Hur får jag lillebror att sova hele natten nu?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Hur får jag lillebror att sova hele natten nu?

Inlägg av Sarisparis »

=D> :D =D> :thumbsup:

:heart:
mynte

Inlägg av mynte »

Lillebror sov 19-06, fikk BM, sov til 07 :D Han vaknat till lite till kl 03 och i vargtimmen, men fixat det själv :heart:

Men jag måste beretta om två saker jag fuskar lite på, så kan ni bedømma om jag måste skärpa till mig eller inte :wink:

:!: 1. Skratt till godnatt. BB har lärt oss mycket om hur viktig det är med humor i vardagen, och jag skrattar og busar dagene lange med mina barn. Skratt føre läggning har vi alltid gjort med dom båda, men vid kvällslaggningen av lillebror kör jag en light-versjon. Han somnar nestan om når han får nattslurken, jag får riktigt jobba for att ge hela bröstet. Sen är han helt slut, så jag dansar lite med honom, pruttar i nakken och får frem han trøtta lille leende (men inget riktig skratt), och så lägger jag honom, går ut med ramsan och han somnar om direkt varje kväll. Har forsøkt ge nattslurken tidligare, men samma sak. Är dette OK?

:!: 2. Väcka på morgonen. Spjälsangen är i et hörn i vårt rum, och jag har väckerklokkan på 07. Oftast vaknar jag 07.10, kan inte komme ihåg att klokkan har ringt, och lillebror ligger vaken i sin säng och pluddrar :oops: Jag går upp, tänder lampan och gör morgonfest. Är det här riktigt illa? Jag är en tröttis och extra illa nu når jag sover i kolmørket, skäms nestan över det här. Måste skarpa till mig, va?

Norsk mamma, storebror 01.08.2009 och lillebror 15.10.2011
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vilket härligt inlägg! :lol: :heart: Nu har jag en ganska liberal inställning till det mesta, men såhär tänker jag:

Skrattet till gonattet
I perioder är det svårare att komma till ro, kanske om man är förkyld eller när föräldrarna slarvat så man hunnit bli övertrött. Då ser vi till att locka fram ett rejält skratt. Oftast behövs det inte alls, vi har ju kul hela dagarna, som du skriver! Vi skrattar med andra ord lite efter behov. :D

Väcka på morgonen
Jag är en riktig snoozare och kan lätt snooza både en och två gånger extra. Lillan verkar inte misstycka och är alltid lagom trött ändå till förmiddagsluren, så det tar jag inget extra för. ;)

mynte

Inlägg av mynte »

Oops. Dom tre seneste nätterne har varit katastrofala. Totalt, ustoppelig vändingscirkus! :evil:

Har lest trådene her inne, har forsøkt å gjøre det slik att jag snabbs vänder han om, det hjälper inget. Inatt var jag såååå trøtt, forsøkte gjøre minst mulig, men han blev arg och var bara missnøjd och trøtt... Men det er som at hans lilla kropp bare MÅSTE rulla, även om han egentlig bara vill sova. Hmmm....... Vi somnat om 07 och sov til 09, så idag har vi fallit ur schemat också.

Kan jag vagna inatt? Han äter nu MER ENN MIG på dagtid :shock: så jag vet at han kan sova 12-timmers pass nu. Om det inte var for rullningen.

Vi rullar och ålar massa på dagtid, är mycket ute vaken osv.

Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
ja nu har vändningscrikusen kommit till er stad. :D
Den brukar stanna nån vecka och sedan dra vidare, men de flesta verkar behöva gå igenom det. Här är två vanliga strategier:

1 - INTE hjälpa till:
Låt liten hålla på, ramsa som vanligt och när liten sovit i 10 minuter går man in och vänder tillbaka en sovande liten. Ju mindre man hjälper till ;) desto snabbare lär sig liten själv att vända tillbaka.

2 - hjälpa till:
Smyg in i litens rum, var tyst som en mus och vänd tillbaka liten raskt, lämna rummet igen UTAN ramsa. Detta med attityden: jag var aldrig inne i rummet - liten vände sig själv.

Oavsett vilken strategi du väljer håll stenhårt i strategin och peppa attityden. Inget velande, och inget vagnande ska behövas. Det liten behöver från er som föräldrar är budskapet: allt är som vanligt, det är natt, sov vidare trots att liten tränar vändningar mitt i natten. Glöm inte - lika fort som vändningscirkusen dyker upp, lika fort drar den vidare. Jag brukade tänka när vi hade någon tuff natt att målbilden är en 12-timmars natt och nu måste jag som förälder ge liten det som liten behöver för att att kunna ta sig till målbilden. Just nu svajar det för liten (som inte kan kontrollera sina vändningar) och då behövs du där och ger tydliga besked. Tillsammans ar ni ett steg närmare målbilden. :)

Jättebra att liten äter som en häst, att ni är ute mycket och har fysiska övningar.
Strålande, det uppskattas av liten.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
mynte

Inlägg av mynte »

Jag märker att jag är trött och lite hormonell nu, för ditt snabba svar fick mig att känna mig mycket rörd :lol:

Okej. Jag måste nog hjälpa till, han fastnar i filten, slår huvudet, hamnar i hörnet, det er kaos. Men no more rämsing! Han tycker det är ROLIGT når jag vändar honom, även om det er kolmørkt (jag kan inte ens se honom) :evil: Han blir även hungrig efter så mycket gympa.

Jag forsøker se mot det store målbildet, jag är bare så trøtt at jag är rädd för att förlora lugnet, jag är en person som måste jobba mycket med mig själv for att inte bli arg :-({|=

Jag gillar inte cirkuset, buhuuuuuu 8-[
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

SNART är cirkusen borta, jag lovar! Lika fort som den dök upp!

Du är fantastisk! :D Den allra bästa mamman som dina två små älsklingar nånsin kan få, kom ihåg det! :heart: :heart: :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mynte

Inlägg av mynte »

:heart: :heart: :heart:

Jag fikk gå inn tre ganger under kvällen, och förväntat ytterligare en natt med lite sömn. Jag gick til sängs vid midnatt, och sen..... VAKNAT JAG 07.15!!!!!!!!! Över 12 timmar utan amning, min duktiga lilla älskling!

\:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tjohooo!! :-({|= \:D/ :-({|=
Underbart jobbat! =D> Heja er! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mynte

Inlägg av mynte »

Ett litet suck..... :( Vändningscirkusen har fortfarande inte lamnat vår stad. Suck, suck, suck.

Hur gör ni med schemat dagen efter en sømnløs natt? Nu har lillfisen varit vaken sen 05.20 och nästa sovpass är 08.45. Stackarn är ju så trøtt redan. Måste nog ge honom en 5-minuter, hoppas det hjälper :?
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej mynte, här behövs det pepp. :)
Snart är ni i mål, ni jobbar så fint. Ibland på väg mot slutmålet har liten små avstickare ner i nåt strul och då måste man som mamma hjälpa liten på rätt spår igen. Varje gång man gör det, trillar ytterligare en polett ner hos liten. Jaha, på natten sover man!

Om det blivit knas en natt höll jag hårt på schemat dagen efter ändå, så gott det gick med lite marginalkvartar att ta till. Jag upplevde att började man mecka alltför mycket dagtid blev det bara ännu värre nattetid. Som om liten resonerade: jaha, sovar jag inte på natten så kan jag ju ta igen det på dagen, dåså då gör det ju inget att jag tjoar lite på nätterna! ;) Och det kunde jag som mamma inte gå med på, jag ville ju sova hela nätter.

Så håll schemat i det längsta, blir det kris ge en 5 minutare eller marginala lite på dagvilan är mitt råd.

Sen skulle jag putsa lite på attityden, ;), det är inte synd om liten bara för att man är trött. Skulle liten sovit på natten skulle liten inte vara trött. :shock: Man behöver bara lite extra hjälp att vara vaken tänker jag. Jag skulle tagit ett djupt andetag och sedan säga högt: Jaha liten, idag skall vi ha buskul du och jag, vi ska vara ute och känna på träd, vi ska smaka någon ny smakis, vi ska skratta år spegeln. Och sen, sen ska vi sova gott. Mamma leder, du följer.

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Har du sett vad Irmasmamma skrivit till Alfredo? Jag tror att hon helt klart är något på spåren här. Får man gymma och öva massor dagtid är man nöjd med det och kan sova lungt på natten.

Vi har skaffat en sovpåse och höga spjälskydd som går hela vägen upp (Tack Tetz för alla goda idéer :heart:), så vi VET att vad liten än sysslar med är hon lagom varm och kan inte göra illa sig. Vi slipper störa henne och hon får klara sig själv helt enkelt tills hon ber om hjälp (det hörs ju skillnad på nöjt pladder och när mamma faktiskt behövs). Ju mindre hjälp de får desto fortare kommer de på rätt köl själva. Och till slut lär de sig sova lite hur som helst. :roll:

mynte

Inlägg av mynte »

Takk, kära ni.

I natt fick jag 3 timmars sömn totalt, jag blir snart galen :roll:
Har du sett vad Irmasmamma skrivit till Alfredo? Jag tror att hon helt klart är något på spåren här. Får man gymma och öva massor dagtid är man nöjd med det och kan sova lungt på natten.
Han ligger på golvet och rullar och kryper rundt hele dagen. Altså, jag bär honom endast från vardagsrummet till badrummet för att byta blöjor, om han blir trött av att ligga på golvet får han t.ex ligga på bänken i köket och "laga mat" eller vi går ut och känner på gräset. Han är otroligt tålmodig och älskar att vara på golvet... Finns det nåt mer jag kan göra, något ansträngande att göra innan kvällsläggningen..? Jag förstår inte att han inte sova, kan jag inte se vad vi kan göra annorlunda... #-o
Vi har skaffat en sovpåse och höga spjälskydd som går hela vägen upp
Ska forsøka sovpåse i natt :) [-o<
Ibland på väg mot slutmålet har liten små avstickare ner i nåt strul och då måste man som mamma hjälpa liten på rätt spår igen. Varje gång man gör det, trillar ytterligare en polett ner hos liten. Jaha, på natten sover man!
Dessa ord har jag nu på mitt kylskåp :heart:
Sen skulle jag putsa lite på attityden, , det är inte synd om liten bara för att man är trött. Skulle liten sovit på natten skulle liten inte vara trött. Man behöver bara lite extra hjälp att vara vaken tänker jag.
Jag tycker aldrig synd om honom vid läggninger, oavsett hur många frågor han ställer. Jag tycker båda mina pojkar är lyckligt lottade att ha en mamma som lär dem att sova. Men just det här med cirkusen är svårt, han vill ju mer än gärna sova och blir så ledsen for att han inte kan slappna av... :(

Okey. Idag ska vi krypa-krypa-krypa, massor av skoj och skratt, utevistelse, god mat. Och några liter kaffe att morsan :-({|=

Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Här kommer en styrke kram till trötta mamman.
Tänker på dig och hejjar, hux flux är detta över.

mynte

Inlägg av mynte »

Tack igen för alla goda råd och stöd :heart:

Nu hade vi vår bästa natt på länge, han sov 11 timmar innan han fick en flaska, somnat om, och väcktes 07 :D Men det är fortfarande så att allt kan hända på natten :roll:

Jag har lite schemafunderingar.... Det ser nu ut så här:
19-07 Natt
07.00 Godmorgon! Flaska + gröt
08.45 Sova 45 min
10.30 Lunch
11.30 Sova 1,5 timme
13.30 Mellis
15.15 Sova 45 min
16.45 Middag
18.30 Flaska + gröt

Det verkar som att det första sovpasset kommer för tidigt. Vid denna läggningen är det STORA protester och ibland blir det då nästan ingen sömn alls :? Men om jag flyttar den här tiden kommer det bli svårt att nå övriga måltider och sömntider, han kan inte sova senare enn ca 16.15 for att tröttna till kvällen.... Några tankar? :?:

Han är nu 6 månader gammal. Kan det vara så att han sover för mycket på dagen? :?: Vi har haft stora svårigheter med att han vaknar på natten och inte somnar om.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"