nog jag köra på ett säkert kort så länge jag bara kan, eftersom hon inte har förmåga själv att sklija olika typer av ljus åt. Sen har det ju mkt att göra med om man sover i samma rum el ej oxå...synintryck stör, så är det :wink: .

Vi ska oxå iväg nu i sommar och bo hos andra och jag är totalt skoningslös och tar med mig egna grejer och tejpar för och fixar och har mig. Å andra sidan får vi den skönaste sömnen sen, så det gör mig nada om de tycker att jag är konstig, det bjuder jag på :thumbsup:

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Tierra

Inlägg av Tierra »

Tack för era svar! Jag håller med att man gärna inte vill "testa" i onödan nu när vi har ett vinnande koncept samtidigt som jag har en önskan att vänja henne med lite "halvmörker". Som det är nu så är det "inte se handen framför sig" som gäller. Men jag skulle som sagt vilja vänja henne med lite variation också. Som min svägerska sa "man kan ju lära dem att somna till Iron maiden men då måste man å andra sidan alltid spela dem för de små..." :roll:

Hursomhelst, tack för era synpunkter och erfarenheter. Nu när jag ändå har er "på tråden" gäller det det samma med ljud för er nattetid? Öppet fönster mkt väsen utanför/ stängt för att kunna sova? Hon sover som en stock vid läggningen och vi tassar verkligen inte för henne men jag tänker främst under natten när även vi sover och div ljud hörs utanför? Vi bor i villaområde så några kvällar i veckan händer det att plötsliga ljud klingar. Antar att det bara är tillvänjning som gäller och ramsa vid ev uppvak!?

Tack!

T
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

De vänjer sig. Min son har sen han var spädis sovit igenom allt ljud bara det är mörkt. Inklusive nyårsfyrverkerier. Han sov över dem i år med. 8) :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
klockan

Inlägg av klockan »

Heh..avs ljud så är det det minsta problemet, och det vet jag många kurbarnsföräldrar som "vittnar om" (även om det såklart finns barn som är känsliga för ljud oxå, men ljud I SIG brukar vara det minsta problemet).

Här sovs igenom allt - fyrverkerier, grannen som står och slipar ute på tomten ca 30 m från vårt hus (ett av barnens sovrum ligger dessutom mot det hållet), takras, dammsugare, traktorer, hundar etc etc.

Man ska absolut leva på som vanligt efter att man lagt barnen :) . Husljud fungerar dessutom som ett besked "vi finns här ute, bössan är laddad". Vi har kört med mkt diskplockande, vattenkokare, micro etc när våra barn vaknat för tidigt/haft svårt att komma till ro.

Tierra

Inlägg av Tierra »

Tackar för era svar! Ok, då kör vi ny natt med öppet fönster och friska vindar! :D. Å så satsar vi på "halvmörker" när vi känner oss trygga med det!

Ni är fantastiska!

Kram

T
klockan

Inlägg av klockan »

Ha det gott!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor 2006

Tierra

Inlägg av Tierra »

Hej! En liten lägesrapport! Tre nätter med "halvmörker" har passerat och Sessan har sovit 12 timmar varje natt! Gillar! :D

Hälsningar

T
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Härligt :thumbsup: :-D
Det underlättar ju ganska mycket om de kan sova i "halvmörker" när man är på resande fot. Håller tummarna för att det kommer funka fortsatt :D

Trevlig sommar! :D 8)

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Tierra

Resa i 10 timmar med bil 5 månaders!

Inlägg av Tierra »

Hej!

Imorgon bär det av på semester med bil i 10 timmar. Vi har aldrig åkt så länge med vår Sessa förrut och hon gillar inte att sitta fastspänd och är vaken i max någon timma innan hon börjar skruva på sig. Vi har tänkt att vi ska bege oss av på hennes "sista vakentid" på 3 timmar innan det är dags för nattsovningen kl. 19.00! Kära vänner skriv gärna om era erfarenheter om att resa långt och hur det har fungerat. Vi gör naturligtvis så här för att hon ska slippa att vara vaken så mycket sedan sova så mkt som möjligt i bilen.

Mina funderingar är alltså;

Kan de sova "för natten" i bilen och går det sedan bra att lägga över dem i sängen (vi kommer ju fram mitt i natten) och att de sedan kan sova vidare?

Tacksam för erfarenheter!

Soliga hälsningar

T
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Resa i 10 timmar med bil 5 månaders!

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Jag sammanfogade dina trådar då vi gärna håller oss till EN tråd när det gäller samma barn. Lättare för oss att hålla koll då :wink: :D
Tierra skrev:Kan de sova "för natten" i bilen och går det sedan bra att lägga över dem i sängen (vi kommer ju fram mitt i natten) och att de sedan kan sova vidare?
När man är på resande fot så kan man inte alltid räkna med att det går så smidigt som det gör hemma. Men eftersom barnen är som små klockor så brukar de somna ungefär på tid ändå vid bilresor och liknande. Min erfarenhet är dock att det inte sovs lika gott i bilen eftersom rörelsefriheten är väldigt begränsad.

När man sedan kommit fram så är det bara att lägga över i sängen. Har barnet vaknat på kuppen så är det bara att lägga barnet och ramsa sig ut, inga konstigheter liksom :wink: . Man får helt enkelt ta det som det kommer och se det som en undantagsnatt och sedan hoppa upp på banan igen när man har kommit fram.

Någon annan kanske har några andra tips och råd?

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Tierra

Inlägg av Tierra »

Tack för ditt svar! Ja, vi får helt enkelt testa och se hur det går. Lovar att dela med mig av erfarenheterna då vi ska tillbaka samma väg om en vecka.... :D

Hälsningar

T
Nat

Inlägg av Nat »

Hej!

Imorgon bär det av på semester med bil i 10 timmar. Vi har aldrig åkt så länge med vår Sessa förrut och hon gillar inte att sitta fastspänd och är vaken i max någon timma innan hon börjar skruva på sig. Vi har tänkt att vi ska bege oss av på hennes "sista vakentid" på 3 timmar innan det är dags för nattsovningen kl. 19.00! Kära vänner skriv gärna om era erfarenheter om att resa långt och hur det har fungerat. Vi gör naturligtvis så här för att hon ska slippa att vara vaken så mycket sedan sova så mkt som möjligt i bilen.

Mina funderingar är alltså;

Kan de sova "för natten" i bilen och går det sedan bra att lägga över dem i sängen (vi kommer ju fram mitt i natten) och att de sedan kan sova vidare?

Tacksam för erfarenheter!

Soliga hälsningar
Hejsan!
Precis som Norasmamma skrev brukar vi se resdagar som undantagsdagar och ta tag i rutinerna när vi kommer fram. Att försöka med olika verktyg att få ett barn att sova fastspänd i obekväm bilbarnstol i x antal timmar på en viss tid när det är ljust och obekvämt är inte att rekommendera. Sover barnet gott så är det bara att gratulera annars tycker jag att en dag är ingen dag... :D

Vi brukar oftast göra så att vi reser på dagen så att morgonen börjar som vanligt och kvällen slutar som vanligt. Detta om resen inte är länge än 10 timmar såklart.
På det sättet får barnen en helt vanlig natt medan dagen blir lite som det blir och dagssömnen blir när barnet så känner. Jag tycker att man kommer tillbaka på rätt körl snabbast på det sättet i och med att nätterna innehåller den viktigaste sömnen och den då förblir orörd.

Stanna ofta, låt barnet vara ute på rastplatser, köp hem såna där osötade skorpor att muta med när det blir pest och pina (dom funkar i timmar). Små roliga leksaker att hänga upp. Solskydd för fönstret. Russin. sköna kläder. Mörklägging för fönstret. Vällingflaska redo tills ni kommer fram.

Lycka till!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"