Hej- nu är jag desperat efter hjälp och stöttning.
Lilltjejen är nu 8 veckor imorgon (och 2 månader om en vecka) och vi har kört verktygen med vagning och standardmodellen sedan i lördags med mycket magert resultat
Jag har ju inget schema utan kört efter 2 tim vaken och 2 tim sömn nu såhär i början och skrivit upp hur det går för att försöka utröna vilket rytm som hon har för att sedan kunna göra ett schema efter ngn vecka.
Tyvärr börjar jag bli helt knäckt. Hon har på dessa dagar endast sovit 3 lurar som varat 45 min. Alla andra apss har jag vagnat och vagnat och vagnat till dödagar. Hon har max sovit 5 eller 20 min (om det velat sig väl).
Jag känner mig trygg med att jag har rätt vagningsteknik (praktiserat den med stor framgång på storebror) och hon tystnar effektivt när jag vagnar.
Jag tycker också att jag backar och låter henne reagera och protestera innan jag börjar vagna igen. Jag vagnar tills hon tystnar och sedan slutar jag direkt med den klassiska skakningen. Ibland har jag testat att vagna några ggr till innan jag slutar för att säkerställa att hon kommer ner i varv. Slutligen har jag också idag testat att vagna ngn minut efter det hon tystnat för att se om jag var för snål med vagningen.
Inget av ovanstående har hjälpt ett endaste dugg. Hon bara skriker
Någonstans verkar jag göra fel eftersom det inte fungerar.
Lilltjejen har ett grymt temprament (något som många kommenterat både på BVC och bland vår familj och vänner) och kan skrika upp sig rejält vid blöjbyten och påklädning. Så fort man tar upp henne och slutar med att exempelvis ta på en body så slutar hon så det rätt uppenbart att det är humöret som gör att hon skriker som en galning och till slut kommer det som maken döpt till "panikskriket" då hon skriker på ett sätt som jag aldrig hört ngt annat barn skrika.
Inatt lät jag faktiskt henne upp sig till "panikskriket" för att se om jag vagnat för tidigt. Jag lät henne skrika i säkert 1,5-2 min innan jag vagnande. Då räckte det med 3 vagningar sedan var det som att trycka på en knapp och hon slutade och somnade tvärt.
Tyvärr så hade vi då dansat vår vagningsdans läääänge och jag tror att hon faktiskt somnade av utmattning och inte av att jag lät henne protestera rejält.
Jag är van vid storebrors reaktion som var protester och gnöl och att han kunde skrika upp sig ibland men att det ganska så snabbt (efter några dagar) kunde hända på vissa sovpass att han gnölade och protesterade men sedan faktiskt somnade om av sig själv om jag inte vagnade. När det hände så gav det energi att man var på rätt väg. Lilltjejen kan börja med att gnöla men väldigt snabbt skriker hon upp sig och vagnar jag inte där så kommer panikskriket.
Hon får rejält med mat så där är inte problemet. För att säkerställa att det inte är orsaken så har jag nu i 2 dygn pumpat ut och istället gett ersättning alla målen. Detta för att förvissa mig om att hon får tillräckligt med mat samt gett ersättning istället för att veta att bröstmjölken inte är för tunn. Hon äter cirka 140 ml per mål och jag trugar mig igenom hela mattimmen.
Hon blir extremt trött redan efter 1,5 timmes vakentid. Ofta får jag lägga henne inom 1,75 tim alternativt måste jag ge henne en 5-minutare för att hon ska klara av hela vakenpasset. Mao så blir hon ju trött.
I måndags åkte vi tåg under 2 av hennes sovpass och då sov hon gott hela passen pga tågets skakningar. Trots detta så blev hon ändå kanontrött efter 1.5 min.
Kan också tilläggas att jag vagnat som en besatt på natten fram till 03.30 då jag bestämt att det ska vara nattmål. Samma dåliga framgång där. Hon har vaknat vid 02.30 alla nätter utom första natten och därefter ar jag vagnat i en timme innan jag gett mat. Efter det har hon sedan haft svårt att somna om och inatt tog det över 30 min innan hon kom till ro (efter att ha skrikit panikskriket).
Snälla hjälp mig. Känner mig helt villrådig och storebror är ledsen för att jag är så trött och inte hinner med honom.
Jag är rädd för att det är magläget som är nyckeln till sömnen och eftersom hon inte får ligga på magen (eller ryggen) pga sn operation är vi helt hänvisade till sidoläget.
Knäckt mamma!