Måste sova på sidan- hur göra?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SaraMilana

Re: Måste sova på sidan- hur göra?

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Ibland är det ett steg fram och fyra tillbaka. Men då gäller det att komma ihåg att detta varar inte för alltid och snart tar ni ett par steg framåt igen!
Love2 skrev:Jag har slutat amma. Ska jag då köpa napp storlek större (2:a heter den nog) samt Nan 2?
:thumbsup:
Love2 skrev:Instämmer helt i att vi ramlat ner i övertröttheten så det var ett bra tips. Hon klarar max 1,5 timme vakentid så det har hjälpt att tänka 1,5 timme vaken och 1,5 timme sömn. Vill gärna göra ett schema nu men har svårt att förstå hur det ska gå till när hon klarar så korta vakenstunder.
Jag har en riktig tröttis här hemma och det tog ett bra tag innan hon orkade vara uppe i två timmar, så jag gjorde ett schema åt henne med fyra lurar. Det går det också! :)
Love2 skrev:Jag ska erkänna att jag sista dagarna gått långa promenader vid 2 av sömnpassen för att jag vill att hon ska få sova. Annars har vi en jättekinkig bebis.
Det tycker jag är en jättebra lösning just nu! Man måste inte få till allting på precis en gång, det kan komma lite efterhand.
Love2 skrev:Behöver tips angående vagningen. Jag gör en miljon husljud och låter henne verkligen protestera men hon skriker upp sig nästan direkt och sedan går det bara utför. Jag vagnar henne tyst och slutar så fort hon tystnat men ofta somnar hon mitt i skriket. Tycker hon låter mest arg och har prövat att vänta över en minut då kommer panikskriket och då känner jag inte att det är rätt att vänta längre.
Susan är klok som en bok och har skrivit så fint om vagning, så jag klipper in det här:
SusanD skrev:Det här är ett sätt att gå för att få lilla barnet att verkligen lita på att du finns där och håller vakt.

Då gäller det att få till en dialog/kommunikation med vagningen och jag ska försöka förklara hur jag då går tillväga. Du får hojta till om något är oklart så förklarar jag igen.

Lägg lilla barnet tillrätta i vagnen, sätt på filten, skaka i handtaget och så dunkar en gång i handtaget. Både skaket och dunket ska vara rejäla och bestämda, ingen plats för någon tvekan här inte.

Vänta och låt lilla barnet reagera, blir det gråt så är du bums där och svarar med antingen några vagningsdrag som du avslutar med skak och dunk i handtaget. Vagningen ska du sluta med bums barnet tystnar, inte vänta på att han andas lugnt eller är totalt avslappnad i kroppen.

Drar han igång igen är du bums där med kort vagning, skak och dunk.

Om han drar igång igen med med lite lägre intensitet kan det räcka med ett skak och ett dunk i handtaget för att med bestämdhet förklara att du håller vakt, du har koll, och han kan sova gott.

Även om detta kan kännas som att du inte backar så är det precis det du gör. Du finns där bums för att tala om att allt är lugnt och slutar med dina insatser så fort han tystnar. Räkna med att du får hålla på med denna form av kommunikation vid några läggningar innan han verkligen litar på dig.

Att backa och låta lilla barnet skrika är ingen bra väg att gå, då föds bara mer oro hos alla inblandade parter.
Styrkekram! :heart:
Love2

Inlägg av Love2 »

Tack SaraMilana- du minns möjligtvis inte hur schemat såg ut med 4 lurar? Hur gjorde du med maten?
Barn 1 född 060611- sant BB-barn som sov 10 tim natt vid 3 månaders ålder
Barn 2 född 120413- opererad vid födseln och kan inte ligga på mage:-(

"Bonusbror"(fosterbarn) född 051012
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vårt tremånadersschema hade fyra lurar, men där är ni ju inte riktigt än. Då körde vi 11,5-45-2-45-20. Jag halkade in på forumet när liten var 2,5 månad, så vi satte inget schema innan dess.

Här är lite inspiration för ett tröttis på 2 månader:
2 mån (16 timmar)
11-1,5-2-1,5
12-1,5-2-45
11-45-3-45-45
Kanske det sista alternativet vore något för er?

Det var lite pyssligt att få till mattiderna vill jag minnas, särskilt som min tjej bara åt när hon var nyvaken... :lol: :?

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"