Hur får jag lillebror att sova hele natten nu?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mynte

Hur får jag lillebror att sova hele natten nu?

Inlägg av mynte »

Hei :D Først og fremst: jeg er norsk, så ursakte min konstiga svorska :lol:

Lillebror är 4 mnd, jag har lest Barneboken hundre ganger, og forsøkt att gjøre alt i tråd med den.
Han äter jättemycket på dagene, hans sover til faste tider, vi bruker mageleie och andningslarm, jag tror jag har attityden inne. Lillebror är världens godaste, gladeste pojke, den mest harmoniske baby som finns, tror jag :) Men han strular lite på natten. Hans schema ser så ut:

07.00 Mat, stell, gos, egenlek. Vi lyssnar til musik.
08.45 Sova 45 min (på tur i vagn, vi lamnar storebror i dagis och handlar mat)
09.30 Samvær. Mat kl 11, fruktpuré och amning. Sosial delaktighet, han älsker att vara med når jag t.ex lager mat.
11.30 Sova 2 timmar i vagn inne, oftast.
13.30 Mat, samvær, egenlek, sosial del.
15.30 Sova 45 min, i egen seng, eller ute på tur (hamta i dagis)
16.15 Grøt och samvær. Bad och stell. Amning 18.30
19.00 Godnatt

Problemet är nätterne. Inatt vaknat han 01.10 och 03.10 och verkat verklegen vrålhungrig båda gangerna. Derefter var han vaken kl 04.45 och ville INTE somna om :roll: Han somnar alltid kl 19 och vaknar aldrig innan midnatt.
Men jag kan inte forstå at han verkar så hungrig på natten? Och jag kan INTE forstå att han vil gå upp 04.45??? (han fikk såklart ligge fint och vente i sin seng med en biteleke, han tycker det er OK). Tycker ni jag ska vagna på natten?

Takk for att ni finns =D>
Norsk mamma, storebror 01.08.2009 och lillebror 15.10.2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Hur får jag lillebror att sova hele natten nu?

Inlägg av Sarisparis »

Hej mynte och välkommen hit :D

Vilken fin start i livet lillebror har fâtt. :heart: Bra jobbat! =D>
mynte skrev:Men jag kan inte forstå at han verkar så hungrig på natten?
När jag tittar pâ ert schema sâ funderar jag lite pâ vad han äter vid 13.30? Skedmat där ocksâ hoppas jag? :wink:
Jag funderar lite högt... Jag tycker att det känns som att hans "matdag" tar slut lite tidigt. Att fâ sista mâlet 16.15 (räknar inte riktigt med nattslurken 18.30 eftersom det mest är en sängfösare och inte ett riktigt mâl) gör att det natten blir väldigt lâng, hungermässigt. Vad tror du om mattider i den här stilen?

7.00 Mat (amning? gröt? bâda? :D )
11.00 Mat (skedmat + amning)
14.30 Mat (skedmat + amning)
17.30 Mat (gröt)
18.30 Amning
mynte skrev:Och jag kan INTE forstå att han vil gå upp 04.45???
Hur har ni det med mörkläggning (snart är det vâr, det känner de smâ av snabbare än vi tror :shock: :lol: )? Hur sover han pâ natten? Säng? Eget rum? Hos oss har det varit klart sömnfrämjande att lâta bebisen fâ mera svängrum (säng i stället för vagn) samt eget rum dâ jag märkte att vi störde varandra minst lika mycket bâda tvâ.

:heart:
mynte

Inlägg av mynte »

Men oj vad glad jag blir for ditt snabba, goda svar :D
När jag tittar pâ ert schema sâ funderar jag lite pâ vad han äter vid 13.30?
Grønsakspuré :)
Jag funderar lite högt... Jag tycker att det känns som att hans "matdag" tar slut lite tidigt. Att fâ sista mâlet 16.15 (räknar inte riktigt med nattslurken 18.30 eftersom det mest är en sängfösare och inte ett riktigt mâl) gör att det natten blir väldigt lâng, hungermässigt.
Du har nog rätt. Jag forsøker de tiderna du satt upp här. Men ingen mat mellan 14.30 och 17.30 alltså? Sen ska jag innføra lite grøt til frukost med. Jag har mycket mjölk också, så han är en riktig tjokkis :lol:
Hur har ni det med mörkläggning (snart är det vâr, det känner de smâ av snabbare än vi tror )? Hur sover han pâ natten? Säng? Eget rum? Hos oss har det varit klart sömnfrämjande att lâta bebisen fâ mera svängrum (säng i stället för vagn) samt eget rum dâ jag märkte att vi störde varandra minst lika mycket bâda tvâ.
Vi har det helt mörkt ja. Han sover på magen i sin egen seng, men på vårt rum. Jag har märkt att han sover bättre ensam, så för några dager sedan sov jag själv på vår soffa, och den natten vaknat han inte för 05.45 :shock: Men vi har inget eget rum til honom, han ska senare inn till storebror, och dessutom läste jag i barneboken att babyen inte ska på eget rum före 6 mån? Eller?

Måste också tillägga att aven om jag forsøkt så bra jag kan att lara honom somna själv från dag 1, så funkar det inte alltid, och alltför ofta vagnar jag helt till han somnar (efter en 30 min kamp). Jag har inte alltid tid i min vardag att vanta på att han klarar det själv :oops: Det er också en kamp att få honom sova tillräckligt på dagen, om han får bestämma sjalv skulle han bara sove 30 min i taget :roll: Men han somnar alltid själv på kvällen....
mynte

Inlägg av mynte »

Nya mattiderna fungerar bra, lillebror åt jättemycket i går. Førsta sømnpass blev bara 45 minuter skrik, ingen sömn :( Dom två nästa sov han OK.

Sen natten:
Somnat själv kl 19. Vaknat hungrig (?) kl 00, 02.50, och sen var han vaken från 04.55 :shock: Forsökte buffa och hjälpa honom somna om, men icke. Vi sto upp 07.
Nu har han somnat för första lur, han skrek argt, men blev ännu mer rasande når jag buffat och gikk derifrån, så nu skrek han i 5 min, sen somnat han.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Varmt välkommen hit säger jag också! :heart:
mynte skrev:han är en riktig tjokkis :lol:
Små tjockisar är ofta av den hungrigare sorten, så fortsätt mata på så mycket han bara vill ha! :D
mynte skrev:Jag har märkt att han sover bättre ensam, så för några dager sedan sov jag själv på vår soffa, och den natten vaknat han inte för 05.45 :shock: Men vi har inget eget rum til honom, han ska senare inn till storebror, och dessutom läste jag i barneboken att babyen inte ska på eget rum före 6 mån? Eller?
I Barnaboken dras gränsen att flytta ut bebisen ur föräldrarnas rum senast vid 6 mån, i god tid före åttamånadersångesten. Vi flyttade ut vår tjej vid 3,5-4 månader, när hon slutat äta på natten, för vi märkte att alla sov bättre då.
mynte skrev:Måste också tillägga att aven om jag forsøkt så bra jag kan att lara honom somna själv från dag 1, så funkar det inte alltid, och alltför ofta vagnar jag helt till han somnar (efter en 30 min kamp). Jag har inte alltid tid i min vardag att vanta på att han klarar det själv :oops: Det er också en kamp att få honom sova tillräckligt på dagen, om han får bestämma sjalv skulle han bara sove 30 min i taget :roll: Men han somnar alltid själv på kvällen....
Här slår du huvudet på spiken tror jag! Det är lätt att hjälpa till lite för mycket varje gång och sen hamnar man i en negativ spiral och barnet blir argt när man slutar vagna. Du skriver att du inte har tid att vänta på att han somnar själv - kalasbra säger jag! Dra några vagndrag och gå och gör något annat. Slamra med disken eller gå en vända med dammsugaren. Låt honom inte missa att du finns i närheten och håller vakt. Lyssna av hur han låter, ställer han nya frågor som han vill ha svar på så vagnar du några gånger till. Lästips: Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden!

mynte

Inlägg av mynte »

Takk for ditt svar :D
Här slår du huvudet på spiken tror jag! Det är lätt att hjälpa till lite för mycket varje gång och sen hamnar man i en negativ spiral och barnet blir argt när man slutar vagna. Du skriver att du inte har tid att vänta på att han somnar själv - kalasbra säger jag! Dra några vagndrag och gå och gör något annat. Slamra med disken eller gå en vända med dammsugaren. Låt honom inte missa att du finns i närheten och håller vakt. Lyssna av hur han låter, ställer han nya frågor som han vill ha svar på så vagnar du några gånger till.
Usch, jag har nu bestemd mig att ta den här kampen en gang for alle, men det er så SVÅRT. Storebror blev kurad vid 8 mån, da gick allt så snabbt. Jag känner mig ganske saker på att jag vagnar riktigt, jag gor det alltid samtidigt som jag lyssnar på klassisk musik och tar disken, men han ger aldrig upp. Âr det verklegen dom gangerna jag vagnar honom helt till han somnar som forstör for ALLA dom ganger jag med største tålmod vagnar och backar? :?: Oavsett, idag tänkta jag inte ge mig, och det tog 75 min :!: :!: :!: innan han somnat :shock:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Jag tror också att det handlar om att lägga en nöjd liten unge för att sova. Mätt mage, skönt trött i kroppen efter magträning på golvet, frisk luft i lungorna och ett skönt skratt precis innan sänggåendet. Då har han de bästa förutsättningarna för att somna gott! Läs mer här: När SM-barnet skriker vid läggdags.

mynte

Inlägg av mynte »

Takk for link :heart: Jag får bara kämpa på :)
mynte

Inlägg av mynte »

Men hallå, det här var kul - lillebror Elliot tycker visst om MYCKET ljud :D Vid to lägningar nu har han blivit arg, så jag har sätt vangen liksom 3 meter från där jag står och slamrar med disken - han somnat om på 2 minuter :lol:

En fråga :?: Om han vaknar efter 45 min (som han ska) och gråter, ska jag vända han på rygg och få frem skrattet, och sen ta upp honom (det är det här jag brukar gjøra), eller ska jag anvenda marginalkvarten och få honom somna om lite till?
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

mynte skrev:Men hallå, det här var kul - lillebror Elliot tycker visst om MYCKET ljud :D Vid to lägningar nu har han blivit arg, så jag har sätt vangen liksom 3 meter från där jag står och slamrar med disken - han somnat om på 2 minuter :lol:
Visst är det underbart!?! :lol: Själv brukar jag dra igång dammsugaren och skråla med i musiken! Då somnar lillan på fem röda 8)
mynte skrev:En fråga :?: Om han vaknar efter 45 min (som han ska) och gråter, ska jag vända han på rygg och få frem skrattet, och sen ta upp honom (det är det här jag brukar gjøra), eller ska jag anvenda marginalkvarten och få honom somna om lite till?
Jag brukar bara ta upp med tjo och tjim i en sekund när liten är lugn av sig själv. Allra helst kanske gå in INNAN du hör att han hinner bli ledsen, om han ändå ska vakna då menar jag :D

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag skulle ha bra koll på de 45 min och se till att jag fick VÄCKA, för att visa att mamma har koll på läget. Om jag hörde att liten börjar vakna ( och det är dags att vakna) så skulle jag skynda mig fram och "låtsasväcka" dvs bära mig åt som om JAG planerat att gå och väcka just då. Men sammanfattningsvis försöka ligga steget före. :wink:

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

haha alla på en gång... :lol: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hehe.... :D Tur för mig att jag svarade nästan samma sak som du videunge :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mynte

Inlägg av mynte »

Okey. En liten uppdatering :) :

Vi följer schema, och Elliot somnar nu själv vid varje läggning :D Han sover i vagn på dagtid, vid 2-timmers luren 11.30-13.30 vaknar han alltid efter en timme, då måste jag dra vagnen lite och laga mera ljud. Vid 45-min passen brukar han ofta vakna efter 30 min, da gjør jag samma sak.

Han äter mycket, skedmat och amning. Men han är fortfarande hungrig två, oftast tre, ganger mellan 19-07.

:?: Han får ju grøt 17.30 och ammar 18.30, kan jag växla om på dessa, så at han får grøt 18.30?
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
mynte skrev:Vi följer schema, och Elliot somnar nu själv vid varje läggning :D
Härligt! =D>
mynte skrev:Han sover i vagn på dagtid, vid 2-timmers luren 11.30-13.30 vaknar han alltid efter en timme, då måste jag dra vagnen lite och laga mera ljud. Vid 45-min passen brukar han ofta vakna efter 30 min, da gjør jag samma sak.
Jag tror Elliot vill ha mer mat!! :D Skarvande brukar bero på just det. Jag har lagt lunchen så nära inpå långluren det bara går, ger rejält med skedmat med en stor klick smör i. Då sovs det gott utan skarvar.
mynte skrev:Han äter mycket, skedmat och amning. Men han är fortfarande hungrig två, oftast tre, ganger mellan 19-07.

:?: Han får ju grøt 17.30 och ammar 18.30, kan jag växla om på dessa, så at han får grøt 18.30?
Det finns inga måsten, funkar det bättre så kör på! :D Eller varför inte lite mumsigt potatismos vid 17.30 och gröt vid 18.30? :roll:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"