Gallskrik vid tidigt morgon/nattmål!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lillaEP
ej längre registrerad

Gallskrik vid tidigt morgon/nattmål!

Inlägg av lillaEP »

Hej!
Lilla E är nu 11 veckor. Jag gillar AWs tankesätt kring rutiner och har gjort ett schema som följs lite lagom än så länge.
4 mål mat + nattslurk. Helammar.
Natt 19.30-7.30 i egen säng i vårt rum.
Napp ibland vid insomning.
Vaknar och bökar vid 2 och pratar och ler vid 5 på natten, varpå jag tar upp och matar av bara farten. Väntar alltså inte på något skrik eller så. Vid 2 somnar hon om själv, oftast ganska fort. Men vid vargtimmen är det värre.

Nu till min fråga
Hur är det med nattmålen? Behövs båda?

I går vid 5 hörde jag hur hon grejade. Jag gick som vanligt upp för att mata och möttes av leenden och skratt, varpå jag tar upp henne...
Med det skulle jag aldrig gjort... vilket liv det blev! Hon blev förbannad! Jag lägger henne vid bröstet och hjälp, nu skriker hon så hon kiknar!
Vi var vakna 5-6 och efter en stund lugnar hon ner sig och äter. Somnar sedan om till 7.30.

Samma sak hände i morse, fast då var klockan 6.20 istället för 5. Men i dag somnade vi inte om.
Jag fattar nada #-o

:?: Vad vill hon säga? Ville hon sova vidare utan mat? Går det?
Ska jag sätta klockan och ge henne ETT nattmål en viss tid? 4 brukar ju vara standard?

Tacksam för bollplank
Lilla E 2011-03-13
Nimrah

Re: Gallskrik vid tidigt morgon/nattmål!

Inlägg av Nimrah »

Hej och välkommen och grattis till lilla pärlan! :)

Det låter som ni har det riktigt bra och det låter så härligt att jag nästan saknar den här tiden :) . Utmärkt attityd!

Vad hon vill säga med att vakna där i arla morgonstund vet jag inte men det är vanligt att det blir så här. Ibland kan man mata och somna om igen men ibland vaknar de till så pass mkt att de inte vill somna om. Du kan sikta på att skippa ett nattmål. Det behöver inte vara vid fyra en del vaknar tidigare. Du kan mata på så mkt du bara kan där halvt i sömnen och sedan köra en liten vagningskur vid det senare uppvaket. En del (också jag gjorde så) matar på ordentligt då man själv går och lägger sig. (Eller ungefär ngngång mellan 22 och 24) Har ni kolsvart i rummet förresten? Sover på mage? En tremånaders klarar egentligen utan problem en tiotimmarsnatt.

Så här skriver Anna om att vagna bort ett nattmål:
: :arrow: Trenätterskuren:

* Avvakta några nätter kring månadsskiftet och se om barnet visar tendenser till att sova över. Om inte, bestäm en natt då nattmålet ska bort. Bestäm det på morgonen – så att dagen verkligen blir fullmatad, i ordets rätta bemärkelse!

* Lägg den lilla att sova i vagn för natten. När hon så vaknar och skriker på mat, sätt igång och vagna. Säg ingenting och undvik att röra vid barnet.

* Dra med både långa och snabba, stadiga tag, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Hela din arms fulla längd ska nyttjas när du skjuter armen ifrån dig och tempot vara snabbt. Det är alltså inte fråga om några små snåla, försiktiga, gulliga rörelser (då kan du få stå där hela natten. Barnet tycker det är underbart! Men vi vill att den lilla älsklingen ska få korn på sin förmåga att sova och somna om själv). Skriker barnet rejält, får du också ta i rejält. En ordentlig knyck ska påbörja varje drag, ungefär som om du högg vagnen i sista sekunden för att hindra den från att trilla nerför ett stup.

* Det tar en stund innan barnet somnar om, eftersom det aldrig hänt förut i hela långa lilla livet att man inte fått mat så fort man bett om det. Förvåningen är större än hungern. Dra på stadigt, rytmiskt! Framhärda. Det skär i hjärtat på dig, men betänk att det spädbarn som inte av sig självt sover över vid månadsskarven sällan gör det senare heller. Nattklubben sträcks ut i det oändliga, därför att barnet kommer att fortsätta att vänta på din hjälp.

* Efter ca tjugo minuter, så här allra första gången, sover den lilla igen. Då har du slutat dra vagnen strax innan, dvs så fort den lilla tystnat och blivit stilla. Sluta mjukt, med några små, snabba skakningar i handtaget.

* Första natten får du gå upp och dra minst två, antagligen tre gånger. Andra natten får du dra vagnen mist en, antagligen två gånger. Tredje natten får du dra en gång. Eller ingen. Sedan sänker sig friden.

Det krävs lite jobb men du verkar ha gjort ett utomordentligt förarbete så det går säkerligen alldeles utmärkt! =D>

:heart:Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Tack Nimrah för dina tips!

Jag har tolkat situationen som att dottern var väldigt trött när hon skrek sådär hysteriskt. Hon gjorde samma sak några kvällar tidigare också. Trött och orkade inte äta, men också hungrig. Medicinen nu några dagar har varit: Sömn, sömn, sömn med hjälp av mat, mat, mat. Så nu hoppas jag att vi är ikapp med sömnen.

Ja, vi har mörkläggande rullgardiner, det blir nästan kolsvart.
Hon vägrar magläge, verkar nöjd med att sova på rygg, så det vill jag inte ändra på.

Vill bara säga att jag började läsa om Anna Wahlgren när min dotter var 7 veckor. Har även boken Sova hela natten. Jag är så nöjd att jag började "i tid" med förarbetet, som du sa. Lilla E somnar ju som sagt i egen säng på kvällen utan minsta problem (peppar peppar...). Går bara in, lägger ner, busar och skrattar, släcker, pussar go´natt och går ut. Har babyvakt och kan behöva gå in och stoppa i nappen någon gång, men annars nemas problemas. Jag är ganska blödig i vanliga fall, men försöker tänka "Inget daltande, ingen oro - var säker ledare, visa tryggt vägen" och det verkar hon gilla.

När vi sitter i soffan på kvällen känns det alltid lika tomt, men härligt konstigt. Jag har ju hört att det ska vara så jobbigt med kvälls-nattningarna. Har vänner vars lite äldre bebisar skriker sig utmattade varje kväll! Eller som får bära och vagga bebisarna till söms!

Sprider Annas sida till alla mammor jag känner på facebook. Vill verkligen att alla ska få ta del av hennes råd och börja läsa på i tid och slippa kura!

:!: Men, men ingen/inget är ju helt perfekt. Och förbättringar kräver ansträngnning. Återkommer säkert med fler funderingar.

Tack så länge! Och tack för ett underbart forum! =D>
Lilla E 2011-03-13
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

lillaEP skrev:När vi sitter i soffan på kvällen känns det alltid lika tomt, men härligt konstigt.
:D Visst är det!
lillaEP skrev:Sprider Annas sida till alla mammor jag känner på facebook. Vill verkligen att alla ska få ta del av hennes råd och börja läsa på i tid och slippa kura!
Vad bra! Hoppas att åtminståne ngn av de får ge sitt barn ngt av det bästa man kan ge ett barn. Skön, lång, trygg sömn... :sleep: :sleep: :sleep:

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Hej!
Tänkte uppdatera läget.

Visst var det sömn hon bad om de där tidiga mornarna, inte mat! :oops:

Natten mellan 3 och 4 juni tog vi bort nattmålet, hur enkelt som helst. Stoppade i nappen och hon somnade om. Hade ju på känn att det var på gång. Märkte nämligen att hon inte åt så mycket vid det ena nattmålet, så jag tänkte att det måste vara bättre att hon får sova istället.

Nu äter hon en gång på natten någon gång mellan kl 2 och 4.
:D Såå skönt för alla parter att bara vakna 1 gång på natten.

Somnar för natten gör hon vid 20 och vaknar 7.30-8. Dags-schemat sitter inte än, vill jobba mer på det. Ofta är det dagslurarna som krånglar, att hon vaknar tidigare än hon ska, speciellt lunch-vilan. Har ett schema med sömn: 11,5-2-1,5-45
:?: Funderar på om förmiddagsvilan ska ändras till 1,5 tim och lunchvilan till 2 tim??

Vill gärna börja med smakisar snart. Hon är 4 mån den 13 juli.
Läste i en annan tråd att det kan vara ok att starta lite innan 4 mån med gröt???

Vill också gärna hitta alternativ för kvällsslurken. Helammar fortfarande. Känner mig så låst på kvällen när hon ska ammas först vid 18 och sedan vid 19.30 igen. Tycker det är jobbigt när man äter middag med folk. Vill inte sitta vid matbordet, men också tråkigt att gå iväg och missa middagen (Vi brukar äta vid 19). Försökt ge ersättning vid 19.30, men hon protesterar.
:?: Kan man blanda ersättning med bröstmjölk?

/Ganska nöjd mamma :)
Lilla E 2011-03-13
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, tycker det låter som om ni har det ganska bra i det stora hela. :)
lillaEP skrev: Nu äter hon en gång på natten någon gång mellan kl 2 och 4.
:D Såå skönt för alla parter att bara vakna 1 gång på natten.
Mm, och skönare blir det när de sover hela natten lång och dit är ni på god väg.
lillaEP skrev:Somnar för natten gör hon vid 20 och vaknar 7.30-8. Dags-schemat sitter inte än, vill jobba mer på det. Ofta är det dagslurarna som krånglar, att hon vaknar tidigare än hon ska, speciellt lunch-vilan. Har ett schema med sömn: 11,5-2-1,5-45
:?: Funderar på om förmiddagsvilan ska ändras till 1,5 tim och lunchvilan till 2 tim??
Har du inte någon fast väckningstid på morgonen? Jag tycker att småttingar sover tryggare och bättre om de är säkra på att vi föräldrar bevakar deras intressen och väcker när det är dags för mat eller att gå upp. Från börjar ser jag till att väcka efter alla lurar just för att nå den ovan nämnda tryggheten.
Om du tror att det förbättrar sömnen om du drar ned lite på fm-luren och ökar på lunchluren så tycker jag att du ska göra den förändringen.
lillaEP skrev:Vill gärna börja med smakisar snart. Hon är 4 mån den 13 juli.
Läste i en annan tråd att det kan vara ok att starta lite innan 4 mån med gröt???
Vi har alltid börjat ge våra småttingar smakportioner av det mesta när de är 3,5 mån och så fort de har fått in tekniken att hantera maten med munnen så har vi kört på.
lillaEP skrev:Vill också gärna hitta alternativ för kvällsslurken. Helammar fortfarande. Känner mig så låst på kvällen när hon ska ammas först vid 18 och sedan vid 19.30 igen. Tycker det är jobbigt när man äter middag med folk. Vill inte sitta vid matbordet, men också tråkigt att gå iväg och missa middagen (Vi brukar äta vid 19). Försökt ge ersättning vid 19.30, men hon protesterar.
:?: Kan man blanda ersättning med bröstmjölk?
Du kan absolut blanda ersättning med bröstmjölk. Är det så att hon krånglar lite när du ska ge flaskan så brukar det funka att flaskmata lite under dagen när hon är piggare. Öva liksom så hon får in den sugtekniken som skiljer sig från när de suger på bröstet.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Vill bara säga till ALLA: Mer mat åt bebisarna!!!
Snälla vagna inte när dom kanske igentligen är hungriga!!
Tycker det är ledsamt att läsa om mammor som vagnar och barn som skriker. Det är inte säkert att det räcker med bara bröstmjölk, även om man har massor!

Jag har ammat och mjölken har fullkomligt sprutat hela tiden. TROTS detta märkte jag att när lillan var 4 månader började hon sova kortare stunder än vanligt. Eftersom jag läst så mkt här och i böckerna visste jag att det var pga hunger! Så jag började direkt med att komplettera med ersättning, gröt och smakisar!

Vår lilla är nu 5 månader. Här är vårt schema.

7 Ersättning ca 200 ml (vaken 2 tim)
9-9.45 Sova
10.15 Matpuré + fruktpure + ev. ersättning (vaken 2,25 tim)
12-13.30 Sova Middag (sover gott efter riktig mat)
13.30 Ersättning ca 200 ml (vaken 2 tim)
15.30-16.15 Sova
16.30 Gröt + frukt/bärpuré + ev. ersättning (vaken 2,75 tim)
Bad, pjamas, skoj
18.30 Välling
19-7 Sova Natt

Totalt 15 tim sömn. Sen finns ju alltid marginalkvarten om att ifall.

Dottern skriker bara av en anledning nu för tiden och det är pga rap!
Hon rapar och rapar flera gånger om. När hon somnat kan hon vakna efter ett tag och riktigt låta som ett huslarm. Då räcker det att man lyfter upp henne så kommer raaaap. Ändå rapar hon flera gånger efter att hon ätit.

Hon har alltid rapat mycket och haft ont av det. Några tips?
Lilla E 2011-03-13
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Småttingar kan verkligen äta mycket mer än vad man i sin vildaste fantasi kan föreställa sig. Men det upptäckte du ju. :) Dessutom vill de gärna sova, för det är skönt och inte blir störda för att matas. :wink: Men det upptäckte du ju också.

Vad det gäller rapar så har några av mina småttingar gillat att sitta på gränsle på mitt ben, rak rygg och så lite skutt så har även de däringa bråkigaste raparna kommit upp.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Nästa problem.

Nu är vi nära, men inte helt i mål.

Dottern äter inte på natten sedan en vecka tillbaka, men vaknar nu ändå. Hon sover nu i eget kolsvart rum.

I natt vaknade hon vid 01.30. Vi hörde hur hon låg och gjprde pruttljud med munnen och gnydde. Jag och maken gick på toaletten och sedan lade vi oss igen. Då blev det tyst :shock: Jag var överlycklig, vi gjorde ju ingenting, hon bara somnade om :D
Men efter ca 45 min vaknade hon igen och lät likadant.
Då sa vi att det måste ju vara en rap. Mannen gick in och tog upp henne, varpå hon börjar gråta :roll: :?:
Jag tog över, la henne i sängen, stoppade i nappen och buffade någon minut. Hon somnade direkt. Vaknade sedan 06.15. Vi gjorde morgon 06.40.

Hjälp mig tolka situationen. Vad hände? Störde vi henne? Ville hon kanske bara ha nappen? Kommer vi att få gå in och stoppa in nappen varje natt?

Vad ska vi göra om/när hon vaknar i natt? Vi vill så gärna sova hela natten.
Har kollat i barnaboken, men vet ändå inte riktigt.
Vi har aldrig kurat, men vi säger "natti natti, sov så gott" på kvällen när vi går ut ur hennes rum.
Ska vi ramsa utanför hennes dörr i natt?
Ska vi ta in vagnen och flytta över henne till den?

Dagarna funkar fint, men nätterna är värre. Hon verkar inte vara rädd eller så. Hon har somnat själv i egen säng sedan 8 veckors ålder. Men hon verkar ha svårt för att somna om själv. Om hon skarvar på dagen, så skakar jag ju på vagnen. Men vad ska vi göra på natten?
Kanske ingenting? Tror vi har lagt oss i alldeles för mycket hittills!
Vi har flygit upp som skottspolar vid minsta knyst för att (som vi tror) förhindra gråt. Men om hon tillslut blir ledsen/arg/irriterad över att hon inte somnar?

Hon ska ha barnvakt om 3 veckor, vill ju att 12-timmars natten ska sitta tills dess...och gärna tidigare för den delen.
Lilla E 2011-03-13
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D
Dottern äter inte på natten sedan en vecka tillbaka
=D>

jag måste bara få vända lite på det och fråga, vad står på matmenyn på dagen? :roll: :lol:

Ja jag tror nog att ni störde. vad gör ni här liksom. Sen nappen, den stör bara så det är dags att göra sig av med den. den är glömd snabbt om de ömma glömmer den :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Hej igen, tack för svar.

Hon somnade som vanligt i går kväll kl 19 efter skrattet. Vaknade 02.30. Låg och gjorde pruttljud med munnen och småpratade lite. Jag ramsade först utanför dörren, sedan gick jag på toaletten.
Hon fortsatte prata. Då gick jag in, stoppade in nappen, lade på täcket, gick ut och ramsade. Inte ett ljud efter det!

Hon vaknade sedan vid 6. Småpratade lite för sig själv. Vid 6.30 började hon låta misnöjd och undrade säkert vart morgonen var. Då gick vi in och gjorde morgon. Tog upp henne och gav ersättning.
Tror ni hon vaknar 6 och är hungrig :?:

Matmenyn under dagen har jag skrivit i schemat en bit upp. Ska jag lägga till mer gröt? mer mat? Hon vill inte alltid ha så mycket ersättning efter maten och gröten. Truga mer?

:arrow: Vad ska jag göra när hon vaknar vid 6 och vi har bestämt att det är morgon 7 :?:

Nappen bort, ja, jag förstår att den börjar störa henne nu i och med att hon somnade om i natt, bara hon fick den. Men det betyder ju säkert att vi kommer att få gå upp varje natt och stoppa in den!?

När jag lägger henne dagtid gnyr hon tills hon får nappen. Då blundar hon och somnar direkt. Jag erkänner att det är jag som tycker det är så smidigt med nappen, för hon somnar ju så fort (tar sällan längre än några minuter).

Kommer hon lära sig somna fort utan napp också? Vill ju inte att hon ska skrika varje gång hon ska somna. Nej, men jag måste bara bestämma mig helt enkelt.
Lilla E 2011-03-13
videunge

Inlägg av videunge »

ja mer mat åt småfolket. Ersättningen tror jag inte är så intressant helt enkelt för att liten börjar bli stor :roll: NU är det gröt och mat som önskas och det i sin tur tror jag gör underverk på sömnen. Så jag tror att det är i den änden du skall börja. Att det inte går i så mycket ersättning efter maten är helt naturligt. Numera är det inte mat utan måltidsdryck :lol:

Lite prat hör till privatlivet. det behöver du inte ingripa på. Jo då Hon lär nog fråga efter nappen första kvällen MEN den är snabbt glömd om även ni glömmer den. Sen om man verkligen är snuttig som 5 mån så tror jag definitivt att liten vill ha mer mat.

tidigt uppvak då, har ni kolmörkt. Använder ni ramsa? i så fall ramsa direkt vid ljud på morgonen. sen antingen ingenting eller husljud eller typ mozart på hög volym som man sänker i takt med att liten lugnar sig. MEN återigen. jag tror inte att du skall börja i den änden utan att möla i så mycket mat det går. Gröt till frukost kanske? Dra gärna ut lite mer mellan måltiderna. Skta på 3.5h

lycka till

kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

Ps har du sett den här? apropå napp... :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
lillaEP
ej längre registrerad

Inlägg av lillaEP »

Hej igen!
Dottern har nu vaknat oförskämt tidigt, 5-5.30 flera dagar i rad.
Misstänker absolut att det är pga hunger.
I morse gav jag en flaska välling kl 5. Då somnade hon om och jag fick sedan väcka henne!
Problemet sedan blev att frukosten vid 7 inte var så intressant. Tycker hon äter lite överlag, när man jämför med andra. Fösöker verkligen trixa och truga i mer.

Har lurat på ett schema med tidigare morgon och mer mat, det blev så här.

6.30 Välling ca 200 ml + gröt (vaken 2 tim)
8.15-9.45 Sova 1,5 tim
10 Matpuré + fruktpure + ev. ersättning (vaken 2,25 tim)
11.45-13.15 Sova Middag 1,5 tim
13.30 Gröt + ev. ersättning (vaken 2 tim)
15.30-16.15 Sova 45 min
17 Matpuré + fruktpure + ev. ersättning (vaken 2,75 tim)
Bad, pjamas, skoj
18.30 Välling
19-6.30 Sova Natt

Totalt ca 15.25 tim sömn.

Återkommer.
Lilla E 2011-03-13
videunge

Inlägg av videunge »

Det schemat kan säkert fungera. bra matfördelning. Det är bra at du försöker få i mat. men en fråga, har ni absolut kolmörkt i sovrummet?

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"