Behöver råd inför kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Strålande jobb på resan, riktigt härligt att det gick så bra =D>
Har ännu inte provat att få henne att somna i vagn. Är nog det jag är mest spänd över men när jag väl försöker ska jag genomföra det som världens självklaraste sak.
Det kan bli många frågor när man lägger i vagn, framförallt för de små som verkligen har börjat uppskatta magläget.. Självklart är spjälsängen mycket skönare än en trång vagn där man ligger fastspänd på rygg :shock: Räkna med mycket frågor och förlägg gärna korta dagslurar i vagnen och den långa lunchluren i sängen.
Har dock inga idéer på vad jag kan använda för att skärma av, skulle helst vilja att jag inte behöver göra det men behövs det så är det inga problem. Vad använde ni? Ett lakan, eller? Skulle ett sånt där myggnät räcka, tror ni? Även om det inte skärmar av helt så blir det ändå lite mörkare (och myggfritt!) hehe.
Beroende på väder och vind använde jag ett svart myggnät eller en mörk sjal som jag band över sufletten och sedan fast i vagnens handtag. På så sätt kom det in mycket luft i glipan som uppstod men blev ändå tillräckligt mörkt för att han skulle sova hyfsat gott.

Lycka till!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av arncih101 »

Hej! Här är jag igen :)

Här funkar allting mer eller mindre bra. Humlan sover sina timmar och bilresan på 500 km (enkel väg) och övernattningarna hos svärföräldrarna gick bra utan större tidsavvikelser. Som tur är.

Det jag däremot är bekymrad över är att hon fortfarande alltid gråter innan hon skall sova. Så fort jag lägger henne, tillrättalägger och ramsar mig ut följer ett tjut av skrik och gråt för att trappas ner efter 5-10 minuter för att till slut somna. Det händer ofta att jag måste påminna en gång, ibland t.o.m. två. Varför fortsätter det här? Jag tycker så otroligt synd om henne och det börjar likna mer 5-minutersmetoden eftersom hon skriker sig till sömns. Ibland kan t.o.m. mitt ramsande förvärra skriket en stund, men inte ofta. Vet inte vad jag ska ta mig till, för att schemat funkar jättebra. Hon äter precis allting (ingen kräsen flicka, inte) och hon sover enligt schemat men det är alltid skrik och gråt innan läggning, dag som natt.

Hur länge ska det vara såhär? Undrar om det överhuvudtaget kan vara bra för ett barn att gråta innan precis varje läggning. Enda gången hon inte grät var då vi kom hem från den långa bilresan från svärföräldrarna och hon somna samma sekund jag la ner henne. Hon var så fruktansvärd trött. Men det var som sagt enda gången.

Tacksam för svar. Kram / Nella
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av Nat »

Hejsan

Va skönt att resan gick så bra, härligt!!
Det jag däremot är bekymrad över är att hon fortfarande alltid gråter innan hon skall sova. Så fort jag lägger henne, tillrättalägger och ramsar mig ut följer ett tjut av skrik och gråt för att trappas ner efter 5-10 minuter för att till slut somna. Det händer ofta att jag måste påminna en gång, ibland t.o.m. två. Varför fortsätter det här? Jag tycker så otroligt synd om henne och det börjar likna mer 5-minutersmetoden eftersom hon skriker sig till sömns. Ibland kan t.o.m. mitt ramsande förvärra skriket en stund, men inte ofta. Vet inte vad jag ska ta mig till, för att schemat funkar jättebra. Hon äter precis allting (ingen kräsen flicka, inte) och hon sover enligt schemat men det är alltid skrik och gråt innan läggning, dag som natt.
Först och främst är 5-10 minuters insomningstid en alldeles lagom tid. Däremot är det ju såklart trevligt om denna insomningtid består av trivsamt joller eller annat prat istället för ilsken gråt. Det förstår jag mycket väl..

Först och främst så ger ni ert barn en ramsa när hon ställer sina frågor, alltså ger ni ett svar, ni visar att ni finns där och att ni vaktar dörren. Liten frågor mer, är detta verkligen rätt, det känns inte bra, finns vargen här hos mig? Nej svarar ni med ytterligare en ramsa, vi vaktar dig och nu ska du sova så sött som alla andra små barn. Liten blir nöjd efter ganska kort tid och somnar. Detta fortsätter kväll efter kväll, men i och med att ni så nyss kurat så tycker jag inte att det är något konstigt eller något som behöver ifrågasättas utan jag tror att om ni fortsätter att svara konsekvent, tydligt, och inte gå in till barnet så kommer hon även att bli trygg med era svar och ställa färre och färre frågor. Sängen blir skönare och tryggheten kommer att infinna sig.

Är ni oroade och blir ängsliga inför att lägga dottern, kanske tänker ni inför varje läggning att "oh nej nu kommer snart gråten"? jag vill absolut inte skuldbelägga då många reagerar precis så och däribland jag själv för länge sedan när jag själv kurade min son. Men tyvärr så skiner detta igenom till barnen och de blir oroade och ställer fler frågor och under längre tid. Det är alltså av absolut största nödvändighet att all oro lämnas därhän när det är dags för läggning. Ni måste vara trygga och bestämda, visa hur skutan skall styras utan den minsta tveksamhet. När läggningen är klar och liten väl sover (inte en sekund innan) kan ni ta fram oron och diskutera med varandra eller med oss här. MEN medan liten är vaken så är det säker attityd som gäller.

För att förkorta tiden av gråt och andra frågor under kvällen så tycker jag att ni skall förlänga skrattet till gonattet ytterligare. Jobba stenhårt på att få barnet att skratta länge och mycket :mrgreen: .

Är ni ute mycket på eftermiddagen? ett trött barn som fått vara i naturen sover garanterat bättre oavsett om ni kör SHN eller inte :D

Lycka till
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av arncih101 »

Tack Nat för ditt svar!

Jag tror jag har lyckats bibehålla min säkerhet och lugn. Det är snarare min sambo som ifrågasätter mycket även under tiden jag försöker få henne att somna med ramsor så hans oro kanske märks av. Han brukar ofta fråga hur bra det är för barnet att gråta sig till sömns varje gång..

Vi är ute minst en gång per dag, händer ofta att det blir två. En på förmiddagen och en på eftermiddagen/kvällen innan nattningen. Så det är det inga problem med. Ibland går jag med bärsele och ibland med vagn, beroende på syftet med promenaden.

Jag kan testa att förlänga skrattet till gonattet i så fall och se om det blir bättre. Men jag avvaktar någon vecka till och ser om det blir bättre. Annars får jag kanske börja analysera min dag och attityd för att se var felet kan vara, hehe.

Kan det förresten vara tänder? Hon har inte fått några än men jag ser en röd prick i gommen, strax till höger om mittentänderna. Vet någon vad det kan vara? Är det något "tecken" på tand? Idag har t.ex. varit en väldigt jobbig dag. Hon är gnällig och gråter precis hela dagen. Ingenting är kul, hennes sömn är knackig (vaknar,gråter och för det mesta somnar om, men imorse vaknade hon 30 min tidigare och somnade inte om). Inga leksaker är roliga, gåstolen som hon annars älskar är en pina. Det enda som funkar någorlunda är att bäras men det klarar inte min rygg av, inte långa stunder i alla fall. Vad har hänt med min annars glada bebis? Hehe läste att det är någon utvecklingsfas som ska börja nu, kanske det som spökar.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Du, vet du strunta i att analysera tänder hit och utvecklingsfaser dit. Visst det kan ställa till med bekymmer- men sova är den bästa medicinen mot allt. :wink: :lol:

Det är betydligt mer fruktbart att analysera aĺa SHN, dvs mat? schema? skratt? mörkläggning? social delaktighet? utevistelse? Jättebra att ni försöker att vara ute så mycket som möjligt, men jag skulle rekommendera att komma ur bärselen/vagnen för att liten själv ska få uppleva gräsets stickighet eller sandens strävhet. :wink:

Be sambon att läsa en omgång till i boken-inget barn skall gråta sig till sömns med SHN. Man är där varje sekund med barnet, men inte just bredvid sängen för där gör man föga nyttiga. Bättre att hålla vakt på utsidan tältduken. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av arncih101 »

Lilloppansmamma: Oj, jag trodde jag svarade på ditt inlägg men det gjorde jag visst inte. Skrev ett svar från mobilen när jag satt i bilen men det gick visst inte.. aja.. tack i alla fall för ditt svar! Uppskattar era fina råd och tips jättemycket.

Jag vet inte om jag bör starta en ny tråd när jag har andra frågor eller om jag ska fortsätta i den här tråden eftersom all information om min "situation" finns samlad här, vad tycker ni? Vad blir enklast?

Jag har i alla fall några frågor som jag ställer här, men i framtiden kan jag lägga dem under andra kategorier om så önskas.

Min första fråga är, hur smart är det att "ändra" om schemat lite? Schemat är idag likadant som det var från kurdag 1 men jag skulle nästan känna att det vore enklare om hennes dag inte var så "upphackad" med tre kortare sovstunder under dagen utan skulle hellre vilja ha en kort förmiddagslur och en längre eftermiddagslur. Skulle förenkla för mig men jag undrar om det kan förstöra hela harmonin för min dotter? Hehe. Och om det skulle gå för sig, hur inför jag dessa förändringar på bästa sätt?

Den andra saken jag funderar över är semestern. Vi ska åka på semester i Turkiet i juli en vecka och jag undrar vad jag kan göra för att det ska gå så smidigt som möjligt. Jag efterlyser egentligen alla sorters tips som ni mer erfarna har, hehe. Flyger lyfter kl 17.10 vilket innebär att hon kommer få sitta i mitt knä en himla massa + nattsömnen lär störas. När vi t.ex. ska av flyget, hämta bagage, transfern, in på hotellet osv.. Hur gjorde ni?

När det gäller tidsskillnaden, är det kanske bäst att fortsätta som vanligt trots att det skiljer en timme? I dagsläget är det glad god morgon kl 07.30, och om jag minns rätt så är det i Turkiet +1 så det blir alltså glad god morgon kl 08.30? Så att jag inte pillar på schemat alls utan fortsätter som vanligt..

Tack för att ni finns! Otroligt hur bra det är med dessa forum. Annars hade man själv suttit och försökt sig på massa experiment med risk att allt totalhavererar haha. Såhär kan jag i alla fall bolla lite med er :) :D Kram på er
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Så länge frågorna har med SHN, sömn och schema och göra så kan du absolut ställa dem här.
arncih101 skrev:Min första fråga är, hur smart är det att "ändra" om schemat lite?
Självklart vill man ha ett schema som passar alla, men jag tycker att din dotters intressen ska komma först. Hon närmar sig ju snart 7 månader och i den åldern väljer en del att dra ner till två lurar per dag, beroende på om man har en tröttis eller en piggis. Så där får du känna efter vilken typ din tjej är. Oavsett så är det ju bara en kort period som de har tre lurar och jag tycker att hon nog behöver dem till hon blir MINST 7 månader, särskilt om ni vill ha kvar 11,5-timmarsnatt. Så kanske införa 12-timmarsnatt så behöver ni kanske inte vänta så länge med att byta till 2 lurar :D ?
Om man har en tröttis så behåller man tre lurar till 9 månader och det är ju för er del bara två månader dit.

arncih101 skrev:Natt: 20.00-07.30 (11,5 timmar)
Äta: 07.30
Sova: 09.00-10.00 (1 timme)
Äta: 10.00
Sova: 12.30-13.30 (1 timme)
Äta: 13.30
Sova: 15.30-17.00 (1,5 timme)
Bad och nattslurk efteråt (välling): 19.00
Natt: 20.00
Om det här är det schema ni har så skulle jag rekommendera att lägga den långa luren mitt på dagen eftersom det är den som man har kvar sist när man bara har en lur per dag. I takt med att barnet växer och sömnbehovet minskar så tar man ju i tur och ordning bort em-luren och fm-luren. Kanske ett schema i stil med:
Natt: 19.30-7.30
Frukost: 7.30
Sova: 9.30-10.15
Lunch: 11.00
Sova: 12.00-14.00
Mellis: 14.00
Sova: 16-16.20
Middag:17.30
Nattslurk: 19.00
Natt:19.30

Då blir den sista luren i alla fall inte så lång och kan kanske sovas i vagnen om ni är ute på språng. Och som sagt så dröjer det ju egentligen inte så himla lång tid till den försvinner i alla fall :wink: .
arncih101 skrev:Den andra saken jag funderar över är semestern. Vi ska åka på semester i Turkiet i juli en vecka och jag undrar vad jag kan göra för att det ska gå så smidigt som möjligt. Jag efterlyser egentligen alla sorters tips som ni mer erfarna har, hehe. Flyger lyfter kl 17.10 vilket innebär att hon kommer få sitta i mitt knä en himla massa + nattsömnen lär störas. När vi t.ex. ska av flyget, hämta bagage, transfern, in på hotellet osv.. Hur gjorde ni?
Resedagar brukar jag se som en parentes. Det får liksom bli som det blir. Mattider kan man ju försöka hålla som vanligt, men sömnen kan det bli lite hipp som happ med. Då är det bara att styra upp lite mer när man kommer fram till resmålet istället.
Svarta sopsäckar eller aluminiumfolie kan vara bra att ta med som mörkläggning på hotellet 8) .
Någon annan kanske kan fylla på med lite fler tips?

Angående tidsskillnaden så skulle jag köra på som vanligt, precis som du beskriver. Onödigt att pilla i onödan tänker jag.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av arncih101 »

Norahsmamma: Hon är för tillfället definitivt en tröttis, gnuggar ögonen och är allmänt gnällig sista 30-40 minuterna innan läggdags. Så att hon ska vara vaken längre perioder nu blir lite svårt. Jag tycker även ditt schema ser väldigt bra ut, tack för exemplet, jag kan mycket väl tänka mig följa det. Kanske skall jag införa det runt hennes sjumånadersdag så att schemat sitter i samband med semestern? Så att det inte blir för mycket på en gång, vad sägs? Och hur gör man med nya scheman? Är det bara att plötsligt börja följa nya tider eller tar man det stegvis? När det gäller resan åker jag med inställningen att jag ska hålla tiderna så bra det går, och jag är medveten om att det kan rubbas lite, hoppas bara det inte går helt åt skogen.

En annan sak som jag har glömt fråga är att lite då och då så vaknar humlan tidigare på morgonen. Det kan handla om allt från 20 minuter till upp till en timme (vid ett tillfälle 1,5 timme). Till en början brukar hon rulla runt i spjälsängen, jollra och leka med täcket, sina fötter, hennes mjukisfisk från maldiverna osv.. men till slut så tröttnar hon och börjar gnälla för att till slut skrika/gråta. Jag brukar oftast avvakta för att se om hon somnar om men i 8/10 fall gör hon inte det. Hur ska jag bete mig då? Jag tillrättalägger, och ramsar, men det biter inte. Hon vägrar somna om. Och att ta upp henne 30-40 minuter innan känns också knasigt. Det är som sagt lite olika, ena dagen vaknar hon t.ex. en timme tidigare för att nästa dag sova som vanligt. Imorse vaknade hon t.ex. 06.30 och lekte själv fram till ca 06.50. Då började tjutet och jag ramsade då och då men kl 07.10 tog jag till slut tog upp henne för att jag märkte att ramsorna inte alls biter. Jag gav henne välling och hon verkade väldigt hungrig. Kan det vara därför hon vaknar? Men jag tycker att hon äter väldigt bra om dagarna så jag förstår inte varför hon skulle vara så hungrig på morgonen.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Bort med hungervargarna. :wink: :D

Hon tror helt enkelt att morgonen skall börja. Vi hade EXAKT samma sak med vår prinsessa här och då införde vi väckarklocka samt en tydlig strategi och ett tänk gällande morgnarna.

Köp en klocka med stor knapp ovanpå att ställa utanför hennes rum. Den ringer när ni har morgon, i nöjt ögonblick om frågor haglar just då. 8) Så fort den ringer (ibland satte jag igång den när tystnad rådde om det var inom marginalkvarten) rusar ni in och med pompa och ståt deklarerar att Nu är det morgon! och så stänger ni av klockan när hon ser, tar upp och börjar den glada dagen!

Om hon vaknar mer än 30 minuter före utsagd tid kan du ge henne en punktsättande uppmuntrande ramsa och sedan lägga dig. Låt henne laja och fixa och greja nöjt i sin säng, det kan vi väl alla göra lite till mans under piggis-perioder. Men ingen trafik - alls. Då tror de definitivt att man blåser dem på morgonen när man sedan går ut igen, om du är med.

Om hon har ledsna frågor kan du servera en uppmuntrande ramsa - och sedan köra igång klockan inom marginalkvarten.

Tydlig strategi att följa är nyckeln. Snart förstår hon att när klockan ringer så börjar morgonen, fram tills dess kan man sova lugnt. Och det är just detta du skall förmedla i ditt tonfall om du ramsar på morgonen.

Men var sparsam med både ramsor och ingen trafik. Vaknar hon mindre än 30 minuter före klockan skall ringa gör du ingenting. Somna om vetja. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av arncih101 »

Hej alla fina! Tack för era fina råd hittills.

Jag har hittills använt mig av följande schema:

20.00-07.30 Natt
07.30 Välling
09.00-10.00 Sova
10.00 Gröt
12.30-13.30 Sova
13.30 Mat
15.30-17.00 Sova
17.00 Mat
~19.00 Bada
19.30 Nattslurk (välling)
20.00-07.30 Natt

Det här schemat har hittills funkat bra. Natten börjar 20.00 av den enkla anledningen att min sambo vill ha tid att leka och umgås med dottern. Det jag inser först nu i efterhand det är att jag borde ju ha lagt den långa luren mitt på dagen istället för på eftermiddagen. Humlans sömnbehov har även minskat. Det tar längre tid för henne att somna. Hon leker länge (ca 20 min, ibland upp till 40) i sängen efter att jag har ramsat innan hon somnar, och så vaknar hon ibland tidigare och leker tills jag lyfter upp henne när hon egentligen skall vakna.

Jag har därför bara ändrat om lite det befintliga schemat. Jag tycker att det passar mig och familjen jättebra. Har försökt mig på nya scheman men det blir alltid fel någonstans.
Det jag har gjort är att jag helt enkelt minskar morgonsömnen med en halvtimme, gjort middagsluren längre och kortat ner eftermiddagsluren:

20.00-07.30 Natt
07.30 Välling
09.30-10.00 Sova
10.30 Mat
12.30-14.30 Sova
14.30 Mat
16.30-17.00 Sova
17.00 Mat
~19.00 Bada
19.30 Välling
20.00-07.30 Natt

Vad tycks? Låter det tokigt? Efterhand ska för- och eftermiddagslurarna bort. Finns det något som skall finslipas lite?

En annan viktig grej, hur gör jag när jag börjar med detta schema? Är det bara att byta schema rakt av från en dag till en annan?

Tacksam för råd. Kram :)
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Jag tycker att det nya schemat ser bra ut. Men om man ska vara lite petig :oops: så är 30 min inte ett rekommenderat sömnrytmpass. Kanske ha 45 min på morgonen och 20 min på eftermiddagen? Men å andra sidan. Om 30 min funkar bra för er så kör på det :)

Jag skulle kanske också ha skjutit fram lunchen till 11.00 så att det är 3,5 timmar mellan alla målen (utom nattslurken). Men återigen, om det funkar för er så kör på :)
arncih101 skrev:En annan viktig grej, hur gör jag när jag börjar med detta schema? Är det bara att byta schema rakt av från en dag till en annan?
Ja, det är bara att ändra rakt av. Har man bössan laddad med massor med attityd så går det fint. Kör på med inställningen att "så här har det ju alltid varit älsklingen :wink: ". Kom ihåg att det tar 3+7 dagar innan det nya schemat sitter så låt det ta den tiden innan du utvärderar det.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av arncih101 »

Norahsmamma:

Mhmm,, jag får tänka till ang. att ha 45 min på morgonen och 20 min på eftermiddagen. Det kanske är smartare egentligen, skulle bara vara tråkigt om hon inte skulle hinna somna inom dem 20 minuterna på eftermiddagen. Alltså, om hon fortsätter så som hon gör nu: leker en stund med sina fötter, händer, täcket osv tills hon tröttnar och somnar. Då är 20 min ganska kort tid, men skulle hon hinna bli trött till eftermiddagsluren så skulle det nog gå bra. Plusset är att hon hinner trötta ner sig inför nattningen med en kort eftermiddagslur och sover förhoppningsvis skönare. Får tänka lite kring det där..

Åh, tack för att du nämnde det där med 3+7 dagar också! Visste jag inte. Då vet jag att jag ska ha lite is i magen som under kuren innan det sätter sig och jag kan börja utvärdera.
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Norahsmamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 21:48

Re: Behöver råd inför kurstart

Inlägg av Norahsmamma »

arncih101 skrev: skulle bara vara tråkigt om hon inte skulle hinna somna inom dem 20 minuterna på eftermiddagen
Du kan ju lägga henne 10 min innan luren ska påbörjas, för att hon ska få lite insomningstid. Huvudsaken är att hon får förutsättningarna för att sova. Väljer hon sedan att leka/snacka bort sovstunden, so be it :wink: . Nästa dag kanske hon väljer att sova istället :D
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"