Måste sova på sidan- hur göra?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Love2

Måste sova på sidan- hur göra?

Inlägg av Love2 »

Hej,
Min dotter är född 120413 (7 v idag) men blev akut opererad och kan därför inte ligga på magen pga detta. Vi har därför fått en speciell kilkudde som gör att hon endast kan ligga på sidan.

Hon sover extremt dåligt. Gnäller hela dagarna och sover superdåligt på natten.

Vi har en äldre dotter som är ett barnaboksbarn och sov 10 tim per natt från det hon var 3 månader (och sen naturligtvis 12 tim från 4 månaders ålder) så jag vet att alla råd här på forumet verkligen fungerar. Dock så känner jag mig lite knäckt av vår situation eftersom jag känner att lilltjejen berövas sin goda sömn pga att vi inte kan lägga henne på magen och det känns som magläge är nyckeln till sömnen.

Som det är just nu har jag bara försökt följa hennes rytm (som inte finns :cry: ) och endast försökt styra upp med 2 tim sömn och 2 tim vaken. Dock sover hon endast i babybjörnen på dagarna (japp, obekvämt för oss båda) och på natten är det ett evigt viftande med armarna och svårt att somna om efter matningarna.

Hon har även lite magknip (värst på morgonkvisten då det pruttas och stånkas i flera timmar ibland mellan amningen vid 5 och innan det är morgon vid 7-8-snåret).

Vad tror ni alla erfarna mammor; kan jag ändå ge mig i kast med att införa schema etc och tro att sömnen ska komma då hon inte kan sova på magen? Jag är rädd för att attityden ska svikta eftersom jag vet att magläget var en nyckel för min äldre dotter att hitta rätt i sömnen.

Enligt läkarna behöver hon använda kilkudden tills hon är minst 6 månader och just nu känner jag inte att jag orkar vänta tills dess. Jag är övertygad om att allt kinkande på dagarna är pga för lite sömn och magknip.

TACKSAM för all hjälp!

Trött mamma
Barn 1 född 060611- sant BB-barn som sov 10 tim natt vid 3 månaders ålder
Barn 2 född 120413- opererad vid födseln och kan inte ligga på mage:-(

"Bonusbror"(fosterbarn) född 051012
Cony

Re: Måste sova på sidan- hur göra?

Inlägg av Cony »

Hej!

Grattis till dottern! :heart: Tråkigt med operation på en sån liten skrutt...

Självklart ska du införa schemat trots att hon inte kan ligga på mage för tillfället. MAT är mer nyckel än magläge, skulle jag säga. :wink: När min son är riktigt mätt somnar han tillochmed fastspänd i bilbarnstolen, så nog tusan ska det gå att sova gott och länge på sidan också. Kanske det går att bulla upp med lite kuddar eller så, så att dom små fäktande armarna får lite mindre utrymme att fäkta på? Små brukar ju gilla att ha det trångt. :)

Seså, styr upp det här nu, du har ju tydligen gjort det med utmärkt resultat förr :thumbsup:

Fler kommer säkert med goda råd, detta var åtminstone mina tankar. :)

/Cony
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen hit! :D

Grattis till dottern säger jag också! :heart:

Du har fått ett finfint svar av Cony! =D> Jag kan bara instämma, visst blir det folk av sidosovare också! Mat är den viktigaste nyckeln, och du har uppenbarligen lyckats fint med SM tidigare, så släng bort sidosovar-vargen, putsa upp Attityden och kör igång säger jag! :wink:
Vi finns här som stöd och bollplank så fort du har frågor eller bara behöver pepp! :heart:

Kram!
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Och grattis till lillasyster! :)
Jag instämmer med föregående talare om att det absolut går att sova gott även på sida. Vår dotter sov på sida första tiden och sov gott bara hon hade magen mätt.
Vi använde oss av gammal hederlig inlindning - eller vad det nu heter på svenska.. :)
Använd sjal eller bomullsfilt - typ swaddleme för att linda in lillen till ett litet paket.
Det lugnade ner vår dotter massor för en tid då armar och ben fäktade omkring för mycket. Hon var för tidigt född, så det rekommenderades att hon skulle känna sig "hopknycklad" :)
Vi rulllade en filt till en lång korv och hade den i spjälsängen för att laga ett bo kring henne så hon inte kom åt att svänga och kränga för mycket heller.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Love2

Inlägg av Love2 »

Åh tack för all peppning. Imorse körde vi igång storstilat kl 7 med Standardmodell och 2/2 (2 tim vaken och 2 tim sömn). Tänkte köra så i en dryg vecka tills hon blir 2 mån den 13:e juni och sedan införa 8 tim natt och schema då jag har lite bättre koll på hur hennes naturliga rytm egentligen är.

Känns så skönt att nu är det jag som har koll och kontroll och vi slipper "följa henne" utan istället är det vi som leder :D .

Dagen har gått över förväntan. Hon har somnat nästan direkt men sedan har det naturligtvis varit en ganska frekvent vagnande sista timmen på varje sovpass. Jag har backat ganska rejält efter varje vagning och några ggr har hon klarat av att somna om själv efter lite gnöl, så jag är nöjd såhär första dagen.

Kan dessutom tillägga att det verkar fungera utmärkt med sidoläge och kilkudden att vagna henne, vilket känns tryggt. Beslöt mig även för att plocka bort nappen. Hon har ändå inte varit så förtjust i den och igårkväll när jag testade att vagna henne så vaknade hon så fort nappen ramlade ut så då ryckte jag den för att slippa framtida problem.

Attityden är med andra ord på plats och nu ska vi bara klara av att köra såhär i några veckor, så hoppas jag det faller på plats. Återkommer säkert för att få lite mer pepp framöver när attityden behöver en skjuts framåt för att klara av att ta projektet i mål.

Trevlig lördag till er alla- själv kommer jag nog att vagna mycket :cry:

Trött Mamma som hoppas bli Pigg mamma framöver

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Måste bara få säga WOW!!!! Vilken attityd! :mrgreen: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cony

Inlägg av Cony »

OJ vad snyggt :!:

Heja! =D>
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Love2

Inlägg av Love2 »

Tack- är själv förvånad över att det gått så bra. Igårkväll lade jag henne redan kl 21 och kände mig extrem tveksam till att hon skulle somna, men jag valde att lita till modellen istället och intog rätt attityd. Döm om min förvåning om hon somnade inom en kvart. Sedan vaknade hon efter 45 min och det tog cirka en timme innan hon somnade om men sedan sov hon till 05 :shock: . Detta har aldrig hänt innan. Då hade hon varit utan mat i nästan 8 tim!

En kort fråga: idag har hon blivit supertrött redan efter en timmes vakentid både efter lunchsömnen och nu på em. Det har varit stört omöjligt att hålla henne vaken. Jag gav henne en 5-min powernapp. Visst är det ok?

Tack för ert stöd!

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vad fint ni jobbar, heja heja! =D> =D> =D>
Love2 skrev:En kort fråga: idag har hon blivit supertrött redan efter en timmes vakentid både efter lunchsömnen och nu på em. Det har varit stört omöjligt att hålla henne vaken. Jag gav henne en 5-min powernapp. Visst är det ok?
:thumbsup:
Love2

Inlägg av Love2 »

Tack för era svar. Inatt kom ytterligare en fråga upp där jag behöver vägledning.

Lilltjejen är 2 månader först om 1,5 vecka. Det tolkar jag som att jag ännu inte kan "kräva" 8 tim sömn utan att hon fortfarande bara ska klara 6-7 tim innan det är dags för mat på natten.

Förra natten var inget problem, då sov hon nästan 8 tim innan nattmålet. Inatt däremot vaknade hon redan 2.30 (efter 5 tim). Då vagnade jag till 3.30 för då hade det gått 6 tim sedan nattslurken. Var jag för "petig"? Skulle jag gett nattmålet redan halv 3?

Jag valde att vagna istället, men det var en kamp och sved i mammahjärtat och jag är osäker på om jag gjorde rätt. Å andra sidan så var jag rädd att hon skulle vakna ytterligare en gång och vilja ha mat innan det var morgon (typ vid 05) om jag gav mat redan 02.30.

Tacksam för era åsikter!

Mamma sov sovit nästan 7 tim inatt :)

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Love2 :D Varmt välkommen säger jag med!

Vad impad jag blir av hur du styr upp det hela, kanonbra jobbat! :thumbsup:
Love2 skrev:Inatt kom ytterligare en fråga upp där jag behöver vägledning.
Nattetid är man verkligen sig själv närmast och det finns en hel rad exempel här pâ forumet att det kan gâ mycket bra hur man än väljer att lägga upp nätterna. Vissa föredrar att ställa klockan och hâlla sig till det. Det har ju klara fördelar med att man fâr väcka sâ att bebisen fâr bevis pâ att föräldrarna har koll samt att man kan optimisera mattiden nattetid sâ att frukosten hamnar pâ rätt tid i sin tur.
Andra, som jag, är sâ lata att det inte gâr att tänka tanken pâ att ställa en väckarklocka nattetid. Jag har helt enkelt tagit nätterna som de kommit, matat när det behövts (men noga lyssnat innan, är det "bara" gnöl sâ är det risk att man stör om man rycker upp och matar vid minsta pip). För bâda mina minsta (vi upptäckte Anna lite sent för Storebror) har jag haft väldigt fria nätter och bâda har satt sina nätter själva utan att jag gjort nâgot aktivt.

Fundera pâ hur du vill ha det och kör sen pâ det.

Love2

Inlägg av Love2 »

Hej- nu är jag desperat efter hjälp och stöttning.

Lilltjejen är nu 8 veckor imorgon (och 2 månader om en vecka) och vi har kört verktygen med vagning och standardmodellen sedan i lördags med mycket magert resultat :cry:

Jag har ju inget schema utan kört efter 2 tim vaken och 2 tim sömn nu såhär i början och skrivit upp hur det går för att försöka utröna vilket rytm som hon har för att sedan kunna göra ett schema efter ngn vecka.

Tyvärr börjar jag bli helt knäckt. Hon har på dessa dagar endast sovit 3 lurar som varat 45 min. Alla andra apss har jag vagnat och vagnat och vagnat till dödagar. Hon har max sovit 5 eller 20 min (om det velat sig väl).

Jag känner mig trygg med att jag har rätt vagningsteknik (praktiserat den med stor framgång på storebror) och hon tystnar effektivt när jag vagnar.

Jag tycker också att jag backar och låter henne reagera och protestera innan jag börjar vagna igen. Jag vagnar tills hon tystnar och sedan slutar jag direkt med den klassiska skakningen. Ibland har jag testat att vagna några ggr till innan jag slutar för att säkerställa att hon kommer ner i varv. Slutligen har jag också idag testat att vagna ngn minut efter det hon tystnat för att se om jag var för snål med vagningen.

Inget av ovanstående har hjälpt ett endaste dugg. Hon bara skriker :cry:

Någonstans verkar jag göra fel eftersom det inte fungerar.

Lilltjejen har ett grymt temprament (något som många kommenterat både på BVC och bland vår familj och vänner) och kan skrika upp sig rejält vid blöjbyten och påklädning. Så fort man tar upp henne och slutar med att exempelvis ta på en body så slutar hon så det rätt uppenbart att det är humöret som gör att hon skriker som en galning och till slut kommer det som maken döpt till "panikskriket" då hon skriker på ett sätt som jag aldrig hört ngt annat barn skrika.

Inatt lät jag faktiskt henne upp sig till "panikskriket" för att se om jag vagnat för tidigt. Jag lät henne skrika i säkert 1,5-2 min innan jag vagnande. Då räckte det med 3 vagningar sedan var det som att trycka på en knapp och hon slutade och somnade tvärt.

Tyvärr så hade vi då dansat vår vagningsdans läääänge och jag tror att hon faktiskt somnade av utmattning och inte av att jag lät henne protestera rejält.

Jag är van vid storebrors reaktion som var protester och gnöl och att han kunde skrika upp sig ibland men att det ganska så snabbt (efter några dagar) kunde hända på vissa sovpass att han gnölade och protesterade men sedan faktiskt somnade om av sig själv om jag inte vagnade. När det hände så gav det energi att man var på rätt väg. Lilltjejen kan börja med att gnöla men väldigt snabbt skriker hon upp sig och vagnar jag inte där så kommer panikskriket.

Hon får rejält med mat så där är inte problemet. För att säkerställa att det inte är orsaken så har jag nu i 2 dygn pumpat ut och istället gett ersättning alla målen. Detta för att förvissa mig om att hon får tillräckligt med mat samt gett ersättning istället för att veta att bröstmjölken inte är för tunn. Hon äter cirka 140 ml per mål och jag trugar mig igenom hela mattimmen.

Hon blir extremt trött redan efter 1,5 timmes vakentid. Ofta får jag lägga henne inom 1,75 tim alternativt måste jag ge henne en 5-minutare för att hon ska klara av hela vakenpasset. Mao så blir hon ju trött.

I måndags åkte vi tåg under 2 av hennes sovpass och då sov hon gott hela passen pga tågets skakningar. Trots detta så blev hon ändå kanontrött efter 1.5 min.

Kan också tilläggas att jag vagnat som en besatt på natten fram till 03.30 då jag bestämt att det ska vara nattmål. Samma dåliga framgång där. Hon har vaknat vid 02.30 alla nätter utom första natten och därefter ar jag vagnat i en timme innan jag gett mat. Efter det har hon sedan haft svårt att somna om och inatt tog det över 30 min innan hon kom till ro (efter att ha skrikit panikskriket).

Snälla hjälp mig. Känner mig helt villrådig och storebror är ledsen för att jag är så trött och inte hinner med honom.

Jag är rädd för att det är magläget som är nyckeln till sömnen och eftersom hon inte får ligga på magen (eller ryggen) pga sn operation är vi helt hänvisade till sidoläget.

Knäckt mamma!

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Love2 :D

Jag har kort om tid, men jag slänger in tvâ tankar om det du berättar.
Love2 skrev:Hon blir extremt trött redan efter 1,5 timmes vakentid. Ofta får jag lägga henne inom 1,75 tim alternativt måste jag ge henne en 5-minutare för att hon ska klara av hela vakenpasset. Mao så blir hon ju trött.
Jag tror att ni har rasat rakt in övertröttheten och dâ blir det ÄNNU svârare att komma till ro och verkligen sova lugnt och skönt. Vâr Lillebror klarade inte mer än 1 timme och tjugo minuter tills han blev tre mânader. Vi lâg mer pâ 1,5-1,5 än 2-2 och det gick fint det med. Sâ pressa inte för hârt. :heart:
Love2 skrev:Kan också tilläggas att jag vagnat som en besatt på natten fram till 03.30 då jag bestämt att det ska vara nattmål. Samma dåliga framgång där. Hon har vaknat vid 02.30 alla nätter utom första natten och därefter ar jag vagnat i en timme innan jag gett mat. Efter det har hon sedan haft svårt att somna om och inatt tog det över 30 min innan hon kom till ro (efter att ha skrikit panikskriket).
Lite samma tankar här. Vad tror du om mina funderingar i mitt tidigare inlägg om att vara lite mindre klockblind nattetid? Alltsâ mata när hon vaknar vid 2.30? Jag tror att det skulle öka chanserna till ett lugnare nattmâl och en skönare insomning sen. Just de där panikskriken du beskriver lâter ju inte som nâgon vidare sängfösare. :wink:

Mâste rusa nu, nâgon annan fâr jättegärna fylla pâ med mera pepp!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tror ju då att det är 7-8 v ökningsperiod på G ihop med att har man liksom vant sig att sova i rörelse, så kan vissa somliga envisa ha svårt att somna utan rörelse, det tar TID.

Om du bara tänker ge flaska så vill jag rekommendera att du byter napp till större, om du ammar också så amma ordentligt först, fyll på med pumpad BM och sen ersättning om det känns bäst för dig.

Jag har en sån där som du beskriver, han skrek som en stucken gris om inte vagnen var i rörelse, och jag fick faktiskt sluta med vagn helt för att ta mig ur. Han fick läggas i spjälsäng där han hade svängutrymme med armarna och kunde byta sovställning lättare.

Sen gjorde faktiskt min man så att när jag stod där och buffade och överarbetade det hela så hämtade han mig och stängde in oss på toa en gång. 18 sekunder tog det att bli tyst och en skön suck hördes.

Så nyckeln för oss? HUSLJUD, rejäla sådana och egen säng.

Det är olika för alla och tipsen är lika många som har kört SM och nyckeln är också olika för alla.

Man får helt enkelt bestämma sig för att just detta exemplar skall behandlas som följer.... och sen köra på det. typ.

Men just nu kan det vara så att ökningsperioden inte är över... tänk på att du har hela 1,5 timme på dig att mata och att hålla vaken 2 timmar är inget måste. SM är en ryggrad, men du måste ha musklerna att hålla kroppen uppe. Så det är ingen regelbok.

Månad 1 - lära sig äta som folk
Månad 2 - lära sig sova som folk
Månad 3 - sluta bli vagnad och buffad för mycket
Månad 4 - klara av att sova utan mat nattetid.

Så ha inte för höga krav tycker jag. Du skall skapa en lite skalman och det tar ett par månader. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Love2

Inlägg av Love2 »

STORT tack för era svar! Tyvärr känner jag mig rejält nere och attityden känns långt borta eftersom vi bara har bakslag och inga framsteg.

Jag har slutat amma. Ska jag då köpa napp storlek större (2:a heter den nog) samt Nan 2?

Instämmer helt i att vi ramlat ner i övertröttheten så det var ett bra tips. Hon klarar max 1,5 timme vakentid så det har hjälpt att tänka 1,5 timme vaken och 1,5 timme sömn. Vill gärna göra ett schema nu men har svårt att förstå hur det ska gå till när hon klarar så korta vakenstunder.

Problemet är att lilltjejen sover superdåligt så det blir ju aldrig det tillräckligt med sömn. Oftast sover hon bara 20 min och sedan börjar cirkusen med vagning och skrik. Hitentills har hon i princip aldrig somnat om i mer än 5 min när hon vaknar (ngn enstaka gång var det ett 20-min pass). Detta gör ju att hon blir supertrött.

Jag ska erkänna att jag sista dagarna gått långa promenader vid 2 av sömnpassen för att jag vill att hon ska få sova. Annars har vi en jättekinkig bebis.

Nätterna ska vi inte tala om. Här har vi bara gått bakåt. Inatt vaknade hon redan 01 så det fanns inte på kartan att så och vagna fram till 03.30. Hon fick mat och sedan var det matdags igen 05 :oops: Jag tänker nu att nätterna får vi ta tag i när dagarna fungerar.

Behöver tips angående vagningen. Jag gör en miljon husljud och låter henne verkligen protestera men hon skriker upp sig nästan direkt och sedan går det bara utför. Jag vagnar henne tyst och slutar så fort hon tystnat men ofta somnar hon mitt i skriket. Tycker hon låter mest arg och har prövat att vänta över en minut då kommer panikskriket och då känner jag inte att det är rätt att vänta längre.

Tack för ert stöd!

Tröttis-mamma som är desperat att få styr på detta!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"