Gallskrik vid tidigt morgon/nattmål!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lillaEP
ej längre registrerad

Re: Gallskrik vid tidigt morgon/nattmål!

Inlägg av lillaEP »

Hej och tack för bra svar! Hon föddes 20110313 Det låter ju verkligen logiskt att vända på vilorna :-) åh, tänk om hon sover hela nätterna då! :-)
1,5 tim middagsvila skulle nog passa fröken bra.
Vet inte om 20 eller 45 på fm. Om vi kör 20, kanske vi kan få 12 tim nätter?! :-) 19-7.
Vad tror du om mina funderingar?
Lilla E 2011-03-13
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Att dra ner på dagsömnen betyder inte automatiskt längre nätter. Blir det för lite sömn är det är lätt att bli övertrött och då kan det bli trassel på grund av det. Första luren ska vara tillräckligt lång så att liten orkar med fram till långluren, men inte för lång för då kan det vara svårt att somna på långluren och/eller skarvas. Lagom är bäst. ;)

:heart:
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Ok :-) hon sover ju väldigt bra på fm. Behöver jag vara orolig över att ändra i schemat? Tänker att det är synd att väcka henne i hennes nuvarande långlur!? Men det kanske är en vanesak?
Lilla E 2011-03-13
Tetz

Inlägg av Tetz »

Japp, jag skulle säga att det är en vanesak :wink: :D Många ungar sover gärna länge på förmiddagen, men det ställer ofta till det resten av dygnet.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Hej! Nu har vi kört med en 1,5 tim lur och en 20 min lur. Fröken vill fortfarande inte sova förrän vid kl. 20. Och hon vaknar gärna 5.30. Så har vi haft det senaste 3-4 veckorna. Hon sover dock bra på nätterna :-)

Hon går för fullt och är mer aktiv än någonsin. Det tar längre tid för henne att somna, dvs vakentiden mellan lurarna har ökat.
Första vakentiden efter natten vill hon vara vaken ca 3 tim
Andra ca 3,5-4 tim
Tredje innan natten ca 5 tim

När jag tar hänsyn till ovanstående vakentider får jag inte in 2 lurar...vi är alltså mittemellan 2 och 1 lur antar jag. Men nu är jag sugen på att prova 1 lur! Lillan föddes 13 mars 2011 och är alltså snart 1 år och 2 mån.

Jag har en tanke om att lägga denna enda lur lite tidigare för att hon ska orka förmiddagen, kanske vid 10.30-12, får väl se vad hon orkar. Och sedan lägga för kvällen redan vid 18. Vad tror ni om det?
Lilla E 2011-03-13
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej :),
många byter till 1 lur vid ettårsstrecket så kör på det du. Liten är ju stor nu. :)

Några funderingar, en ettåring ska fortfarande ha 14 timmar så om ni har 18-06 natt behöver liten en 2 timmars lur mitt på dagen.
Och jag hade nog lagt luren mellan 11 och 13, risken finns om man lägger luren för tidigt är att eftermiddagen inte riktigt orkas med och då äts det sämre och natten kan blir lidande.

När vi bytte till en lur, fick vi lägga in en extra skoj-växel på förmiddagarna för att liten skulle orka ända till luren. Oj vad det busades och kittlades och skvätte vatten på gräsmattan och .....ja du hajjar...., och ganska snart vänjer dom sig vid nya schemat och sovandet på långluren är skönt och oskarvigt för en mätt, jättetrött stor liten plutt. :)

Sen tänker jag, tidiga uppvak: är det bäcksvart i rummet? Och har ni en väckarklocka som berättar för liten när dagen börjar?
Och även: det är mycket "liten vill", när det borde vara "mamma vill, och liten följer". ;) Visserligen sätter man schemat utefter litens rytm en aning, det finns tröttisar och piggisar, men i stort ska det var "mamma vill"- attityd. Det brukar hjälpa med den självklara attityden. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Tack för bra svar!! Tog hänsyn till ditt svar och målet är nu vila 11-13 och natt 19-7.
Lägesrapport:
1 lur har funkat över förväntan, men liten vaknar vid 4-5 och är rastlös, vilket medför att hon varit vaken ca en timme innan hon somnat om och förlorat nattsömn.
Vid läggning är allt frid och fröjd ända tills vi går ut ur rummet. Då blir det stående protester! Hon verkar orolig, uppskruvad (Övertrött?), men vill absolut inte sova. Vi har gått in och lagt ner henne och ramsat. Första kvällen med en lur somnade hon 19.40, sen har det blivit tidigare för varje kväll som går. I går somnade hon 18.45, så det går åt rätt håll.
Men så inatt vaknade hon 3.17! Pigg! Somnade efter välling om 4.45-5.45. Idag har hon vilat 2 ggr. Somnade för natten efter stående protester som varade i 10 min 19.54. Jag var inne 3 ggr och lade ner henne och ramsade ut. Sista gången accepterade hon att ligga kvar.
Vad händer? Vad göra? Behöver lite inspirerande tankar. känns ju inte bra i mammahjärtat.
Tack :-)
Lilla E 2011-03-13
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej igen,
lillaEP skrev: 1 lur har funkat över förväntan
Jippie, hurra hurra. =D>
lillaEP skrev:liten vaknar vid 4-5 och är rastlös, vilket medför att hon varit vaken ca en timme innan hon somnat om och förlorat nattsömn.
Vem vet du, hon somnar ju om! Att hon är vaken och rastlös en timma, det kan du faktiskt inte gör något åt, du kan ju inte sova åt henne. Bara ge förutsättningar och väldigt tydliga besked: nu är det natt! Så så länge liten somnar om är det inget att bry sig om, sov vidare mamma. ;)
lillaEP skrev: Vid läggning är allt frid och fröjd ända tills vi går ut ur rummet. Då blir det stående protester! Hon verkar orolig, uppskruvad (Övertrött?), men vill absolut inte sova. Vi har gått in och lagt ner henne och ramsat. Första kvällen med en lur somnade hon 19.40, sen har det blivit tidigare för varje kväll som går. I går somnade hon 18.45, så det går åt rätt håll.
Hon kan absolut vara övertrött, det är en prestation att gå från 2 lurar till en så liten känner sig säkert lite "konstig" (övertrött) vid läggdags. Då frågar hon om det? Dvs de där "protesterna" är ju frågor till er: Mamma, jag känner mig konstig? Ska det vara så här? Ska jag sova ändå? Vad svarar man då, jajemen, du ska sova med klara tydliga självsäkra ramsor. :) Dvs som vanligt, hanterar man nåt annorlunda blir det bara fler frågor från liten som då får vatten på sin kran.
lillaEP skrev: Men så inatt vaknade hon 3.17! Pigg! Somnade efter välling om 4.45-5.45. Idag har hon vilat 2 ggr. Somnade för natten efter stående protester som varade i 10 min 19.54. Jag var inne 3 ggr och lade ner henne och ramsade ut. Sista gången accepterade hon att ligga kvar.
Vad händer? Vad göra?
Så jag tänker så här, nu har ni ändrat i schemat, liten håller på att anpassa sig. (3 dagar + en uppföljningsvecka), hon ställer en massa frågor för hon är tröttare på kvällen än vad hon någonsin varit förut ...... och här kommer kruxet, hm plötsligt fick liten välling mitt i natten!? Hm, så brukar det inte vara, vad står på tänker liten?......sen springer mamma in och ut en del också, borde jag vara orolig över nåt? Hjälp?
Hm! Är du med, det hänger ihop, ändrar man något i schemat för liten så kommer det mycket frågor, särskilt för lite större små som din . Då är det a och o att vara precis som vanligt, för att ge liten så trygga svar som möjligt.

- när liten går och lägger sig: ramsa 4 ggr som vanligt utanför dörren, kommer frågor svara på dom men ramsa utanför dörren - precis som vanligt
- vaknar liten på natten, ramsa
- vaknar liten i vargtimmen, pangramsa och husljud

Och vet du. behöver liten 2 lurar någogn gång ibland under en övergångsperiod så är det helt ok, så länge som målet är 1 lur. Du märkte ju hur välkommet det var hos liten.

Hoppas du får lite pepp nu, tänk ju större frågor, destå tydligare mamma!

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"