Det går åt fel håll

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Jag tycker du sköter det här jättebra! :D =D>
Du gör precis som du ska, och pausar mellan vagningarna, toppen!
Kör på några dagar till, och känner du att det inte blir bättring, så får du backa mer, och pausa längre, det är ju så man gör.

Det är ju en kur, och sedan en uppföljningsvecka, det är den du är i nu.

Ha inte för bråttom med att lägga tillbaka i vaggan.
Låt allting sätta sig, och gardera med några extra dagar för säkerhets skull.

Ersättnings-skvätten kan vara det som får allt att falla på plats!

Lycka till i natt! Detta sköter du strålande! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Myra

Inlägg av Myra »

OK anna, det låter bra att jag fortfarande är på rätt spår :D Jag blir lite osäker ibland så det är bra att få lite pepping på vägen. Då ska jag inte stressa tillbaka till vaggan utan låta det gå några dagar till. Jag ska genast läsa på lite om "uppföljningsveckan" för den har jag inte så bra koll på :oops: :)

/Myra
Myra

Inlägg av Myra »

Natten gick bättre än föregående :)
:!: Vaknade 00.59-01.02 ledsen; vagnade 3 ggr á 5 drag
:!: Vaknade 05.15 vagnade lugnt 1 gång
:!: Vaknade sen 06.10 och vagnade 5 ggr á 5 drag när det lät som att hon skulle gråta upp sig. Hon låg o bökade och gnölade lite emellanåt och somnade om 06.35. Väckte 07.05 när hon började skruva på sig.

Tyvärr somnade hon om redan kl 8 när jag blev tvungen att göra en utryckning med bilen för att hämta en trött pappa som jobbat hela natten :cry: Enligt schemat ska hon somna först kl 9...var på väg att väcka henne när vi kom hem efter bilturen men lät henne sova. Nu har hon nyss vaknat 9.15 och jag tror jag får ta en 45-min lur om ett tag för att få henne tillbaka i schemat igen till em-lurarna.

/Myra
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D

Men vilken STRÅLANDE bra natt!! :D
Vad duktig du/hon är!! :D

Tja,...vad gör man...det är svårt att hålla så små vid liv i bilen, jag vet det. Men händer det igen, och det inte är så lång stund det tar att åka, går det ju att ha det till en 5-minuterslur, eller en 20-minutare. Powernaps brukar inte störa det övriga schemat. Men du har säkert lappat ihop schemat nu under eftermiddagen, det tvivlar jag inte på! Suveränt bra jobbat!

kram anna
Myra

Inlägg av Myra »

Jadå det gick bra att "lappa ihop shemat" på em. Natten efter det sov hon 21-06.50 utan ett pip (bara ngn prutt :D :D ) Jag erbjöd ännu mer ersättning och hon drack 115 ml och sov sen hela natten!! Underbart. Tack för all hjälp. Hon "svarar" väldigt bra på vagningen som jag nämnt tidigare och jag behöver bara dra ngt enstaka drag så tystnar hon och jag slutar och så kan hon ligga o böka lite för sig själv innan hon somnar om.

I natt sov hon fram till 06.10 och somnade om vid vagning.

Hennes schema ser ut så här:
Sova 9-11, 13-15, 16.30-17.15, 18.30-18.50. Natt kl 21-07.
Nu skulle jag vilja förlänga natten till att börja med 20-07. Känner mig lite osäker på hur jag ska vrida schemat?

:?: Om några dagar tänkte jag återgå till vaggan och funderar dessutom på att flytta ut vaggan från vårat sovrum till storebrors rum (känns lite jobbigt för jag är ganska säker på att storebror kommer att vakna när hon gör sig hörd där vid sex-tiden och vi har precis lyckats få honom att sova till sju)

:?: Ska jag då börja med att ramsa och inte buffa när hon vaknar? Har ju inte ramsat hittills. Buffat har jag sysslat med innan denna vagningsfas för att få bort nattmålet men då kunde jag ju få buffa en stund för att hon skulle somna om.

Men alltså, dels behöver jag hjälp med schemafrågan och "hur-går-jag-vidare-frågan".

/Myra
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Tänk vad lite ersättning kan göra skillnad! :D

Jag tror du ska lugna dig lite i alla frågorna.
Har sagt det innan, och säger det igen, ha kvar vagnen lite till.
Du ser ju vilka framsteg du gjort! :D =D> Vad bra hon svarar!
Skulle du lägga tillbaka henne i vaggan är du genast osäker på vad du bör göra. Nu vet du vad du gör, och att hon svarar på det.
Behåll det så, ytterligare en vecka, är mitt råd.
Var däremot lite vaksam nu, du skriver att hon somnar om av dragen, se till att de verkligen är så minimala de går.
Som du förstår "fastnade" jag i vagningen :oops: Gör inte om mina misstag!
Ramsan ska in först vid 4 månader, annars söker hon bara ansikte till rösten. Buffa är bäst när du kommer till läget att byta tillbaks till vagga.

Tycker även du ska lugna dig med att flytta in henne till storebror.
Hon behöver vara c:a 5 månader innan flytten. Är han dessutom "nykurad" även han, skulle jag inte chansa på att föra ihop dem riktigt än.

Ang. schemat, funkar det i övrigt på dagen med lurarna, så hasta inte med att införa 12 timmars natt, nu när allt verkar flyta med 10. Allt är så nytt.
Vänta någon vecka till även med den ändringen.
HUR du sedan ska lägga om ditt schema för att få 12-timmarsnatt, det överlåter jag till någon annan, kommer inte ihåg riktigt hur så små funkar... :oops: Säkert någon som är mitt uppe i scheman som kan svara dig bättre! Gör en ny tråd med dessa frågor!

kram anna
Myra

Inlägg av Myra »

Hej! OK jag ska lugna ner mig :D Tack för att du "bromsar" min framfart. Jag blir lite ivrig tror jag samt att jag känner mig rädd för att fasta vid vagnen [-X

Nu har jag bestämt mig för att låta det här sätta sig ytterligare några veckor så får jag ev ta upp tråden igen när det närmar sig flytt till vaggan om jag känner mig osäker. Såg en ny tråd "12-timmar natt" som jag kommer att följa för att få lite tips inför flytt från vagn + förlänga natten. :D :D Det är ju så bra det här forumet så man blir ju nästan besatt :!:

/Myra
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag vet väl det... 8)
hälsar den besatte anna :wink:

Såg 12-timmarsnatts-tråden, det kan absolut vara något att följa och få uppslag ifrån! :D

Du behöver nog inte låta henne vara kvar i vagnen några veckor till, en vecka, för säkerhets skull.
Det jag tänkte på var att få in 12-timmarsnatten, det kanske du kan vänta med ytterligare någon vecka. Under väntetiden blir hon större, och ett verktyg till, finns att ta till - ramsan

Men vem vet?? Jag kanske är feg i överkant, känner du dig redo att köra fullt ut och är laddad, så avvakta bara några dagar till, och kör sedan! :D
Läs på ordentiligt om verktygen under dessa dagar, sedan finns vi här att fråga :D

Du har verkligen skött dig och ditt lilla liv helt stålande :D Stolt över dig :heart:

kram anna
Myra

Inlägg av Myra »

Hej igen... ja det blir nog så att hon får ligga kvar i vagnen lite drygt 1 vecka till (efter dopet den 21/1 så att vi alla är pigga då :D ) och så får förlängningen av natten komma ännu lite senare.

MEN har nu en liten fråga om amningen. Följer ju standardmodellen och på kvällarna har hon på sistone ätit lite ersättning (blivit mer o mer igår 135 ml och hon sov sen 20.45-7.30, drog bara i vagnen några drag vid 6.20.) Jag ammar först från båda brösten men det känns verkligen som att det inte är mkt kvar efter dagens mål. :?

Ikväll verkade det som att det var i princip tomt och hon blev grinig och sög några tag för att sen vrida huvudet uppåt och gråta. Jag trugade o trugade för jag vill ju helst att hon ska äta från mig. Men till slut gav jag upp och erbjöd ersättning. Trugade med det drygt 20 min men hon ville absolut inte ha. Tyckte det verkar konstigt när hon igår åt 135 ml trots att hon ätit ordentligt från båda brösten men ikväll inte ville ha nåt trots att det kändes som att hon inte fick i sig mycket via mig :?:

/Myra
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Objektivt sett är det inte alls konstigt.
På morgonen (i synnerhet) och under dagen är mjölken fet, god och mättande.
På kvällen är den tunn, lite blaskig och inte så mättande.
Därför är det inte fel att fylla upp med lite ersättning inför natten.
Eftersom hon glatt ätit ersättning, betyder det ju att hon behöver lite extra inför natten.

Att hon inte ville det idag, tror jag berodde på att hon var för trött för att orka. Kanske hade en liten 5-minuterslur gjort susen, för att sedan dunka på med flaskan igen, och så sova natt? Jag skulle tro det.

Min egna erfarenhet med Clara:
Standardmodellen flöt fint under dagen, hon åt och hon sov.
På kvällen däremot grät hon och ville bara äta-äta hela tiden.
BVC trodde förstås hon hade "kolik" :twisted: :twisted: och vi skulle vänta på att hon vägde 4 kg för att få kolikmedicin. Gudskelov kom Barnaboken i min hand och jag läste om överlevnadsångesten och förstod att det var därför hon skrek... :cry: Hon var ju inte mätt! :shock: Du förstår säkert hur vidrigt hemsk jag kände mig :cry:

Jag började "maraton-amma" på kvällarna.
Hon låg vid mitt bröst flera timmar var kväll. Det slet på mig...
Bestämde mig för att ge lite ersättning på kvällen, men hon tålde det inte! Kaskadkräkningar till följd!
Kom då på att jag ju kunde mjölka ur det hon inte åt under dagen, och gav det på flaska som extraskjuts inför natten. Fasade otroligt sakta in ersättning den vägen 90/10 bröstmjölk/ers. 1 vecka 80/20 1 vecka o.s.v.
Till slut åt hon ersättning fullt ut, och jag kände för att bränna bröstpumpen på ett bål, så trött var jag på den! :twisted: (men det var syrrans så det kunde jag ju inte :wink: ) Den sista tiden hade jag t.om satt klockan på 4.30, så jag mjölkade ur då för att få det att räcka...

kram anna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, anna :D Vilken klippa du är :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Ja du hade så rätt Anna, hon var ju bara så trött så hon inte orkade äta. :oops: Hennes em-lur hade blivit lite förskjuten och kortare än den borde (pga middag hemma hos föräldrarna och ingen vagn med oss! Insåg att vi MÅSTE ta med oss vagnen för att få henne att sova :?: när vi åker bort någonstans). Har även annars lite svårt att få till en lur på kvällskvisten så hennes kvällspass blir lite för långt. Schemat är ju så här men det är inte alltid jag lyckas med 20-minluren och då blir det länge att vara vaken 17.15-21.

Sova 9-11, 13-15, 16.30-17.15, 18.30-18.50. Natt kl 21-07. Har börjat fundera på att ändra lite i schemat så att hon sover lite kortare på morgonen och får en lite längre kvällslur istället för att undvika "orkar-inte-äta".

Nätterna funkar jättebra och jag är så tacksam för all hjälp!!

/Myra
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, det är nog en bra idé att ta med vagnen. Eller bara insatsen (om det är en sådan i vagnen) kanske räcker till en så liten fröken?
Det hade jag när mina var så små, tills de vuxit ur den.
Annars kan man ju bara lägga på en säng med kuddar runt. Hon kenske har någon gosefilt och/eller nalle som hon är bekant med och brukar sova med? Det brukar räcka med det, så "känner dom igen sig" och känner sig trygga.

"Bekännelse": :oops: Jag "fuskade" med 5, och 20-minuterslurar. Lät barnen sova vid bröstet, (dom somnade utav att amma) eller på mitt bröst liggandes i soffan, men buff i rumpan. Denna lilla kortlur funkade bra så, de övriga långa sov dom i vagn eller säng. Väck genom att stryka mjukt över huvudet, och låt luren bli exakt.
OBS! Detta tar du bara till om du vill behålla luren kort på kvällen.
Du får väl fundera lite mer på din andra variant annars, att korta f.m-luren.

kram anna
Myra

Inlägg av Myra »

Hmm ja hon/jag verkar inte riktigt vara där än så att hon kan somna på en säng hos ngn annan så där. Jag gjorde ett försök och buffade henne men gav upp [-X (jag vet :oops: ) . Igår hade vi middagsgäster och jag tänkte att jag skulle få till en 20-min lur men efter att ha stått o vagnat 20 min (självklart inte hela tiden utan enl principen vi pratat om tidigare) så gav jag upp även då ... usch o fy! men jag kände mig så otrevlig mot middagsgästerna.

Sen ammade jag medans vi åt och jag var lite "okoncentrerad" och hips vips märkte jag att hon somnat vid bröstet. Jag lät henne sova 5 min och sen var hon pigg igen och orkade även äta 135 ml från flaskan. :D

Ibland tappar man lusten för att åka o hälsa på ngn eller bjuda hem folk för att det känns som att det alltid blir lite struligare för den lilla men man ska ju samtidigt fortsätta "leva livet".

/Myra
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Ja, du ser! :D En 5-minutare gör underverk! :D

Jag vet hur man känner sig inför middagsgäster o.s.v. Mat ska fixas, man ska vara social, man är lite stressad, dom små känner av det och så blir det pannkaka av luren...Men det löste ju sig med luren vid bröstet! :D
Men så, när man lägger för natten, ja då vet man ju att man kan sitta och prata i lugn och ro med gästerna :D

Jag tycker den största fördelen med schema är att man kan PLANERA när, var, hur. Man behöver inte stänga in sig, för schemat kan följas överallt. Därmed inte sagt att man ska flyga och flänga varje dag, det blir ju för mycket för så små liv, men med utgångspunkt från schemat blir livet faktiskt tämligen lätt! :D

Och du, det där att somna på en främmande säng, det fixar hon i sinom tid! :wink:

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"