Laddar inför SHN-kuren, men har några funderingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
H?nsmamma

Laddar inför SHN-kuren, men har några funderingar

Inlägg av H?nsmamma »

Nu har jag snart lusläst igenom SHN-boken för 2:a gången, och känner mig otrooligt laddad inför kuren! Nu till helgen ska det genomföras. Mörkläggande rullgardin är inskaffad, ett preliminärt schema har tagits fram och plommonpuré har kokats :lol: . Det jag funderar på är tupplurarna på dagen...hur gör man när det är -15 grader ute och min käre son ska sova ute i vagnen?! Det känns lite knöligt att lägga honom på mage i åkpåsen (Voksi) :?: I dagsläget somnar han dessutom utan större problem på rygg i vagnen när vi är ute, och kan sova i den upp till 3 timmar i streck.

Hur viktigt är det med eget rum efter kuren? På något sätt skulle jag hellre vilja ha sonen hos oss i sovrummet. Ja, som ni förstår är jag lite "hönsig" av mig när det gäller detta :oops: . Och hur ska vi förresten göra i framtiden när vi åker bort och sover borta, det är ju inte direkt aktuellt att be om eget rum till lille guldklimpen :wink: .?

Under kuren ska man ju undvika alltför mycket aktiviteter och påträngande besök...vad tror ni om babysim? Vi ska ju nämligen köra igång kuren på lördag kväll och vi har babysim på söndag eftermiddag.

Det känns lite pinsamt att behöva ställa så simpla frågor, men jag vill verkligen att det här fungerar. Efter 5,5 månaders ständig sömnbrist börjar jag bli lite lätt "korkad" och det är inte någon kul känsla :?

Jag hoppas verkligen att någon kan ge mig goda råd/svar!

Glada hälsningar
Hönsmamman som laddar inför helgen 8)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt att du är påläst och laddad :lol:

Ja, jag vet att man blir lite "korkad" (eller känner sig) av sömnbrist och trötthet :roll: men mer korkad är du inte än att du försöker lösa samtliga världsproblem på en gång... i förväg. Och det går inte :!:

Du måste förstå att sova hela natten-kuren är en process och ett arbete. De första fyra dygnen följs av en uppföljningsvecka som i sin tur följs av ett par veckor till då allting sätter sig som berget. Det är efter det man kan börja lösa världsproblemen, som t ex hur man gör vid besök borta, var barnet ska sova framöver, etc. Inte nu :shock: :!:

Kuren kräver sitt och ska du/ni lyckas med den enkelt och smidigt krävs att ni gör som det står. Då ska kuren prioriteras framför allt annat - inklusive babysim och bökiga åkpåsar... :lol: som faktiskt får vänta. Åtminstone till efter uppföljningsveckan.

Läs i Tips och inspiration så ser du kanske alternativa lösningar på det du nu ser som "statiskt". Som att barnet ska kläs lätt (med varmt ovanpå), till exempel, och skärmas av för att DU och ni inte ska störa - inte för att du är hönsmammig och orolig (det får bara inte märkas) :!:

Ta också noga del av alla frågorna och svaren i andra halvan av boken; där finns mycket matnyttigt även för åldrarna kring din lilla älsklings :idea: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Lite enklare uttryckt kan man också säga: EN SAK I TAGET :lol:

Kram och LYCKA TILL :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
H?nsmamma

Inlägg av H?nsmamma »

Ja jag vet att jag kanske har lite bråttom! Jag är redan i planeringsstadiet för påskfirandet i fjällen och vill ha lösningen klar redan nu! Men okej, jag ska lugna mig lite och ta en sak i taget :wink: !

Jag återkommer! :lol:

Hälsningar från en Hönsmamma med självklar attityd :wink:
Bild
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Hej hönsmamma! Min lilla tjej 5 mån sover också på rygg i vagnen och det har aldrig varit några problem. Hon sover bara på mage om hon är inne. Så funkar det okej att hon sover på rygg i vagnen kan du nog fortsätta med det!!
Kajsa med tre busungar
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"