Förvisning

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
KriMi

Förvisning

Inlägg av KriMi »

Hejsan!

Vår dotter är snart 4 år. Hon har trotsat (Frågat!) i mängder och vi har inte kunnat bemöta henne (svara!) så bra, som vi velat. :oops: Dock har vi efter att vi fann denna sida fått många bra råd här och i Barnaboken, som vi (och framförallt vår dotter!) tackar för och verkligen uppskattar! :D

Vi får fortfarande köra en del med förvisning på rummet, vilket dock inte går så bra på sista tiden. Främst känner vi att det är själva uppföljningen som havererat. Hon slänger upp dörren redan innan vi hunnit stänga den. Hon kan då fortfarande gallskrika eller ropa "Dumma dig" osv. Varpå hon då åker in på rummet igen. Detta fortsätter ofta ett antal gånger och vi känner att uppföljningen dvs "att hon är färdig" och vi fortsätter som vanligt liksom inte blir av...Idag t.ex. så slog hon i armbågen på väg ut en gång och blev då ledsen och behövde tröstas för det. Var det ett tecken på att det hela var över eller ?

Det förekommer också ofta att hon tystnar och när vi då öppnar och frågar om hon är färdig, så skriker hon att hon vill vara ifred och hur gör man då? Ska hon få vara det eller "överger" vi henne då??? Vi har gjort så att vi har sagt(högt, för att höras!) att hon gärna får vara på rummet men att vi är nere i köket och hon kan komma när hon vill sen. Varpå vi har gått. Det hela har då oftast avslutats med att hon kommit efter en kortare eller längre tid och då har vi försökt att vara "coola" och sgat typ "Nämen Hej på dig!".

En sista fråga: Hur gör ni med oacceptabla beteenden när ni är borta!? Senast (när hon förlorade i spel och skulle riva sönder spelet!) blev hon förvisad till kompisens rum, av mig. Där ville hon sedan vara i fred enligt ovan och hon kom sedan ut till oss andra efter ca 10 min.....

PS TACK FÖR RÅDET ANG att gå i pakt med barnet! Idag, när hon förlorade i spel hemma, gick jag i pakt med henne!! Det gick jättebra! Vi uttalade all världens förbannaleser över spelet och jag frågade: men HUR ska vi göra då??? Då sa min lilla godingmed gråten i rösten: Äsch vi får väl spela igen då och se vem som vinner. Och då mamma, får du försöka att inte vinna!!
Vi har 2 underbara tjejer; f?dda 0201 och 0405
Vi gillar helhetssynen och filosofin hos AW
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag har själv fått svar av AW ang. förvisning av större barn.
Hon sade att de kan vara i sitt rum själva, och att man kort och gott lämpar in ungen med ett "Kom när du är färdig".
När jag gjorde det första gången, smällde Clara omedelbart upp dörren och skrek "Dumma mamma"
Jag sa då "Jaså, du var inte färdig än, då får du gå in igen"
Detta upprepades 5-6 gånger, men sista gången var det bara purken tystnad vid min fråga.
Då ansåg jag att hon var färdig och vi fortsatte som om inget hade hänt.
Övriga gånger jag tagit till detta har hon kommit efter en stund, och då har jag sagt "Vad bra, var du färdig, då ska vi..." och så gör vi något gemensamt.

Armbågen var ju en olycka, har inget med saken att göra egentligen.

Skriker hon att hon vill vara ifred när ni öppnar bör hon absolut få vara det! Det kan ta en stund, men hon lär komma till slut! :wink:

Gå i pakt med barnet! Ja, du ser hur väl det fungerar! :lol:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag igen...
Jag skulle länkat hit tråden hon svarat mig i (lång, lång, men du får leta dig igenom) Det gick inte.
Tråden heter Hjälp - aggressioner, och ligger några sidor ner på Barnafostran.

kram anna
KriMi

Inlägg av KriMi »

Tack för svar! :) Vi har väl gjort ungefär så, men det har kännts lite fel att låta henne vara... Men nu vet vi att det troligen är det bästa! Tack! Försöker hitta den andra tråden men har ännu inte funnit den! Var "subject" Hjälp och aggressioner? Jag fortsätter väl att scrolla nerför sidorna, man hittar ju alltid en massa matnyttiga saker :!:
Vi har 2 underbara tjejer; f?dda 0201 och 0405
Vi gillar helhetssynen och filosofin hos AW
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"