Hej Maria!
Jag reagerar på att du faktiskt har rätt mycket sömn till lilla Elias, jag tror absolut att han klarar sig med 45 minuter på eftermiddagen. Om jag räknar rätt blir det då 12h+1,5h+45min+45min=ca 15 timmar, vilket är tillräckligt för en femmånaders enligt Anna. För min egen dotter har hennes sömnrekommendationer alltid varit något i överkant faktiskt (men bättre det än att ha för lite!

, och jag märkte att det var dags att korta ner lurarna precis på det sätt som du nu gjort. Bra uppmärksammat alltså, och bra med tydlig bebis!
Jag kanske skulle ha rekommenderat att du kortade första luren istället för att behålla den härliga stunden på dagen, men om det passar dig att köra på ditt nya schema så göra det. Jag är helt säker på att han dessutom kommer att ta emot de 45 som ges på eftermiddagen och sluta vakna efter 20 nu när han får mindre på dagen. Men som alltid; ge det fem dagar minst.
När det gäller gubben... Jag har en pappa här som älskar att flickan sover hela natten och älskar ensamleken och allt annat, men som är rätt så konservativ och inte vill ändra på nånting (vilket blir tvunget eftersom hon växer...). Han är ingen läsare och har knappt läst en rad i vare sig Barnaboken eller SHN-boken. Det som får honom att lägga henne är att han KAN, och det har han fått lära sig genom att jag har åkt bort. Tryggt för mig att veta är att dottern skiljer på mamma och pappa, han har sitt sätt och det är också okej, till slut.
Det kan vara svårt, men kan du inte försöka att helt enkelt hälsa på nån kompis efter gympan varje måndag och inte komma hem förrän tio-elva? Kanske ett par dagar i rad till och med? Din son vill ju sova, kommer att somna bättre med mindre sömn på dagen också, och helt säkert kommer din man att få lättare att lägga när det har funkat ett par gånger? Din son hör ju dig komma hem, och pappa vet att du kommer och "styr upp", gott och väl innan det känns krisigt sent.
Ramsan lärde jag mig inte förrän min dotter var ca sju månader fast jag tyckte att jag gjort allting rätt. Fortsätt, det kommer bättre tider!
Buffningen är krisverktyg, som du vet. Den kan du, men ska helst inte använda. Solfjädern är underbar för barnet, men än idag blir hon rasande om jag använder den och sen går innan hon somnat. Ingen bra idé alltså... :^o Nu tas den fram om hon är sjuk eller av annan anledning verkligt olycklig och då är det kollossala avsteg; då sitter jag till hon somnat.
Sen håller jag med elinkarlsson, använd forumet och SHN-kompisar, vi hjälper gärna till med pepp. Och tänk på att Elias växer hela tiden, ibland är det lätt att glömma! Redan om en månad kan det vara dags att korta nästa lur, byta till välling, ge mer puré...
Lycka till!