behöver stöd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maria1984

behöver stöd

Inlägg av maria1984 »

jag känner verkligen att jag behöver pepping nu.
denna helgen känns det som att allt har gått åt h---e.
Det brukar göra det när gubben är hemma och allt blir lite ovanligt.
olika saker som är jobbiga nu:

:arrow: Igår låg han och skrek i ca 1 timme efter att vi hade lagt honom för natten. jag försökte med det mesta men ingen hjälpte. Vet inte riktigt om han var ledsen men jag fattar inte vad de var.

:arrow: han vaknar alltid efter 45 min på sin andra lur och han är jätte ledsen och vi har verkligen försökt "kura" honom här men det funkar inte. Han ska sova 1,5 tim. Kanske ska försöka korta den istället, men då känns det som att han har vunnit.

hans schema är nu är:
07:00 morgon och ersättning
9:30 sova 1,5 tim sen halv burk mat och halv flaksa ersättning
13:00 sova 1,5 tim sen ersättning
16:30 sova 45 min sen gröt
19:00 ersättning och sen sova

hans nya schema blir då
att jag kortar eftermiddagen till 45 min, men det känns som ett stort hopp från 1,5 tim till 45 min.
och sista luran från 45 min till 20 min eftersom han aldrig soer längre än en halvtimme där.

en fråga till
är det viktigt att man väcker varje gång och är där snabbare än att dom hinner säga till.

är det någon som hinner hjälpa till med detta
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D "då känns det som att han har vunnit" - du tror väl inte en liten femmånaders ägnar sig åt maktkamp :?:

"jag försökte med det mesta men ingen hjälpte." Vad är "det mesta" :?:

Nej, det är inte viktigt att man väcker varje gång. Alls. Ett gott kurat litet barn vaknar utsövd och glad.

Får jag be dig läsa på allt som står i introduktionerna här på sidan :?: För pepp och för en renare, säkrare, gladare Attityd av självklarhet :?: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
maria1984

Inlägg av maria1984 »

hej
med det mesta menar jag
ramsa. den tog inte
solfjädern: hjälpte för stunden men han blev ledsen direkt när jag gick ut.
buffade lite men det hjälpte verkligen inte.

igår när jag kom hem från gympan strax efter 20 så var han fortfarande vaken och ledsen. Han ska sova 19:15. Jag blir alltid ite nervös när han skriker upp sig så för jag har aldrig buffat honom, vi kurade honom i vagnen och sen vi började använda spjälsängen så har det inte behövts att buffa.

Jag ska korta eftermiddagsluren till 45 minuter.
kram maria
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

Hej Maria,
Min Emil är nästan lika gammal som din lilleman och vi kurade för 3 veckor sedan. Det gick bra, givetivis med motsättningar och jag känner igen din osäkerhet litegrann. Men problemet är nog att Elias också gör det! Och då blir han lika osäker han..

Men.. det gäller att bestämma sig själv och göra sig av med sina egna tvivel. Jag har inte boken, utan läste massor här på forumet- satt varje morgon och läste fast jag var skittrött efter jobbiga kurnätter.

Emil har sovit bra under dagtid fram tills han blev ca 5 mån. Jag bestämde mig då för att kura, samt att jag ville bli av med nattamning. Det har ni ju redan klarat av, ett problem mindre!! Men som du säger, de vaknar ofta efter 20 eller 45 minuter. De flesta bebisar har samma sovrytm, men kurade barn lär sig att somna om själva och vaknar inte och är ledsna. Jag ser det så här - när Emil vaknar och är ledsen, grinig eller sur så betyder det att han inte är utvilad. Detta händer ofta efter 20 el 45 minuter. Han VILL somna om men kan inte. Då blir han frustrerad och gråter. Ramsan hjälpte inte dagtid först, men nu börjar han bli lugn av den och då kan han somna om. Ibland tar det 15 minuter av mer eller mindre arga-ledsna småskrik, men jag går inte in i rummet dagtid, utan ramsar utanför dörren och pysslar vidare med det jag sysslar med. Oftast somnar han om och vaknar gladare runt tiden han ska vakna. Jag behöver oftast inte väcka honom, han vaknar och ligger och jollrar för sig själv.

Får du moraliskt stöd av någon i kurandet? Det är så viktigt tycker jag att kunna prata av sig, man blir ju helt fixerad vid sömn och ramsor..

Det tar ett tag innan de fattar det här med ramsan, men när den väl sitter så funkar den som en fjärrkontroll. Man kan distribuera tröst och lung på avstånd, vilket inte stör lika mycket. Men jag måste säga att under kurnätterna var jag inne och vände alldeles för många gånger, men det fattade jag först i efterhand.

Ge inte upp - det funkar, jag lovar! MEN, bestäm dig för vad du vill och be om stöd i detta av övrig familj. Då kommer Elias att fatta vad som gäller och bli glad och lugn av detta. För oss har en riktig revolution inträffat hemma, Emil somnar utan att gråta - något som vi efter 5 månaders jobbiga läggningar aldrig trodde var möjligt. Han vaknar nästan aldrig på nätterna längre, det från att ha ätit 2-5 gånger på natten så sent som i julas!

Pepp, pepp och mera pepp, ni kommer klara detta. Läs på som Anna säger och tänk att du gör det för Elias skull, du vet om det och han kommer fatta det snart...

MVH
Elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
maria1984

Inlägg av maria1984 »

tack för svar

vi kurade för snart 2 månader sen och allt har gått prickfritt tills nu känns det som, så det kan ju vara schemat som är fel.
Nätterna sover han helt men det är läggningen som nu har börjat trassla, han har alltid skrikit lite innan han har sommnat men nu så är det så länge typ en timme.

jo vi är ett gäng här som kurar så vi stöttar varandra. Det är väl kanske lite jobbigt med gubben eftersom inget funkar när han är hemma. Jag vill att han ska lägga och så då så att han också kan det men då blir elias så Ledsen, han är ju inte van vid att han gör det.
Så varje måndag känns det som att jag minikurar

maria
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
elinkarlsson

Inlägg av elinkarlsson »

aha, då förstår jag situationen.. men en fråga - du säger att du vill att din man lägger elias. vill han inte det själv? kanske är det det som är problemet? barn är ju så känsliga för vibrationer. varför är det så viktigt att din gubbe tar läggning ifall det gör er alla upprörda? kan han inte ta andra viktiga grejer som mat, bad etc. ifall han (ni) vill ha delaktighet på måndagar??

mvh
elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
maria1984

Inlägg av maria1984 »

anledningen till att jag vill att han ska lägga Elias är att jag vill att han ska göra det ibland också eftersom jag inte är hemma alltid. Så att han kan det då

Jag vet inte vad det är som har hänt med Elias eftersom han skriker mer, men nu har jag ändrat schema så får jag se om några dagar om det har blivit bättre
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Lisa S

15 timmar?

Inlägg av Lisa S »

Hej Maria!

Jag reagerar på att du faktiskt har rätt mycket sömn till lilla Elias, jag tror absolut att han klarar sig med 45 minuter på eftermiddagen. Om jag räknar rätt blir det då 12h+1,5h+45min+45min=ca 15 timmar, vilket är tillräckligt för en femmånaders enligt Anna. För min egen dotter har hennes sömnrekommendationer alltid varit något i överkant faktiskt (men bättre det än att ha för lite! :wink:, och jag märkte att det var dags att korta ner lurarna precis på det sätt som du nu gjort. Bra uppmärksammat alltså, och bra med tydlig bebis! :D

Jag kanske skulle ha rekommenderat att du kortade första luren istället för att behålla den härliga stunden på dagen, men om det passar dig att köra på ditt nya schema så göra det. Jag är helt säker på att han dessutom kommer att ta emot de 45 som ges på eftermiddagen och sluta vakna efter 20 nu när han får mindre på dagen. Men som alltid; ge det fem dagar minst.

När det gäller gubben... Jag har en pappa här som älskar att flickan sover hela natten och älskar ensamleken och allt annat, men som är rätt så konservativ och inte vill ändra på nånting (vilket blir tvunget eftersom hon växer...). Han är ingen läsare och har knappt läst en rad i vare sig Barnaboken eller SHN-boken. Det som får honom att lägga henne är att han KAN, och det har han fått lära sig genom att jag har åkt bort. Tryggt för mig att veta är att dottern skiljer på mamma och pappa, han har sitt sätt och det är också okej, till slut. :roll:

Det kan vara svårt, men kan du inte försöka att helt enkelt hälsa på nån kompis efter gympan varje måndag och inte komma hem förrän tio-elva? Kanske ett par dagar i rad till och med? Din son vill ju sova, kommer att somna bättre med mindre sömn på dagen också, och helt säkert kommer din man att få lättare att lägga när det har funkat ett par gånger? Din son hör ju dig komma hem, och pappa vet att du kommer och "styr upp", gott och väl innan det känns krisigt sent. :?

Ramsan lärde jag mig inte förrän min dotter var ca sju månader fast jag tyckte att jag gjort allting rätt. Fortsätt, det kommer bättre tider!

Buffningen är krisverktyg, som du vet. Den kan du, men ska helst inte använda. Solfjädern är underbar för barnet, men än idag blir hon rasande om jag använder den och sen går innan hon somnat. Ingen bra idé alltså... :^o Nu tas den fram om hon är sjuk eller av annan anledning verkligt olycklig och då är det kollossala avsteg; då sitter jag till hon somnat.

Sen håller jag med elinkarlsson, använd forumet och SHN-kompisar, vi hjälper gärna till med pepp. Och tänk på att Elias växer hela tiden, ibland är det lätt att glömma! Redan om en månad kan det vara dags att korta nästa lur, byta till välling, ge mer puré...

Lycka till!
Lisa
maria1984

Inlägg av maria1984 »

tack, precis vad jag behövde
jag kortade eftermiddagen eftersom det är den han har krånglat med mest, och ja jag vet att jag har haft lite mycket sovtid men jag har tyckt att han var varit gnällig men har kommit på att det är ju för att det är hans sovtider, nu när han har vant sig vid 2,5 tim vakentid på eftermiddagen så är det ingen skillnad.

Angående gubben så kör han lastbil och kommer nästan alltid hem när barnen sover på kvällarna därför vill ju jag att han ska ta det på helgerna så att dom får vänja sig vid ddet också men jag tror att det är lite för långt mellan gångerna. Annars tycker han att detta har varit jättebra. Han har inte heller läst något för han hatar det men jag har läst lite för honom och det har funkat bra

än en gång tack för stöd
maria
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lisa S :D Utomordentligt :wink: :lol:

:D Läs och lär, maria1984 :D Det här blir så lugnt och fint :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!: